Steaua Roşie, septembrie 1971 (Anul 22, nr. 208-233)

1971-09-19 / nr. 224

PROLETARI DIN TOATE ŢĂRILE, UNIŢI-VA ! ... H. ROŞIE AL COMITETULUI JUDEŢEAN MUREŞ AL P.C.R. ŞI AL CONSILIULUI POPULAR JUDEŢEAN Vizita tovarăşului NICOLAE CEAUŞESCU in judeţul Caraş-Severin «IVlNTAlEĂ TOVARĂŞULUI NICOLAI CEAUŞESCU în cursul zile! de sîmbătă, 18 septembrie, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, împreună cu tovarăşii Ion Gheorghe Maurer, Manea Mănescu, Ilie Verdeţ şi Maxim Berghianu a continuat vizita de lucru în judeţul Caraş-Severin. De la reşedinţa judeţului se pleacă la primele ore ale dimineţii. Cetăţenii Reşiţei, care pe tot parcursul vizitei de vineri au înconjurat cu multă căldură şi dragoste pe conducătorul partidului şi statului, au dat din nou străzilor „Cetăţii de foc” imaginea specifică marilor sărbători, prin entuziastele şi strălucitoarele manifestări populare. In aplauzele şi uralele mulţimii, coloana de maşini străbate centrul oraşului, îndreptîndu-se spre Caransebeş. Vizita secretarului general în municipiul Reşiţa, prilejuită şi de împlinirea a 200 de ani de activitate industrială neîntreruptă pe aceste meleaguri, dialogul fructuos cu activişti de partid şi de stat, cu cadre de conducere din economia judeţului, cu muncitori ingineri şi tehnicieni din întreprinderile municipiului, indicaţiile date reprezintă un puternic factor mobilizator pentru activitatea viitoare a reşiţenilor, pentru dezvoltarea continuă, multilaterală a judeţului Caraş-Severin. .. . Caransebeş. In aceeaşi atmosferă entuziastă, plină de căldură, conducătorii de partid şi de stat străbat arterele principale ale oraşului. Aproape întreaga populaţie a venit in întimpinarea tovarăşului Nicolae Ceauşescu. Prin aplauze şi urale, oamenii muncii îşi exprimă neţărmurita bucurie de a avea în mijlocul lor pe conducătorul partidului şi statului, dragostea şi recunoştinţa faţă de conducerea partidului şi statului pentru grija ce le-o poartă. Tovarăşul Nicolae Ceauşescu, ceilalţi oaspeţi sunt invitaţi să viziteze noua uzină în care procesul de producţie se desfăşoară concomitent cu lucrările de construcţii şi montaj. La intrare se află o imensă pancartă pe care este înscrisă urarea „Bine aţi venit în mijlocul nostru, iubiţi conducători de partid şi de stat . Muncitori şi muncitoare înconjoară pe oaspeţi şi le oferă buchete mari de flori. Sunt de faţă ministrul industriei construcţiilor de maşini, Ioan Avram, primul secretar al Comitetului orăşenesc Caransebeş al P.C.R., Nicolae Magda, şi colectivul de conducere al uzinei. Vizita in întreprindere începe cu o prezentare a profilului unităţii şi a stadiului de construcţie. Prin intermediul unor grafice şi machete, directorul uzinei, ing. Vasile Uscat, arată că, în final, întreprinderea va produce anual 66.000 tone construcţii metalice pentru hale industriale şi pentru alte nevoi ale economiei naţionale, precum şi diferite ansamble sudate pentru construcţia de maşini. In prezent, uzina este intrată parţial in funcţiune pentru o capacitate anuală de 20.000 de tone. Se vizitează prima hală de producţie intrată în funcţiune. Ea ocupă o suprafaţă de aproximativ 45.000 mp pe care sunt amplasa-utilaje moderne, purtând in marea lor majoritate marca unor uzine constructoare de maşini din ţarc Tovarăşul Nicolae Ceauşescu discută cu muncitorii asupra unei legi din producţie, de condiţiile de munca şi de viaţă, se interesează de stadiul îndeplinirii primelor salari, de pian şi recomandă constructorilor de maşini să aiba tot atenţia iar folosirea raţionala a maşinilor cu care lucrează, a strafeţelor destinate procesului tehnologic, în vederea spor.m productivităţii muncii şi a probei construcţii metalice. _ Aveţi posibilităţi, spune tovarăşul Nicolae Ceauşescu, sa depaşiţi producţiile planificat In legătură cu viitoarele constructi care vor întregi uzina instrucţii ca de dezvoltare următoarele etape a din actualul plan emanat -pte 5 hale de producţie, o fabrica d (Continuare în pag- a 2-a) Dragi tovarăşi, Doresc în primul rind să vă adresez dumneavoastră, întregului colectiv al Uzinelor „Oţelul Roşu”, tuturor oamenilor muncii din oraşul Oţelul Roşu un salut călduros din partea Comitetului Central al partidului, a Consiliului de Stat şi a guvernului patriei noastre socialiste. (Aplauze îndelungate). Mitingul de astăzi este consacrat unui eveniment important din viaţa uzinei dumneavoastră — împlinirea a 175 de ani de cînd a început să se producă metal pe aceste meleaguri. Doresc să menţionez că în aceşti ani uzina a cunoscut o dezvoltare continuă — şi mai cu seamă în anii construcţiei socialiste, cînd producţia ei s-a mărit de cîteva ori. De aceea, doresc să vă felicit atît cu prilejul aniversării a 175 de ani de existenţă a uzinei, cît şi pentru rezultatele bune pe care le-aţi obţinut în anii construcţiei socialismului. (Aplauze puternice, prelungite). De fapt, uzina dumneavoastră produce astăzi aproape tot atît oţel cît se producea înainte de război în întreaga noastră ţară. Desigur, aceasta arată cît de slab dezvoltată era, în trecut, siderurgia în România, dar, totodată, pune în evidenţă progresele mari pe care uzina dumneavoastră le-a cunoscut în aceşti ani. Probabil că pină în 1975, uzina va ajunge să producă chiar mai mult oţel decit se realiza în România înaintea celui de-al doilea război mondial. Aceasta arată ce mari perspective de dezvoltare are în continuare uzina dumneavoastră. (Vii aplauze). Cunoaşteţi preocuparea partidului nostru privind dezvoltarea siderurgiei, faptul că acordăm o mare atenţie creşterii rapide a producţiei de metal şi în special sporirii substanţiale a producţiei oţelurilor speciale, prelucrării superioare a acestora. In cadrul acestui program, uzinei „Oţelul Roşu” îi revin sarcini importante. Pe baza măsurilor suplimentare care se elaborează pentru dezvoltarea producţiei de oţel şi asigurarea economiei noastre naţionale cu profile cît mai corespunzătoare necesităţilor, uzina dumneavoastră urmează să cunoască în următorii ani o dezvoltare mai rapidă decit se avea iniţial în vedere. Va trebui fără îndoială, să se acorde o atenţie mai mare modernizării mai accelerate a producţiei, inclusiv a oţelăriei şi, o dată cu creşteea şi diversificarea producţiei, să se îmbunătăţească şi condiţiile de muncă ale celor ce lucrează aici. (Aplauze puternice, îndelungate). Cunoscînd rezultatele bune obţinute de colectivul uzinei atit la cursul cincinalului care a trecut, cît şi in primele opt luni ale noului cincinal - faptul că planul de producţie a fost realizat în aceasta perioadă în proporţie de 103 la sută — am deplina convingere că şi sarcinile sporite ce revin colectivului dumneavoastră vor fi realizate cu succes. De aceea, doresc să vă felicit pentru rezultatele bune obţinute atît în cincinalul trecut, cit şi in primele opt luni ale acestui an , şi să vă urez succese şi mai mari in viitor. (Aplauze îndelungate). Aşa cum s-a spus aici, o data cu dezvoltarea uzinei, in anii socialismului s-au îmbunătăţit continuu condiţiile de viaţă ale oamenilor muncii din întreprindere şi din oraş. Vechea comună — sau mai bine-zis, vechiul sat — a devenit astăzi un oraş cu peste zece mii de locuitori. S-au ridicat aici o serie de obiective socialculturale — şi, fără îndoială, că şi în cursul acestui cincinal va continua să se dezvolte atit construcţia de locuinţe, cît şi de instituţii şi aşezăminte de interes social şi cultural — ceea ce va contribui la îmbunătăţirea condiţiilor de viaţă ale oamenilor muncii. (Aplauze puternice). Toate acestea fac parte din programul general elaborat de Congresul al X-lea al partidului nostru pentru dezvoltarea într-un ritm rapid a industrializării socialiste a ţârii, care să permită apropierea României de ţările avansate din punct de vedere economic, să asigure ridicarea patriei noastre la un nivel economico-social tot mai înalt, condiţii tot mai bune de viaţă întregului popor. Acestea sunt, de fapt, înseşi obiectivele făuririi societăţii socialiste multilateral dezvoltate, care asigură bunăstarea şi fericirea tuturor celor ce muncesc. (Aplauze puternice, îndelungate). Fără îndoială, realizarea obiectivelor trasate de Congresul al X- lea al partidului cere eforturi serioase din partea întregului popor, şi, în primul rînd, cere o activitate intensă din partea clasei noastre muncitoare, care, de altfel, a răspuns întotdeauna cu cinste chemării partidului şi deţine rolul principal în întreaga operă de făurire a socialismului în România. (Aplauze puternice). In activitatea noastră au existat, desigur, şi unele lipsuri, s-au săvîrşit şi greşeli. Mai avem încă multe lucruri de îmbunătăţit, inclusiv în uzina dumneavoastră, unde trebuie perfecţionată activitatea atît pe ţărimul investiţiilor, al gospodăririi eficiente a mijloacelor pe care le aveţi la îndemînă, cît şi în ce priveşte utilizarea mai bună a capacităţii oamenilor muncii. Aveţi aici un colectiv cu bune tradiţii cu o calificare înaltă şi considerăm că aportul lui la dezvoltarea economiei naţionale trebuie să fie pe măsura experienţei şi capacităţii sale. De aceea comiteului de partid şi comitetului oamenilor muncii pentru conducerea activităţii economice şi sociale a întreprinderii le revine sarcina de a lua toate măsurile pentru a uni eforturile întregului colectiv în vederea îndeplinirii în cele mai bune condiţii a însemnatelor prevederi din actualul cincinal. Am ferma convingere că vor fi realizate în întregime toate aceste sarcini. (Aplauze îndelungate). Cunoaşteţi preocupările partidului şi guvernului ţării noastre privind perfecţionarea tuturor laturilor vieţii sociale, măsurile adoptate de Comitetul Executiv în luna iulie a acestui an pentru îmbunătăţirea activităţii politico-educative Toate aceste măsuri sunt chemate să contribuie la ridicarea conştiinţei socialiste a poporului nostru, să asigure ca, o dată cu dezvoltarea economiei, să crească şi nivelul politic şi de cultură, de cunoştinţe ştiinţifice al întregului popor, ca fiecare membru al societăţii noastre socialiste să poată participa în mod activ, în deplină cunoştinţă, la conducerea societăţii, a tuturor domeniilor de activitate. In felul acesta dezvoltarea patriei noastre va fi realmente rodul activităţii conştiente a întregului popor care, stăpîn pe destinele sale, îşi făureşte viitorul aşa cum îl doreşte. (Aplauze îndelungate, puternice). Cunoaşteţi, de asemenea, activitatea internaţională a partidului şi guvernului patriei noastre. Ştiţi că întotdeauna partidul nostru a considerat că între sarcinile naţionale şi cele internaţionale există o strînsă unitate dialectică. Preocupîndu-se permanent de dezvoltarea cu succes a societăţii noastre socialiste — care constituie sarcina sa fundamentală — partidul nostru comunist răspunde, totodată, şi îndatoririlor sale internaţionale. Trebuie să dezvoltam coroborarea cu ţările socialiste, cu partidele comuniste, cu toate forţele antiimperialiste, să contribuim la creşterea influenţei şi prestigiului socialismului în lume, la asigurarea păcii şi colaborării între popoare (Vii aplauze). De altfel, uzina dumneavoastră are nu numai o experienţă îndelungată în producerea metalului, ci şi o veche şi bogată istorie de luptă revoluţionară. încă în 1848 s-a constituit aici Asociaţia de întrajutorare a muncitorilor, iar cu 20 de ani mai tîrziu, în 1868, s-a afiliat Asociaţiei generale a muncitorilor, care avea legături cu Internaţionala I. Aveţi deci tradiţii nu numai în producerea metalului, ci şi tradiţii revoluţionare, de luptă împotriva asupririi capitaliste, imperialiste, pentru dreptate socială şi naţională, pentru o viaţă mai bună. (Aplauze puternice). Nu aş putea, de asemenea, să nu menţionez că în 1918 muncitorii de la „Oţelul Roşu” s-au pronunţat pentru unirea cu România, pentru formarea statului nostru naţional unitar. (Aplauze puternice, îndelungate). Ştim că în anii ilegalităţii „Oţelul Roşu” a constituit întotdeauna un puternic centru muncitoresc, revoluţionar, iar după 23 August a jucat, alături de celelalte centre revoluţionare din această parte a ţării, un rol important atit în lupta pentru cucerirea puterii politice, cit şi în edificarea societăţii socialiste. lată de ce am deplina încredere că întregul colectiv al Uzinelor „Oţelul Roşu” va şti să-şi realizeze în cele mai bune condiţiuni sarcinile de producţie şi, totodată, să transpună cu cinste în viaţă hotărîrile partidului nostru privind îmbunătăţirea activităţii politico-ideologice, dezvoltarea conştiinţei socialiste a tuturor celor ce muncesc. (Vii aplauze). Aveţi o organizaţie de partid care numără circa 1.100 de membri, un colectiv puternic care ştie să unească eforturile tuturor oamenilor muncii din uzină. Sunt convins că in frunte cu comuniştii, întregul dumneavoastră colectiv îşi va îndeplini sarcinile mari ce îi revin şi, totodată, îşi va aduce contribuţia la dezvoltarea solidarităţii cu oamenii muncii de pretutindeni, la lupta tuturor forţelor antiimperialiste pentru progres social şi pace. (Aplauze prelungite). Aş dori să adresez felicitări întregului colectiv de la „Oţelul Ro (Continuare in pag. a 2-a) Noi succese în îndeplinirea planului pe nouă luni in aceste zile ne sosesc la redacţie tot mai multe ştiri despre realizările obţinute de către colectivele de oameni ai muncii din fabrici şi uzine, secţii şi ateliere, în îndeplinirea sarcinilor de plan şi a angajamentelor. Cele opt luni şi mai bine de jumătate care s-au scurs de la începutul anului au fost încununate de succese. Activitatea de înaltă efervescenţă creatoare ce cuprinde munca întregului nostru popor în nobila acţiune de înfăptuire a sarcinilor trasate de Congresul al X-lea al P.C.R., dinamizate de munca intensă politico-ideologică care se desfăşoară, a asigurat antrenarea largă a colectivelor de lucrători in valorificarea rezervelor interne, îmbunătăţirea organizării producţiei şi a muncii pentru perfecţionarea activităţii economice. Hotărîţi să muncească mai bine, îndeplinind sarcinile de plan ritmic, decadă cu decadă, lună de lună, realizînd în acelaşi timp însemnate cantităţi de produse peste prevederi, un număr însemnat de întreprinderi, fabrici şi uzine ale judeţului, au reuşit să realizeze înainte de termen sarcinile de plan. Succeselor frumoase obţinute de către chimiştii tîrgumureşeni se adaugă cele ale forestierilor, îndeplinind cu mult timp înainte de termen sarcinile de plan pe 9 luni, lucrătorii de la U.E.L. Reghin au realizat pînă la această dată o depăşire a producţiei globale cu 2,8 milioane lei iar a producţiei marfă cu 5,9 milioane lei. Cele aproape două săptămîni care au mai rămas pînă la sfirşitul trimestrului vor permite lucrătorilor de la U.E.L. Reghin să-şi afirme încă o dată hărnicia şi priceperea în gospodărirea şi exploatarea imenselor bogăţii ale pădurii, hotărînd să adauge realizărilor de pînă acum altele şi mai importante, materializate în sporirea producţiei globale şi marfă cu încă 2,4 milioane lei şi respectiv 2,5 milioane lei. In munca acestor forestieri se remarcă preocuparea deosebită pentru valorificarea superioară a fiecărui mc de masă lemnoasă. 80 la sută din sporurile de producţie obţinute pînă acum au fost realizate prin gospodărirea cu înaltă exigenţă a lemnului de foc, realizîndu-se pe această cale în plus: 8.000 mc cofraje pentru construcţii, 9.000 garnituri ambalaje pentru mobilă, 15.000 mp panouri de gard, 19.500 mp podină schelă pentru construcţii şi altele. Cu 15 zile înainte de termen au realizat sarcinile de plan la producţia marfă şi cooperatorii Uniunii judeţene a cooperativelor meşteşugăreşti Mureş. Acţionind cu exigenţă sporită pentru continua îmbunătăţire a deservirii populaţiei a fost extinsă reţeaua de deservire cu noi activităţi, îmbogăţindu-se substanţial volumul şi gama produselor executate şi a serviciilor prestate pentru populaţie. S-au livrat pînă în prezent la fondul pieţii produse în valoare de 2,4 milioane lei, îndeosebi confecţii de calitate superioară pentru femei şi bărbaţi, tricotaje, încălţăminte din piele şi articole de marochinărie, iar pe baza reducerii cu 11 lei a cheltuielilor la fiecare 1.000 lei producţie-marfă, cooperaţia meşteşugărească a realizat beneficii suplimentare în valoare de 4.000.000 lei. în întrecerea socialistă care se desfăşoară în acest sector, cele mai bune rezultate au fost obţinute de cooperativele „Tehnolemn” din Tîrnăveni, „Constructorul” şi „Mobila” din Tg.-Mureş, precum şi „Lemnmetal“ din Reghin. Intensificîndu-şi in continuare eforturile de sporire a producţiei şi valorificare a rezervelor de care dispun, cooperatorii meşteşugari vor realiza pînă la sfîrşitul lunii septembrie o producţie marfă suplimentară in valoare de 22.000.000 lei. La Şăulia 500 de cooperatori la recoltarea sfeclei de zahăr Zilele acestea la cooperativa agricolă din Şăulia de Cîmpie (preşedinte Gheorghe Duma) se lucrează intens la recoltarea sfeclei de zahăr. Zilnic la această importantă lucrare iau parte în medie cîte 500 de cooperatori. Pînă acum, din cele 200 ha, pe cît se cultivă sfecla, recoltarea s-a făcut de pe 40 ha. La punctul de preluare au fost transportate cu 45 atelaje ale C.A.P. şi 6 autocamioane, peste 700 tone de sfeclă. Dat fiind că, după sfeclă, pe 100 ha, cooperativa va însămînţa grîu, întreaga forţă de muncă, ca şi mijloacele de transport sunt grupate pe această suprafaţă, pentru ca ea să fie eliberată cît mai operativ, in paralel cu recoltarea sfeclei, mecanizatorii cu 12 tractoare, lucrează intens şi la pregătirea terenului pentru ca în cursul săptămînii ce vine să se treacă la însămînțarea griului. Publicăm în pagina a 3-a: Cuvîntarea tovarăşului JÁNOS FAZEKAS la lucrările pl a Comitetului judeţean de partid din 17 septembrie IN TIMPUL LUCRĂRILOR PLENAREI Tineretul din Tîrgu-Mureş participă cu entuziasm la munca patriotică Conştient de îndatoririle sale patriotice, tineretul municipiului Tg.-Mureş răspunde cu entuziasm la chemările Comitetului municipal U.T.C. In cursul acestui an, acest tineret a efectuat în cadrul acţiunii de muncă patriotică, lucrări în valoare de 10 milioane lei. Principalele lucrări au fost executate la Complexul de agrement „Mureşul" şi la Zafăr, respectiv la consolidarea malurilor Mureşului, pentru înlăturarea pericolului inundaţiilor. Elevii liceelor au executat importante lucrări de înfrumuseţare, la cartierele noi ale oraşului. In lunile mai şi iunie, studenţimea municipiului a dat un aport important la construirea unor blocuri de locuinţe. Tinerii muncitori de la Combinatul de îngrăşăminte azotoase, U.R.A., T.R.C.M., I.U.I.U. etc. au lucrat cu multă însufleţire la cegăr, complexul de agrement şi la Ansamblul de locuinţe „Nicolae Bâlcescu”. Ei au dat ajutor şi lucrătorilor din agricultură. Tinerii de la întreprinderea comunală au participat, de pildă, săptămîni de-a rîndul, după orele de muncă, la lucrările agricole. Răspunzînd la chemarea studenţilor din tabăra de la Izvorul Mureşului, studenţii din Tg.Mureş au format 3 brigăzi de muncă patriotică executînd însemnate lucrări pe platoul Cerneşti (la amenajarea grădinii zoologice), şi la Complexul de agrement. în prezent, o brigadă de muncă patriotică, formată din 50 de studenţi din localitate şi din cei aflaţi în vacanţă, execută lucrări de construcţie pe şantierele T.R.C.M. Elevii liceelor din oraş dau sprijin la recoltarea legumelor şi fructelor. Liceul „Al. Papiu Marian” şi Liceul nr. 5 au încheiat in acest scop contracte cu unitățile productive din agricultură.