Steaua Roşie, septembrie 1971 (Anul 22, nr. 208-233)

1971-09-02 / nr. 209

PAGINA 4 STEAUA ROȘIE Actualitatea internaţională O DECLARAŢIE A C.C. AL FRONTULUI PATRIOTIC DIN LAOS HANOIN (Agerpres). — Agenţia Khaosan Pathet Lao, citată de V.N.A., a transmis o declaraţie a C.C. al Frontului Patriotic din Laos, în care se arată că trupe ale forţelor de dreapta şi mercenari tailandezi, sprijinite de aviaţia şi artileria americană, şi-au intensificat acţiunile militare în regiunea Văii Ulcioarelor şi în platoul Boloven. în acelaşi timp, menţionează declaraţia, aviaţia americană bombardează intens o serie de regiuni din sudul şi din nordul Laosului. Frontul Patriotic din Laos demască şi condamnă vehement imperialismul S.U.A. şi pe marionetele lor pentru atacurile asupra zonelor eliberate. Declaraţia cere încetarea neîntîrziată a acestor acţiuni şi retragerea trupelor mercenare tailandeze din Laos. Congresului S.U.A. i s-a refuzat accesul la documentele solicitate guvernului WASHINGTON (Agerpres). — Preşedintele Nixon a invocat privilegiile sale executive interzicînd Pentagonului să furnizeze Senatului un studiu cu privire la programul de ajutor militar destinat străinătăţii. Luna trecută, Comisia senatorială pentru relaţii externe, prezidată de William Fulbright, hotărâse să suspende orice alocaţii cerute în cadrul acestui program, în cazul în care Pentagonul nu va prezenta, într-un interval de 35 zile, documente detaliate de motivare a sumelor solicitate. Hotărîrea de ultim moment a preşedintelui (termenul urma să expire miercuri la miezul nopţii) a fost făcută cunoscut public sub forma unui ordin către ministrul apărării, Melvin Laird, şi secretarul de stat, William Rogers, prin care se interzice acestora să pună la dispoziţia congresului „documentele interne de lucru, care dezvăluie datele orientative privind programul de asistenţă militară în următorii cinci ani". Agenţiile americane de presă scot în evidenţă că este pentru prima dată cînd Congresului i se refuză accesul la documentele solicitate guvernului şi că intervenţia preşedintelui marchează un nou episod al diferendului dintre puterea executivă republicană şi cea legislativă, aflată sub controlul democraţilor. Din presa străină „Gorriere della sera“: „Noul guvern bolivian este sfişiat de contradicţii“ Au fost suficiente cele cîteva ore petrecute în camera de comandă pentru ca neopreşedintele Hugo Banzer să se convingă că este mai uşor să ajungi la putere, decît să te menţii. Noul conducător al statului nu se preocupă atît de problemele multe şi grave, pe care cabinetul său ar trebui să ie rezolve urgent, cit de a se debarasa de adepţii lui Torres şi de a împiedica destrămarea forţelor care l-au adus la putere. Aceste forţe nu sînt de acord cu politica de urmat şi se sfîşie reciproc în disputa pentru controlul pîrghiilor de comandă ale aparatului guvernamental ... Viitorul apropiat va arăta pînă în ce punct sînt dispuse forţele armate să-l urmeze pe actualul preşedinte pe calea represiunii Intr-adevăr, nu se poate spune că acei care au răsturnat guvernul lui Torres pentru a bara calea miliţiilor populare nu-l vor da jos mîine pe Banzer. între timp, în La Paz, continuă să se audă explozii şi împuşcături izolate şi mulţi susţin că generalul Torres ar organiza activ o reînviere revoluţionară. La Sinaia s-au desfăşurat lucrările celei de-a 21-a Conferinţe internaţionale Pugwash, la care au participat peste 100 de cunoscuţi oameni de ştiinţă , laureaţi ai Premiului Nobel, academicieni, specialişti şi experţi, reprezentanţi ai unor universităţi, institute şi asociaţii ştiinţifice din 32 de ţări. O serie de participanţi la această conferinţă Pugwash au avut amabilitatea să răspundă la întrebările adresate de trimisul „Agerpres" la Sinaia, I. Socaciu . DR. VICTOR RABINOWITCH de la Academia naţională de ştiinţe din Washington : „Sunt impresionat de calda primire care ni s-a făcut în România. Cunosc eforturile depuse de ţara dv. pe calea destinderii şi înţelegerii în lume. Ceea ce întreprindeţi dv. este un lucru admirabil, care serveşte cauzei păcii. De altfel, mesajul adresat conferinţei noastre de preşedintele României, dl. Nicolae Ceauşescu este semnificativ în acest sens. El demonstrează preocuparea permanentă a ţării dv. pentru marile probleme care confruntă omenirea, dorinţa de a aduce o contribuţie la soluţionarea lor". Relevînd importanţa conferinţelor Pugwash, omul de ştiinţă american a subliniat faptul că ele „oferă posibilitatea unui schimb deschis de opinii în cadrul căruia savanţii pot analiza şi sugera acţiuni internaţionale de răsunet". „In prezent, a continuat el, două probleme importante confruntă omenirea : preîntîmpinarea unui război nuclear şi prăpastia existentă între naţiunile bogate şi cele sărace. Oamenii de ştiinţă pot şi trebuie să convingă guvernele proprii de urgenţa acestor probleme, să caute răspunsurile cele mai potrivite soluţionării lor". In ce priveşte dezarmarea, dr. V. Rabinowitch a spus : „Cred că tratativele de la Geneva vor trebui să abordeze cu mai multă insistenţă problema încetării fabricării şi interzicerii folosirii armelor nucleare a interzicerii stocării lor pe teritoriile altor state, a lichidării bazelor militare străine, a retragerii trupelor străine. Este necesar să se elaboreze un program complex care să aibă ca obiectiv fundamental dezarmarea generală şi totală". PROF. J. FREYMOND, de la Institutul universitar de înalte studii internaţionale din Geneva : „Sunt un admirator sincer al politicii externe româneşti şi cred că România joacă un important rol de deschidere spre toate ţările lumii. Afirmîndu-şi fidelitatea la sistemul socialist, România nu uită să pună la baza politicii externe principiile unanim valabile ale relaţiilor dintre state, ca suveranitatea, independenţa, neamestecul în treburile interne, avantajul reciproc. Sunt fericit să constat, de asemenea, contribuţia consecventă pe care ţara dv. o aduce la soluţionarea unor probleme, cum ar fi dezarmarea, securitatea internaţională, subdezvoltarea, îmbunătăţirea cooperării între state". PROF. J. ROTBLAT, de la Colegiul medical de pe lingă spitalul St. Bartholomew din Londra, secretar general al Pugwash : „Mişcarea Pugwash a luat fiinţă ca o mişcare pacifistă a oamenilor de ştiinţă. Multe dintre ideile şi sugestiile făcute de-a lungul anilor au stat la baza unor acorduri limitate ale dezarmării. Cred că şi actuala conferinţă de la Sinaia va netezi drumul spre găsirea unor soluţii pentru problemele importante ale lumii". In continuare, d-sa s-a referit la importanţa colaborării dintre oamenii de ştiinţă pentru crearea premiselor destinderii şi înţelegerii între popoare, subliniind eforturile participanţilor de a iniţia o mişcare pe plan mondial în favoarea dezarmării. PROF. H. ALFVEN (SUEDIA), LAUREAT AL PREMIULUI NOBEL, PREŞEDINTE DE ONOARE AL CONFERINŢEI PUGWASH : „Vreau să mulţumesc şi pe această cale gazdelor române pentru că ne-au invitat la Sinaia, în acest frumos loc din interesanta dv. ţară. Mulţumesc preşedintelui Nicolae Ceauşescu pentru amabilitatea de a ne fi adresat un mesaj atît de important, care demonstrează preocuparea României pentru problemele stringente ale globului*. Vorbind despre necesitatea încetării cursei înarmărilor, dl. Alfven a spus : „Continuarea cursei înarmărilor şi în special a celei nucleare constituie un grav pericol la adresa omenirii. Ea va trebui să înceteze imediat şi sper că negocierile SALT se vor încheia cu un succes, avînd în vedere tocmai această raţiune. Trebuie să lichidăm actualul stoc de arme termo-nucleare, altfel riscăm ca ele să ne lichideze pe noi". Prof. H. Alfven s-a referit apoi pe larg la rolul oamenilor de ştiinţă în soluţionarea problemei dezarmării, subdezvoltării şi poluării, relevînd faptul că „savanţii nu trebuie să fie numai experţi; ei trebuie să fie revoluţionari. Să ne amintim că Galilei a pus la îndoială autoritatea lui Aristotel, Darwin, dogma care spunea că speciile au fost create de o forţă divină, Pavlov, părerile preconcepute ale psihologiei, Planck, continuitatea, iar Einstein, concepţiile despre spaţiu şi timp. Toţi aceştia au fost revoluţionari, care au schimbat modul de a privi lumea, contribuind la dezvoltarea ştiinţei şi societăţii. De aceea, cred că noi avem nevoie în prezent de o schimbare profundă a relaţiilor sociale, a relaţiilor între state, care să ducă la o îmbunătăţire a situaţiei generale a planetei noastre. Savantului îi revine misiunea ca, înainte de toate, să servească cauzei umanităţii". DR. J. BARZELATTO, secretar executiv a! Comitetului naţional pentru ştiinţă şi dezvoltare din Chile . „Este un mare cîştig pentru mişcarea Pugwash că a inclus în preocupările sale grava problemă a subdezvoltării, pentru că rezolvarea acestei chestiuni depinde în mare măsură de ştiinţă şi tehnologie. După cum se cunoaşte, astăzi există largi spaţii în America Latină, Africa şi Asia care sunt afectate de rămînerea în urmă. Decalajul între ţările dezvoltate şi cele în curs de dezvoltare se agravează, în ciuda unor măsuri pe plan internaţional. Se impune o colaborare mai strînsă a oamenilor de ştiinţă pentru a obţine schimbări importante în vederea îmbunătăţirii situaţiei ţărilor subdezvoltate. Comunitatea oamenilor de ştiinţă poate influenţa, de asemenea, acţiunile politice pentru soluţionarea problemei subdezvoltării. După părerea mea, soluţionarea acestei probleme depinde în principal şi de efortul propriu pe care trebuie să-l depună fiecare ţară subdezvoltată. Un rol tot atît de important revine însă şi ajutorului pe care trebuie să-l acorde ţările dezvoltate, avînd în vedere costul imens pe care îl implică procesul dezvoltării. De aceea, cooperarea internaţională este după mine o necesitate pentru ţările în curs de dezvoltare. Ea trebuie organizată de aşa manieră incit să fie în beneficiul ţărilor în curs de dezvoltare şi nu să adincească decalajul între cei săraci şi cei bogaţi. Apreciem în acest sens eforturile României,, care se înscriu în efortul central pentru lichidarea subdezvoltării". Referindu-se la unele acţiuni întreprinse în America Latină, d-sa a menţionat importanţa obţinerii suveranităţii asupra resurselor proprii, subliniind în acest sens exemplul pe care îl furnizează Chile care a naţionalizat recent industria cupriferă. „Unanimitatea realizată cu această ocazie este deosebit de semnificativă pentru evoluţiile politice care se înregistrează în Chile şi într-o serie de alte ţări din America Latină". Declaraţiile unor personalităţi ştiinţifice participante la cea de-a 21-a Conferinţă Pugwashai) Confuzie pe fiinţa vest europeană a oţelului PARIS (Agerpres). — In lumea occidentală „bătălia oţelului“ devine tot mai dură, iar îngrijorarea creşte în rîndurile producătorilor vest-europeni. Situaţia, deja deteriorată la începutul anului 1971, cunoaşte o nouă agravare prin introducerea taxei de 10 la sută asupra importurilor de către Statele Unite şi prin alte măsuri protecţioniste adoptate de această ţară. Este vorba de un vast „meci triunghiular" angajat de trei ani între principalii exportatori — siderurgiştii din ţările Pieţei comune şi Japonia — şi principalii importatori americani. Printr-un acord încheiat în 1968, exportatorii au acceptat să limiteze la 5 la sută pe an creşterea vînzărilor lor în Statele Unite. Acordul ar urma să fie reînnoit la 1 ianuarie anul viitor, dar situaţia este foarte precară pe piaţa americană. Pe de o parte, din cauză că stocurile au crescut considerabil avîndu-se în vedere posibilitatea unei greve în siderurgie, iar pe de altă parte, pentru faptul că cererea de produse din oţel a scăzut foarte mult datorită conjuncturii economice nefavorabile, în acest context, autorităţile de la Washington cer vest-europenilor şi japonezilor să limiteze în continuare creşterea anuală a exporturilor lor. Aceste condiţii care, în principiu, ar fi acceptate de japonezi, vor face săptămîna viitoare obiectul unor convorbiri între reprezentanţii Pieţei comune şi cei ai Statelor Unite. Potrivit agenţiei France Presse, vest-europenii vor ridica problema taxei de 10 la sută aplicată şi asupra importurilor de oţel în Statele Unite. Potrivit observatorilor politici, reprezentanţii americani nu ar dori să ia în discuţie această problemă deoarece taxa de 10 la sută, potrivit părerii lor, constituie o măsură generală care nu poate fi obiectul tratativelor amintite. Toate acestea agravează confuzia pe piaţa vest-europeană a oţelului. Siderurgiştii vest-germani au redus cu aproape 9 la sută producţia lor în primele şapte luni ale acestui an, situaţie care, datorită jocului concurenţei, tinde să se repercuteze şi asupra industriei siderurgice din celelalte ţări membre ale Pieţei comune. TELEGRAFE s TELEGRAME im TELEGRAME © Prima adunare generală a Asociaţiei pentru progresul ştiinţelor agricole în Africa s-a deschis marţi la Addis Abeba în prezenţa împăratului Etiopiei, Haile Selassie I. La lucrările adunării generale, care vor dura şapte zile, participă 200 de reprezentanţi a 34 de ţări din Africa, Europa şi America. La Panmunjon a avut loc a 321-a şedinţă a Comisiei militare de armistiţiu General-maior Han Yong Ok, reprezentantul principal al părţii R.P.D. Coreene, a făcut o declaraţie in legătură cu continuarea unor provocări militare grave, comise de partea adversă în zona demilitarizată. 9 La clubul internaţional al cărţii şi presei din oraşul polonez Walbrzych s-a deschis o expoziţie cuprinzînd reproduceri de artă plastică, picturi şi sculpturi din România. In prezenţa lui Fidel Castro, prim-secretar al C.C. al P.C. din Cuba, prim-ministru al Guvernului revoluţionar, şi a preşedintelui Republicii Cuba, Osvaldo Dorticos, la Havana a avut loc Consfătuirea lucrătorilor din industria zahărului. Greva muncitorilor de la uzinele firmei „Lukas" din Birmingham a intrat în cea de-a doua săptămînă. Ca urmare a opririi lucrului de către grevişti, toate cele nouă uzine ale companiei au fost închise. La 1 septembrie, cele 5.500 de şcoli generale şi peste 500 licee şi şcoli medii tehnice din Republica Populară Ungară şi-au redeschis porţile. In noul an şcolar au păşit peste 1.300.000 de elevi, dintre care 228.000 în şcolile medii şi tehnice. La Atena a sosit ministrul comerţului exterior al Bulgariei, Ivan Nedev. După cum anunţă agenţia B.T.A., el face în Grecia o vizită oficială la invitaţia ministrului economiei naţionale, Georges Pezopoulos, în legătură cu Tîrgul internaţional de la Salonic. O delegaţie malteză, condusă de primul ministru, Dom Mintoff, a plecat marţi seara spre Tripoli. Convorbirile dintre premierul maltez şi reprezentanţi ai guvernului libian vor fi consacrate incheierii unui acord de cooperare între cele două tari. Guvernul argentinian a luat iniţiativa convocării unei reuniuni de urgenţă a Comisiei speciale de coordonare latino-americană (C.E.C.L.A.), la care vor fi examinate măsurile economico-financiare adoptate recent de S.U.A. în apărarea poziţiei dolarului. Intr-un comunicat al Comisiei naţionale pentru ajutorarea deţinuţilor politici din Portugalia se arată că numărul deţinuţilor politici din această ţară s-a dublat in primele şapte luni ale acestui an. 9 Proiectul unei declaraţii împotriva manifestărilor rasiste în sportul internaţional va fi prezentat Adunării Generale a O.N.U. în cadrul sesiunii din această toamnă, informează agenţia Reuter, citind surse ale O.NU.. „ La 21 septembrie in Danemarca vor avea loc alegeri generale anticipate, a anunţat primul ministru Hilmar Raunsgaard. Aceste alegeri se ţin cu patru luni inainte de a expira mandatul actualului guvern de coaliţie format din partidele radical-liberal, lib'al-agrarian şi conservator. Preşedintele Pakistanului, generalul Yahya Khan, a numit marţi pe Abdul Motaled Malik în funcţia de guvernator civil al Pakistanului Oriental. Noul guvernator, care îşi va lua funcţia în primire la 3 septembrie, va trebui să desemneze, cit mai curind posibil, pe membrii Consiliului de Miniştri. 2 septembrie—Ziua naţională a R.D. Vietnam Tinereţea şi vigoarea unui popor viteaz Despre Combinatul textil „8 Martie" din Hanoi, despre realizările remarcabile obţinute de membrii colectivului său în aceşti ani de luptă eroică şi de muncă încordată cunoşteam multe lucruri încă înainte de a păşi pe porţile acestei întreprinderi statornicită, de mai puţin de un deceniu, pe o cîmpie din apropierea capitalei R.D. Vietnam. Parcurgind secţiile şi atelierele fabricii, coborînd în solidele adăposturi antiaeriene sau urmînd firul tranşeelor care brăzdează pe o lungime de cîţiva kilometri incinta combinatului, discutînd cu oamenii care trăiesc şi lucrează aici, aveam să realizez o imagine cuprinzătoare asupra vieţii exemplare de muncă şi de luptă a omului vietnamez în această clipă de mari răspunderi a istoriei patriei sale. Combinatul textil „8 Martie" s-a născut in focul luptei pentru respingerea agresorului imperialist, într-un moment cînd atacurile aviaţiei americane asupra teritoriului R.D. Vietnam se înteţeau vertiginos. Intrată în funcţiune la 8 martie 1965, întreprinderea avea să producă, pe vatra unde fusese durată, timp de numai cîteva luni, bombardamentele inamice întrerupînd în modul cel mai brutal cursul normal al muncii. Ele nu au pus capăt, însă — şi nici nu puteau să pună capăt — vieţii celui mai tînăr dintre marile obiective industriale ale Vietnamului socialist. „In acele zile — îşi aminteşte tovarăşul Nguyen Huu Tiep, secretarul comitetului de partid al întreprinderii — oamenii noştri şi-au sporit combativitatea, şi-au înzecit eforturile, pentru ca, îndeplinindu-şi în continuare sarcinile de producţie, să facă faţă tuturor celorlalte comandamente ale momentului, şi, în primul rînd, cerinţelor luptei". Combinatul a fost dispersat în mai multe subunităţi, aflate între ele la distanţe de 5 pînă la 20 km. S-a consumat, pentru aceasta, o energie uriaşă— îşi amintesc oamenii ; au fost deplasate, într-un răstimp relativ scurt, peste 3.000 tone de echipament industrial şi materii prime. Planul de producţie a fost însă, chiar în clipele celor mai înverşunate raiduri de bombardament ale inamicului, îndeplinit, producţia nu a încetat în nici o împrejurare. In acele zile, membrii formaţiilor de autoapărare a combinatului s-au distins deopotrivă prin faptele de arme vitejeşti în apărarea cerului patriei şi prin realizările, nu mai puţin eroice, obţinute la locul de muncă. Reîntoarsă pe vatra iniţială, după încetarea bombardamentelor inamice la nord de paralela 19, fabrica a convertit eroismul în luptă al oamenilor săi în muncă îndîrjită, plină de abnegaţie, pentru restaurarea şi extinderea producţiei. Pentru 1971 — ne informează secretarul de partid al combinatului — obiectivul central fixat este atingerea cifrelor de plan ale anului 1965. Perspectivele sînt însă și mai bune — adaugă el — astfel că, prin mobilizarea sporită a colectivului său, Combinatul „8 Martie" și-a propus să producă, pînă la sfîrșitul acestui an, cu toată capacitatea proiectată. Am vizitat Combinatul textil „8 Martie" în zilele cînd oamenii săi erau angajaţi din plin în campania de întreceri, lansată pentru a celebra marea victorie a patrioţilor sudvietnamezi pe şoseaua nr. 9. Pe pancartele întîlnite pretutindeni se putea citi : „Să ne mobilizăm pentru depăşirea prevederilor planului de stat, angajaţi în mişcarea de emulaţie, umăr la umăr cu luptătorii de pe şoseaua nr. 9". Aspiraţia fierbinte de unitate a patriei vietnameze se materialzează la Combinatul ,,8 Martie", ca de altfel pretutindeni pe cuprinsul republicii, în manifestări simple, dar vibrante. Anul trecut, cînd zonele septentrionale ale Vietnamului de sud au suferit mari inundaţii, membrii colectivului fabricii s-au angajat să producă peste plan un milion de metri de ţesături, în scopul ajutorării compatrioţilor din localităţile calamitate, aflate la sud de paralela 17. In toate faptele de muncă şi de luptă ale celor de la Combinatul „8 Martie" se învederează tenacitatea şi optimismul, abnegaţia şi puterea de sacrificiu a omului vietnamez al acestor ani. Tinereţea şi vigoarea acestei întreprinderi hanoiene, care nu a împlinit încă nici un deceniu de existenţă, este tinereţea şi vigoarea oamenilor care muncesc aici, a căror medie de vîrstă este de 28 ani. Şi este, mai presus de orice, tinereţea şi vigoarea unui popor viteaz, care luptă victorios, pe cîmpurile de luptă şi pe frontul muncii constructive, pentru respingerea agresiunii imperialiste, pentru apărarea independenţei, libertăţii şi dreptului său de a fi stăpîn asupra propriului destin. CORNELIU VLAD ■ ‘■i". - --------- % v,/x In R.D.V. se acordă o mare importanţă extinderii terenurilor destinate culturilor industriale. Numai în provincia Vinh Phu, anul acesta au fost cultivate cu ceai încă 1.000 de hectare. In foto : Noi terenuri cultivate cu ceai în Vinh Phu. Redacţia şi administraţia: Tg.-Mureş, Piaţa Eroilor Sovietici nr. Telefoane: 11688, 11689 Abonamentele se fac la oficiile poştale factorii poştali şi difuzorii voluntari din întreprinderi şî instituţii. Tiparul: întreprinderea Poligrafică Tg.*Mureş, Comanda nr. 644. * 40 373