Steaua Roşie, septembrie 1971 (Anul 22, nr. 208-233)

1971-09-02 / nr. 209

Cuvîntarea tovarăşului NICOLAE CEAUŞESCU (Urmare din pag. 1) Cunoaşteţi că o preocupare permanentă a conducerii partidului şi a guvernului ţării noastre este ca, o dată cu dezvoltarea economiei naţionale, să se asigure creşterea bunăstării materiale şi spirituale a întregului nostru popor. Incepind de astăzi, intră in vigoare hotărîrea privind sporirea cu aproape 50 la sută a alocaţiei pentru copii — prima măsură in această direcţie din noul plan cincinal. (Aplauze puternice, prelungite). Am început cu această măsură, deoarece ea se răsfrînse asupra a aproape tuturor oamenilor muncii şi va avea, în primul rind, o influenţă pozitivă asupra salariaţilor cu venituri mai mici. Urmează ca anul viitor să trecem la sporirea salariilor incepind cu salariile mici şi, după cum ştiţi, ne propunem ca la sfirşitul cincinalului salariul minim să ajungă de la 800 de lei cit este in prezent, la 1.100 de lei. (Aplauze prelungite, orale). Cunoaşteţi, de asemenea, preocupările partidului şi statului nostru privind construcţia de locuinţe, creşe, cămine de copii, pentru îmbunătăţirea asistenţei sociale in general. De altfel, eu fiind şi deputat in această circumscripţie, — şi ştiţi şi dumneavoastră — că aici s-a început construcţia unui spital şi a unei noi creşe, cred că vom îndeplini şi chiar depăşi ceea ce am stabilit la întîlnirea electorală pe care am avut-o cu cetăţenii din această circumscripţie. (Aplauze prelungite). Rezultatele construcţiei socialiste se văd pretutindeni în ţara noastră din noile uzine, in dezvoltarea agriculturii, in noile locuinţe, in construcţiile social-culturale, în învăţămînt, în ştiinţă, în ridicarea bunăstării poporului. Putem spune că întreaga politică a partidului nostru, tot ceea ce facem este închinat omului, fericirii lui, înfloririi naţiunii noastre socialiste. (Aplauze puternice, prelungite, urale). Odată cu aceste preocupări, acordăm o atenţie mai mare decit pînă acum problemelor muncii politico-educative, formării omului nou, constructor al socialismului, înlăturării din conştiinţa oamenilor a rămăşiţelor ideologiei lumii capitaliste a mentalităţilor retrograde, înapoiate, înarmării clasei muncitoare, a ţărănimii, a intelectualităţii, a tuturor celor ce muncesc din patria noastră cu idealurile nobile ale comunismului, ale marxism-leninismului, cu concepţia despre lume şi despre viaţă a clasei muncitoare, care presupune egalitate şi echitate socială, raporturi de colaborare şi solidaritate între oameni, lichidarea oricărei asupriri şi inegalităţi. (Aplauze puternice, prelungite). Măsurile adoptate de Comitetul Executiv în domeniul activităţii educative sunt chemate să creeze condiţii pentru mersul uniform înainte, atît in domeniul construcţiei materiale, cit şi în cel al dezvoltării conştiinţei; pornim de la faptul că societatea socialistă multilateral dezvoltată presupune atît o bază materială înaintată cit şi o conştiinţă nouă, socialistă, înaintată. O asemenea societate ne-am propus să înfăptuim — şi poporul nostru o va înfăptui în strînsă unitate, sub conducerea Partidului nostru comunist (Aplauze puternice, prelungite . Se scandează : „Ceaușescu — P.C.R."). M-am oprit maî pe larg asupra acestor probleme, deoarece noi considerăm că îndatorirea unui partid comunist de guvernămint este in primul rind aceea de a realiza cu succes construcţia orinduirii noi in ţara sa , în felul acesta îşi îndeplineşte îndatorirea naţională faţă de clasa muncitoare proprie faţă de propriul popor, şi, totodată, se achită şi de o îndatorire fundamentală internaţională Succesele obţinute de România ca şi de oricare altă ţară în construcţia socialistă fac să crească prestigiul socialismului în lume, să grăbească victoria socialismului pe plan mondial. (Aplauze puternice, îndelungate). tovarăşi, internaţională devine tot diplexă ; în raportul de forplan internaţional au loc nu tot mai profunde care creşterea continuă a forţei imperialiste, a rolului lor politică din întreaga lume, nu putem trece cu vedeîncă mai au loc războaie iste de agresiune, că polperialistă de forţă şi dicprovoacă încă multe suterpoarelor de pe diferiteite ; atita timp cit semen- Derialismul există şi pericol noi războaie, a unor noi ni, inclusiv al unui nou războiial. lată de ce consideri aceste condiţii internacomplexe este necesară incontinuă a vigilenţei, a aforţelor antiimperialiste, a or lor tot mai ferme pentru a respinge politica imperialistă de agresiune şi război, de dictat şi de forţă, pentru a asigura dezvoltarea democratică a tuturor popoarelor, fără nici un amestec din afară. (Aplauze puternice). Avem ferma convingere că forţele care se opun politicii imperialiste, care militează pentru progres social şi pace sunt incomparabil mai puternice decit cele ale imperialismului ; dacă aceste forţe vor acţiona unite ele sunt in stare să asigure pacea, dezvoltarea independentă a tuturor naţiunilor lumii. (Aplauze puternice, prelungite). Un rol important au în această luptă ţările sistemului socialist mondial, ţări care construiesc noua orînduire şi care exercită o influenţă tot mai puternică pe plan internaţional. De aceea România acţionează permanent, cu consecvenţă pentru dezvoltarea colaborării cu toate ţările socialiste, pentru întărirea unităţii acestora, considerind aceasta una din îndatoririle principale în activitatea internaţională ale partidului şi statului nostru. (Aplauze puternice). înţelegem rolul tot mai important pe care-l au ţările ce au scuturat jugul imperialist şi colonial şi luptă pentru ridicarea lor economicosocială, ţările, cum se spune astăzi, în curs de dezvoltare. Considerăm că dezvoltarea colaborării cu aceste state, a unităţii acestor popoare cu popoarele ţărilor socialiste, cu forţele antiimperialiste reprezintă singura cale sigură pentru progresul lor economico-social, pentru lichidarea înapoierii, pentru asigurarea dezvoltării rapide şi garantarea independenţei lor naţionale, a dreptului de a fi stăpîne asupra tuturor bogăţiilor lor, de a le folosi în conformitate cu interesele proprii. (Aplauze puternice). Luptăm pentru dezvoltarea relaţiilor cu toate statele lumii, fără deosebire de orînduire socială ; dorim să aşezăm la baza acestor relaţii deplina egalitate în drepturi între toate ţările, respectul independenţei şi suveranităţii naţionale, neamestecul in treburile interne, precum şi renunţarea la forţă şi la ameninţarea cu forţa, colaborarea reciproc avantajoasă. Desigur, cînd vorbim de relaţiile cu ţările socialiste, adăugăm întotdeauna la acestea principiile marxism-feninismului şi internaţionalismului proletar, care călăuzesc partidele şi popoarele noastre, întrajutorarea şi colaborarea în construcţia orinduirii noi, în vederea înfloririi fiecăreia din ţările care au păşit pe acest drum. Avem convingerea că afirmarea acestor principii în viaţa internaţională deschide perspectiva minunată a unei lumi a colaborării și păcii intre popoare (Aplauze puternice, prelungite). întotdeauna poporul nostru a acordat sprijin luptei poporului vietnamez împotriva agresiunii imperialismului american luptei celorlalte popoare din Indochina ; sprijinim propunerile Frontului de Eliberare Naţională din Vietnamul de Sud, propuneri care oferă o bază bună pentru încetarea războiului din Indochina. Ne exprimăm convingerea că poporul vietnamez, popoarele din Indochina vor obţine victoria deplină în lupta lor, că ele îşi vor putea hotărî dezvoltarea fără nici un amestec din afară. Le urăm succes în această luptă și le asigurăm că vom fi permanent solidari cu ele ! (Aplauze puternice, prelungite). Trăind în Europa ne preocupăm, desigur, ca pe acest continent — de unde au pornit în trecut două războaie mondiale , să se instaureze relaţii noi de colaborare între popoare, să se asigure securitatea tuturor statelor. De aceea milităm pentru realizarea unei conferinţe general-europene, pentru aşezarea relaţiilor dintre statele acestui continent pe noi principii, considerînd că aceasta corespunde nu numai intereselor Europei, dar şi celor ale întregii lumi. Avem convingerea că popoarele europene pot şi vor realiza securitatea pe continent. (Aplauze puternice). Suntem, de asemenea, preocupaţi de faptul că înarmările cunosc o dezvoltare continuă, că sporesc continuu cheltuielile consacrate acestui scop — ele ajungînd în acest an la peste 200 de miliarde de dolari — că pericolul armei nucleare ameninţă viaţa popoarelor. De altfel, poporul japonez este primul care a cunoscut grozăviile bombei atomice. lată de ce poporul român își ridică cu hotărîre glasul împotriva cursei înarmărilor, pentru realizarea dezarmării generale și în primul rind a dezarmării nucleare, considerînd că aceasta este o cerință imperioasă a tuturor popoarelor, că trebuie să facem totul pentru a realiza acest deziderat. (Vii aplauze). Noi considerăm că lupta împotriva Imperialismului este Până la urmă o luptă concretă, nu „în general" că ea se referă la eforturile pentru încetarea războiului din Vietnam, pentru infăptuirea securității europene, pentru a se pune capăt politicii de amestec în treburile interne ale altor state, politicii imperialiste de forţă şi dictat, pentru a se realiza dezarmarea generală şi în primul rind dezarmarea nucleară. Toate acestea sunt verigi ale luptei unice împotriva imperialismului, pentru pace, pentru democraţie. (Vii aplauze). In ce o priveşte, România va acţiona şi în viitor cu toată forţa sa şi îşi va aduce contribuţia la succesul luptei antiimperialiste, la cauza păcii şi cooperării între popoare. (Aplauze puternice, prelungite). Dragi tovarăşi, In lupta uriaşă pentru progres şi pace în lumea întreagă, clasa muncitoare de pretutindeni, partidele comuniste şi muncitoreşti joacă un rol tot mai important. Pînă la urmă de clasa muncitoare, de unitatea clasei muncitoare din toate ţările depinde succesul luptei împotriva Imperialismului, pentru dezvoltarea democratică, independentă a tuturor statelor. (Aplauze puternice). Nu subapreciem de loc rolul celorlalte forţe sociale din fiecare ţară ; dimpotrivă, noi considerăm că este necesară unirea tuturor acestor forţe , dar numai în măsura în care clasa muncitoare va şti să-şi îndeplinească rolul de a uni şi conduce aceste forţe se va putea obţine succesul în această luptă. (Aplauze puternice). In acest cadru este hotărîtor rolul partidelor comuniste şi muncitoreşti din fiecare ţară. Noi constatăm cu bucurie că în multe ţări — printre care şi Japonia — partidele comuniste joacă un rol tot mai important în viaţa politică a statelor respective. Fără îndoială, cu cit fiecare partid comunist va şti să găsească căile pentru înfăptuirea în condiţii cit mai bune a unităţii clasei muncitoare, a tuturor forţelor progresiste din ţara respectvă, cu cit îşi va întări mai mult rîndurile şi capacitatea de luptă, cu atît rolul său în viaţa naţională va fi mai puternic, cu atît mai importantă va fi şi contribuţia sa la lupta generală antiimperialistă, cu atît mai mare va fi aportul său la întărirea solidarităţii internaţionale. (Aplauze prelungite). Noi pornim de la faptul că fiecare partid îşi desfăşoară activitatea în condiţii naţionale, sociale, istorice deosebite. Dacă am lua, de exemplu, Partidul Comunist Român şi Partidul Comunist Japonez, condiţiile în care ele activează sunt cu totul deosebite nu numai prin faptul că Partidul Comunist Român este un partid de guvernămînt, dar şi pentru că altele sunt realităţile concrete, sociale şi istorice în România şi altele în Japonia. De aceea, altele sunt şi problemele ce se ridică în fiecare ţară şi pe care trebuie să le soluţioneze inrtidele noastre — atît Partidul Comunist Român, cît şi Partidul Comunist Japonez. Pornind de la aceasta ne pronunţăm cu hotărîre pentru dreptul fiecărui partid de a-şi elabora de sine stătător linia sa politică generală corespunzător condiţiilor şi intereselor naţiunii respective. Vorbind de naţiune am în primul rind în vedere — cum am mai spus — clasa muncitoare din ţara respectivă. (Aplauze puternice). Desigur, sunt legităţi generale, valabile şi într-o ţară şi în alta, dar aceste legităţi acţionează în condiţii particulare şi situaţii concrete ; numai în măsura în care fiecare partid comunist ştie să aplice aceste legităţi la condiţiile concrete se verifică justeţea politicii sale, se asigură triumful adevărurilor generale ale marxism-leninismului. (Vii aplauze) In lupta uriaşă pe care o ducem trebuie întărită solidaritatea între partidele comuniste, între forţele antiimperialiste în general, trebuie dezvoltat schimbul de păreri, contactele între partidele comuniste şi muncitoreşti. Tocmai aceasta face permanent partidul nostru, militînd neobosit pentru dezvoltarea relaţiilor cu toate partidele comuniste şi muncitoreşti. Considerăm că deosebirile de păreri asupra unei probleme sau alta — de multe ori inerente — nu trebuie să influenţeze în nici un fel raporturile de colaborare şi dezvoltarea solidarităţii internaţionale. (Aplauze puternice). Aş putea spune — şi cred că şi tovarăşul Miyamoto şi ceilalţi tovarăşi japonezi vor fi de acord cu mine — că în acest sens relaţiile dintre Partidul Comunist Român şi Partidul Comunist Japonez sunt un exemplu de relaţii între două partide care activează în condiţii deosebite, dar care acţionează in spiritul marxism-leninismului şi internaţionalismului proletar şi dezvoltă raporturi de strînsă colaborare. (Aplauze puternice). Este de înţeles că relaţiile dintre partidele comuniste se pot dezvolta numai atunci cînd există respect reciproc, cînd nu se amestecă unul in treburile celuilalt cînd se porneşte de la respectul independentei fiecărui partid comunist ; pe o asemenea bază se dezvoltă relaţiile între Partidul Comunist Român şi Partidul Comunist Japonez ! Noi considerăm că trebuie pus capăt oricărui amestec în treburile altor partide, că nu este admisă susţinerea sub nici o formă a nici unui fel de grup din alt partid, aceasta fiind în contradicţie cu marxism-leninismul, cu internaţionalismul proletar. (Aplauze prelungite). In condiţiile de astăzi este de înţeles că nu se poate vorbi în nici un fel de existenţa unui centru sau de necesitatea existenţei vreunui asemenea centru. De altfel, încă de mult s-a ajuns la această concluzie de către partidele comuniste, iar dezvoltarea mişcării comuniste, viaţa internaţională însăşi a confirmat şi confirmă continuu adevărul că nu se mai poate conduce mişcarea comunistă din nici un fel de centru, că fiecare partid trebuie să acţioneze de sine stătător, că centrul politic din fiecare ţară este partidul comunist respectiv ; numai acesta poate hotărî în problemele luptei şi dezvoltării fiecărui popor I (Aplauze puternice, prelungite). Evidenţiind încă o dată relaţiile bune, tovărăşeşti şi prieteneşti, barate pe principiile marxist-leniniste, pe internaţionalismul proletar, pe egalitate, independenţă, neamestec şi solidaritate comunistă dintre Partidul Comunist Român şi Partidul Comunist Japonez, doresc să exprim satisfacţia partidului nostru pentru rezultatele obţinute pînă acum în dezvoltarea colaborării dintre partidele noastre, cit şi pentru perspectiva evoluţiei viitoare a acestor relaţii, pentru întărirea continuă a solidarităţii internaţionale dintre cele două partide. (Aplauze prelungite). Fără îndoială că dezvoltarea acestor relaţii corespunde atît intereselor comuniştilor români, cit şi intereselor comuniştilor japonezi , totodată, ea corespunde intereselor poporului român şi poporului japonez, pentru că partidele noastre, deşi activează in condiţii deosebite, au un rol important în viaţa şi în dezvoltarea celor două popoare. De asemenea, noi considerăm că relaţiile bune dintre partidele noastre corespund intereselor generale ale mişcării comuniste şi muncitoreşti, ale frontului antiimperialist, ale luptei împotriva imperialismului, pentru pace in lume. (Aplauze puternice, prelungite). Vă rugăm, dragi tovarăşi japonezi, ca, întorcindu-vă acasă, să transmiteţi comuniştilor din Japonia sentimentele de solidaritate frăţească ale comuniştilor români. (Aplauze puternice, îndelungate). De asemenea, vă rugăm să transmiteţi clasei muncitoare şi poporului japonez, din partea clasei muncitoare şi a poporului român, cele mai bune urări de prosperitate, de dezvoltare democratică şi de pace. (Aplauze puternice, prelungite). Trăiască colaborarea şi solidaritatea dintre Partidul Comunist Român şi Partidul Comunist Japonez ! (Aplauze puternice, îndelungate , urale). Trăiască prietenia dintre poporul român şi poporul japonez ! (Aplauze puternice, prelungite ; urale). Trăiască unitatea ţărilor socialiste, a mişcării comuniste şi muncitoreşti internaţionale ! (Aplauze puternice, prelungite ; urale). Trăiască pacea şi prietenia între popoare ! (Aplauze puternice, prelungite ; urale şi ovaţii). Iar dumneavoastră, tovarăşi, vă urez încă o dată multe şi multe succese în activitatea pe care o desfăşuraţi, multă sănătate şi multă fericire ! (Aplauze puternice, îndelung repetate , răsună minute în şir urale şi ovaţii ; se scandează: „Ceauşescu-P.C.R.“. (Urmare din pag. 1) derea realizării unui număr mai mare de maşini-unelte. Urmărind procesul tehnologic, de-a lungul liniei de montaj, sunt prezentate cîteva dintre noile utilaje de concepţie românească. O parte dintre ele sunt pregătite pentru export. Printre acestea se află şi o maşină de alezat şi frezat, cu un diametru de 150 mm, care urmează să fie livrată unei firme japoneze. In secţiile vizitate, muncitorii întrerup pentru cîteva clipe lucrul, salutînd, aclamînd cu multă căldură pe oaspeţi. In încheierea vizitei, în marea hală a uzinei, are loc un însufleţit miting închinat prieteniei dintre Partidul Comunist Român şi Partidul Comunist din Japonia, dintre popoarele român şi japonez. Mitingul a fost deschis de tovarăşul Nicolae Popa, secretarul comitetului de partid al fabricii. Au luat apoi cuvîntul: muncitorul Ion Vişan, inginerul proiectant Felicia Teodorescu, şi maistrul Marin Popa. Intr-o atmosferă de puternic entuziasm, primit cu vii şi înde- lungi aplauze, expresie a sentimentelor de dragoste şi stimă faţă de conducătorul partidului şi statului nostru, a unităţii de monolit dintre partid şi popor — a luat cuvîntul tovară- I lui Nicolae Ceauşescu. Salutat călduros, cu aplauze puternice şi îndelung repetate, elocventă manifestare a spiri- I tului internaţionalist în care partidul educă clasa noastră muncitoare şi întregul popor, a luat apoi cuvîntul tovarăşul Kenji Miyamoto. Mitingul ia sfîrşit într-o at- I mosferă de fierbinte entuziasm. I Tovarăşul Nicolae Ceauşescu şi Kenji Miyamoto îşi string căldu- ros mîinile. Sub cupola marii hale, răsu- I nă urale. Se scandează „Ceauşescu-P.C.R.". Mii de glasuri aclamă pentru prietenia frăţească dintre Partidul Comunist Român şi Partidul Comunist din Japonia. Este o manifestare adînc grăitoare a soli- I darităţii internaţionaliste dintre comuniştii români şi japonezi, I a adeziunii depline faţă de politica pe care o promovează cu consecvenţă Partidul Comunist Român, pentru dezvoltarea legăturilor frăţeşti cu toate partidele comuniste şi muncitoreşti, cu forţele antiimperialiste de pretutindeni în interesul întăririi unităţii mişcării comuniste şi muncitoreşti internaţionale, al cauzei socialismului şi păcii. înainte de plecare, tovarăşul Kenji Miyamoto a semnat în cartea de onoare a fabricii. (Agerpres). I Cuvîntarea tovarăşului KENJI MIYAMOTO (Urmare din pag. 1) raţie care se cifrează la un milion pe an şi aduc un mare dezastru ţării noastre. In Japonia, în cursul primei jumătăţi a acestui an au avut loc două importante campanii electorale pentru alegerile în Dietă şi în organele administraţiei locale. Cu această ocazie, nu întîmplător, partidele reacţionare, care se află în slujba capitalului monopolist, au fost aspru criticate de întreaga naţiune şi obligate să bată în retragere. Alegerile au demonstrat progresul protestului energic al maselor largi din Japonia care doresc independenţă, pace, dezvoltarea democratică a statului şi îmbunătăţirea condiţiilor de viaţă. (Aplauze îndelungate). Partidul Comunist din Japonia a obţinut în mod vizibil un important succes în aceste alegeri. Făcînd apel la crearea unui front unit al forţelor democratice Partidul nostru a depus toată energia pentru a obţine acest succes. Ca urmare a acestor eforturi depuse de partidul nostru, in zone care cuprind 60 la sută din întreaga populaţie a Japoniei s-a reuşit ca în cadrul alegerilor locale să se creeze fronturi unite la care au participat Partidul comunist, Partidul socialist şi alte pături largi ale forţelor democrate. Cu ocazia alegerilor din prefecturi, am obţinut în continuare o victorie covîrşitoare la Tokio, capitala Japoniei, care are o populaţie de zece milioane locuitori. De asemenea, la Osaka, al doilea mare oraş al ţării, cu o populaţie de 7,6 milioane locuitori, şi in alte cîteva zone, forţele frontului unit au infrînat forţele şi blocurile reacţionare şi au obţinut o nouă victorie. (Vii şi puternice aplauze). In prezent, 25.000.000 de japonezi trăiesc în zone guvernate ■ de forţe progresiste. Referîndu-mă tot la rezultatele alegerilor, trebuie să arăt că Partidul Comunist din Japonia a obţinut in unele locuri pînă la două treimi din voturi, iar candidaţii săi s-au plasat în multe zone mult mai bine decît în alegerile anterioare. (Aplauze prelungite). In alegerile pentru Camera Consilierilor cu care ocazie Partidul socialist n-a vrut să participe la front comun cu partidul nostru, noi am obținut circa cinci milioane de voturi, adică cu un milion mai mult decît în alegerile precedente. Partidul nostru a fost singurul partid care a progresat in ce priveşte numărul de deputaţi aleşi în Dietă, în ce priveşte numărul şi proporţia de voturi în general. Nu mai este necesar să spun că aceste rezultate constituie un prim pas pe calea misiunii istorice pe care partidul nostru o are de îndeplinit. Noi nu subestimăm deloc faptul că cercurile conducătoare japoneze şi imperialismul american au încă rădăcini adinei şi întinse. Dar este clar că rezultatele ultimelor alegeri n-au un caracter temporar, ci indică cu claritate caracteristica vieţii politice din Japonia din ultimii zece ani, adică un regres al forţelor reacţionare, o instabilitate a dominaţiei lor şi o creştere a forţelor progresiste şi conştiente, conduse de partidul nostru. (Aplauze îndelungate). Partidul Comunist din Japonia a obţinut progrese in ultimii ani datorită perspectivei date de programul nostru corect de realizare a revoluţiei democrate populare antiimperialiste, de luptă împotriva capitalului monopolist şi datorită convingerii că se va realiza revoluţia socialistă. Partidul nostru s-a aflat în primele rînduri ale luptei împotriva alianţei militare umilitoare şi agresive dintre Japonia şi S.U.A., cerind retrocedarea totală a Okinawei şi opunindu-se transformării Japoniei într-o bază de agresiune împotriva Vietnamului. Partidul nostru a luptat cu consecvenţă pentru apărarea intereselor de zi cu zi ale maselor de oameni ai muncii care sunt obligate să ducă o viaţă inumană în condiţiile exploatării de către capitalul monopolist. Infruntind diferite obstacole, inclusiv cele anticomuniste ale social-democraţilor, partidul nostru a făcut întotdeauna apel la formarea frontului larg unit împotriva imperialismului şi a capitalului monopolist. In cursul acestor lupte, partidul nostru a adus o contribuţie originală în prezentarea perspectivelor ţării situîndu-se astfel fără întrerupere pe poziţia unui partid de avangardă. (Vii aplauze). In prezent, forţa organizatorică a partidului nostru a crescut enorm în comparaţie cu cea de acum 10 ani. Numărul membrilor partidului a crescut de şapte ori, iar tirajul organului de presă a crescut de cincizeci de ori. Una din cauzele importante ale acestor progrese obţinute de partidul nostru se datorează faptului că el s-a situat in mod continuu pe poziţia solidarităţii internaţionaliste şi a independenţei chiar în situaţiile complexe şi dificile existente în mişcarea comunistă internaţională. Partidul nostru a suferit serioase daune datorită unor factori complexi existenţi în interiorul şi in afara sa, ca urmare a opresiunilor din perioada macarthismului şi a primei părţi a anilor 50. învăţînd din amara lecţie istorică a acestei perioade, partidul şi-a elaborat după aceea, o linie independentă. Partidul nostru a activat cu forţe proprii în multe probleme interne şi externe şi a respins cu hotărîre diferite ingerinţe în treburile sale şi ale mişcării democratice japoneze. Aceasta a ridicat în mod normal demnitatea partidului în ochii poporului japonez. Şi de acum înainte, partidul nostru se va menţine ferm pe poziţiile ce au la bază marxism-leninismul. (Aplauze îndelungate). Va merge înainte spre victoria revoluţiei japoneze ca un partid de avangardă al clasei muncitoare japoneze şi îşi va asuma propria răspundere faţă de destinele poporului japonez şi în acelaşi timp va depune eforturi pentru cauza unei adevărate solidarităţi internaţionale. (Aplauze puternice). Tovarăşi şi prieteni. Fără îndoială, punctul central al situaţiei internaţionale actuale îl constituie problema luptei popoarelor indochineze împotriva agresiunii imperialismului american. După cum se ştie, politica de agresiuni şi război a forţelor reacţionare a întîmpinat o ripostă în diferite zone ale lumii, din partea popoarelor care doresc pacea şi independenţa. In mod deosebit, lupta eroică a popoarelor din Indochina a pus imperialismul american într-o situaţie cu totul grea. Insă imperialismul american n-a renunţat la planurile sale neocolonialiste în această zonă, iar acum de fapt continuă războiul de agresiune. Iată de ce, lupta împotriva acestui imperialism constituie centrul luptei pe plan mondial între forţele agresiunii şi războiului şi forţele antiimperialiste şi iubitoare de pace. Trăsătura dominantă a situaţiei internaţionale actuale în ciuda zigzagurilor sale complexe o constituie faptul că ea nu se dezvoltă in favoarea forţelor imperialiste. Criza generală a capitalismului se agravează, aşa după cum arată şi criza dolarului. Dar însăşi natura imperialismului arată că forţele imperialiste nu se dau în lături de bunăvoie. De aceea, este cert că succesul luptei împotriva imperialismului depinde de dezvoltarea continuă a combativităţii şi unităţii forţelor antiimperialiste şi democratice. Considerăm acest lucru foarte important, deoarece, aşa cum arată doctrina Nixon, imperialismul american, ţinînd cont de lipsa de unitate a lagărului socialist şi a mişcării comuniste internaţionale, duce un război agresiv împotriva popoarelor Indochinei. Suntem convinşi că întărirea continuă a colaborării internaţionale împotriva agresiunii imperialismului american în Indochina, sprijinirea popoarelor indochineze constituie sarcina generală, urgentă a clasei muncitoare, a forţelor antiimperialiste din întreaga lume. (Vii aplauze). De aceea, se impune dezvoltarea unei colaborări internaţionale largi pentru a găsi o formă eficientă în vederea creării unui front antiimperialist internaţional unit cu participarea popoarelor indochineze. Diferenţele de păreri nu trebuie în nici un caz să ducă la o deteriorare decisivă a relaţiilor dintre partidele respective. Pentru aceasta, trebuie să se acţioneze pe bază corectă. Asemenea amestec, cum este sprijinirea unei grupări sau a unor elemente antipartinice poate duce la o întrerupere decisivă a relaţiilor normale dintre partide Strict vorbind, aceasta înseamnă să domini alt partid şi popor ceea ce este in totală contradicţie cu principiile comunismului. In condiţiile de astăzi, mişcarea comunistă internaţională nu are nevoie de nici un centru. Aceasta este cu atît mai clar dacă se au în vedere multiplele experienţe dinaintea dizolvării Cominternului. Noi sperăm in mod ferm că un internaţionalism proletar real înseamnă a hotărî în mod independent propria linie internă şi externă pe baza marxism-leninismului, înseamnă a-ţi asuma răspunderea pentru mişcarea revoluţionară din propria ţară şi a lupta in unitate pentru îndeplinirea sarcinilor internaţionale care sunt urgente şi comune. (Aplauze îndelungate). Sunt pe deplin convins că mişcarea comunistă internaţională îşi va regăsi in ultimă instanţă unitatea sa pe baza unor relaţii corecte. In situaţia complexă existentă în prezent în cadrul mişcării comuniste şi muncitoreşti internaţionale, aproape toate partidele comuniste şi muncitoreşti sprijină lupta popoarelor din Indochina împotriva agresiunii imperialismului S.U.A. Acesta poate fi un important element pozitiv nu numai pentru viitorul luptei antiimperialiste, ci şi pentru viitorul mişcării comuniste internaţionale. Partidul Comunist din Japonia spera în mod ferm că toate partidele comuniste şi muncitoreşti din lume se vor uni in mod corect. Pentru a realiza aceasta, se impune necesitatea ca fiecare partid sa respecte cu stricteţe normele de relaţii dintre partide, principiile independenţei, egalităţii şi neamestecului în treburile interne. (Vii şi puternice aplauze). Este absolut inadmisibil din punctul de vedere al marxism-leninismului şi al adevăratului internaţionalism proletar de a interveni în orice fel în treburile altui partid, inclusiv de a alimenta şi sprijini fracţiunile antipartinice. In unele cazuri este inevitabilă apariţia unor diferenţe de păreri între partide din diferite motive. Independenţa partidului din fiecare ţară şi solidaritatea internaţională sunt interdependente. Astăzi, această tendinţă devine în ultimă instanţă din ce în ce mai clară. (Aplauze puternice). Tovarăşi şi prieteni, In ultimii ani, Partidul Comunist din Japonia şi Partidul Comunist Român şi-au întărit relaţiile de prietenie şi înţelegere reciprocă, au efectuat schimburi de delegaţii, aproape în fiecare an. Sunt convins că vizita actuală a delegaţiei noastre a contribuit la dezvoltarea pe mai departe a relaţiilor prieteneşti dintre ambele partide. In acelaşi timp, consider că a contribuit în mod activ întărirea colaborării în lupta antiimperialistă, pentru cauza unităţii mişcării comuniste internaţionale. (Vii şi puternice aplauze). Partidul Comunist din Japonia respectînd unitatea de păreri realizată la convorbirile dintre partidele noastre va milita pentru dezvoltarea relaţiilor dintre partidele noastre pentru sarcinile comune ale luptei antiimperialiste, ale mişcării comuniste internaţionale. (Aplauze îndelungate). In curînd, delegaţia noastră va părăsi ţara dv. Dorim ca prietenia şi solidaritatea dintre partidele şi popoarele ţărilor noastre să fie veşnice ca marea dv. Dunăre, care curge la frontiera ţării dv. (Vii aplauze). Totodată, vă dorim din toată inima succese în construcţia socialistă, în dezvoltarea paşnică de sine stătătoare a ţării dv. (Vii şi puternice aplauze, urale). Trăiască prietenia şi solidaritatea dintre Partidul Comunist din Japonia şi Partidul Comunist Român, dintre popoarele Japoniei şi României I (Aplauze îndelungate, urale). Trăiască adevărata unitate şi mersul înainte al mişcării comuniste internaţionale I (Aplauze puternice, îndelungate, urale).