Steaua Roşie, noiembrie 1971 (Anul 22, nr. 261-285)

1971-11-11 / nr. 269

III. n Note Bătălia tarifară a Atlanticului continuă Oraşul elveţian Lausanne a fost recent gazda unei importante reuniuni a reprezentanţilor companiilor de aviaţie civilă occidentale. Unicul subiect al reuniunii a fost stabilirea tarifului pentru transportul aerian de pe un mal pe celălalt al Atlanticului. Precedentul act al acestor negocieri s-a desfăşurat în oraşul canadian Montreal, in luna iulie a. c. Sistemul propus în vară sub titulatura de „Advanced Purchase Excursion" — ce prevedea ca grupurile de turişti, în schimbul unor reduceri, să facă opţiuni ferme pentru bilete cu trei luni înainte — a fost acceptat de toate companiile reprezentate, cu excepţia celei vest-germane „Lufthansa". Societatea vestgermană preconiza în schimb o reducere tarifară individuală, necondiţionată de achiziţionarea biletelor cu 90 de zile înainte. Această opoziţie a făcut necesară o nouă reuniune pe această temă. Eventualitatea nerealizării unei „antante tarifare“ provoacă nelinişti multor guverne şi companii aviatice. O concurenţă deschisă pe această rută axială ar provoca, în scurt timp, eliminarea din cursă a multora dintre companii, deoarece, deşi între 1965—1970 traficul s-a dublat, ajungînd în ultimul an citat la 311 milioane călători transportaţi, rentabilitatea s-a înjumătăţit, iar procentul de folosire a avioanelor a scăzut la 52 la sută. Concomitent, cheltuielile de infrastructură pentru securitatea zborurilor au crescut fără întrerupere. Rezultatul direct al acestei situaţii a fost că în 1970 companiile americane Panam şi TWA au înregistrat deficite de 48 şi respectiv 72 milioane de dolari. Dificultăţile financiare ale unor companii se înscriu în contextul mai larg al agravării situaţiei economice a unor state occidentale. Stagnarea economică nord-americană a dus şi la reducerea traficului aerian, iar inflaţia şi devalorizarea de facto a dolarului au determinat creşterea preţurilor la bilete, carburanţi şi întreţinere. Pe de altă parte, previziunile dovedite prea optimiste ale companiilor, care s-au grăbit să achiziţioneze aparate de mare capacitate, le-au obligat ulterior să reducă preţul la bilete pentru a atrage clientela şi a-şi acoperi cheltuielile de exploatare. Pentru a apăra interesele companiilor aviatice naţionale, unele guverne vest-europene, cum ar fi cel francez, au recurs la interzicerea survolării teritoriului naţional de către aparatele societăţii „supplementals" — de regulă de origine americană. Măsura ar putea avea drept scop şi cîştigarea de timp pentru a putea organiza servicii aviatice „charters" proprii viabile. Făcînd apel la guvernul american, societăţile aeriene de peste ocean urmăresc, în contrapartidă, întărirea companiilor particulare, scăderea cit mai mult posibil a tarifelor, în scopul declarat de a-şi adjudeca un număr de pasageri proporţional cu cel al cetăţenilor americani care traversează oceanul. Handicapate de costul de întreţinere mai ridicat cu 40 la sută pe tona km decit societăţile americane, cele vest-europene preconizează în prezent un număr de fuzionări. Deja in Europa occidentală funcţionează parţial două societăţi provenite din contopire: Atlas şi R.S.S.U. „Ultima şansă", cum a fost denumită întîlniirea de la Lausanne, de ajungere la o înţelegere tarifară pentru ruta transatlantică fiind pierdută, oarecari speranţe mai simt legate de adunarea generală a I.A.T.A., ce se va ţine la Honolulu, la 15 noiembrie, deşi această reuniune nu are nici o competenţă în domeniul tarifar. Dacă nici întîlnirea din 22 noiembrie a ţărilor membre ale comisiei europene de aviaţie civilă (C.E.A.C.) nu va iniţia vreo propunere constructivă pentru fixarea preţului turistic individual, se poate aştepta ca o serie de state să denunţe — potrivit regulamentului, cu un preaviz de două luni — vechiul acord, în speranţa de a obţine un ascendent minim asupra concurentelor lor. ILIE VASILE PAGINA 4 STEAUA ROȘIE Actualitatea internaţională Vizita în Chile Fidel Castro HAVANA 10 (Agerpres). — Miercuri, a plecat intr-o vizită oficială în Chile, la invitaţia preşedintelui Salvador Allende, o delegaţie guvernamentală cubaneză, în frunte cu primul ministru Fidel Castro — transmite agenţia Prensa Latina, înainte de alecare. Fidel Castro a declarat ziariştilor prezenţi pe aeroportul din Havana că vizita sa va reprezenta ..o întîlnire simbolică între două procese istorice — revoluţia cubaneză şi cea chiliană" — relatează agenţia Prensa Latina. Referindu-se la semnificaţia acestei călătorii, Castro a subliniat că se va folosi de acest prilej pentru a transmite conducătorilor acestei ţări, studenţilor şi oamenilor muncii din Chile sentimentele de simpatie şi prietenie ale poporului cubanez. In acest context, primul ministru al Cubei a ţinut să amintească poziţia poporului chilian de respingere a politicii de izolare şi blocadă aplicate împotriva Cubei, in clipele cele mai grele pentru noi — a spus el — poporul chilian a avut întotdeauna o atitudine de solidaritate cu revoluţia cubaneză. Preşedintele Salvador Allende a declarat, la o conferinţă de presă, că „invitaţia adresată premierului cubanez traduce dorinţa poporului chilian şi a conducătorilor săi de a întări şi intensifica tradiţionalele legături de prietenie care au existat din totdeauna între cele două ţări ale noastre". Incidentele de la frontiera indo — pakistaneză CARACI 10 (Agerpres). Două companii ale armatei indiene sprijinite de blindate şi artilerie au atacat marţi poziţii ale armatei pakistaneze din Bengalul Oriental, atacul fiind respins, cu pierderi grele pentru trupele indiene, a anunţat postul de radio Caraci, reluat de agenţia France Presse. Aceeaşi sursă informează că artileria indiană a bombardat în mai multe rînduri teritoriul pakistanez, provocînd moartea a 28 de persoane. DELHI 10 (Agerpres). — Incidentele şi schimburile de focuri dintre trupele pakistaneze şi indiene de-a lungul frontierei continuă, a declarat marţi, în cadrul unei conferinţe de presă, un purtător de cuvînt al guvernului indian. Potrivit agenţiei Press Trust of India, artileria pakistaneză a lansat în cursul ultimei săptămîni aproximativ 3.000 de obuze asupra statului indian Bengalul de vestir DELHI 10 (Agerpres). — Agenţiile U.P.I. şi Associated Press informează că prinţul Sadruddin Agha Khan, înaltul comisar al O.N.U. pentru problema refugiaţilor, îşi continuă vizita în taberele refugiaţilor din Pakistanul oriental stabiliţi pe teritoriul Indiei. Agenţia U.P.I. precizează că prinţul Sadruddin Agha Khan va vizita şi Pakistanul de vest, unde va avea consultări cu oficialităţile pakistaneze. Stabilirea de relaţii diplomatice Intre R.P. Chineză şi Liban PEKMN 10 (Agerpres). — Intr-un comunicat transmis de agenţia China Nouă se anunţă că in conformitate cu principiile respectării reciproce a suveranităţii şi integrităţii teritoriale, neamestecului în treburile interne, egalităţii şi avantajului reciproc, guvernul Republicii Populare Chineze şi guvernul Republicii Liban au hotărît recunoaşterea reciprocă şi stabilirea de relaţii diplomatice, începind de la 9 noiembrie 1971, urmînd ca schimbul de ambasadori să se facă în următoarele trei luni, anunţă agenţia China Nouă. Guvernul chinez reafirmă că Taiwanul este o parte inalienabilă a teritoriului R.P. Chineze, iar guvernul libanez a luat notă de această declaraţie a guvernului chinez, menţionează comunicatul. Guvernul libanez recunoaşte guvernul R.P. Chineze ca singurul guvern legal al Chinei. Indira Gandhi a sosit la Bonn BONN 10 (Agerpres). — Primul ministru al Indiei, Indira Gandhi, care a sosit miercuri la Bonn, în cadrul turneului efectuat într-o serie de capitale vest-europene, a avut o întrevedere cu cancelarul Republicii Federale a Germaniei, Willy Brandt. Convorbirile au prilejuit examinarea, sub diverse aspecte, a relaţiilor bilaterale, precum şi expunerea poziţiilor celor două părţi într-o serie de probleme majore ale actualităţii internaţionale. Delegaţia R.P. Chineze la sesiunea O.N.U. a plecat la New-York PEKIN 10 (Agerpres). — Delegaţia Republicii Populare Chineze la cea de-a 26-a sesiune a Adunării Generale a Organizaţiei Naţiunilor Unite, condusă de Ciao Kuan-hua, adjunct al ministrului afacerilor externe, a părăsit marţi Pekinul, indreptindu-se spre New York, unde va participa la lucrările sesiunii Adunării Generale a O.N.U., în urma restabilirii drepturilor legitime ale R.P. Chineze în această organizaţie. La aeroport, delegaţia a fost condusă de Ciu En-lai, membru al Comitetului Permanent al Biroului Politic al C.C. al P.C. Chinez, premierul Consiliului de Stat, le Tzieni, Cian Ciun-ciao, lao Yen-juan, membri ai Biroului Politic al C.C. al P.C. Chinez, Li Sien-nien, membru al Biroului Politic al C.C. al P.C. Chinez, vicepremier al Consiliului de Stat, și alte persoane oficiale. Au fost prezenţi şefi ai misiunilor diplomatice acreditaţi la Pekin. Relaţiile dintre S.U.A. şi partenerii săi occidentali tind să se deterioreze WASHINGTON 10 (Agerpres). — O dată cu declanşarea crizei monetare interoccidentale, şi mai ales, după adoptarea programului de măsuri protecţioniste de către Administraţia S.U.A., urmate de contramăsuri relativ similare iniţiate de o serie de guverne vesteuropene, relaţiile dintre S.U.A. şi partenerii săi occidentali tind să se deterioreze şi mai mult. De data aceasta, motivul deteriorării este reprezentat de acordurile preferenţiale care ar urma să fie încheiate între Piaţa comună lărgită şi o serie de ţări membre ale A.E.L.S. — Suedia, Elveţia, Austria, Finlanda, Islanda şi Portugalia — care nu au cerut aderarea la C.E.E. Departamentul de Stat al S.U.A. a remis atît guvernelor ţărilor membre ale C.E.E., cit şi celor ale A.E.L.S. o notă în care apreciază acordurile amintite drept „periculoase pentru S.U.A. şi alte state terţe care nu beneficiază de relaţiile preferenţiale". în încheierea demersului Departamentului de Stat este conţinută avertizarea că S.U.A. „intenţionează să-şi apere cu fermitate interesele lor comerciale". Agenţia France Presse relevă că, adoptînd o asemenea poziţie, S.U.A. ar putea să ceară compensaţii „pentru orice pierderi comerciale provocate de practicile discriminatorii ale altor parteneri". Ca o primă reacţie a „celor şase" la acest demers, miniştrii de externe au dat, luni, instrucţiuni Comisiei Executive a C.E.E. să înceapă negocierile cu ţările vesteuropene ce nu candidează la Piaţa comună, înainte chiar de a se pune la punct răspunsul ce urmează să fie adresat guvernului de la Washington. Acţiuni ale forţelor de rezistenţă cambodgiene PNOM PENH 10 (Agerpres). Aeroportul Pochentong, situat la 8 km de Pnom Penh, a fost atacat în noaptea de marţi spre miercuri de forţele de rezistenţă cambodgiene care l-au supus unui puternic foc de rachete şi mortiere, anunţă agenţia France Presse. Pe de altă parte, aceeaşi agenţie informează că forţele de rezistenţă au atacat baza militară din localitatea Bammak, provocînd pierderi grele trupelor regimului Lan-Noi. VIETNAMUL DE SUD — Unitatea a treia de șoc din nordul regiunii Quang Tri atacând poziții inamice la Dong Tri. HANOI. — Purtătorul de cuvînt al Ministerului Afacerilor Externe al R.D. Vietnam a dat publicităţii o declaraţie, denunţînd bombardarea de către aviaţia americană, în repetate rînduri, în decursul ultimelor două luni, a unor localităţi din provinciile nord-vietnameze Quang Binh şi Nghe An. NAŢIUNILE UNITE. — Adunarea Generală a O.N.U. a aprobat, marţi, cu 109 voturi pentru şi două contra, o rezoluţie în care îşi exprimă „grava indignare şi nelinişte faţă de tratamentul inuman la care sunt supuşi în Republica Sud- Africană adversarii politicii de apartheid. CARACAS. — Lucrările celui de-al Vll-lea Congres al Confederaţiei latino-americane a sindicatelor creştine (C.L.A.S.C.) se vor desfăşura în perioada 22—27 noiembrie în capitala Venezuelei, anunţă un comunicat al organizaţiei. BELFAST. — în Irlanda de nord continuă tulburările. Marţi a fost ucis un alt soldat britanic, numărul persoanelor care şi-au pierdut viaţa în cursul acestui an în ciocnirile din Ulster ridicîndu-se la 123. LONDRA. — După şase zile de dezbateri, Camera Comunelor a adoptat marţi seara, fără vot, programul legislativ al guvernului britanic, expus în mesajul tronului, care schiţează liniile principale de adaptare a legislaţiei engleze la reglementările Pieţei comune. NEW YORK. — Conducătorii sindicatului docherilor din Baltimore, de pe litoralul estic al S.U.A., aflaţi de mai multe săptămîni în grevă, au refuzat să execute hotărîrea tribunalului federal de a rechema pe rtruncitori la lucru. Hotărîrea de a continua acţiunea revendicativă a fost luată în ciuda pericolului în care se află conducerea sindicatului de a fi urmărită de autorităţi pentru neexecutarea deciziei tribunalului, WASHINGTON. In faţa Casei Albe a avut loc o nouă demonstraţie de protest împotriva războiului din Indochina, organizată în cadrul „ofensivei de toamnă". Participanţii s-au pronunţat pentru retragerea neîntîrziată a tuturor trupelor S.U.A. din Asia de sudest, DAR ES SALAAM. — Consiliul orăşenesc din Dar Es Salaam a anunţat naţionalizarea staţiilor de desfacere a benzinei şi produselor petrolifere, aparţinind companiilor „Shell-British Petroleum" şi „Agep", care îşi desfăşoară activitatea în capitala Tanzaniei. Bunurile întreprinderilor respective trec în patrimoniul statului, începind de la 1 decembrie a. c. COLOMBO. — Primul ministru al Ceylonului, Sirimavo Bandaranaike, a prezentat parlamentului un plan de dezvoltare a economiei, eșalonat pe o perioadă de cinci ani. Principalele obiective, a subliniat Sirimavo Bandaranaike, sunt dezvoltarea agriculturii, combaterea şomajului, reducerea deficitului balanţei de plăţi, ridicarea nivelului de trai al populaţiei. WASHINGTON, N.A.S.A. a anunţat că 2.200 de eşantioane selenare, în greutate de trei kilograme, culese pe Lună în cursul misiunii „Apollo-15", au fost remise unui număr de peste 700 de savanţi din S.U.A. şi din alte 16 ţări pentru a fi examinate. BONN. — Un nou avion de tip „Starfighter" al forţelor aeriene vest-germane, staţionat în S.U.A., s-a prăbuşit ca urmare a unei pene la reactor. Pilotul a reuşit să se salveze. Acesta este al 141-lea avion „Starfighter" pierdut de aviaţia militară vest-germană de la dotarea ei cu asemenea reactoare. Se precizează, totodată, la Bonn că 67 de piloţi au pierit în aceste accidente. BRUXELLES. — Şase muncitori şi-au pierdut viaţa şi mai mulţi au fost grav răniţi ca urmare a prăbuşirii unui etaj întreg la o uzină de asamblare din Bruxelles, a firmei „Volkswagen", PARIS. — O serie de patru timbre purtind efigia generalului de Gaulle, emisă de Ministerul francez al Poştelor şi Telecomunicaţiilor cu ocazia primei comemorări a morţii fostului şef de stat al Franţei, va fi reprodusă pe o foiţă de aur. Emisiunea de timbre va ilustra principalele etape ale vieţii generalului, LIMA. — Guvernul peruan a preluat controlul asupra staţiilor particulare de radiodifuziune „pentru motive de securitate şi rolul pe care aceste mijloace de comunicare îl joacă în procesul educaţiei", se anunţă intr-un comunicat dat publicităţii la Lima. TELEX ■ TELEX ■ TELEX PREZENŢE ROMÂNEŞTI VIENA 10. — Corespondentul Agerpres, Petre Stăncescu, transmite: La Bruck an der Mur, important centru industrial şi comercial din landul Stiria, se desfăşoară în prezent o „Săptămînă culturală românească". Cu acest prilej, la Teatrul municipal din localitate a fost inaugurată expoziţia „România pitorească“ şi o expoziţie de cărţi româneşti. Activităţile includ şi o „Săptâmînâ de muzică populară românească" şi prezentarea de filme româneşti. Deschiderea „Sâptămînii culturale româneşti" a avut loc la Teatrul municipal din Bruck an der Mur, înprezenţa reprezentantului guvernului landului Stiria, Hannes Bammer, a prefectului Josef Hadwiger, a altor oficialităţi, în cuvînturile rostite cu acest prilej de ambasadorul României la Viena, Dumitru Aninoiu, şi de primarul oraşului, Erwin Linhart, a fost evidenţiată dezvoltarea pozitivă a relaţiilor dintre Austria şi România, intensificarea schimburilor bilaterale în toate domeniile. TOKIO 10. — Corespondentul Agerpres, Florea Ţuiu, transmite: Delegaţia Marii Adunări Naţionale a Republicii Socialiste România, condusă de Aurel Vijoli, preşedinte al Comisiei economico-financiare a M.A.N. şi al Grupului parlamentar pentru relaţiile de prietenie dintre România şi Japonia, a vizitat miercuri un mare complex industrial al grupului „Mitsui" din prefectura Ciba. Membrii delegaţiei, însoţiţi de ambasadorul ţării noastre in Japonia, Iosif Gheorghiu, au fost informaţi de directorul general, Kato, asupra organizării şi profilului diferitelor unităţi industriale şi asupra legăturilor de cooperare pe care le au aceste uzine cu ţara noastră. Deputaţii români au vizitat apoi uzinele electronice ale firmei „Hitachi Manufacturing Co.“ din Musashi şi Uzina de mașini-unelte Tanashi din Yokohama. DIN ŢĂRILE SOCIALISTE HANOI. — Al doilea oraş ca mărime şi cel mai important port al R.D. Vietnam, Haifong, s-a transformat în cursul ultimilor ani intr-un puternic centru industrial. Producţia realizată aici este destinată în mare parte mecanizării agriculturii în zonele rurale învecinate. Astfel, pe lingă producerea de unelte agricole, uzinele de construcţii mecanice din oraş realizează motoare electrice şi maşini agricole de mici dimensiuni, pompe Diesel ş. a., necesare introducerii pe scară largă a mecanizării şi reglementării accesului apei pe plantaţiile de orez. Ca urmare a mecanizării agriculturii, an de an se înregistrează recolte tot mai bogate. Pe de altă parte, importante efective de forţă de muncă, angrenate în trecut pe plantaţiile de orez, îşi pot consacra in prezent eforturile în industria locală şi de artizanat, realizînd însemnate cantităţi de ţesături, ceramică, obiecte de lemn etc. ★ BELGRAD.— Pînă la sfîrşitul anului în curs, in provincia autonomă iugoslavă Kosovo vor fi date in funcţiune noi capacităţi industriale, a căror construcţie se află în faza finală. Astfel, în Kosovska Kameniţa vor porni în zilele ce urmează conveierele noii fabrici de produse ceramice destinate industriei construcţiilor, având o capacitate anuală de 730.000 metri cubi material ceramic. La Strezovaţ se apropie, de asemenea, de sfîrşit, construcţia separaţiei de meanezită, cu o capacitate de 140.000 tone minereu brut, respectiv 50.000 tone de concentrat. Pină la sfîrşitul anului, va produce şi fabrica de electromotoare din Djakoviţa, de pe benzile căreia vor ieşi anual circa un milion electromotoare. ★ MOSCOVA. — De pe plantaţiile de bumbac ale Stepei Flăminde din Uzbekistan au fost culese pînă în prezent peste 500.000 tone bumbac, iar recoltarea este în plină desfăşurare. In această toamnă, lucrările de recoltare au fost efectuate în proporţie de 90 la sută cu ajutorul maşinilor. In prezent, în Stepa Flămîndă — denumită astfel în trecut pentru lipsa de apă — sunt irigate peste 400.000 hectare. Acţiunea de irigare a terenurilor continuă în ritm susţinut. Terenul viitoarelor plantaţii este nivelat, se construiesc canale, conducte de gaze, şosele, linii de înaltă tensiune. Directivele Congresului al XXIV-lea al P.C.U.S. prevăd ca pînă în 1975 să ia sfîrşit acţiunea de irigare a pămînturilor din Stepa Flămîndă. l VARŞOVIA. La 6 noiembrie 1951, pe porţile Uzinei de autoturisme din Varşovia a ieşit primul automobil polonez — „Warszawa", produs după o licenţă sovietică. Cei 20 de ani de activitate, aniversaţi recent de colectivul uzinei varşoviene, au oferit prilejul unui bilanţ bogat în realizări. O cifră este elocventă în acest sens: dacă la început producţia anuală a uzinei era de 25.000 de automobile, în acest an ea s-a ridicat la 70.000. Uzina a produs în cei 20 de ani de existenţă circa o jumătate de milion de autoturisme. Kr BERLIN. Recent a fost dată în exploatare ultima parte a noii autostrăzi ce leagă oraşele Leipzig şi Dresda, lungă de 74 de kilometri. Caracteristic noii magistrale este faptul că, aproape la fiecare kilometru, a fost necesară şi construirea unui pod pentru traversarea unor cursuri de apă, linii ferate sau a altor şosele. l BUDAPESTA. — La Combinatul chimic din Kazincbarcika (R.P. Ungară) au fost date în funcţiune două noi mari obiective industriale. Ca urmare a acestui fapt, producţia de îngrăşăminte azotoase a combinatului se va dubla, iar cea de materie primă sintetică va creşte de cinci ori. Redacţia şi administraţia: Tg.-Mureş, Piaţa Eroilor Sovietici nr. 3. Telefoane: 11688 11689 Abonamentele se fac la oficiile post - factorii poştali şi difuzorii voluntari din întreprinderi şi instituţii. Tiparul: întreprinderea Poligrafică Tg.-Mureş, Comanda nr. 779 40 372