Steaua Roşie, noiembrie 1971 (Anul 22, nr. 261-285)

1971-11-11 / nr. 269

PROLETARI DIN TOATE ŢĂRILE, UNITT-VA ! ORGAN AL COMITETULUI JUDEŢEAN MUREŞ AL P.C.R. ŞI AL CONSILIULUI POPULAR JUDEŢEAN 96 9 Anul XXIII. Nr. 269 (4.242) Joi, 11 noiembrie 1971 4 pagini, 30 de bani VREM SĂ TRĂIM SI SĂ MUNCIM IN CHIP COMUNIST iată răspunsul de adeziune al populaţiei din judeţ LA PROGRAMUL DE PERFECŢIONARE MORAL- POLITICĂ A OMULUI Activităţii politice—un timp larg de acţiune O etapă importantă in procesul pregătirii tinerei generaţii Lucrările recentei plenare a C.C. al P.C.R., Expunerea tovarăşului Nicolae Ceauşescu, Hotărîrea adoptată de plenară privind îmbunătăţirea activităţii politico-ideologice, promovarea cu consecvenţă a principiilor eticii şi echităţii socialiste, au găsit o unanimă adeziune in rîndul muncitorilor, tehnicienilor şi inginerilor din fabrica noastră. Din documentele plenarei se desprinde cerinţa principială şi obiectivă ca toţi oamenii muncii, miembri şi memembri de partid, să acţioneze cu hotărîre, cu pasiune şi dăruire la locurile lor de muncă, pentru ca aceste documente de excepţională valoare teoretică şi practică să se materializeze in dezvoltarea conştiinţei socialiste a oamenilor muncii. In întreprinderea noastră există muncitori, maiştri şi tehnicieni care de ani şi ani de zile dau dovadă de înalt spirit de răspundere în realizarea sarcinilor de producţie, se străduiesc să împrime întregului nostru colectiv o atitudine conştientă faţă de muncă. Dar ar fi nedrept să afirmăm că toţi salariaţii se străduiesc zi de zi să facă muncă de bună şi foarte bună calitate. Delăsarea şi nealijenţa unora se reflectă in atitudinea înapoiată fată de avutul obştesc, faţă de modul cum sunt gospodărite si folosite mijloacele de producţie. Dezbaterile care au avut loc în organizaţiile de partid, în grupele sindicale pe marginea măsurilor stabilite de conducerea partiduluinostru privind îmbunătăţirea activităţii politice, de educare socialistă a oamenilor muncii au dezvăluit deficienţele amintite şi altele, au afirmat cu tărie necesitatea întronării unei discipline ferme în toate compartimentele producţiei, a responsabilităţii economice şi sociale a fiecărui salariat. Documentele recentei plenare a C.C. al P C.R. deschid în faţa noastră, a comuniştilor, a celor ce îndeplinim funcţii de răspundere, un cîmp larg de acţiune, de afirmare. In lumina acestor documente au început să se desfăşoare în organizaţiile de partid adunările pentru dări de seamă anuale. In cadrul lor comuniştii analizează pe larg modul cum sunt valorificate rezervele interne de care dispunem, cum şi în ce fel se materializează în viaţa colectivului nostru activitatea politică şi cultural-educativă, pentru cultivarea unor puternice trăsături etice ce trebuie să caracterizeze omul nou în muncă şi viaţă. TEODOR LIBEC maistru principal la Fabrica de geamuri din Tirnăveni Caracterizată printr-o profundă cunoaştere a fenomenelor din societatea noastră, expunerea prezentată recentei plenare de către tovarăşul Nicolae Ceauşescu insuflă exigenţă in analiza propriei noastre activităţi în vederea rezolvării multiplelor probleme pe care le ridică procesul formării şi educării tinerei generaţii. Putem spune că atît documentele de partid din iulie cit şi recentele lucrări ale C.C. al partidului au fost primite cu viu entuziasm de către toţi tinerii, de către toate organizaţiile noastre U.T.C. Analiza critică şi autocritică, principială a activităţii noastre, în lumina lipsurilor semnalate în educaţia tineretului, a constituit un prilej favorabil pentru îmbunătăţirea stilului şi metodelor noastre de muncă. Trebuie să spunem că deşi în ultimele luni preocuparea organizaţiilor U.T.C. în acest domeniu s-a îmbunătăţit, totuşi se mai constată încă în unele organizaţii cum sunt cele de la sectoarele electric, administrativ, C.T.C. şi altele că se menţin o serie de deficienţe in activitatea politico-educativă, se manifestă formalism şi spirit de automulţumire în muncă, nu se face totul în vederea formării convingerilor, a atitudinilor înaintate a tinerilor, în formarea gîndirii lor politice. Cauzele acestei stări de lucruri constau în faptul că viaţa internă de organizaţie este slabă, combativitatea revoluţionară a scăzut, nu este la înălţimea sarcinilor, se trec cu vederea atitudinile negative ale unor tineri; adunările generale nu au avut întotdeauna un ridicat rol educativ, iar învăţămintul politico-ideologic nu şi-a atins scopul urmărit din cauza slabei frecvenţe şi participări la dezbateri. Toate aceste aspecte au fost ridicate cu curaj de către tineri în adunările organizaţiilor U.T.C., cu care prilej s-a menifestat hotărirea de a munci astfel ca sarcinile trasate de partid să fie îndeplinite. Pentru aceasta vom depune interes în generalizarea dezbaterilor politice, întîlnirilor cu activişti de partid şi de stat, cu ilegalişti, asigurînd totodată condiţii optime pentru desfăşurarea la un înalt nivel a învăţămîntului politic. Sîntem hotărîţi ca educarea prin muncă şi pentru muncă să cunoască o susţinere cit mai concretă, atît în activitatea politică şi voluntar patriotică cît şi culturală, folosind toate mijloacele care ne stau la dispoziţie prin agitaţia vizuală, munca de la om la om, gazete de perete, prin dezbateri în adunări generale, prin clubul de informare politică pe care îl vom organiza în combinatul nostru. POP DORIN, secretarul comitetului U.T.C. de la Combinatul de îngrăşăminte azotoase din Tg.-Mureş  Comitetului Central al Partidului Comunist Român, tovarăşului Nicolae Ceauşescu 3 » BUCUREŞ Cu profundă şi vie satisfacţie, cu interes deosebit şi legitimă mindrie, comuniştii, toţi oamenii muncii din judeţul Mureş — români, maghiari şi germani, înfrăţiţi in muncă şi în idealuri, îşi exprimă unanima adeziune la programul dedicat perfecţionării moral-politice a constructorului socialismului, pe care-l consideră drept programul propriei deveniri spirituale. Alături de întregul nostru popor muncitor, ei văd în expunerea dumneavoastră, amplă, cuprinzătoare, de cutezătoare perspectivă, pe care aţi prezentat-o în faţa plenarei, grija deosebită şi permanentă a conducerii superioare de partid pentru ridicarea conştiinţei socialiste a oamenilor muncii la nivelul exigenţelor noii etape de dezvoltare a patriei noastre, a aplicării cu fermitate în toate domeniile sociale a eticii şi echităţii socialiste. Organele şi organizaţiile de partid, toţi oamenii muncii, dau o înaltă apreciere aportului dumneavoastră, stimate tovarăşe Nicolae Ceauşescu, la iniţierea şi elaborarea nobilului program, care ilustrează elocvent înalta dumneavoastră principialitate şi exigenţă comunistă, gindirea profundă şi originală în abordarea problemelor teoretice şi practice, capacitatea de a analiza ştiinţific fenomenele vieţii sociale şi de a elabora soluţiile cerute de progresul societăţii româneşti. Exprimînd gîndurile comuniştilor, ale tuturor locuitorilor de pe Mureş şi Tîrnave, Comitetul judeţean de partid asigură conducerea partidului, pe dumneavoastră personal, tovarăşe Nicolae Ceauşescu, că vom înfăptui în mod exemplar, cu toată răspunderea, cu dăruire şi fermitate revoluţionară, sarcinile care ne revin din grandiosul program, de excepţională însemnătate teoretică şi practică, adoptat de recenta plenară a C.C. al P.C.R. Urmind pilduitoarea dumneavoastră activitate pe acest ţărim al făuririi societăţii socialiste multilateral dezvoltate, ne angajăm, mult iubite tovarăşe Nicolae Ceauşescu, să folosim cu mai multă eficienţă toate mijloacele de influenţare politică pentru formarea şi dezvoltarea multilaterală a omului nou, constructor înflăcărat al societăţii socialiste multilateral dezvoltate. Tîrgu-Mureş, la 10 noiembrie 1971 COMITETUL JUDEŢEAN MUREŞ AL PARTIDULUI COMUNIST ROMAN In spiritul răspunderii faţă de muncă, faţă de avutul obştesc Expunerea tovarăşului Nicolae Ceauşescu, lucrările Plenarei C.C. al P.C.R. din 3—5 noiembrie au trezit un viu interes în rîndul comuniştilor, al ţăranilor cooperatori din Sîntana de Mureş. Este şi firesc, pentru că documentele Plenarei şi în primul rind cuprinzătoarea expunere a secretarului general al partidului s-au referit la formarea şi modelarea conştiinţei, la modul de a gîndi şi de a acţiona al oamenilor, la aşezarea întregii vieţi sociale pe baza principiilor eticii şi echităţii socialiste. Iar aceste probleme ne privesc pe noi toţi, ne interesează într-un sens foarte larg, fac parte, ca să spun aşa, din viaţa, din preocupările noastre zilnice. Din multiplele probleme tratate in expunerea secretarului general al partidului, pe care le vom studia pe larg în cadrul învăţămîntului de partid, mă voi referi acum la una singură: educarea respectului faţă de muncă, a grijii şi răspunderii faţă de avutul obştesc. Cooperativa noastră agricolă din Sîntana de Mureş se dezvoltă an de an, sporindu-şi necontenit avuţia obştească. Pe această bază sporesc şi veniturile ţăranilor cooperatori, creşte an de an nivelul lor de trai. Anul acesta am obţinut recolte bune la majoritatea culturilor. Pămintul a fost darnic — s-ar putea spune. Dar pămîntul a fost darnic pentru că am ştiut să-l arăm, să-l fertilizăm, să-l semănăm, să-i adunăm la timp şi fără pierderi roadele, deci pentru că a fost muncit cu grijă, cu hărnicie, cu spirit de răspundere. Prin aplicarea acordului global, care asigură o mai bună cointeresare, o retribuţie echitabilă , în raport cu producţiile obţinute, deci în raport cu cantitatea şi calitatea muncii — am putut să vedem, să măsurăm nu numai cît a produs fiecare, dar şi cum a muncit, ce eforturi a depus, gradul de răspundere al fiecăruia faţă de sarcinile ce i-au fost încredinţate. Spre satisfacţia şi bucuria noastră, majoritatea ţăranilor cooperatori au muncit cu hărnicie, cu spirit de răspundere, obţinînd rezultate bune în producţie. Dar am avut şi oameni — mai puţini la număr — care s-au lăsat pe tînjală, mai cu seamă în perioada prăşitului, deci care ne-au înşelat aşteptările. Cite o dată sîntem tentaţi să spunem: „Dacă s-au lăsat pe tînjală — îi priveşte. Au realizat mai puţin — vor primi mai puţin“. Aceasta este o concepţie înapoiată, mic-burgheză, o concepţie „de tarla“ — ca să spun aşa. In realitate, cei care lucrează fără spirit de răspundere provoacă pagube cooperativei noastre, avutului obştesc. Muncim cu toţii într-o mare unitate cooperatistă, sîntem proprietari colectivi ai avutului nostru obştesc. De aceea noi toţi — de la preşedinte la fiecare cooperator — trebuie să depunem eforturi pentru sporirea producţiei şi să veghem ca în toate sectoarele de activitate avutul obştesc să fie gospodărit cu chibzuinţă, în mod eficient. In acest spirit trebuie să muncim noi, comuniştii, în acest spirit trebuie să-i educăm pe toţi membrii cooperatori. Trebuie să imprimăm — prin exemplul nostru, prin atitudinea noastră combativă, perseverentă — un climat sănătos de muncă, de disciplină, de spirit de răspundere în toate sectoarele de activitate. ALEXANDRU MÁTYÁS brigadier la brigada a II-a de cîmp, secretar al comitetului de partid de la C.A.P. Sîntana de Mureș Ieri-seară, premieră la teatru: Apărare“ de star Ieri seară, pe scena sălii mari a Palatului culturii din Ig.-Mureş, a avut loc premiera cu drama istorică în trei acte „Apărare" de Szabó Lajos. Premiera este închinată aniversării a 25 de ani de la înfiinţarea Teatrului de stat din localitate. Din distribuţie fac parte: Csorba András, Szamossy Kornélia, Székely Anna, Nemes Levente, Magyari Gergely, Zalányi Gyula, Al. Făgărăşcu, Suba Endre, Réthy Árpád, Nagy Imre, Tarr László, Mózes Erzsébet, Tóth Tamás, Péterffy Gyula (de la Teatrul maghiar de stat din Cluj), Senkálszky Endre, artist emerit (de la Teatrul maghiar de stat din Cluj), Bartos Ede, Kovács György, artist al poporului, Visky Árpád, Lohinszky Loránd, artist emerit, Tamás Ferenc, Faluvégi Lajos, Nagy József, Nagy László, Gyarmati István, Zongor István, Bodó Zoltán, Szabó Agnes. Regia aparţine lui Harag György, scenografia — Kölönte Zsolt şi costumele — Romulus Peneş. Spectacolul s-a bucurat de un deosebit succes. In fotografie: Artistul poporului Kovács György şi Csorba András, într-o scenă din spectacol. V ra» CC9 iss® «sra ob Două decenii şi jumătate de teatru militant Un sfert de veac de activitate teatrală profesionalizată în oraşul şi judeţul nostru este un bun prilej de a privi retrospectiv, dar cu ochii viitorului, aportul Teatrului de stat din Tîrgu-Mureş la complexa operă de făurire a vieţii noastre noi, a omului societăţii socialiste. Sărbătorirea acestui eveniment cultural capătă semnificaţii deosebite în contextul actual al muncii politice şi cultural-educative, aşa cum este strălucit întruchipată în cele mai recente documente de partid. In două decenii şi jumătate de rodnică şi entuziastă activitate artistică, colectivul Teatrului de stat din Tîrgu-Mureş s-a impus în conştiinţa publică a judeţului nostru ca o instituţie cu înalte atribute artistice, patriotice şi cetăţeneşti, cîştigîndu-şi un binemeritat loc de prestigiu în rîndul celorlalte instituţii cultural-artistice. Aproape că nu a rămas sector al vieţii noastre economice, sociale şi politice care să nu-şi fi găsit ecoul în repertoriul abordat în aceşti ani, în acţuunile şi preocupările slujitorilor Thaliei pe aceste frumoase meleaguri, înfiinţat acum 25 de ani, dezvoltat acum aproape 10 ani şi cu o secţie română, teatrul tîrgumureşean este un fruct al politicii generale marxist-leniniste a partidului nostru, un exemplu grăitor, din multe altele, de aplicare în practica de toate zilele a politicii naţionale juste a partidului şi statului. IULIU MOLDOVAN preşedintele Comitetului judeţean de cultură şi educaţie socialistă Răspunzînd unor deziderate majore ale societăţii noastre , dezvoltarea şi adîncirea frăţiei dintre oamenii muncii români, maghiari şi germani, cultivarea elevată a patriotismului şi internaţionalismului, a sentimentelor civice şi umaniste, teatrul nostru s-a constituit treptat ca o veritabilă şcoală a educaţiei socialiste. Aducînd în faţa spectatorilor un larg registru tematic şi stilistic, îmbrăţişînd cu căldură şi competentă un repertoriu de mare anvergură din literatura universală, colectivul Teatrului de stat din Tg.-Mureş a înţeles în acelaşi timp că adevăratul titlu de glorie i-l conferă valorificarea la un înalt nivel calitativ a bogatei avuţii dramaturgice a poporului nostru. Şi avînd în vedere că jumătate din titlurile prezentate în ultimele stagiuni aparţin autorilor autohtoni, că circă 56 oo din spectatori sunt atraşi la aceste spectacole, putem afirma , căse achită cu cinste de această menire, situîndu-se printre teatrele de frunte ale ţării , întotdeauna însă, fie că a fost vorba de dramaturgia universală sau naţională, fie că a fost vorba despre un recital de versuri, ceea ce a caracterizat activitatea teatrului din Tg.-Mureş a fost militantismul, grija pentru promovarea ideilor nobile ale socialismului, ale frăţiei şi omeniei. Aşa se explică in bună măsură şi faptul că aici s au ■afirmat actori, regizori şi autori dramatici care au devenit forţe de primă mărime ale mişcării teatrale din patria noastră, precum şi succesele de public şi presă în judeţ şi în afara lui Evident că, în actualul climat de efervescenţă spirituală animat şi condus cu pasiune şi pricepere de partid, de conducerea sa, sarcinile Teatrului nostru, ca şi ale celorlalte instituţii de cultură şi artă, cresc în complexitate şi responsabilitate. Preţioasele indicaţii date de secretarul general al partidului nostru, tovarăşul Nicolae Ceaușescu, constituie și pentru acest valoros colectiv jaloane sigure în munca de realizare a sarcinilor educativestetice ce-i revin. Acest lucru poate fi realizat urmînd sfaturile înțelepte ale partidului nostru, mergînd pie linia valorificării scenice a unei arte realiste, consecvent militante „Cînd vorbim de artă realistă — spune tovarăşul Nicolae Ceauşescu —, ne gîndim la o artă care să redea realităţile din ţara noastră, din epoca în care trăim, epoca marilor prefaceri revoluţionare, socialiste". Această cale o va urma fără rezerve si Teatrul de stat din Tîrgu(Continuare in pag. a 3-a) Deschiderea „Zilelor cârtii social-politice“ Ieri la prinz a avut loc la librăria ,,Universală" din Tirgu-Mureş, in prezenţa unui numeros public, deschiderea festivă a ,,ZILELOR CĂRŢII SOCIALPOLITICE", manifestare prestigioasă în atenţia căreia stă preocuparea pentru traducerea in viaţă a sarcinilor cu privire la ridicarea nivelului general al cunoaşterii, educaţia socialistă a maselor, in spiritul măsurilor adoptate de Comitetul Executiv al C.C. al P.C.R. din iulie, a Expunerii tovarăşului Nicolae Ceauşescu cu privire la Programul P.C.R. pentru îmbunătăţirea activităţii ideologice, ridicarea nivelului general al cunoaşterii şi educaţia socialistă a maselor, pentru aşezarea relaţiilor din societatea noastră pe baza principiilor eticii şi echităţii socialiste şi comuniste. Despre semnificaţia acestei acţiuni a vorbit Iuliu Moldovan, preşedintele Comitetului judeţean pentru cultură şi educaţie socialistă, după care cei prezenţi au vizitat expoziţia de cărţi amenajată cu acest prilej.