Steaua Roşie, noiembrie 1971 (Anul 22, nr. 261-285)

1971-11-06 / nr. 265

PAGINA 2 STEAUA ROȘIE NEMI GQmiTETlLlI CEITIAL AL PAITIDILII CONIIIST lllîl Cuvintul tovarăşului MANEA MĂNESCU Programul expus in plenară de tovarăşul Nicolae Ceauşescu reprezintă unul din cele mai importante documente elaborate de partidul nostru, pentru făurirea societăţii socialiste multilateral dezvoltate. Originalitatea lui constă în faptul că este pentru prima dată cînd se realizează o analiză multilaterală, politică şi ştiinţifică a fenomenelor din sfera ideologiei, cunoaşterii şi educaţiei socialiste. Prin modul cutezător, profund, în care au analizat problemele actuale şi de perspectivă ale progresului societăţii noastre, dumneavoastră, tovarăşe Nicolae Ceauşescu, ne-aţi oferit încă o dată o strălucită pildă de marxismleninism creator. Pentru că — aşa cum aţi subliniat în expunerea dumneavoastră — ..A fi cu adevărat marxist-leninist înseamnă a fi un explorator îndrăzneţ şi experimentat al drumului nou pe care il deschide omenirii socialismul şi comunismul, un cutezător vizionar al zilei de mîine pornind de la realităţile şi cerinţele arzătoare ale zilei de azi, precum şi de la concluziile generalizate pe plan teoretic, ale experienţei de ieri". Programul pentru îmbunătăţirea activităţii ideologice, ridicarea nivelului general al cunoaşterii şi educaţiei socialiste vor influenţa toate sectoarele vieţii sociale, ridicînd pe o treaptă superioară întreaga activitate practică, întreaga gîndîre social-politică din ţara noastră. Aplicarea lui va stimula toate forţele motrice ale societăţii, va duce la sporirea influenţei clasei muncitoare, la creşterea rolului conducător al partidului în opera de construcţie a socialismului şi comunismului. Stimaţi tovarăşi, Anul acesta am făcut bilanţul roadelor bogate ale cincinalului 1966—1970, în care România a înregistrat progrese considerabile în dezvoltarea sa socială, economică şi culturală şi am trecut cu succes la îndeplinirea unui nou plan cincinal — şi mai impunător prin amploarea şi complexitatea obiectivelor sale. Măsurile stabilite de Conferinţa Naţională şi de Congresul al X-lea al partidului cu privire la perfecţionarea conducerii activităţii social-economice sunt în mare parte realizate, astfel încît resorturile vieţii politice, economice şi sociale corespund mai bine cerinţelor societăţii noastre întemeiate pe democraţie şi ordine, pe egalitate şi echitate socială, pe eficienţă şi bunăstare. Remarcabilele rezultate ale dezvoltării economice şi sociale a ţării sunt rodul muncii eroice a clasei muncitoare, a întregului popor, o mărturie grăitoare a hotărîrii cu care oamenii muncii dau viaţă politicii partidului. Aceste rezultate ar fi însă şi mai mari dacă am pune în valoare toate rezervele pe care le avem în diferite sectoare de activitate şi nu ar mai persista încă o serie de neajunsuri care afectează valorificarea deplină a resurselor noastre materiale şi umane. Conducerea partidului a orientat cu consecvenţă munca tuturor organelor şi organizaţiilor de partid şi de stat spre utilizarea raţională a potenţialului productiv din fiecare unitate, îmbunătăţirea calităţii producţiei, reducerea preţului de cost şi sporirea rentabilităţii — elemente esenţiale ale creşterii eficienţei întregii activităţi economice. Măsurile de perfecţionare a conducerii şi organizării activităţii social-economice urmăresc o cît mai bună gestiune a bunurilor poporului, să închidă canalele de risipă, să asigure o îndeplinire ireproşabilă a sarcinilor şi o înaltă eficienţă a muncii sociale. Dar, oricît de adecvate ar fi măsurile luate, ele nu rezolvă şi nu pot rezolva totul. In ultimă analiză, rezultatele depind de oameni, de nivelul lor de pregătire, de nivelul lor de conştiinţă. Cele mai multe din cazurile de risipă, de gospodărire nesatisfăcătoare a resurselor, de folosire necorespunzătoare a unor capacităţi de producţie, daunele în avutul obştesc îşi au sursa în factori de ordin subiectiv, cum sunt indolenţa, neglijenţa, incompetenţa, lipsa de responsabilitate, iar uneori şi necinstea. Aceste fenomene luate în ansamblu s-au restrîns necontenit de-a lungul anilor în urma prefacerilor care au avut loc în ţara noastră şi în special ca efect al muncii educative desfăşurate de partid. Dar faptul că nu au proporţii mari nu trebuie să ne liniştească. In măsura în care persistă, ele se află într-un conflict acut cu îndatoririle pe care le avem faţă de societate pentru a gestiona cu răspundere partea din avuţia naţională care ne este încredinţată. In societatea noastră, oamenii muncii au o situaţie fundamental deosebită faţă de trecut. Relaţiile socialiste statornicite reflectă respectul profund faţă de om, creează condiţii ca fiecare cetăţean să se manifeste efectiv ca stăpîn în societatea în care trăieşte. Dar nu toţi membrii societăţii noastre sînt pe deplin conştienţi de noua lor condiţie socială, de strînsa împletire şi intercondiţionare a intereselor individuale cu cele colective. Tocmai de aceea, avem nevoie de crearea unei opinii de masă împotriva manifestărilor străine societăţii noastre. Tocmai de aceea avem nevoie de intensificarea muncii politico-educative. Fiecare cetăţean să înţeleagă limpede poziţia lui în stat, raporturile dintre el şi colectivitate, interesul lui vital în apărarea, buna gospodărire şi sporire a avutului obştesc, să cunoască bine drepturile şi obligaţiile sale sociale. În această ordine de idei este de remarcat că, în concepţia programului de măsuri pe care îl dezbatem astăzi, se are în vedere mult mai mult decît înlăturarea unor comportamente sociale nesatisfăcătoare. Evident, trebuie să întărim peste tot, în toate unităţile, la toate nivelurile, ordinea şi disciplina, să înlăturăm neglijenţa şi risipa. Dar scopul nostru principal este ca fiecare om al muncii — prim pregătire, responsabilitate şi iniţiativă — să ajungă în situaţia de a da tot ce poate, de a contribui în mod conştient şi creator la rezolvarea tuturor problemelor care se ridică la locul său de muncă, în domeniul în care activează. Munca educativă devine cu atît mai eficientă cu cît este mai strîns legată de eforturile pentru buna desfăşurare a tuturor activităţilor sociale, pentru înfăptuirea politicii partidului. Eficacitatea acţiunilor noastre, îndreptate spre ridicarea continuă a conştiinţei socialiste, spre înlăturarea fenomenelor negative şi imprimarea unei înalte responsabilităţi sociale la fiecare om al muncii, depinde în măsură decisivă de modul în care reuşim să îmbinăm într-un tot unitar şi să asigurăm desfăşurarea convergentă a activităţii politico-organizatorice, a muncii pentru realizarea sarcinilor economice şi a muncii politicoeducative. Un rol educativ deosebit de important poate şi trebuie să-l joace controlul îndeplinirii sarcinilor. Exercitarea controlului trebuie să contribuie cît mai mult la respectarea intereselor generale, a legalităţii socialiste, la apărarea şi buna gestiune a avutului obştesc, la înfăptuirea consecventă a principiilor socialiste ale retribuţiei după muncă. Pentru aceasta, activitatea de control trebuie să fie nu numai sistematică, ci să se finalizeze în măsuri concrete menite să asigure lichidarea neajunsurilor şi prevenirea repetării lor în viitor. Este necesar totodată să întărim funcţia educativă a controlului prin antrenarea largă a maselor la exercitarea lui, prin combaterea compromisurilor şi concesiilor, prin mărirea intransigenţei faţă de neajunsuri, analizînd pe larg, cu oamenii muncii, lipsurile constatate şi măsurile pentru eliminarea lor. Controlul maselor, forţa opiniei publice trebuie să devină o formă de bază prin care oamenii muncii îşi exercită drepturile de stăpîni ai avuţiei naţionale, un instrument de luptă necruţătoare împotriva necinstei, a tendinţelor speculative, împotriva elementelor care urmăresc să trăiască fără muncă, prejudiciind interesele generale ale clasei muncitoare, ale poporului. Intrucît în contextul preocupărilor pentru îmbunătăţirea activităţii politico-ideologice şi de educaţie socialistă am abordat probleme legate de îndatoririle privind buna gospodărire a patrimoniului economic şi de exercitare a controlului, vreau să arăt că îmi revine şi mie o răspundere personală pentru faptul că în economie mai au loc abateri de la disciplina economică. Activiştii Consiliului Economic şi ai comisiilor economice de pe lingă comitetele de partid judeţene, municipale, orăşeneşti, din întreprinderi, centrale şi ministere trebuie să manifeste mai multă exigenţă în ceea ce priveşte respectarea riguroasă a hotărîrilor de partid şi de stat, a legilor ţării, a planului, să acţioneze cu mai multă fermitate pentru luarea de măsuri concrete menite să ducă în final la gospodărirea cît mai judicioasă a tuturor resurselor, la ridicarea eficienţei activităţii economice, să participe şi mai activ la întreaga muncă politică şi de educaţie. Aş dori, în continuare, să mă refer la însuşirile cerute cadrelor de conducere din întreprinderi, centrale, ministere, în general din economie. Partidul nostru a crescut un fond bogat de cadre valoroase în toate domeniile activităţii economice. Dar trebuie spus, tovarăşi, că mai există în posturi de conducere şi oameni care nu întrunesc calităţile profesionale şi politice necesare, şi a căror muncă, lipsită de conţinut politic, se rezu *mă la aplicarea unor metode precumpănitor administrative. Unii dintre ei sunt depăşiţi de sarcinile ce le revin, n-au capacitatea de a sesiza problemele esenţiale şi nu stăpînesc metodele moderne de organizare şi conducere. Alţii, în loc să se călăuzească de interesele generale, se conduc după interese înguste, personale, urmărind să iasă ei cît mai bine, cu un efort cît mai mic. Asemenea „conducători" nu ezită să „înfrumuseţeze" situaţia reală, obiectivă, din compartimentul lor de activitate. Trebuie să luptăm cu perseverenţă împotriva poluării informaţiilor economice, a tendinţelor de a prezenta realitatea schematic, simplist şi deformat, ceea ce dăunează deciziilor, împiedică luarea la timp a măsurilor pentru îmbunătăţirea activităţii. Există, de asemenea, conducători care nu ţin o strînsă legătură cu oamenii muncii sau pierd contactul cu ei, conducători care nu se consultă cu organizaţiile de partid, nu ţin seama de părerile comuniştilor şi care de aceea nu sunt în stare să asigure o gestiune eficientă a activităţilor pe care le conduc. Or, un conducător trebuie să aibă nu numai o excelentă pregătire profesională, să fie un bun organizator, dar totodată să ştie să lucreze cu colectivul, să lucreze ca om politic, ca activist al partidului, să cunoască în profunzime linia politică a partidului şi sarcinile ce decurg din ea. Aplicarea măsurilor adoptate din iniţiativa conducerii partidului în vederea formării şi perfecţionării cadrelor, a înarmării lor temeinice cu cunoştinţele şi metodele ştiinţei conducerii va contribui tot mai mult la îmbunătăţirea generală a organizării producţiei şi a muncii, a activităţii de gestiune, va aşeza pe criterii mai solide promovarea cadrelor la toate nivelurile. In ceea ce priveşte acea însuşire ■— priceperea de a lucra cu masele, de a învăţa din experienţa şi înţelepciunea maselor şi în această direcţie stilul de muncă al conducerii partidului trebuie să constituie pentru noi o pildă. Secretarul general al partidului este permanent în uzine, pe şantiere, pe ogoare, în mijlocul muncitorilor, ţăranilor, al specialiştilor, al oamenilor de ştiinţă, cultură şi artă. Este indiscutabil că dacă politica partidului reflectă atît de fidel cerinţele arzătoare ale dezvoltării ţării, aceasta se datoreşte legăturii indisolubile dintre partid şi clasa muncitoare — clasa cea mai înaintată şi mai conştientă a societăţii noastre —■ a legăturii indisolubile dintre partid şi întregul popor. Stimaţi tovarăşi, Este plină de învăţăminte pentru noi toţi analiza făcută de tovarăşul Nicolae Ceauşescu asupra raportului dialectic dintre trecut, prezent şi viitor, asupra corelaţiei dintre tradiţiile de luptă ale partidului şi poporului nostru şi activitatea actuală consacrată edificării societăţii socialiste multilateral dezvoltate. Aşa cum se subliniază în expunerea secretarului general al partidului, gloriosul nostru trecut, stînd la baza dezvoltării viitoare a poporului, trebuie să se afle în centrul muncii educative. Respingînd ceea ce este negativ şi retrograd, este necesar să acordăm o deosebită atenţie punerii în valoare a tot ceea ce a dat mai bun naţiunea noastră de-a lungul timpurilor, să insuflăm tineretului, întregului popor respect şi admiraţie faţă de lupta de eliberare naţională şi socială din ţara noastră, faţă de ctitorii de ţară, de luminoasele figuri de luptători revoluţionari şi cărturari de care este plină istoria ţării, faţă de eroismul şi abnegaţia cu care comuniştii, clasa muncitoare s-au dedicat cauzei revoluţiei şi construcţiei socialiste, să valorificăm cît mai larg tradiţiile progresiste ale învăţămîntului, ştiinţei şi culturii româneşti. Aceasta este în concordanţă deplină cu concepţia revoluţionară a clasei muncitoare potrivit căreia noua orînduire trebuie să preia şi să ridice la un nivel superior tot ceea ce a creat mai bun şi valoros evoluţia anterioară a societăţii. Valorificarea moştenirii progresiste a trecutului este o latură esenţială a aplicării legităţilor generale ale construcţiei socialiste la condiţiile concrete ale fiecărei ţări, un puternic imperativ al fuziunii organice a marxismleninismului cu realităţile naţionale. Acţionînd în acest spirit, partidul nostru îşi îndeplineşte înalta sa misiune de exponent al intereselor clasei muncitoare, ale tuturor oamenilor muncii, de purtător al celor mai glorioase tradiţii de luptă ale poporului român. Stimaţi tovarăşi, Expunerea tovarăşului Nicolae Ceauşescu conţine o strălucită analiză marxist-leninistă a situaţiei internaţionale, a proceselor complexe legate de dezvoltarea şi întărirea forţelor socialismului, de afirmarea relaţiilor de tip nou dintre ţările socialiste, dintre partidele comuniste şi muncitoreşti, de intensificarea luptei împotriva imperialismului, pentru pace şi colaborare constructivă între state şi naţiuni. Este pentru fiecare din noi un motiv de justificată mîndrie să constatăm că situaţia internaţională oferă noi şi convingătoare dovezi ale justeţii liniei politice a partidului şi ţării, liniei care a adus partidului şi statului nostru un înalt prestigiu în mişcarea comunistă, în rîndul ţărilor socialiste, al tuturor popoarelor lumii şi datorită căreia România şi-a cîştigat numeroşi prieteni pe toate meridianele globului. Am avut, stimaţi tovarăşi, prilejul să fac parte din delegaţia română de partid şi guvernamentală, condusă de tovarăşul Nicolae Ceauşescu, în vizita întreprinsă în Republica Populară Chineză şi în celelalte ţări socialiste din Asia. Am fost profund impresionat de atmosfera cu adevărat sărbătorească, de căldura frăţească şi sentimentele de adîncă stimă şi prietenie cu care a fost înconjurat pretutindeni in China secretarul nostru general. La Pekin, Sanhai si Nankin, milioane şi milioane de oameni ai muncii au făcut tovarăşului Nicolae Ceauşescu o primire arandioasă, emoţionantă, au salutat cu entuziasm prezenţa conducătorului partidului şi statului nostru, au întimpinat delegaţia cu lozinci închinate prieteniei dintre partidele, ţările şi popoarele noastre, luptei împotriva imperialismului, colonialismului şi neocolonialismului, au adresat comuniştilor români, întregului nostru popor calde urări de succes în opera de edificare a noii societăţi. In timpul vizitei am avut posibilitatea să simţim puternic preţuirea de care se bucură partidul nostru comunist şi politica sa principială marxist-leninistă, casa noastră muncitoare şi întregul popor român, activitatea neobosită a tovarăşului Nicolae Ceauşescu consacrată întăririi prieteniei între partidele şi popoarele noastre, cauzei socialismului şi luptei forţelor revoluţionare contemporane. Am constatat încă o dată cît de apreciate sînt rîiurile realizări obţinute de oamenii muncii în opera de construire a societăţii socialiste în România. Vizita în China, contactele cu conducătorii partidului şi statului chinez, schimbul de păreri tovărăşeşti efectuat cu acest prilej au permis o mai bună cunoaştere reciprocă. Ţin să subliniez că nouă, tuturor, ne-au lăsat o amintire de neuitat marile realizări ale poporului chinez, munca lui sîrguincioasă, tenace, disciplina şi entuziasmul cu care înfăptuieşte politica partidului său comunist. In fabrici şi uzine, pe şantiere, în comune populare, în universităţi, institute de cercetări şi instituţii de cultură am constatat cu satisfacţie că în anii construcţiei socialiste poporul chinez a obţinut rezultate remarcabile în dezvoltarea industriei şi agriculturii, în ştiinţă, în promovarea progresului tehnic, legarea învăţămîntului de practică, în îmbunătăţirea condiţiilor de viaţă ale populaţiei, în formarea şi dezvoltarea conştiinţei revoluţionare a maselor. Am putut să ne dăm seama de fermitatea cu care Partidul Comunist Chinez îşi exercită rolul conducător în economie, în ştiinţă, în cultură, în toate domeniile construcţiei socialiste. Comunicatul comun adoptat în urma vizitei oglindeşte hotărîrea ambelor partide şi ţări de a dezvolta relaţiile bilaterale, exprimă solidaritatea militantă cu forţele revoluţionare şi progresiste de pretutindeni, cu lupta popoarelor împotriva imperialismului, pentru libertate şi independenţă naţională. Cu sentimente de caldă prietenie şi solidaritate frăţească a fost întîmpinată delegaţia noastră de partid şi guvernamentală şi în Republica Populară Democrată Coreeană, Republica Democrată Vietnam şi Republica Populară Mongolă, unde, de asemenea, am putut vedea munca plină de abnegaţie a acestor popoare pentru construirea orînduirii noi, a societăţii socialiste. In Asia delegaţia noastră a vizitat ţări care se află în prima linie a luptei întriva imperialismului. Vizita delegaţiei condusă de tovarăşul Nicolae Ceauşescu a însemnat o expresie a solidarităţii comuniste cu eroicul popor vietnamez, care, cu arma în mînă, îşi apără independenţa şi suveranitatea naţională împotriva intervenţiei brutale a imperialismului american. Vizita în China şi în celelalte ţârî socialiste din Asia se va înscrie nu numai ca un moment important în dezvoltarea relaţiilor de prietenie şi colaborare între partidele şi popoarele noastre, ci şi ca un eveniment de mare însemnătate internaţională. Ea constituie o strălucită confirmare a posibilităţii şi necesităţii dezvoltării relaţiilor frăţeşti cu toate ţările socialiste, o importantă contribuţie la cauza unităţii mişcării comuniste şi muncitoreşti, a ţărilor socialiste, a întregului front antiimperialist mondial. Pe planul politicii externe, evenimentele acestui an au dovedit din nou poziţia justă a partidului nostru cu privire la rolul pozitiv al dezvoltării colaborării şi prieteniei cu toate ţările socialiste, a relaţiilor tovărăşeşti cu toate partidele comuniste şi muncitoreşti, cu toate forţele antiimperialiste, importanţa extinderii legăturilor cu toate statele lumii, indiferent de sistemul lor social-economic. Problemele puse în dezbaterea actualei plenare a Comitetului Central concentrează atenţia întregului popor român şi implicit a militarilor forţelor noastre armate. Organic integraţi în colectivitatea naţională, militarii de toate gradele sunt profund interesaţi de tot ceea ce accelerează progresul societăţii româneşti, de tot ceea ce are rezonanţă generală pe cuprinsul patriei noastre. Această atitudine s-a manifestat şi în acordul deplin cu care personalul forţelor armate a primit programul educaţiei comuniste elaborat de secretarul general al partidului, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, în hotărîrea unanimă de a da viaţă neabătut măsurilor adoptate de conducerea partidului în armată, ca de altfel în întreaga ţară, aceste documente au fost dezbătute de toţi comuniştii, la toate nivelurile, începînd de la organizaţiile de bază şi pînă la plenara lărgită a Consiliului Politic Superior al Forţelor Armate. De asemenea, sarcinile ce decurg din conţinutul lor au făcut obiectul discuţiilor în organizaţiile Uniunii Tineretului Comunist şi cele de sindicat, astfel încît dezbaterea lor a cuprins practic întreg personalul forţelor noastre armate. Prin spiritul de răspundere cu care au dezbătut conţinutul acestor documente, prin combativitatea, spiritul critic şi autocritic, intransigenţa ideologică care s-au afirmat plenar, fără rezerve, aceste adunări au constituit o bună şcoală de educaţie comunistă pentru toţi participanţii. Cu prilejul dezbaterilor a fost reliefat faptul că marile progrese pe care ţara noastră le-a realizat în toate domeniile de activitate, îndeosebi după Congresul al IX-lea al partidului, sunt nemijlocit legate de intensa şi impresionanta activitate teoretică şi practică, plină de dăruire şi pasiune revoluţionară a tovarăşului Nicolae Ceauşescu, eminent conducător de partid şi de stat, cel mai iubit fiu al poporului român. Viaţa a demonstrat că pentru a dinamiza şi îndrepta energiile inepuizabile ale maselor spre ţelurile dorite este nevoie ca în fruntea lor să se afle o personalitate eminentă, un conducător ferm şi cutezător, capabil să le conducă spre victorie, încercăm un sentiment de legitimă mîndrie şi deplină satisfacţie că poporul român are în persoana tovarăşului Nicolae Ceauşescu un asemenea conducător, indisolubil legat de mase care, printr-o conducere ştiinţifică, principială, plină de patos revoluţionar, asigură unirea eforturilor întregii noastre naţiuni socialiste într-un singur tot, le îndreaptă cu mînă sigură şi fermă spre edificarea neabătută a societăţii socialiste multilateral dezvoltate pe pămîntul patriei noastre. Permiteţi-mi, tovarăşi, ca în calitate de activist al partidului, care îmi desfăşor activitatea în armată, să subliniez că aplicarea în viaţă a măsurilor adoptate de partid potenţează puternic şi capacitatea de apărare a patriei, contribuie în mod hotărîtor la întărirea şi perfecţionarea organismului militar al ţării. Aceste măsuri au determinat şi vor determina în continuare îmbunătăţirea muncii politico-ideologice şi cultural-educative din unităţi şi comandamente, dezvoltarea conştiinţei socialiste a tuturor militarilor, ridicarea pe noi trepte a întregii activităţi din forţele armate. Această afirmaţie mi-o întemeiez pe hotărîrea comuniştilor din armată exprimată unanim cu prilejul dezbaterilor ce au avut loc, de a-şi intensifica eforturile, de a milita cu fermitate pentru ca spiritul revoluţionar ce se degajă din programul educaţiei comuniste să se imprime cu pregnanţă la toate eşaloanele, în activitatea tuturor cadrelor militare, indiferent de specialitatea lor. Aprecierea făcută de tovarăşul Nicolae Ceauşescu potrivit căreia un conducător trebuie să fie nu numai stăpîn pe profesiune, competent în meseria sa, ci, înainte de toate, un activist politic este prin excelenţă valabilă pentru toate cadrele militare chemate să se ocupe nemijlocit de educarea subDesfăşurarea evenimentelor internaţionale demonstrează caracterul realist al politicii externe a partidului şi statului, temeinicia principiilor puse la baza dezvoltării relaţiilor noastre internaţionale, clarviziunea cu care Partidul Comunist Român, secretarul său general abordează problemele vitale ale lumii contemporane. In încheiere doresc să exprim încă o dată convingerea mea profundă că aplicarea în viaţă a hotărîrilor plenarei Comitetului nostru Central, consacrate îmbunătăţirii muncii ideologice şi politicoeducative, va influenţa în mod decisiv sporirea în continuare a coordonaţilor, de călirea lor ca luptători de tip nou. Doresc să încredinţez şi de această dată conducerea partidului, pe dumneavoastră personal, stimate tovarăşe Ceauşescu, că ofiţerii, generalii de toate gradele îşi vor perfecţiona necontenit pregătirea politico-ideologică, astfel încît în toate împrejurările să se comporte ca oameni politici, să acţioneze permanent şi consecvent de pe poziţiile partinice. Pentru cadrele armatei noastre, înfăptuirea politicii Partidului Comunist Român constituie o chestiune de onoare, suprema lor datorie. Vom acţiona cu toată hotărîrea pentru ca aceste convince trainice să fie transmise şi cultivate cu pasiune şi perseverenţă în inimile şi conştiinţa tuturor militarilor. Roadele activităţii politico-educative desfăşurate în armată sînt încorporate în rezultatele pe care unităţile şi marile unităţi le obţin în pregătirea de luptă, la antrenamente şi aplicaţii, în îndeplinirea de către militari a misiunilor ce le revin pe şantierele construcţiei socialiste, în atitudinea lor înaintată faţă de îndatoririle ostăşeşti. Succesele obţinute constituie o bază solidă pentru a merge înainte, dar nu şi un motiv de automulţumire. Apreciind activitatea politico-ideologică din armată prin prisma înaltelor exigenţe şi a sarcinilor ample cuprinse în documentele de partid, sîntem conştienţi că eforturile noastre trebuie simţitor intensificate, astfel încît conţinutul şi eficienţa muncii ideologice să se ridice la nivelul cerinţelor puse de partid în etapa pe care o străbatem. Pentru îndeplinirea acestui deziderat sîntem hotărîţi ca şi în viitor să analizăm cu toată răspunderea neajunsurile din diferite sectoare ale vieţii militare şi să luăm cele mai ferme măsuri pentru înlăturarea lor. Opera educativă desfăşurată de partidul şi statul nostru, aşa cum este ea direcţionată în programul elaborat, contribuie activ şi la creşterea valorii unor componente esenţiale ale puterii militare a ţării. Măsurile adoptate de conducerea partidului şi statului nostru pe tărîmul activităţii politico-ideologice, dezvoltînd în mod magistral tezele Congresului al X-lea privitoare la conceptul de conştiinţă socialistă, sînt de natură să ridice la un nivel superior toate laturile procesului de educaţie a naţiunii noastre: asimilarea a tot ceea ce este mai valoros în domeniul culturii, ştiinţei şi tehnicii contemporane, stăpînirea deplină a profesiunii, însuşirea concepţiei despre lume şi viaţă a partidului nostru, formarea unei atitudini cetăţeneşti înaintate. Transpunerea în fapte a măsurilor stabilite va avea cu siguranţă o puternică înrîurire pozitivă asupra potenţialului moral şi uman naţional. Gradul ridicat de instruire cultural-ştiinţifică şi de pregătire tehnică a populaţiei, nivelul conştiinţei sale politice determină într-o însemnată măsură sporirea valorii acestor factori principali, creşterea capacităţii de apărare a patriei. După cum este cunoscut, în rîndul factorilor fundamentali ai luptei armate, rolul hotărîtor revine în ultimă instanţă omului, conştient de justeţea idealurilor în numele cărora este chemat să lupte şi pentru al cărui triumf este hotărît să-şi consacre întreaga sa fiinţă. In consecinţă, eforturile comandanţilor, ale organelor şi organizaţiilor de partid din armată sînt concentrate spre imprimarea unui asemenea conţinut procesului instructiv-educativ, încît apărătorii patriei să fie învăţaţi nu numai să cunoască la perfecţie şi să folosească cu măiestrie armamentul şi tehnica de luptă moderne, ci să se caracterizeze şi printr-o tărie morală de granit şi o voinţă neînduplecată de a învinge, printr-un dezvoltat simţ al datoriei şi onoarei militare, însuşiri întemeiate pe o nesfîrşită dragoste faţă de patrie, popor şi partid. Educînd pe militari în spiritul patriotismului socialist vom acţiona în continuare pentru dezvoltarea sentimentelor lor internaţionaliste, pentru întărirea prieteniei culului conducător al partidului in viaţa socială a ţării, va crea cele mai bune condiţii pentru înaintarea cu succes a României pe drumul făuririi societăţii socialiste multilateral dezvoltate. Cu rîndurile strînse în jurul Comitetului Central, al secretarului general, partidul, clasa muncitoare, întregul popor vor acţiona şi pe viitor „ca o familie unită care doreşte să ocupe, în lume, un loc tot mai respectat şi demn, loc cucerit prin muncă şi printr-o politică de prietenie şi pace," aşa cum ne-a spus în cuvinte atît de calde şi frumoase tovarăşul Nicolae Ceauşescu, armatele ţărilor participante la Tratatul de la Varşovia, ale tuturor ţărilor socialiste, a solidarităţii cu oamenii muncii de pretutindeni. De aceea, în munca noastră vom ţine cont permanent de faptul că sporirea eficienţei tuturor activităţilor care alcătuiesc domeniul complex al vieţii militare este indisolubil legat de temeinica pregătire politico-ideologică a personalului, de profunzimea şi trăinicia convingerilor moral-politice, comuniste ale fiecărui militar, în această direcţie vor acţiona cu hotărîre toate cadrele militare, organele şi organizaţiile de partid din Forţele Armate. Pentru traducerea în viaţă a preţioaselor indicaţii date de tovarăşul Nicolae Ceauşescu cu privire la intensificarea muncii de cercetare teoretică, vom acorda o atenţie sporită coordonării şi îndrumării mai eficiente a activităţii cadrelor din instituţiile militare de învăţămînt, din unităţi, comandamente şi organe centrale ale ministerului, în vederea elaborării unor studii şi lucrări care să sintetizeze experienţa acumulată, să explice profund şi multilateral, pe baza materialismului dialectic şi istoric, probleme de mare însemnătate principială şi practică, cum sunt: contribuţia Partidului Comunist Român la îmbogăţirea învăţăturii marxist-leniniste, privind apărarea patriei, modul original de făurire a armatei de tig nou, ţinînd seama de particularităţile concrete ale ţării noastre, conceptul de război popular şi implicaţiile lui asupra locului, rolului şi funcţiilor sociale ale armatei, rolul hotărîtor al factorului moral în război, influenţa revoluţiei din domeniul tehnicii militare asuprametodelor şi procedeelor de luptă, asupra orientării privind înzestrarea tehnică a armatei noastre şi altele. Pornind de la concepţia partidului nostru privind participarea generală şi directă a poporului la apărarea patriei noastre, sîntem hotărîţi să acordăm o atenţie şi mai mare elaborării şi fundamentării ştiinţifice a principiilor şi metodelor de coordonare a acţiunilor Forţelor Armate cu cele ale gărzilor patriotice şi ale altor formaţiuni militare, astfel încît, sub conducerea unitară a Partidului Comunist Român, a comandantului nostru suprem, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, acestea să fie în măsură să realizeze armonios şi închegat scopul general: respingerea oricărui atentat imperialist, apărarea libertăţii, independenţei şi integrităţii Republicii Socialiste România. Extinderea ariei de investigaţii privind apărarea populară generalizată necesită o participare, după părerea mea, mai largă şi a potenţialului ştiinţific al ţării noastre. în acest sens, apreciez că este necesar să se asigure dezvoltarea sistematică a cooperării dintre specialiştii din armată şi cadre de înaltă calificare din alte instituţii, participarea unor oameni de ştiinţă, atît din domeniul disciplinelor tehnico-matematice, cît şi social-politice, la optimizarea soluţiilor privind întărirea capacităţii de apărare a patriei. Exprimînd hotărîrea fermă a tuturor militarilor, doresc să asigur conducerea partidului, pe dumneavoastră personal, tovarăşe Nicolae Ceauşescu, că programul pe care l-aţi iniţiat, măsurile ce vor fi adoptate de actuala plenară, sarcinile ce rezultă din ampla şi atotcuprinzătoarea dumneavoastră expunerea — contribuţie preţioasă la îmbogăţirea şi dezvoltarea marxism-leninismului — vor fi însuşite şi aplicate cu consecvenţă în întreaga activitate ce se desfăşoară în armată. Nu vom precupeţi nici un efort pentru ridicarea pe noi, trepte a conştiinţei socialiste a militarilor de toate gradele, pentru înfăptuirea cu rezultate superioare a sercinilor ce le revin, atît în pregătirea de luptă şi politică, cît şi pe şantierele construcţiei socialiste, pentru îndeplinirea cu abnegaţie a oricărei misiuni încredinţate armatei de către popor, Partidul Comunist Român şi comandantul nostru suprem, tovarăşul Nicolae Ceauşescu. Cuvîntul ION tovarăşului IONIŢĂ .