Steaua Roşie, septembrie 1971 (Anul 22, nr. 208-233)

1971-09-03 / nr. 210

■ FARSA alegerilor din Vietnamul de sud SAIGON 2 (Agerpres). La 29 august, pe teritoriul Vietnamului de sud, ocupat de trupele S.U.A., a fost înscenată farsa „alegerilor" pentru Camera inferioară a aşazisei Adunări Naţionale de la Saigon. In prezenţa armatei de intervenţionişti şi de mercenari ai lor, locuitorilor din oraşele şi satele sud-vietnameze neeliberate, li s-a propus să-şi „manifeste“ sprijinul faţă de regimul marionetă al generalului Thieu. Cu toate că „numărătoarea" voturilor nu s-a încheiat, ziarele şi radioul din Saigon anunţă deja că partizanii actualului „preşedinte" au obţinut (aşa cum fusese, de altfel, planificat), din 159 de mandate, „cele două treimi necesare pentru controlul deplin al Adunării Naţionale". Alegerile s-au desfăşurat intr-un mod care caracterizează asemenea înscenări. Intr-o serie de provincii, împotriva alegătorilor a fost folosită forţa, inclusiv gazele la cromogene şi armele de foc. După cum au declarat reprezentanţii opoziţiei, în provincia Binh Binh autorităţile au completat buletinele şi au sigilat urnele... cu două zile înainte de alegeri. Agenţia France Presse menţiona că, într-o serie de localităţi, numărul participanţilor la vot a depăşit numărul alegătorilor înregistraţi. Această diferenţă dintre realitate şi fals este iarăşi semnificativă ... Organizatorii farsei electorale şi oamenii aflaţi în solda lor nu s-au purtat cu menajamente nici cu candidaţii pentru mandatul de deputat care nu le-au convenit. Cu cîteva zile înainte de votare a fost bătut candidatul opoziţiei Cian Tuan Nam, iar în ziua alegerilor a fost arestat încă un pretendent indezirabil la locul de deputat — reprezentantul opoziţiei Than. In acest mod, armata, poliţia şi serviciul securităţii — instrumente ale menţinerii regimului — au asigurat obţinerea „victoriei" de către partizanii lui Thieu. Populaţia sud-vieitnameză şi-a manifestat însă cu fermitate opoziţia faţă de farsa electorală. Datele oficiale arată că, la alegeri, nu s-au prezentat mai mult de 1,5 milioane alegători înregistraţi. Circa o treime din voturile exprimate, inclusiv intr-o serie de cartiere ale Saigonului şi în fosta capitală imperială, Hue, au fost acordate deputaţilor opoziţiei care militează pentru încetarea războiului şi pentru retragerea trupelor americane din Vietnamul de sud. Multe organizaţii influente ale opoziţiei au condamnat în mod public falsificarea alegerilor, la care s-au dedat reprezentanţii administraţiei Thieu. Observatorii politici pun în evidenţă faptul că, în cursul perioadei preelectorale, s-a format un front larg al forţelor de opoziţie, care luptă pentru retragerea trupelor americane de pe teritoriul Vietnamului de sud şi pentru reglementarea paşnică a problemei vietnameze. Acestea sînt numai cîteva aspecte care demonstrează elocvent eșecul încercării regimului Thieu de a se consolida „prin organizarea unor asemenea alegeri", farse electorale în înțelesul cel mai deplin al termenilor. PAGINA 4 STEAUA ROȘIE Actualitatea internaţională Rezultatele referendumurilor din Egipt, Libia şi Siria In cadrul referendumurilor populare care au avut loc la 1 septembrie în Egipt, Libia şi Siria a fost aprobată formarea Federaţiei Republicilor Arabe şi constituţia acesteia, elaborată de şefii celor trei state. Ministrul de interne egiptean, Mandouh Salem, a anunţat, într-o declaraţie radiodifuzată, că participanţii la referendumul din Egipt au aprobat in proporţie de 99,95 la sută crearea Federaţiei. Din 7.773.037 de egipteni care şi-au exprimat votul, 7.759.507 au spus „da". La Damasc, ministrul afacerilor Interne, Aly Zaza, a declarat că Federaţia Republicilor Arabe a fost aprobată în Siria de 96,4 la sută dintre participanţii la referendum. Din totalul de 2.210.405 de votanţi 1.818.205 s-au pronunţat „pentru" Potrivit datelor oficiale, publicate la Tripoli, peste 98 la sută dintre cei care au votat în cadrul referendumului de la 1 septembrie au aprobat ca Libia să facă parte din Federaţia Republicilor Arabe. Prezente româneşti VARŞOVIA 2. — Corespondentul Agerpres, Iosif Dumitraşcu, transmite : Incepînd de miercuri, timp de trei zile, la Poznan se desfăşoară lucrările Congresului al VI- lea al tehnicienilor polonezi, la care participă peste 3.000 de reprezentanţi ai inginerilor şi tehnicienilor din întreaga ţară. Sunt prezente delegaţii ale organizaţiilor tehnice din ţări socialiste, printre care şi din România. La deschiderea Congresului au fost prezenţi Edward Gerek, primsecretar al C.C. al P.M.U.P., şi Piotr Jaroszewicz, preşedintele Consiliului de Miniştri, NICOSIA 2 (Agerpres). Miercuri, la Nicosia a avut loc inaugurarea celei de-a 17-a ediţii a Tîrgului Internaţional al Ciprului. La actuala ediţie, România este reprezentată cu un pavilion al ICECOOP, în care sunt expuse produse de artizanat executate de cooperaţia meşteşugărească. După deschiderea tîrgului, preşedintele Ciprului, arhiepiscopul Makarios, şi ministrul industriei şi al comerţului cipriot, A. Loizides, au vizitat pavilionul românesc. Oaspeţii s-au oprit cu interes în faţa exponatelor şi au făcut aprecieri elogioase la adresa creatorilor obiectelor de artă populară românească. în Uniunea Sovietică a fost lansată staţia automată „Luna-18“ MOSCOVA 2 (Agerpres). In conformitate cu programul de explorare a spaţiului cosmic, la 2 septembrie, ora 15:41, în Uniunea Sovietică a fost lansată o rachetă purtătoare cu staţia automată ,,Luna-18". Plasarea staţiei pe traiectoria spre Lună a fost apoi realizată de pe orbita unui satelit artificial al Pămîntului. Traiectoria staţiei este apropiată de cea calculată, anunţă agenţia TASS. (Agerpres) Cu ea se menţin legături radio stabile. Potrivit datelor telemetrice, aparatele de la bordul staţiei „Luna-18" funcţionează normal. Centrul de coordonare şi calcul prelucreazăinformaţiile obţinute de la bordul staţiei. Agenţia TASS anunţă că scopul lansării constă în continuarea explorării Lunei şi spaţiului circumlunar. CHILE : Chuquicamata, cele mai mari rezerve de cupru din lume, devenite proprietate a statului chilian la 11 iulie, se află sub o mină deschisă măsurînd 4 km. lungme şi 1,5 km. lăţime. Acest enorm, „amfiteatru" a fost proprietatea firmei americane „Anaconda Co", şi a fost naţionalizată după 55 de ani de exploatare. Privită de sus mina seamănă cu un enorm amfiteatru care ar putea adăposti 200.000 de persoane. Numeroase turnuri servesc ca puncte de observaţie pentru ingineri şi tehnicieni ; lungi trenuri de mină şi camioane grele (care pot transporta 70 pină la 100 tone) pot fi văzute zilnic, încărcind şi descărcînd, macarale foreze, lopeţi automate, lucrînd continuu fac aproape invizibilă munca umană Această mină produce 800 milioane de dolari pe an, pentru Chile. In foto : Vedere de la Chuquicamata, cea mai mare mină deschisă din lume. Preşedintele Allende a sosit la Lima LIMA 2 (Agerpres). — Preşedintele Republicii Chile, Salvador Allende, care întreprinde un turneu printr-o serie de ţări latinoamericane, a sosit miercuri într-o vizită oficială la Lima — capitala Perului. El a fost întîmpinat de preşedintele Velasco Alvarado, de membri ai guvernului şi de reprezentanţi ai opiniei publice. Presa peruană scoate în evidență, în comentariile consacrate vizitei lui Salvador Allen de la Lima, comunitatea de interese a popoarelor peruan şi chilian. Convorbiri greco-bulgare ATENA 2 (Agerpres). — Ministrul comerţului exterior al R.P. Bulgaria, Ivan Nedev, care se află intr-o vizită oficială în Grecia, a avut întrevederi cu ministrul grec al economiei naţionale, Georges Pezopoulos, cu C. Xantopoulos Palamas, membru al Consiliului de Miniştri al Greciei, secretar de stat la Ministerul Afacerilor Externe, cu secretarii de stat C. Jean Michalopoulos şi A. Choriatopoulos, care se ocupă de probleme privitoare la comerţ, şi respectiv, industrie. In cadrul convorbirii, care a avut loc cu acest prilej, menţionează agenţia B.T.A., desfăşurată într-o atmosferă de lucru, au fost examinate posibilităţile dezvoltării în continuare a legăturilor economice dintre cele două ţări. Cuvintarea premierului Fam Van Dong cu prilejul aniversării Zilei nationae a R.D. Vietnam HANOI 2 (Agerpres). — In cuvintarea rostită la adunarea festivă consacrată celei de-a 26-a aniversări a Revoluţiei din august şi a proclamării R.D. Vietnam. Fam Van Dong, membru al Biroului Politic al C.C. al Partidului celor ce muncesc din Vietnam, preşedintele Consiliului de Miniştri, a făcut o trecere în revistă a marilor victorii pe care poporul vietnamez le-a înregistrat în lupta împotriva agresiunii americane, pentru salvarea naţională, precum şi pe frontul construcţiei socialiste în nord. După ce a amintit principalele etape ale agresiunii S.U.A. împotriva Vietnamului, arătînd că acestea au fost marcate de victorii din ce în ce mai mari ale poporului vietnamez, Fam Van Dong a subliniat că poporul vietnamez şi-a păstrat consecvent iniţiativa în acest război. Din aceasta, a relevat el, rezultă victoriile noastre. Mai mult ca oricînd trebuie să menţinem şi să promovăm această iniţiativă pentru a obţine succese şi mai mari şi pentru a progresa spre victoria definitivă : eliberarea sudului, apărarea nordului socialist, realizarea reunificării paşnice a patriei. Datorită liniei internaţionale clarvăzătoare şi politicii externe judicioase a partidului şi statului nostru — a continuat vorbitorul — pe plan internaţional am cîştigat simpatia, sprijinul şi ajutorul, care reprezintă, în esenţă, solidaritatea militantă a popoarelor Uniunii Sovietice, Chinei şi altor ţări socialiste, a popoarelor din întreaga lume faţă de lupta noastră. Această solidaritate militantă se manifestă în formarea în realitate a unui front al popoarelor lumii ca sprijin pentru lupta poporului vietnamez şi a altor popoare din Indochina împotriva agresiunii americane. „In lupta foarte complexă şi îndîrjită împotriva agresiunii americane, a spus preşedintele Consiliului de Miniştri al R.D. Vietnam, poporul vietnamez a dat o bătălie pe trei fronturi : militar, politic şi diplomatic. Realităţile au demonstrat elocvent că numai în acest fel putem să mobilizăm forţele ce pot fi mobilizate în întreaga noastră ţară, ca şi în străinătate, şi chiar în Statele Unite, pentru a face să eşueze, pas cu pas, planurile şi procedeele crude şi tenebroase ale duşmanului, să-i demascăm natura, adevăratul său chip de agresor şi războinic, să-l izolăm cu mai mult cu putinţă, să-l învingem şi să avansăm spre victorie". După ce a înfăţişat numeroasele iniţiative de pace ale Republicii Democrate Vietnam, vorbitorul a arătat că, în contextul infringerilor repetate, tot mai severe, ale politicii americane de „vietnamizare" a războiului, la 1 iulie 1971, Guvernul Revoluţionar Provizoriu al Republicii Vietnamului de Sud a prezentat, la convorbirile de la Paris, soluţia în şapte puncte, care, încă de la publicarea sa, a avut un larg ecou în opinia publică din întreaga lume. „Se întîmplă foarte rar, a menţionat Fam Van Dong, ca într-un război atît de indîrjit şi atît de complex ca acesta, o soluţie propusă de una din părţi să găsească o primire atît de profundă, atît de largă, chiar şi în cadrul cercurilor politice din Statele Unite. Cu toată evidenţa, situaţia este coaptă în evoluţia războiului şi în conştiinţa oamenilor pentru o soluţie chemată să pună capăt războiului şi să restabilească pacea pe baza unei distincţii clare între agresor şi victima agresiunii". In ciuda eşecului planului de „vietnamizare" a războiului în Vietnamul de sud şi în ciuda opoziţiei poporului progresist din Statele Unite şi a opiniei publice mondiale, cercurile guvernante americane nu au dat nici un răspuns pozitiv la soluţia in şapte puncte, a spus vorbitorul. Ele refuză să declare categoric retragerea tuturor trupelor americane şi să folosească prilejul pentru a repatria militarii americani capturaţi, ele refuză să recunoască populaţiei sud-vietnameze dreptul autentic la autodeterminare. Dimpotrivă, ele vor să menţină trupele americane în Vietnamul de sud, să menţină administraţia-marionetă actuală, ca un instrument al politicii de „vietnamizare“ a războiului. întreaga naţiune vietnameză, compatrioţii noştri şi luptătorii din sud — a spus Fam Van Dong — ridică mai sus stindardul unirii şi al luptei şi îşi întăresc hotărirea de a lupta şi învinge pentru a determina eşecul total al planului american de „vietnamizare" a războiului. Un fapt foarte nou, foarte încurajator în sudul ţării noastre este că, în ciuda prezenţei americanilor şi a marionetelor lor, toată lumea vede că ei au pierdut partida, că timpul lor a trecut şi — lucru şi mai remarcabil — ei înşişi gîndesc astfel. Ocupindu-se apoi de problemele interne, Fam Van Dong s-a referit la pagubele provocate de Inundaţiile din acest an in R.D. Vietnam şi a trasat sarcinile ce stau in faţa populaţiei în vederea depăşirii dificultăţilor create de aceste calamităţi şi pentru realizarea planului de stat pe 1971. Intre altele, el a relevat necesitatea perfecţionării muncii de partid, a activităţii economice, a serviciilor de gestiune ale statului şi de conducere a economiei, necesitatea utilizării tuturor forţelor de muncă ale societăţii, sporirii randamentului muncii şi eficacităţii economice, măririi acumulărilor socialiste şi îmbunătăţirii treptate a vieţii poporului. In încheiere, Fam Van Dong a adresat un cordial salut de solidaritate, de luptă şi de victorie popoarelor din ţările socialiste frăţeşti, popoarelor revoluţionare din lumea întreagă, poporului progresist din Statele Unite. „Ziua R.S.R." la Tîrgrul de la Damasc DAMASC 2 (Agerpres). — La cel de-al 18-lea Tîrg internaţional de la Damasc a fost organizată „Ziua Republicii Socialiste România". Cu acest prilej directorul pavilionului romănesc, Iosif Grama, a oferit un cocteil. Au participat Karam Touma, viceguvernator al Băncii Centrale a Siriei, Charle Souccar, preşedintele Camerei siriene pentru industrie, Nazem Hafez, directorul general al Tirgului de la Damasc, precum şi numeroşi alţi invitaţi. SESIUNEA CONSILIULUI UNCTAD GENEVA 2 (Agerpres). — In cadrul lucrărilor sesiunii a Xl-a a Consiliului UNCTAD, care se desfăşoară în Palatul Naţiunilor din Geneva, a fost examinat raportul grupului interguvernamental pentru transferul de tehnică. Luînd cuvîntul pe marginea acestei probleme, în legătură cu care România a prezentat propuneri la O.N.U., reprezentantul ţării noastre, Victor Aldea, a subliniat că UNCTAD are un rol important de jucat în cadrul eforturilor vizînd facilitarea transferului internaţional de tehnică şi eliminarea decalajului tehnologic existent între ţări. El a apreciat că programul de lucru adoptat în unanimitate de grupul interguvernamental reprezintă un început promiţător în ce priveşte îndeplinirea acestui rol de către UNCTAD. Reprezentantul român a exprimat, de asemenea, convingerea că punerea in aplicare a acestui program va contribui la stimularea transferului internaţional de tehnică către toate ţările şi, în special, către ţările în curs de dezvoltare. TELEGRAME ■TELEGRAME TELEGRAME . După cum transmite agenţia de presă „Eliberarea", peste 100 de soldaţi din cea de-a 21-a divizie saigoneză, care participă la aşa-zisele operaţiuni de pacificare din Vietnamul de sud, au dezertat din rindurile trupelor-marioneta, trecînd, cu întreg armamentul, de partea forţelor patriotice. Un număr de 42 de organizaţii sindicale din Danemarca, care reunesc peste 100.000 de muncitori, au lansat iniţiativa convocării unei conferinţe pentru crearea unui puternic front împotriva intrării Danemarcei în Piaţa comună. Conferinţa urmează să înceapă la 8 septembrie, la Copenhaga. Masayoshi Ohira, fost ministru de externe al Japoniei şi lider al celei de-a doua fracţiuni, ca mărime, a Partidului liberal democrat, de guvernămînt, a cerut guvernului nipon să-şi schimbe poziţia faţă de Republica Populară Chineză şi să înceapă convorbiri guvernamentale cu Pekinul cit mai curind posibil, anunţă agenţia Kyodo. epidemie ale cărei cauze rămîn încă necunoscute, constituind obiectul unor intense studii şi anchete, a provocat moartea a 10 persoane internate într-o clinică de psihiatrie din Elazig (Turcia). Alte 7 persoane afectate de aceeași maladie sunt în comă # Regele Hussein a numit noul senat al Iordaniei — anunţă postul de radio Amman. Mandatul senatului precedent a expirat la 1 septembrie. Pe de altă parte, postul de radio citat informează că în baza unui decret regal sesiunea ordinară a Adunării Naţionale a Iordaniei, ale cărei lucrăr urmau să înceapă la 4 septembrie a fost amînată pentru luna octombrie a. c. Peste 5.000 muncitori din oraşul argentinian Cordoba, capitala provinciei cu acelaşi nume, se află de aproape o săptămînă în grevă, cerînd majorarea salariilor Sindicatele au comunicat că in cazul neîndeplinirii cererilor formulate de muncitori, la 22 septembrie va fi declanşată grevă generală. • O expediţie austriacă, alcătuită din cinci alpinişti, a reuşit să cucerească Muntele Malubiting (7.350 metri înălţime) din lanţul Korzkoram, s-a anunţat la Rawalpindi. Pînă în prezent, Muntele Malubiting nu a mai fost escaladat . La invitaţia guvernului R.P. Chineze, la Pekin a sosit o delegaţie guvernamentală suedeză, condusă de Rune Johnsson, ministrul industriei, informează agenţia China Nouă. Parlamentul Republicii Nicaragua a abolit Constituţia şi s-a autodizolvat acordind dictatorului Anastasie Somoza, în mod oficial, puteri legislative depline pînă la 15 aprilie anul viitor, cînd urmează să se întrunească o adunare constituantă. Ciclonul „Loly”, care a atins miercuri coastele mexicane, a provocat importante pagube materiale, în special în statul Jalisco. Portul Vallarta, de pe coasta Pacificului, a devenit impracticabil. Potrivit informaţiilor furnizate de Crucea Roşie, aproximativ 1.500 de persoane au fost evacuate. 4 1 '"sSflp*wiP R.P. BULGARIA: La Devinia,in districtul Varna, se află în construcţie o nouă fabrică sodă calcinată. In foto : Aspect de pe şantierul noii fabrici, pentru Redacţia şi administraţia: Tg.-Mureş, Piaţa Eroilor Sovietici nr. telefoane: 11688 11689 Abonamentele se fac la oficiile postae factorii poştali şi difuzorii voluntari din întreprinderi şi instituţii. Tiparul: întreprinderea Poligrafică Tg.-Mureş, Comando nr. 644. * DIN ŢĂRILE D IN R.D. VIETNAM UN NOU TIP DE MOTOR DIESEL Colectivele a numeroase uzine si întreprinderi industriale din R.D. Vietnam obţin în aceste zile succese considerabile in muncă, în cinstea aniversării întemeierii Republicii Democrate Vietnam. Astfel, lucrătorii de la fabrica de motoare electrice si de la cea de transformatoare din Hanoi au realizat în luna august o creştere a productivităţii muncii cu 10 la sută in comparaţie cu luna precedentă. Aplicînd metode de muncă avansate, tehnicienii şi muncitorii uzinei mecanice din Tran Huna Dao au construit un nou tÎp de motor Diesel de 24 C. P., care consumă cu 5 la sută mai puțin combustibil decit vechiul tip de motor produs de fabrică, cu o putere de 20 C. P. AGREGATE COMPLEXE Constructorii sovietici de mașini-unelte au realizat primele agregate complexe care execută concomitent, fără participarea omului, pe baza programului dat, operaţii de găurire, frezare şi alezare a unor piese cu profil complex. Prelucrarea pieselor se face simultan din cîteva poziţii. Acestea sunt prototipurile maşinilor-unelte ale viitorului apropiat. Ele întrec considerabil în ceea ce priveşte productivitatea şi precizia de prelucrare vechile tipuri de maşini, înlăturînd cu totul munca manuală in prelucrarea mutalelor. Agregatele complexe reprezintă doar una din noutăţile acestei ramuri industriale, care în actualul cincinal se orientează in primul rînd spre maşinile şi utilajele automatizate. Astfel pînă în 1975, producţia de linii automate şi de conveiere se va dubla. AVINTUL INDUSTRIEI PETROLIERE ALBANEZE Oamenii muncii albanezi au obţinut în ultimii ani succese importante în dezvoltarea industriei petroliere. In afara faptului că au fost descoperite noi zăcăminte de ţiţei, au crescut capacităţile de prelucrare ale rafinăriilor şi a sporit, în mod însemnat, producţia de petrol. Astfel, extracţia de petrol planificată pentru anul 1970 a crescut cu 46 la sută faţă de anul 1965. Avîntul cunoscut de industria petrolieră reprezintă o bază solidă pentru dezvoltarea în perioada 1971—1975, in ritmuri susţinute, a tuturor sectoarelor acestei ramuri economice In perioada amintită este prevăzută o creştere de 68 la sută a producţiei de petrol, în raport cu cea obţinută în 1970. „FABRICI DE CASE" Combinatul pentru construcţia de case din Varşovia — unul din cele mai mari din R.P Polonă — a început recent să producă. In prezent, funcţionează prima linie de producţie a „fabricii de case", care realizează elemente prefabricate pentru edificii cu mai multe etaje. Combinatele de case devin o imagine tot mai familiară in oraşele Poloniei populare. Astfel, pină la sfîrşitul acestui an, oraşele Gdansk, Bydgoszcz, Lodz şi Varşovia vor dispune de alte cîteva puternice combinate de acest gen, utilaje cu tehnică modernă. 00 372