Steaua Roşie, noiembrie 1971 (Anul 22, nr. 261-285)

1971-11-10 / nr. 268

I' ■ VAGINA 4 STEAUA ROȘIE Actualitatea internaţională CORESPONDENŢĂ Dezbaterile din Comitetul pentru problemele politice şi de securitate al Adunării Generale a O.N.U. asupra aplicării declaraţiei cu privire la întărirea securităţii internaţionale, la care au luat cuvintul peste 80 de reprezentanţi ai statelor membre, s-au încheiat in urmă cu cîteva zile. Ele au evidenţiat că menţinerea păcii şi securităţii internaţionale este strîns legată de adoptarea unor măsuri concrete pe linia dezarmării generale şi totale, asigurarea progresului economic şi social al statelor în curs de dezvoltare, transpunerea în viaţă a Hotărîrilor O.N.U. privind lichidarea ultimelor bastioane ale sistemului colonial, respectarea de către toţi şi faţă de toţi a principiilor dreptului, justiţiei şi eticii internaţionale". Una dintre concluziile fundamentale degajate din dezbaterile din acest an evidenţiază faptul că respectarea dreptului fiecărui popor la existenţă liberă, a dreptului său de a-şi hotărî singur destinul, excluderea totală din relaţiile interstatale a folosirii forţei sau a ameninţării cu forţa constituie condiţia esenţială a unor raporturi normale, a dezvoltării colaborării şi întăririi securităţii internaţionale. Această condiţie sine qua non a creării unei lumi a păcii şi securităţii a fost subliniată de numeroşi vorbitori — cu referire în principal la războiul purtat de Statele Unite în Indochina şi la războaiele colonialiştilor portughezi în Angola, Mozambic şi Guineea- Bissau — care au evidenţiat, totodată, că securitatea nu poate fi clădită decît pe bazele solide ale respiarii dreptului popoarelor la autodeterminare, independenţă şi suveranitate naţională, neamestec în treburile interne, egalitate în drepturi şi avantaj reciproc, principii înscrise în Carta O.N.U. Dezbaterile din Comitetul Politic au scos cu pregnanţă în relief corelaţia dintre securitatea internaţională şi securitatea europeană, subliniindu-se că aceasta din urmă o condiţionează direct pe prima şi, ca atare — după cum declarau, printre alţii, reprezentanţii Finlandei, Austriei, Irlandei, Suediei — trebuie accelerate pregătirile în vederea convocării Conferinţei general-europene pentru securitate şi cooperare. Opinia a numeroase guverne, exprimată la Naţiunile Unite, prin reprezentanţii lor, este că securitatea europeană impune un sistem de angajamente clare din partea tuturor statelor, ca şi măsuri concrete care să ofere fiecărei ţări garanţia deplină că se află la adăpost de orice pericol de agresiune sau de orice acte de folosire a forţei sau ameninţare cu forţa şi să-i asigure dezvoltarea paşnică într-un climat de destindere, înţelegere şi cooperare. Concluzia generală a dezbaterilor este că pînă la realizarea unor paşi majori în direcţia întăririi securităţii internaţionale se impune pe prim plan ca statele să nu întreprindă nici o acţiune de natură să sporească punctele de tensiune şi conflict în lume sau să le agraveze, ci, dimpotrivă, să acţioneze cu hotărîre pentru stingerea lor, facilitînd astfel negocieri fructuoase îndreptate spre statornicirea unui climat de pace, securitate şi colaborare în folosul tuturor naţiunilor, al comunităţii mondiale. C. ALEXANDROAIE CORESPONDENTĂ DE NAŢIUNILE UNITE LA Tensiune politică în Uruguay MONTEVIDEO 9 (Agerpres). —■ Cu numai 20 de zile înaintea alegerilor prezidenţiale, în Uruguay domneşte o stare de incertitudini politice şi o atmosferă de teroare instaurată în urma reactivizării elementelor de dreapta. Numeroase personalităţi ale opoziţiei, sediile coaliţiei forţelor de stingă „Frente Amplio", ca şi întrunirile electorale ale candidaţilor acestui front au devenit ţinta provocărilor la originea cărora se află elemente iresponsabile. Un exemplu, cel mai recent îl constituie atentatul eşuat, care a avut loc duminică în oraşul Rocha, situat la 210 km nord-est de Montevideo împotriva candidatului la postul de preşedinte din partea coaliţiei „Frente Amplio" — Liber Seregni. După cum informează agenţia Prensa Latina, Seregni, care se afla într-un grup de simpatizanţi, după ce participase la un miting electoral din acest oraş, a fost uşor rănit de un terorist care s-a repezit asupra sa cu un pumnal. Numai intervenţia celor din jur a făcut ca liderul lui „Frente Amplio" să rămînă în viaţă. Evoluţia sondei „Mariner-9“ camere de luat vederi instalate la bordul navei au înregistrat 27 de imagini pe care le-au retransmis trei ore mai tîrziu, spre instalaţiile laboratorului Institutului de tehnologie de la Pasadena (California). Aceste fotografii sunt destinate verificării funcţionării Instalaţiilor de bord, deoarece, din cauza distanţei mari faţă de Marte, nu furnizează detalii suplimentare în comparaţie cu imaginile obţinute prin telescoapele terestre. La Pasadena s-a anunţat că miercuri, cînd nava se va afla la 861.000 km distanţă de Marte, va începe transmisia de imagini care vor conţine detalii inedite, calitatea lor îmbunătăţindu-se pe măsură ce „Mariner" se va apropia de „Planeta Roşie". Sîmbătă, sonda spaţială lansată la 30 mai a.c. urmează să fie clasată, conform programului, pe o orbită marţiană de ae care va transmite timp de peste trei luni rezultatul cercetărilor aparaturii şi instalaţiilor de la bord, inclusiv imagini detaliate ale unor mari zone ale suprafeţei planetei. WASHINGTON 9 (Agerpres). — Sonda interplanetară americană ..Mariner-9" a efectuat luni seara, in timp ce se afla la 1.367.942 kilometri distanță de planeta Marte, de care se apropia cu o viteză de 11.265 km pe oră, o serie de teste fotografice. Cele două W from the fariony diu «npwnism S. A. — După cum s-a afirmat recent, într-un discurs la Clubul Naţional al Presei, „populaţia S.U.A. plăteşte scump eşecurile politicii economice a Administraţiei". S-a menţionat cu acest prilej creşterea accentuată, mai ales în ultimii ani, a inflaţiei şi şomajului şi înrăutăţirea poziţiilor S.U.A. în cadrul comerţului mondial. După cum s-a menţionat, în ţară sporesc sentimentele de nelinişte faţă de aceste probleme. Reproducem o caricatură pe tema inflaţiei; măsura de îngheţare a salariilor şi a preţurilor este o armă mult prea slabă în faţa fiarei inflaţiei. (Reproducere din Christian Science Monitor) Vizita delegaţiei parlamentare la Tokio TOKIO 9. — Corespondentul Agerpres, Florea Ţuiu, transmite: in continuarea vizitei sale în Japonia, delegaţia Marii Adunări Naţionale a Republicii Socialiste România, condusă de Aurel Vijoli, a fost marţi oaspete al Centrului de radio şi televiziune iripon Hoso Kyokati (N.H.K.). Preşedintele acestei mari societăţi, Y. Maeda, a informat pe parlamentarii români despre activitatea centrului şi preocupările pentru îmbunătăţirea programelor transmise, despre relaţiile bune existente între N.H.K. şi Radioteleviziunea română. In onoarea membrilor delegaţiei române, preşedintele Camerei Reprezentanţilor, Naka Funada, şi preşedintele Camerei Consilierilor, Kenzo Kono, au oferit marţi seara o recepţie. Au participat deputaţi ai tuturor partidelor politice din Japonia şi reprezentanţi ai Ministerului Afacerilor Externe. Au fost prezenţi, de asemenea, Iosif Gheorghiu, ambasadorul ţării noastre în Japonia, membri ai ambasadei şi agenţiei economice. In toasturile rostite cu acest prilej, preşedinţii celor două camere au subliniat bunele relaţii existente intre parlamentele român şi japonez şi s-au pronunţat pentru întărirea colaborării bilaterale spre binele ambelor ţări şi popoare şi al păcii. Conducătorul delegaţiei române, Aurel Vijoli, a subliniat preocupările pe plan extern ale ţării noastre pentru destindere, pace şi bună înţelegere între popoarele lumii romane Un interviu al lui Fam Van Dong HANOI 9 (Agerpres). După cum relatează agenţia V.N.A., intr-un interviu acordat ziarului suedez „Aftonbladet", primul ministru al R.D. Vietnam, Fam Van Dong, a subliniat că, în prezent, caracteristica situaţiei din Indochina constă in accentuarea continuă a eşecului politicii americane de „vietnamizare" a războiului. Pe plan militar, el a menţionat înfrîngerile cu caracter strategic suferite de trupele marionetă, sprijinite masiv de artileria şi aviaţia americană, în Laos, Cambodgia şi in Vietnamul de sud, iar pe plan politic, de neputinţa şi dezintegrarea crescîndă a administraţiilor de la Saigon, Pnom Penh şi Vientiane. Referindu-se la situaţia politică în plină efervescenţă din Vietnamul de sud, Fam Van Dong a reliefat, pe de o parte, fragilitatea regimului, pe de altă parte, combativitatea sporită, plină de eroism, a păturilor celor mai largi ale populaţiei. El a subliniat lupta politică din Vietnamul de sud pentru un nou guvern la Saigon, favorabil păcii, independenţei, neutralităţii şi democraţiei. Dusă cu perseverenţă, paralel cu lupta militară şi diplomatică, această activitate politică va contribui la o soluţie de pace justă şi onorabilă pentru Statele Unite, aşa cum s-a preconizat in propunerile în şapte puncte ale G.R.P., a subliniat primul ministru. întrevedere Indira Gandhi — G. Pompidou PARIS 9 (Agerpres). — Primul ministru al Indiei, Indira Gandhi, care se află la Paris in vizită oficială, a avut o întrevedere cu preşedintele Franţei, Georges Pompidou. Cu această ocazie, au fost abordate, în special, probleme privind evoluţia relaţiilor bilaterale şi situaţia din Asia de sud. In onoarea şefului guvernului indiann a fost oferit un dejun, la care Indira Gandhi şi Georges Pompidou au rostit toasturi. In alocuţiunea sa, premierul Indiei a arătat că tensiunea de la frontiera indo-pakistaneză trebuie să-şi găsească o soluţie politică. La rîndul său, preşedintele Pompidou a subliniat caracterul politic al crizei, menţionînd că această problemă trebuie să primească, de asemenea, o soluţionare politică. Totodată, şeful statului francez a arătat că Franţa doreşte o dezvoltare a cooperării economice cu India. Intr-un Interviu acordat televiziunii franceze, relatează agenţia Reuter, Indira Gandhi a declarat că „este pregătită să-l întîlnească pe preşedintele Pakistanului, Yahya Khan, în vederea discutării tuturor problemelor dintre cele două ţări". Sesiunea F.A.O. ROMA 9. Corespondentul Agerpres, Nicolae Purcea, transmite: Cea de-a 16-a Conferinţă a Organizaţiei Naţiunilor Unite pentru Alimentaţie şi Agricultură (F.A.O.) şi-a continuat lucrările în cadrul unor şedinţe plenare. Momentele principale ale acestei zile au fost: raportul directorului general al organizaţiei, A. K. Boerma, asupra problemelor pe care le înfruntă, în prezent, F.A.O. în îndeplinirea sarcinilor sale, primirea de noi membri; începerea dezbaterilor generale, în cadrul cărora iau cuvîntul şefii delegaţiilor celor 125 de ţări membre. Acţiunile declanşate în ţările în curs de dezvoltare, care au ca obiectiv sporirea substanţială a producţiei agricole, a spus în raportul său A. K. Boerma, continuă să justifice speranţele ce s-au pus în ea. Progresele realizate pînă acum în cadrul programelor F.A.O. şi al altor organisme internaţionale au contribuit considerabil la creşterea bunurilor alimentare în lume, îndeosebi in Extremul Orient. Cu toate acestea, a spus el, „aceste acţiuni nu se sprijină pe un suficient progres economic şi social. Şi, fără acest progres, ridicarea nivelului general de viaţă in ţările în curs de dezvoltare riscă să nu se realizeze". Boerma a arătat apoi că „F.A.O. îşi va intensifica eforturile in cadrul înfăptuirii strategiei sale, spre mobilizarea resurselor pentru dezvoltarea rurală, eliminarea deficitului de proteine, folosirea soiurilor de cereale de înalt randament, obţinerea şi economisirea de devize de către ţările în curs de dezvoltare. In ce priveşte resursele umane, a arătat el. F.A.O. va acorda o atenţie specială problemei reformei agrare". In legătură cu această chestiune un comitet specializat al organizaţiei a pregătit un raport ce va fi supus conferinţei. Directorul general al Organizaţiei a analizat apoi condiţiile dificile existente în unele zone ale globului, „unde populaţia este slab nutrită sau suferă de foame, nu s-u spus unde milioane de oameni sesc de lucru”. Totodată, el, în lume există regiuni cu „surplusuri" de produse agricole. Estimaţiile asupra producţiei agricole mondiale relevă, că, în 1980, chiar dacă producţia agricolă va spori cu 39 la sută, 42 de ţări in curs de dezvoltare, avînd o populaţie de circa 1.400.000.000 de oameni, vor continua să dispună de calorii inferioare nevoilor minime. In continuarea lucrărilor sale, conferinţa a aprobat primirea in rîndurile sale a şase noi membri: Bahrein, Fidji, Republica Maldivelor, Oman, Quator şi Swaziland. In cadrul dezbaterilor generale, au luat cuvântul şefii delegaţiilor Venezuelei, Finlandei şi Italiei. Delegaţie militară Finlanda HELSINKI 9 (Agerpres). — Delegaţia militară română condusă de general locotenent George Logofătu, locţiitor al şefului Marelui Stat Major, care întreprinde o vizită în Finlanda, a fost primită la 8 noiembrie de ministrul apărării raţionale, Arvo Pentti, şi de comandantul şef al Forţelor finlandeze de apărare, generalul K. Leinonen. La întrevederi a fost prezent ambasadorul Republicii Socialiste România la Helsinki, dr. Mircea Bălănescu. In aceeaşi zi, generalul locotenent L. Sutela, şeful Marelui Cartier General al armatei finlandeze, a oferit un dejun în cinstea oaspeţilor. In cursul zilelor următoare, delegaţia militară română va vizita o serie de mari unităţi militare din Finlanda. A V# romana ο®®@®®®®®®©®®®®®®®®®®®®0®®9®®®®®®®®®®®®®®®®®®®®®®®®®®®®®®®®®®®®®O®®› ALGER. — Preşedintele Consiliului Revoluţiei şi şeful statului algerian, Houari Boumediene, a semnat o ordonanţă care marchează actul final al elaborării legislaţiei necesare aplicării reformei agrare, denumită oficial „Carta revoluţiei agrare". Pregătit cu mult timp înainte, proiectul de reformă agrară a fost supus dezbaterii maselor de felahi şi, pe baza îmbunătăţirilor aduse, a întrunit acordul Consiliului revoluţiei şi al guvernului algerian reunite în şedinţe comune. HANOI. — Unităţi ale apărării antiaeriene a R.D. Vietnam au doborit, la 8 noiembrie, două avioane americane de tip „Phantom", care violaseră spaţiul aerian în provincia Nghe An. După cum transmite agenţia V.N.A., numărul avioanelor americane doborîte pe teritoriul R.D. Vietnam se ridică la 3.401. PARIS. — Franţa a comemorat marţi un an de la moartea generalului Charles de Gaulle, fostul preşedinte al ţării, personalitate care a avut un rol proeminent în lupta de eliberare dusă în timpul celui de-al doilea război mondial, om politic care a militat pentru independenţa şi suveranitatea naţională, pentru pace, cooperare şi înţelegere pe continentul european. PNOM PENH. — Potrivit unui bilanţ preliminar transmis de agenţia khmeră de informaţii, în perioada 26 octombrie — 4 noiembrie, forţele de rezistenţă populare cambodgiene care acţionează în zona şoselei nr. 6 au scos din luptă peste 3.000 de militari inamici, au doborit cinci elicoptere şi au capturat importante cantitaţi de tehnică de luptă. PEKIN. — Go Mo-jo, vicepreşedinte al Comitetului Permanent al Adunării Reprezentanţilor Populari din întreaga Chină, a oferit un banchet în cinstea delegaţiei italiene conduse de Pietro Nenni, fost vicepremier şi ministru de externe al Italiei, senator pe viaţă, aflată în vizită la Pekin, la invitaţia guvernului chinez, informează agenţia China Nouă. SEUL. — Un tribunal din Seul a condamnat la moarte pe patriotul sud-coreean Pak, cadru al Partidului Revoluţionar pentru Reunificare din Coreea de sud. Patriotul sud-coreean — arată agenţia A.C.T.C. — s-a ridicat împotriva regimului de asuprire instaurat de guvernanţii de la Seul, împotriva ocupării Coreei de sud de trupele americane şi a chemat populaţia sud-coreeană la luptă pentru salvarea naţională, NEW YORK. — Potrivit datelor publicate în presa americană de agenţia de sondare a opiniei publice „Harris", majoritatea covîrşitoare a poporului american se declară în favoarea retragerii totale a trupelor Statelor Unite din Vietnamul de sud, pînă în mai 1972, şi lichidării intervenţiei S.U.A. în Asia de sud-est. HELSINKI. — Secretariatul Consiliului Mondial al Păcii a adresat preşedintelui S.U.A., Richard Nixon, o telegramă de protest în legătură cu explozia nucleară efectuată de Statele Unite în Insula Amchitka, OTTAWA. „In absenţa oricărei reglementări internaţionale împotriva poluării oceanului mondial, statele riverane trebuie să-şi asume ducerea acestei lupte", a declarat ministrul canadian al mediului înconjurător şi pescuitulului, Jack Davis, la deschiderea unei reuniuni pregătitoare a Conferinței O.N.U. asupra mediului înconjurător, prevăzută a avea loc la Stockholm în 1972. LOS ANGELES. — Al şaptelea membru al „familiei de hippies Manson", Steve Grogan, a fost condamnat luni la moarte de un juriu din Los Angeles pentru asasinarea cascadorului Donald Shea. Asasinatul ar fi fost comis, potrivit actului de acuzare, la 27 august 1969, dar corpul victimei nu a fost niciodată găsit. TELEX 8 TELEX - TELEX Redacţia şi administraţia: Tg.-Mureş, Piaţa Eroilor Sovietici nr. 3. Telefoane: 11688, 11689. Abonamentele se fac la oficiile desi Tiparul: întreprinderea Poligrafică Tg.-Mureş. Comanda nr. factorii poştali şi difuzorii voluntari din întreprinderi şi instituţii, 777 * DIN ŢĂRILE SOCIALISTE MOSCOVA. — In Uniunea Sovietică a început experimentarea unui nou avion de transport din seria „Iliuşin" — „N- 76", informează agenţia TASS. Noul tip de avion este destinat transportării mărfurilor pe curse lungi şi mijlocii. O încărcătură comercială cu greutatea de 40 de tone poate fi transportată de „11-76" la distanţa de 5.000 kilometri, cu o viteză de 850— 900 kilometri pe oră. Avionul zboară pînă la altitudinea de 13.000 metri. SOFIA. — Un nou şantier de construcţii al energeticii bulgare şi-a deschis porţile. Este vorba de şantierul celei de-a cincea cascade hidroenergetice a Bulgariei, care se construieşte în Munţii Pirin. Cascada „Pirinska Bistriţa", din sud-vestul Bulgariei, va fi compusă din patru hidrocentrale, puţind furniza anual economiei bulgare o cantitate de energie electrică de peste 200 milioane kwh. Proiectată de un colectiv de specialiști de la Institutul „Energoproiect" din Sofia, viitoarea cascadă hidroenergetică va fi conectată integral la sistemul hidroenergetic bulgar, în anul 1974. 41 BELGRAD. — La combinatul minier și metalurgic de la Maidanpek, din R.S.F. Iugoslavia, se desfăşoară lucrări de reconstrucţie şi de ridicare a unor noi obiective industriale. Se apropie de faza finală construirea unei noi fabrici de îmbogăţire a minereului, precum şi a unei secţii de concasare a minereului. Au început, totodată, probele utilajului noii fabrici, care va prelucra zilnic peste 33.000 tone minereu de fier. ■Ar HAVANA 9 (Agerpres). — Pe coasta de sud a Cubei au început lucrările de construcţie a trei combinate piscicole de mare capacitate, care vor asigura conservarea şi prelucrarea unor însemnate cantităţi de peşte, necesare satisfacerii cerinţelor consumului intern şi exportului. Primul dintre acestea — relatează agenţia Prensa Latina — la care lucrările au intrat într-o fază avansată, va dispune de o instalaţie frigorifică capabilă să depoziteze 3,5 mii tone de creveţi, languste şi peşte oceanic, ca şi de o instalaţie pentru producerea gheţii artificiale, cu o capacitate de 240 tone în 24 ore. în a doua etapă a construcţiei, acestor instalaţii li se va adăuga o fabrică de făină de peşte. * PRAGA. — Un nou combinat textil a fost inaugurat zilele acestea în localitatea Levice, din sudul Slovaciei, informează agenţia C.T.R. El va produce 65.500.000 metri ţesături din bumbac şi 5.720.000 kilograme de fibre anual. R.P. ALBANIA: Aspecte dintr-o uzină de superfosfați. 40 372