Steaua Roşie, decembrie 1971 (Anul 22, nr. 286-312)

1971-12-04 / nr. 289

Sărbătorirea jubileului de 50 de ani de existenţă a Uzinei de autocamioane din Braşov (Urmare din pag. 1) Creată în 1921 sub denumirea de fabrica românească de locomotive şi vagoane, actuala unitate industrială pentru producţia de autocamioane s-a făcut cunoscută îndeosebi în ultimul sfert de veac, cîştigîndu-şi un binemeritat renume, nu numai în ţară, dar şi peste hotare, autocamioanele purtînd marca uzinelor braşovene fiind cunoscute în numeroase ţări ale lumii. Secretarul general al partidului, ceilalţi conducători de partid şi de stat sînt invitaţi să ia cunoştinţă de citeva din înfăptuirile importante ale întreprinderii. In faţa unei machete, a unor grafice, inginerul Gheorghe Trică dă ample explicaţii cu privire la stadiul actual al întreprinderii, perspectivele ei de dezvoltare. In actualul cincinal, prin extinderea capacităţilor de producţie, prin asimilarea de produse noi, uzina de autocamioane Braşov îşi va dubla aproape volumul producţiei. Se va dubla, de asemenea, volumul producţiei destinate exportului. La finele cincinalului, producînd în serie mare anumite tipuri de motoare Diesel, uzina va atinge un înalt grad de specializare și integrare. Se vizitează uzina. Itinerariul, care înscrie cîteva din sectoarele noi, are ca prim obiectiv noua turnătorie de fontă, care se numără printre cele mai mari și mai moderne de acest gen din Europa. Muncitorii fac o primire deosebit de călduroasă secretarului general al partidului, celorlalţi oaspeţi. Topitorul Ion Cîmpeanu, care lucrează la linia nr. 3 de formare, linie complet automatizată, adresează o urare de bun venit şi exprimă angajamentul topitorilor şi turnătorilor de a munci fără preget pentru îndeplinirea sarcinilor de plan, pentru ridicarea continuă a calităţii producţiei, a productivităţii muncii, pentru înfăptuirea politicii marxist-leniniste, interne şi externe, a partidului. In dialogul cu factorii de răspundere din uzină, cu ministrul industriei construcţiilor de maşini, secretarul general al partidului*re - comanda să se folosească în chip cit mai judicios metalul, să se acţioneze perseverent împotriva risipei, a supradimensionărilor. Cercetarea ştiinţifică uzinală trebuie să-şi propună ca scop permanent căutarea de soluţii noi, care să conducă la economie de metal, fără ca aceasta să afecteze calitatea, performanţele tehnice ale produselor. De asemenea, tovarăşul Nicolae Ceauşescu recomandă conducerii uzinei şi ministerului să se realizeze aici piese şi maşini-agregat necesare şi altor întreprinderi constructoare de maşini din ţară, precum şi pentru export. Se vizitează în continuare alte sectoare, printre care hala şasiu unde se execută o serie de piese pentru noile tipuri de autocamioane de 8 şi 10 tone. Este prezentat apoi un stand de scule şi dispozitive realizate în uzină în cadrul acţiunii de autoutilare. In discuţiile purtate cu specialiştii, secretarul general recomandă să se folosească în mod cît mai judicios utilajele, pentru a se obţine o producţie suplimentară pe suprafaţa existentă şi cu utilajele existente. Totodată, a indicat să se acorde o mai mare atenţie acţiunii de autodotare. După terminarea vizitei prin secţii şi sectoare de producţie ale uzinei, secretarul general, ceilalţi conducători de partid şi de stat sunt conduşi în impunătoarea şi frumoasa clădire a sculăriei, unde este organizată o expoziţie jubiliară. Aici sunt prezentate o serie de date în legătură cu evoluţia de-a lungul celor 50 de ani a unităţii, cele mai noi realizări ale constructorilor de autocamioane şi preocupările colectivului întreprinderii pentru diversificarea fabricaţiei şi îmbunătăţirea produselor. Drumul în fabricaţia de autocamioane româneşti a început cu „S.R.-101“, ajungînd la cunoscutele autocamioane „Carpaţi“ şi „Bucegi“, care sunt fabricate în uzină în 59 de tipuri şi 199 de variante. Anual, ies de pe porţile întreprinderii aproximativ 35.000 de autocamioane. Pînă acum, aici s-au fabricat 260.000 autocamioane. Dar progresele înregistrate de-a lungul anilor de industria de autocamioane româneşti au fost încununate anul acesta prin realizarea autocamioanelor de 12 tone, echipate cu motor Diesel. In urmă cu cîteva luni, în preajma zilei de 23 August, de pe banda de montaj a uzinei au ieşit primele autocamioane de acest tip, pe care constructorii braşoveni au ţinut să le prezinte, cu justificată mîndrie, secretarului general, conducătorilor de partid şi de stat, aducîndu-le pe platoul din faţa sediului Comitetului Central. Specialiştii uzinei au arătat cu acel prilej că întreaga familie de autocamioane de mare tonaj, cu motor Diesel, după licenţa M.A.N., va fi asimilată, treptat, în cursul actualului cincinal. Secretarul general a recomandat cu acel prilej constructorilor să ia toate măsurile pentru grăbirea integrării în fabricaţia de serie a acestor produse, să perfecţioneze continuu procesul de producţie, în vederea realizării unor autocamioane de cea mai bună calitate. Trecînd la traducerea în viaţă a acestei preţioase indicaţii, gazdele informează că preocuparea întregului colectiv este ca noile produse să se situeze la nivelul celor mai prestigioase mărci şi clase de autovehicule de transport de acest gen din lume. In actualul cincinal, vor urma alte noi şi importante înfăptuiri. Din această ultimă familie de autocamioane de mare tonaj — care poartă denumirea „Roman“ — vor fi asimilate 13 tipuri de bază în 43 de variante constructive, cu posibilitatea de adîncire a diversificării. Ele au şasiu portant şi sunt echipate cu motoare Diesel de 135 C.P., cu trei punţi-motoare. Noul camion, a cărui fabricaţie de serie va începe anul viitor, este construit pentru a fi folosit pe orice fel de teren. Datorită procesului de continuă modernizare a întreprinderii s-a ajuns ca de la o producţie de 30—40 de autocamioane în 24 de ore să se realizeze astăzi, în aceeaşi unitate de timp, 240 de autocamioane. Aceasta înseamnă că la fiecare 6 minute de pe banda de montaj general să plece în probă un autocamion. Secretarul general arată că în atenţia întregului colectiv trebuie să stea preocuparea depăşirii sarcinilor de plan, reducerea preţului de cost, sporirea beneficiilor uzinei. în una din marile hale ale uzinei are loc mitingul consacrat aniversării a 50 de ani de existenţă a întreprinderii. Sunt prezenţi mii de muncitori, ingineri şi tehnicieni, constructori de autocamioane, foşti muncitori ai întreprinderii, precum şi invitaţi din alte mari unităţi industriale braşovene. Domneşte o atmosferă de puternic entuziasm, caracteristică întîlnirilor tovarăşului Nicolae Ceauşescu cu cei ce muncesc. Este o expresie adînc grăitoare a unităţii de monolit dintre partid şi popor. Apariţia în tribună a tovarăşilor Nicolae Ceauşescu şi Ion Gheorghe Maurer, a celorlalţi conducători de partid şi de stat este întîmpinată cu o adevărată furtună de aplauze îndelungi. Mitingul este deschis de tovarăşul Constantin Dragan, membru al Comitetului Executiv al C.C. al P.C.R., prim-secretar al Comitetului judeţean Braşov al P.C.R., care, în numele organizaţiei judeţene de partid Braşov, al tuturor locuitorilor acestui străvechi oraş de la poalele Tîmpei, a exprimat din toată inima tovarăşului Nicolae Ceauşescu, sentimentele de adîncă bucurie şi nemărginită satisfacţie pentru cinstea de a vizita din nou judeţul Braşov, salutînd în acelaşi timp prezenţa celorlalţi conducători de partid şi de stat la sărbătorirea celor 5 decenii de existenţă a uzinei care făureşte autocamionul românesc. In prezenţa participanţilor la miting are loc solemnitatea înmînării unor înalte ordine şi titluri ale Republicii Socialiste România. înaltele distincţii au fost înmînate de tovarăşul Nicolae Ceauşescu, secretar general al Partidului Comunist Român, președintele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România. Secretarul Consiliului de Stat, tovarășul Constantin Stătescu, a dat citire decretelor Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România prin care se conferă Ordinul „Steaua Republicii Socialiste România“ clasa I Uzinei de autocamioane Braşov, titlul de „Erou al Muncii Socialiste“ şi Medalia de aur „Secera şi Ciocanul“ unor muncitori şi tehnicieni din uzină. De asemenea, prin Decret al Consiliului de Stat, pentru merite deosebite în muncă, cu prilejul aniversării a 50 de ani de la înfiinţarea Uzinei de autocamioane Braşov, au fost conferite ordine şi medalii unui număr de 200 de muncitori, maiştri, ingineri, tehnicieni, economişti şi funcţionari ai uzinei. La miting au vorbit ing. Gh. Trică, directorul general al Centralei Industriale de autocamioane şi tractoare Braşov, maistrul Nicolae Comănici. Erou al Muncii Socialiste, muncitorul Gheorghe Voinea, muncitoarea Irina Pal Petre, ing. Ion Mateescu, tehnolog şef al uzinelor. Primit cu vii aplauze, cu puternice urale şi ovaţii a luat cuvîntul tovarăşul NICOLAE CEAUŞESCU. Cuvîntarea secretarului general al partidului a fost urmărită cu deosebită atenţie de participanţi şi subliniată în repetate rînduri cu aplauze şi ovaţii îndelungate. Această manifestare puternică de adeziune, conjugată cu faptele, cu realizările în producţie, cu hotărîrea de a trăi şi munci în chip socialist, exprimă adînca lor dragoste faţă de partid, de conducerea sa, în frunte cu tovarăşul Nicolae Ceauşescu, deplina lor aprobare faţă de politica internă şi externă a partidului şi statului nostru. In încheierea mitingului a luat cuvîntul tovarăşul Constantin Dragan, membru al Comitetului Executiv al C.C. al P.C.R., prim-secretar al Comitetului judeţean Braşov al P.C.R. La sfîrşitul mitingului, tovarăşului Nicolae Ceauşescu, celorlalţi conducători de partid şi de stat li se înmînează insigna jubiliară a uzinei sărbătorite, albume cu aspecte din activitatea întreprinderii, precum şi machete ale unor principale tipuri de autocamioane fabricate la Braşov. în cartea de onoare a întreprinderii, tovarăşul Nicolae Ceauşescu a înscris următoarele: „Adresez calde felicitări muncitorilor, tehnicienilor, inginerilor şi conducerii uzinei de autocamioane Braşov cu prilejul împlinirii a 50 de ani de la înfiinţarea întreprinderii. Apreciez în mod deosebit realizările obţinute de harnicul colectiv al uzinei în modernizarea şi dezvoltarea producţiei de autocamioane, în mai buna organizare a muncii şi folosirea tehnicii moderne, şi-i urez noi succese în îndeplinirea sarcinilor de mare răspundere ce-i revin în cadrul vastului program elaborat de Congresul al X-lea al P.C.R. în vederea făuririi societăţii socialiste multilateral dezvoltate în patria noastră“. Conducătorii de partid şi de stat sunt invitaţi apoi să viziteze marele grup şcolar al uzinei, unde se pregătesc, în prezent, pentru a deveni constructori de prestigiu ai viitoarelor autocamioane româneşti, peste 3.000 de tineri. Miile de elevi aflaţi la orele de cursuri teoretice sau în atelierele de practică fac o primire deosebit de călduroasă tovarăşului Nicolae Ceauşescu, celorlalţi oaspeţi. Secretarul general al partidului se interesează de activitatea didactică, de nivelul de dotare al laboratoarelor, de preocupările privind legarea strînsă a învăţămîntului cu producţia. Tovarăşul Nicolae Ceauşescu recomandă organizarea pe schimburi a activităţii în atelier a elevilor, în aşa fel încît aceştia să realizeze mai multe piese şi dispozitive necesare sectoarelor de producţie ale uzinei. Ar fi util, subliniază tovarăşul Nicolae Ceauşescu, dacă aici s-ar produce şi truse cu scule pentru uzul elevilor şi al atelierelor şcolare. Secretarul general al partidului este informat că în uzină mai funcţionează cursuri de calificare de scurtă durată, se practică sistemul uceniciei la locul de muncă, forma prin care uzina îşi completează numărul de muncitori calificaţi de care are nevoie. Pînă în anul 1975, se vor califica circa 6.000 de muncitori. In discuţia avută cu conducerea uzinei, cu muncitori, secretarul general se interesează de condiţiile de viaţă ale salariaţilor. Este impresionant că cea mai mare parte din muncitorii acestei uzine dispun de locuinţe noi în cartierul din apropierea întreprinderii, care numără peste 10.000 de apartamente. Colectivul U.A.B. are la dispoziţie un modern club prevăzut cu sală de festivităţi, cinematograf, biblioteci etc. Recent, realizările sociale au fost completate prin construirea unei cantine-restaurant, şi acestea vizitate în cursul zilei de ieri. Gazdele, invită pe tovarăşul Ceauşescu, pe ceilalţi conducători de partid şi de stat să participe la masa festivă organizată în sala modernei cantine unde sunt prezenţi muncitori fruntaşi în producţie, ingineri şi tehnicieni, cadre de conducere. In toastul rostit în cadrul mesei, secretarul general a felicitat din nou colectivul întreprinderii sărbătorite, conducerea uzinei, comitetul de partid al uzinei, comitetele municipal şi judeţean de partid pentru munca desfăşurată, pentru ralizările dobîndite, adresînd întregului colectiv al marii întreprinderi, comuniştilor, tuturor oamenilor muncii, urări de sănătate şi fericire, noi succese în înfăptuirea sarcinilor de cinste care le revin în cadrul măreţului program de făurire a societăţii socialiste multilateral dezvoltate în patria noastră. Semicentenarul Uzinei de autocamioane din Braşov a prilejuit o memorabilă sărbătoare pentru oamenii de ieri şi de azi ai întreprinderii, pentru toţi oamenii muncii braşoveni, şi putem spune, pentru întregul nostru popor, pentru că harnicul colectiv al uzinei de autocamioane face parte din marea şi puternica familie a României socialiste care într-o unică voinţă, înfăptuieşte politica marxist-leninistă a Partidului nostru comunist. Iar prezenţa la sărbătoarea constructorilor de autocamioane, a secretarului general al partidului, a imprimat o şi mai mare strălucire evenimentului. ION MARGINEANU N. POPESCU-BOGDANESTI MIRCEA S. IONESCU TRAIAN CATINCESCU Cuvîntarea tovarăşului NICOLAE CEAUŞESCU (Urmare din pag. 1) citoare, a tuturor oamenilor muncii la conducerea întregii activităţi economice, sociale şi politice. Numai în măsura în care fiecare om al muncii participă cu deplină răspundere şi conştiinţă la soluţionarea tuturor problemelor, putem asigura mersul nostru înainte, făurirea societăţii socialiste. Participarea conştientă a întregului popor la această operă, la conducerea destinelor ţării, la făurirea propriei sale istorii, este pînă la urmă esenţa înseşi a democraţiei socialiste reale. (Aplauze prelungite). Fără îndoială că făurirea unei opere atît de vaste — care presupune dezvoltarea rapidă a economiei, ştiinţei, culturii, învăţămîntului — cere în acelaşi timp o activitate intensă de lichidare a unor mentalităţi înapoiate, a unor stări de lucruri vechi. Uzinele, după cum vedeţi, am reuşit să le construim uşor; ridicăm acum, în doi-trei ani de zile, uzine dotate cu tehnica cea mai avansată. Dar se impune ca în acelaşi ritm să transformăm şi omul, care să fie în stare să stăpînească tehnica nouă, să o şi producă şi, în acelaşi timp, să gîndească într-un spirit nou. Este de înţeles, deci, că trebuie să fim mai exigenţi, mai intransigenţi faţă de cei care mai comit abateri, în primul rînd faţă de cei care au atitudini de neglijare a avutului obştesc. In fond, aceste uzine sînt proprietatea clasei muncitoare. In mod concret dumneavoastră, sînteţi proprietarii uzinei; ca parte a clasei muncitoare, aveţi în stăpînire o parte a avuţiei naţionale şi este în interesul atît al dumneavoastră, al familiilor dumneavoastră, al clasei muncitoare şi întregului popor, ca această avuţie să fie gospodărită cît mai bine. Nu e un secret că mai sunt unii oameni care nu au în această privinţă atitudine corespunzătoare. Este necesar să dezvoltăm o atitudine conştientă, de grijă, de preocupare permanentă, pentru buna gospodărire a avuţiei naţionale — condiţie elementară, fără de care nu se poate concepe progresul ţării, ridicarea bunăstării naţiunii noastre socialiste. Mai sînt şi alte mentalităţi, alte neajunsuri, dar nu aş dori să vorbesc acum de ele. Ţin numai să menţionez că hotărîrile Plenarei Comitetului Central de la începutul lunii noiembrie a acestui an au tocmai menirea de a ajuta la transformarea omului, la ridicarea nivelului conştiinţei lui socialiste, a răspunderii lui sociale, astfel ca fiecare să înţeleagă că la locul său de muncă răspunde, atît pentru activitatea lui, cît şi pentru cea a întregului colectiv, pentru desfăşurarea bunei activităţi în întreaga ţară. Fericirea generală este strîns legată de fericirea fiecăruia, iar fericirea fiecăruia în parte, a fiecărei familii nu se poate realiza decît o dată cu fericirea şi bunăstarea întregului popor. (Aplauze puternice, prelungite). Aţi auzit vorbindu-se aici de condiţiile grele din trecut. Fără îndoială, condiţiile de atunci nu pot fi comparate cu cele de astăzi, dar, ceea ce am realizat şi ne propunem să realizăm cere eforturi, cere învingerea multor greutăţi. In trecut, clasa muncitoare, sub conducerea comuniştilor, a dus lupte grele. Şi în uzina dumneavoastră a existat o puternică mişcare sindicală, o puternică organizaţie a partidului nostru comunist, care şi-a adus contribuţia la lupta generală împotriva vechii orînduiri, la înfăptuirea actului istoric de la 23 August şi, în continuare, la transformarea socialistă a patriei. Astăzi, organizaţia de partid a uzinelor dumneavoastră numără 3.500 de membri de partid; sunt, de asemenea, în uzină, 6.000 de membri ai Uniunii Tineretului Comunist. Iată ce forţă politică uriaşă reprezintă uzina dumneavoastră! Eu aș spune că, de fapt, întregul colectiv, de 15.000 de oameni, reprezintă o forță unitară, fie că sunt sau nu membri ai partidului, membrii colectivului dumneavoastră înfăptuiesc neabătut politica partidului nostru pentru că această politică corespunde năzuințelor clasei muncitoare, întregului popor, asigură dezvoltarea liberă, independentă a patriei, bunăstarea poporului. (Aplauze puternice, îndelungate). Iată de ce doresc să afirm cu tărie că întregul dumneavoastră colectiv, la fel ca întreaga noastră clasă muncitoare, ca întregul popor, va şti să-şi aducă contribuţia activă şi în domeniul muncii de educare, de formare a conştiinţei socialiste a omului nou. Acest minunat colectiv de oameni ai muncii să devină un colectiv model în muncă, în viaţă, în aportul la dezvoltarea întregii noastre societăţi socialiste. (Aplauze puternice). De altfel, aşa cum am spus şi la plenara Comitetului Central, clasa muncitoare, întregul popor au primit cu adeziune unanimă programul ideologic elaborat de partid, parte integrantă a întregii activităţi de făurire a societăţii socialiste multilateral dezvoltate. Nu întîmplător, partidul a pus şi în această privinţă în centru clasa muncitoare, pentru că ea reprezintă forţa cea mai avansată a societăţii noastre, îşi îndeplineşte cu cinste misiunea istorică de conducere a întregii naţiuni, are menirea să asigure înfăptuirea programului de dezvoltare socialistă a patriei, de făurire a comunismului în România. (Aplauze puternice, se scandează: „P.C.R.“). In Braşov locuiesc români, maghiari, germani şi alte naţionalităţi. In uzina dumneavoastră lucrează oameni de diferite naţionalităţi, împreună, prin muncă unită ei dezvoltă uzina. Nici nu se poate concepe altfel de viaţă, altfel de relaţii în uzină decît o strînsă unitate, o participare activă a tuturor oamenilor muncii, fără deosebire de naţionalitate, la realizarea politicii partidului, a planului de stat. Egalitatea în drepturi înseamnă tocmai posibilitatea ca fiecare să participe activ la muncă, la conducerea activităţii sociale, a societăţii noastre, să acţioneze cu toată forţa pentru întărirea unităţii şi coeziunii tuturor celor ce muncesc. Tot ceea ce facem noi şi tot ceea ce ne propunem să înfăptuim este chemat să asigure tuturor celor ce muncesc, fără deosebire de naţionalitate, condiţiuni egale de muncă şi de viaţă, de participare la conducerea societăţii. Aceasta înseamnă în fond rezolvarea marxist-leninistă a problemei naţionale! Putem spune că în anii socialismului, partidul nostru comunist a rezolvat minunat această problemă, că într-adevăr, întregul popor, toţi oamenii muncii, fără deosebire de naţionalitate, se prezintă într-o strînsă unitate în jurul Partidului Comunist Român — forţa politică conducătoare a întregii naţiuni socialiste. (Aplauze puternice; se scandează „P.C.R.“). Pentru toţi a devenit astăzi limpede că fără conducerea de către partid, fără o politică generală clară, marxist-leninistă, fără aplicarea adevărurilor generale la condiţiunile concrete ale construcţiei socialiste din România nu este posibilă dezvoltarea societăţii noastre. Partidul nostru ştie să călăuzească întregul popor pe acest drum, să aplice în mod creator legile generale ale socialismului la condiţiile României, ţinînd seama de particularităţile ei specifice, mergînd ferm pe linia înfăptuirii principiilor eticii şi echităţii socialiste. Acţionăm pentru ca socialismul să asigure condiţiile cele mai bune pentru dezvoltare — atît materială cît şi spirituală — a poporului, pentru participarea lui conştientă la conducerea societăţii astfel ca socialismul să se afirme ca societatea cea mai avansată, cea mai modernă, ca un model de realizare a aspiraţiilor vitale ale celor ce muncesc. (Aplauze puternice). Am vorbit mai înainte de organizaţia dumneavoastră de partid. Aş mai dori să menţionez şi faptul că în municipiul Braşov şi în judeţ avem în general organizaţii puternice, un detaşament puternic al partidului nostru care îşi realizează în bune condiţiuni sarcinile, înfăptuind neabătut politica generală a partidului. Activitatea colectivului dumneavoastră este strîns legată de felul cum comitetul judeţean şi municipal, cum organizaţiile de partid îşi îndeplinesc rolul. De aceea, aş dori ca la acest miting să adresez felicitări atît organizaţiei de partid din uzina dumneavoastră, cît şi organizaţiei de partid municipale şi judeţene, comitetului de partid din uzină, comitetelor municipal şi judeţean. (Aplauze puternice, prelungite). Cred că tovarăşii au înţeles că atunci cînd am vorbit despre anumite lipsuri, ele s-au referit şi la unele deficienţe existente în munca organelor şi organizaţiilor de partid — de aceea nu mai vreau să mă refer acum la ele; ei vor înţelege că felicitările pe care le adresez la acest miting înseamnă totodată şi un îndemn de a munci mai bine pentru înfăptuirea hotărîrilor Congresului al X-lea, ale Comitetului nostru Central, de a conduce în aşa fel activitatea oamenilor muncii din uzină, din municipiu şi din judeţ, încît contribuţia la înfăptuirea noului cincinal să fie pe măsura forţei industriale, a capacităţii clasei muncitoare şi a oamenilor muncii din acest municipiu şi judeţ, a forţei organizaţiilor de partid. (Aplauze puternice, se scandează: „P.C.R.“). După cum cunoaşteţi, tovarăşi, punem un accent deosebit pe soluţionarea în condiţii cît mai corespunzătoare a problemelor multiple ce se ridică în procesul de înaintare a ţării noastre pe drumul construcţiei socialiste. Făcînd aceasta, ne realizăm în primul rînd îndatorirea fundamentală faţă de propriul popor, dar ceea ce facem noi în România reprezintă în acelaşi timp şi o contribuţie la cauza generală a socialismului, a luptei antiimperialiste pentru pace în întreaga lume. Pentru că, cu cît se construieşte mai bine socialismul în fiecare ţară, cu cît rezultatele sînt mai mari, cu cît creşte şi se dezvoltă economia, ştiinţa, cultura fiecărei ţări socialiste, cu atît se întăreşte forţa întregului sistem socialist, sporeşte influenţa şi autoritatea socialismului în lume. De aceea, prin activitatea noastră, noi răspundem atît îndatoririlor naţionale, cît şi îndatoririlor internaţionale, între care există o strînsă unitate dialectică. Vom continua şi în viitor să acţionăm în acest fel, fiind convinşi că numai pe această cale ne îndeplinim îndatoririle noastre de comunişti, atît faţă de poporul nostru, cît şi faţă de clasa muncitoare, de forţele antiimperialiste din întreaga lume. (Aplauze puternice, prelungite). Nu doresc, tovarăşi, să mă refer acum pe larg la problemele internaţionale. Cunoaşteţi politica externă a partidului şi statului nostru, am expus unele considerente la plenara recentă. Această politică s-a dovedit pe deplin justă; evenimentele internaţionale din ultimii ani, inclusiv din anul acesta, demonstrează că politica elaborată de Congresul al X-lea privind activitatea pe plan internaţional este o politică justă. Vom face totul pentru a merge în continuare pe această cale — dezvoltînd relaţiile cu toate ţările socialiste, acţionînd pentru lichidarea divergenţelor, pentru întărirea solidarităţii şi colaborării cu toate partidele comuniste şi muncitoreşti, pentru unitatea lor pe baze noi. Milităm, de asemenea, pentru realizarea securităţii în Europa, pentru transformarea Balcanilor într-o zonă a păcii şi colaborării. Ne aducem contribuţia la lupta pentru încetarea războaielor şi conflictelor existente în diferite colţuri ale lumii, împotriva politicii imperialiste de forţă şi dictat, de amestec în treburile altor state. Vom acţiona cu şi mai multă consecvenţă pentru afirmarea în relaţiile dintre state a principiilor deplinei egalităţi, a respectului independenţei şi suveranităţii naţionale, neamestecului în treburile interne, avantajului reciproc, pentru renunţarea la forţă şi la ameninţarea cu folosirea forţei în relaţiile dintre state. Considerăm că interesele tuturor popoarelor cer să se pună capăt politicii imperialiste, să se asigure triumful în viaţa internaţională a principiilor la care m-am referit mai înainte, să se dezvolte larg colaborarea între toate statele lumii, fără deosebire de orînduire socială. Vom face totul pentru a contribui la realizarea acestor obiective! (Aplauze prelungite, orale). Doresc, în încheiere, să reamintesc încă o dată că cincinalul actual prevede sarcini deosebite pentru uzina dumneavoastră, că începutul pe care l-aţi făcut este bun, dar posibilităţile sunt mai mari. Aş dori să vă urez dumneavoastră, întregului colectiv, să obţineţi succese şi mai mari, să vă aduceţi o contribuţie tot mai însemnată la înfăptuirea planului general de dezvoltare a patriei noastre socialiste. (Aplauze puternice, urale). Astăzi s-a acordat întregului colectiv al uzinei înalta distincţie a Republicii Socialiste România — „Steaua Republicii Socialiste România“ clasa I. Aceasta reprezintă o mare cinste pentru întregul colectiv, este ca să spun aşa, o decorare colectivă şi o apreciere colectivă a rezultatelor pe care le-aţi obţinut. Doresc să vă felicit din toată inima pentru aceasta. (Aplauze puternice; se scandează „Ceauşescu — P.C.R.“. Incepînd de astăzi în uzină există trei noi Eroi ai Muncii Socialiste. Consider că, de fapt, în uzină sînt mult mai mulţi eroi ai muncii — şi aş dori ca, la sfîrşitul cincinalului, această distincţie de cinste, steluţa de „Erou al Muncii Socialiste“ să apară pe pieptul unui număr mult mai mare de muncitori, tehnicieni şi ingineri din uzină. De asemenea, acordarea celorlalte ordine şi distincţii care s-au înmînat aici sau se vor da ulterior constituie o apreciere a muncii tovarăşilor respectivi şi, totodată, o apreciere a întregului colectiv. De aceea, felicitîndu-i pe tovarăşii distinşi cu aceste înalte ordine şi dorindu-le succes în activitatea lor, vă urez tuturor să obţineţi succese tot mai mari, să vă înfăţişaţi la sfîrşitul cincinalului cu asemenea rezultate încît Consiliul de Stat să fie obligat să confere noi ordine şi titluri de „Erou al Muncii Socialiste“ membrilor colectivului dumneavoastră. Eu voi îndeplini cu plăcere această obligaţie! (Aplauze prelungite, urale; se scandează „Ceauşescu— P.C.R.“). Vă doresc dumneavoastră, întregului colectiv, familiilor dumneavoastră multă sănătate şi multă fericire! (Aplauze puternice, prelungite, urale. Cei prezenţi la miling ovaţionează minute în şir pentru partid, pentru Comitetul Central, pentru secretarul general al partidului, tovarăşul Nicolae Ceauşescu). ŞANTIERUL DE EXTINDERE A I.R.U.M. REGHIN