Steaua Roşie, ianuarie 1972 (Anul 23, nr. 1-24)

1972-01-14 / nr. 10

PAGINA 4 STEAUA ROȘIE Actualitatea internaţională Lucrările Conferinţei cvadripartite de la Paris PARIS 13 (Agerpres). — La Paris au avut loc joi lucrările celei de-a 140-a şedinţe plenare a Conferinţei cvadripartite în problemele Vietnamului. Luind cuvîntul, Nguyen Van Thieu, adjunctul şefului delegaţiei Guvernului Revoluţionar Provizoriu al Republicii Vietnamului de Sud, a arătat că atit timp cit guvernul american va menţine şi va folosi clica lui Nnguyen Van Thieu ca instrument al politicii sale de „vietnamizare“, continuind şi escaladînd războiul agresiv, nu se poate realiza reglementarea echitabilă a problemei Vietnamului de sud şi nici progresul conferinţei cvadripartite. Vorbitorul a subliniat că guvernul Revoluţionar Provizoriu se pronunţă pentru crearea în Vietnamul de Sud a unui nou guvern în care să fie reprezentate toate forţele politice, sociale şi religioase, care tind către pace şi un consens naţional, în nici un caz, Guvernul Revoluţionar Provizoriu nu tinde să acapareze puterea. El pune, mai presus de orice, interesele naţionale, se pronunţă pentru respectarea drepturilor legitime ale tuturor forţelor politice, sociale şi religioase din Vietnamul de sud. Reprezentantul Statelor Unite şi cel al regimului de la Saigon s-au situat din nou pe poziţiile cunoscute, care trădează tendinţa celor două guverne de a nu angaja negocieri serioase la Conferinţa de la Paris. Lovitură de stat în Ghana ACCRA 13 (Agerpres). Locotenent-colonelul Mike Achampong a anunţat, la postul de radio Accra, că un grup de ofiţeri şi civili a preluat puterea în Ghana, în urma unei lovituri de stat care a avut loc în noaptea de miercuri spre joi. Fostul premier, Kofi Rusia, a fost înlăturat din funcţie. După cum relevă agenţiile de presă, Kofi Rusia se afla la Londra, pentru tratament medical, în momentul loviturii de stat. Mike Achampong a declarat că ţara va fi guvernată de acum înainte de un Consiliu al redeşteptării naţionale, compus din reprezentanţi ai armatei şi lideri civili. Totodată, el a menţionat că reprezentanţi ai sindicatelor, fermierilor şi ai unor organizaţii obşteşti vor face parte din noul organism, cu titlul de consilieri. Aceasta este cea de-a doua lovitură de stat care are loc în Ghana, după cucerirea independenţei în anul 1957. între 24 februarie 1966, data la care a fost răsturnat de la putere fostul preşedinte, Kwawe N’Krumah, şi 30 august 1969, ţara a fost condusă de un grup de ofiţeri superiori, în frunte cu generalul Abrefa Afrifa, în urma alegerilor desfăşurate în august 1969 şi cîştigate de Partidul progresului, a avut loc trecerea la puterea civilă; funcţia de prim-ministru al ţării, în septembrie 1969, a fost preluată de Kofi Rusia. ★ ACCRA 13 (Agerpres). — Locotenent-colonelul Mike Achampong, comandantul brigăzii I de infanterie a armatei ghaneze, care a preluat puterea în Ghana, în urma loviturii de stat militare, a anunţat că preşedintele ţării, Edward Akufo-Addo, a fost demis din funcţiile sale, informează agenţia France Presse. într-o proclamaţie radiodifuzată, Mike Achampong a anunţat, de asemenea, dizolvarea Adunării Naţionale. Postul de radio Accra, reluat de agenţia France Presse, a comunicat, pe de altă parte, că toate funcţiile administrative în Ghana vor fi exercitate, provizoriu, de către comandanţii militari regionali. Anglia Acţiune de ultimă oră a laburiştilor LONDRA 13 (Agerpres). — Opoziţia laburistă a hotărît, miercuri seara, să procedeze la o nouă acţiune, de ultimă oră, menită să împiedice guvernul Heath să semneze tratatul de aderare a Angliei la Piaţa comună. în acest scop, liderii laburişti au formulat o moţiune ce va fi supusă dezbaterii Camerei Comunelor la 20 ianuarie, exact cu două zile înaintea semnării la Bruxelles a acordului de aderare. Moţiunea cere guvernului să nu semneze Tratatul de aderare la Piaţa comună, atît timp cît textul complet al acestui tratat nu va fi fost prezentat spre aprobare Parlamentului. TELEX ■ TELEX ■ TELEX . Secretarul general al O.N.U., Kurt Waldheim, a avut o întrevedere cu Gunnar Jarring, reprezentantul său special în Orientul Apropiat. Cei doi interlocutori, precizează agenţia A.P., au făcut o trecere în revistă a situaţiei din Orientul Apropiat şi au stabilit sarcinile imediate ale misiunii lui Jarrine. Secretarul general al Uniunii Socialiste Sudaneze, comandantul Mamoun Awad Abou Said, a primit miercuri la Khartum pe Charles C. Diggs, membru al Congresului american, care a sosit într-o vizită în capitala sudaneză. La Moscova s-au încheiat lucrările unui simpozion în problemele utilizării maşinilor electronice de calcul în dirijarea producţiei, la care au participat ingineri sovietici şi specialişti din partea firmei vestgermane „Siemens“. La Lusaka au început lucrările sesiunii Parlamentului Zambiei, într-o cuvintare rostită la deschiderea sesiunii, preşedintele Kenneth Kaunda a declarat că acordul dintre Londra şi Salisbury, referitor la soluţionarea diferendumului intervenit după proclamarea unilaterală a independenţei Rhodesiei de către regimul lui Ian Smith, a creat în regiunea de sud a continentului african „o situaţie explozivă“. 0 Robert McNamara a fost reales miercuri preşedinte al Băncii Internaţionale pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare. Noul mandat acordat cuprinde o perioadă de cinci ani şi va începe la 1 aprilie 1973. Potrivit datelor publicate de Ministerul Apărării al R.F. a Germaniei, în ultimii 11 ani, în urma unor accidente petrecute in aer sau pe aerodromuri Bundeswehrul a pierdut 146 de avioane de tip „Starfighter“, aparate care mai sunt denumite și „sicrie zburătoare“. în prezent, Bundeswehrul are încă în dotare 739 de avioane de acest tip. Cartea care cunoaşte în prezent cel mai mare succes în librăriile din Palma de Majorca este „Bucătăria majorchiană“, concepută de Mada Coloma, în vîrstă de 72 de ani, care nu ştie nici să scrie şi nici să citească. Reţetele gustoaselor bucate au fost scrise de o altă persoană la explicaţiile bătrînei gospodine. Brazilia continuă să fie cea mai mare producătoare de cafea din lume. Aproximativ jumătate din producţia mondială (48 la sută) revine acestei ţări. Potrivit ultimelor date statistice, în anul 1971 Brazilia a exportat 18 milioane de saci de cafea — un sac fiind egal cu 60 de kilograme — alte 9 milioane fiind consumaţi în ţară. |!Mf, ■ ' ' -fd§11811 || ■ & ■ | mmmmE§i§p§ dt 41:- ' ' ' s • ''/*y ' * .. FRANȚA. De curînd a fost pus la punct un sistem care, prin procedeul „VORTEX", recuperează petrolul din apele mărilor. Un baraj plutitor prinde valul de petrol care apoi este concentrat intr-un punct din care poate fi pompat. în fotografie, sistemul ,,VORTEX", în timpul experimentării sale. Ţigările sintetice NEW YORK 13 (Agerpres). __ în aproximativ trei ani, fumătorii nu se vor mai teme de pericolul gudronului din tutun. Ei vor fuma ţigări sintetice, care nu vor mai conţine gudron. Afirmaţia aparţine unei autorităţi în materie, Donald Gallagher, vicepreşedinte al societăţii „ICI-America“, filiala americană a societăţii engleze „Imperial Chemical Industries“, care a precizat că, în prezent, firma pe care o reprezintă experimentează un produs denumit „NSM“ (New Smoking Material — nou produs pentru fumat), ce ar putea fi amestecat cu tutun natural pentru diminuarea efectului nociv al gudronului. Sesiunea anuală de la Dubna MOSCOVA 13 (Agerpres). — La Dubna a avut loc sesiunea anuală a Comitetului reprezentanţilor împuterniciţi ai statelor membre ale Institutului unificat de cercetări nucleare. La şedinţă au participat împuterniciţi ai Bulgariei, Cehoslovaciei, R.P.D. Coreene, R.D. Germane, Mongoliei, Poloniei, României, Ungariei, U.R.S.S., R.D. Vietnam. Din partea guvernului Republicii Socialiste România, la lucrări a participat o delegaţie condusă de prof. Ioan Ursu, preşedintele Comitetului de Stat pentru energia nucleară. Comitetul împuterniciţilor a analizat şi aprobat raportul Institutului de la Dubna asupra activităţii pe anul 1971, sarcinile pe 1972 şi alte probleme ale activităţii institutului Noi acţiuni greviste în Italia ROMA 13 (Agerpres). — Noi acţiuni greviste au fost declarate în ultimele zile în Italia, în sprijinul unor revendicări privind probleme ale calificării profesionale, precum şi în apărarea locurilor de muncă. Asemenea greve, însoţite de manifestaţii, au avut loc la întreprinderile producătoare de automobile „Alfa-Romeo“ şi la firma de radio-magnetofoane „Lesa“ din Milano. Personalul întreprinderii producătoare de automobile „Lancia“, din Bolzano, a protestat împotriva unei acţiuni judiciare pe care conducerea a intentat-o unui număr de 35 de muncitori, în urma unei greve ce a avut loc în luna noiembrie, anul trecut. La uzinele „Pirelli“ au avut loc greve perlate în sprijinul obţinerii unor îmbunătăţiri ale condiţiilor de muncă. Greve de scurtă durată au declarat şi metalurgiştii din Genova. Relatînd despre acţiunile greviste, presa italiană publică, de asemenea, date cu privire la reducerea locurilor de muncă într-o serie de sectoare de activitate. Numai în 1971, numărul oamenilor rnicii ocupaţi în producţie s-a redus cu 339.000, cifra şomerilor atingînd 1.300.000. Pe întreg teritoriul Republicii Panama au avut loc, în aceste zile, ample manifestaţii populare prilejuite de împlinirea a 8 ani de cînd un grup de tineri panamezi au plătit cu preţul propriei lor vieţi gestul simbolic al înălţării drapelului naţional în zona Canalului Panama, aflată sub jurisdicţia S.U.A. Pentru această ţară, anul care s-a încheiat marchează o etapă cu profunde semnificaţii în negocierile cu S.U.A. privind statutul Zonei şi al Canalului Panama, de la limitate paleative economice, la dobîndirea deplinei suveranităţi asupra acestei părţi a teritoriului naţional. Din 1903, Washingtonul a impus Republicii Panama, cu ajutorul infanteriei marine americane, un simulacru de tratat ale cărei clauze nu au fost negociate, de fapt, niciodată. De altfel, aşa se şi explică faptul că acest tratat acordă Statelor Unite „dreptul să folosească, să ocupe şi să controleze cu toată autoritatea şi puterea, pe timp nelimitat zona, în suprafaţă de 1.400 kilometri patraţi, aflată de o parte şi de alta, pe întreaga lungime a Canalului care leagă Atlanticul de Pacific“. Or, acest „tratat“ este considerat, aşa cum sublinia şi preşedintele ţării, Demetrio Lukas, „un act colonialist, constituind o violare a suveranităţii ţării“. Statele Unite realizează anual, prin exploatarea Canalului, 114 milioane dolari, — cifră declarată... oficial! — la care se adaugă, evident, şi veniturile suplimentare, nedate publicităţii. In acelaşi timp, guvernului panamez îi revine — şi aceasta numai din 1957 —, mai puţin de 2 milioane de dolari, cu titlul de redevenţe. Statisticile arată, de altfel, că numai în 50 de ani, S.U.A. au obţinut beneficii de 2,630 miliarde dolari, plătind Republicii Panama... 20 milioane dolari. Ceea ce nemulţumeşte, însă, în cea mai mare măsură poporul panamez este prezenţa în zona Canalului a Comandamentului de sud al trupelor S.U.A. de pe continent, precum şi existenţa a 9 baze militare. In ultimul deceniu, sub presiunea unui puternic curent de opinie, care revendică anularea acestui tratat ce sfidează independenţa şi suveranitatea ţării, principiile relaţiilor între state, autorităţile panameze au solicitat guvernului nord-american angajarea de negocieri bilaterale. în 1964, cînd au avut loc puternice manifestaţii de protest soldate cu numeroşi morţi şi răniţi, Statele Unite au redus negocierile la un schimb de note protocolare şi la admiterea temporară a unor cereri de majorare nesubstanţială a redevenţelor datorate pentru exploatarea Canalului, ocolind adevăratul motiv al conflictului — „prezenţa unui guvern străin pe teritoriul panamez în aşa-numita zonă a Canalului“. După trei ani de negocieri, între 1964 şi 1967, Washingtonul a acceptat cîteva milioane în plus, precum şi o „comisie mixtă“ care urma să administreze zona Canalului. Numai că în această comisie panamezii erau... în minoritate, „în asemenea împrejurări — declara secretarul general al C.C. al Partidului Poporului din Panama — mişcarea populară a trecut treptat la ofensivă, îndreptîndu-şi acţiunile împotriva controlului colonialist al S.U.A. şi a tendinţei imperialismului nord-american de a impune, în cadrul tratativelor, acorduri care să permită continuarea ocupării unei părţi a teritoriului nostru şi uzurparea, pe mai departe, a Canalului — patrimoniu naţional al poporului panamez“. Negocierile, întrerupte în 1967, au fost reluate la 29 iunie 1971, dar, de această dată, guvernul panamez, prezidat de generalul Omar Torrijos, a considerat vechile oferte nord-americane ca inacceptabile. Această poziţie a fost reafirmată de cei doi reprezentanţi panamezi la aceste negocieri, care, într-o scrisoare adresată ministrului de externe al Republicii Panama, declarau: „Vom da glas cu toată claritatea sentimentului naţional rezumat în lozinca: „Panama — o singură naţiune, un singur steag de la o frontieră la alta!“. „Actualele negocieri dintre Panama şi Statele Unite ale Americii cu privire la Canalul şi Zona cu acelaşi nume au un pronunţat caracter politic“ — menţiona ministrul panamez al afacerilor externe, Juan Antonio Tack. Deşi, pînă în prezent, nu s-a ajuns la un nou acord de principiu, partea panameză a reafirmat de nenumărate ori că „Zona Canalului este teritoriu naţional şi, în consecinţă, ea va fi apărată la aceste tratative cu orice preţ“. LEONARD MEHEDINŢI Canalul Panama — patrimoniu naţional al poporului panamez  Unul din cei mai fecunzi inventatori canadieni, care lucrează în „Consiliul naţional pentru cercetări“, este inginerul orb James Swail. Ultima sa invenţie este un detector de obstacole pentru cei lipsiţi de vedere, care funcţionează pe bază de ultra-sunete. DIN ŢĂRILE SOCIALISTE R. D .GERMANA Puterea totală a centralelor electrice care urmează să fie date în exploatare în R. D. Germană pînă în anul 1975 va fi de circa 5,9—6,4 milioane kilowaţi, cifră care include şi puterea de care va dispune centrala atomo-electrică în curs de construcţie în regiunea oraşului Rostock. După cum relevă ziarul „Neues Deutschland“, în producerea de energie electrică va continua să joace un rol deosebit de important gazul natural, petrolul şi cărbunele. In acest scop, producţia de gaze naturale urmează să crească în R. D. Germană pînă în anul 1975 la aproximativ 11,4—14 miliarde metri cubi anual, cantităţi suplimentare de gaze urmînd a fi importate începînd din anul 1973. S. P. UNGARA In acest an, conform planului, industria ungară de aluminiu va furniza economiei naţionale 2,42 milioane tone de bauxită, 567.000 tone de alumină, 67.700 tone de aluminiu şi 106.600 tone de semifabricate. Valoric, producţia acestei ramuri industriale se va cifra la 8 miliarde forinţi, faţă de 7 miliarde forinţi în 1971. Volumul producţiei va spori cu peste 14 la sută, ceea ce depăşeşte considerabil nivelul mediu de creştere a producţiei industriale ungare. Valoarea investiţiilor destinate dezvoltării industriei de aluminiu se ridică, în acest an, la 2 miliarde forinţi. Printre principalele obiective la care se va lucra în 1972 se numără fabrica de alumină din Ajka şi mina de bauxită ..Halimba 3“. Această exploatare va da în acest an 400.000 tone de bauxită, capacitatea ei finală fiind de 600.000 tone pe an. R. P. CHINEZA Provincia Hunan din China centrală și-a încheiat planul valoric de produse industriale pe anul trecut cu zece zile înainte de termen, înregistrînd în acelaşi timp o creştere de 13 la sută faţă de 1970. Printre produsele la care planul a fost depăşit se numără fonta, oţelul,, cocsul, aluminiul, maşinile unelte, tractoarele, motoarele Diesel, hîrtia, produsele sodice şi bumbacul. Pe de altă parte, în aceeaşi provincie au fost construite mai mult de 120 fabrici şi ateliere pentru producţia şi întreţinerea de maşini agricole. Au fost, de asemenea, construite şi date în funcţiune peste 40 uzine de îngrăşăminte pentru agricultură UNIUNEA SOVIETICA In anii puterii sovietice au fost create universităţi în toate centrele republicane ale U.R.S.S. şi în unele oraşe mari, numărul lor ajungînd la 51, urmînd să fie înfiinţate şi în acest an alte 4 universităţi. Şcoala superioară sovietică dispune de un mare potenţial tehnic şi ştiinţific. La catedrele universităţilor şi institutelor lucrează 348.000 de profesori şi cercetători ştiinţifici. De asemenea, 600.000 de studenţi participă la efectuarea unor cercetări ştiinţifice necesare economiei naţionale. Despre eficienţa cercetărilor efectuate în cadrul universitar vorbeşte şi faptul că în anul 1971 au fost distinşi cu Premiul de stat 16 oameni de ştiinţă din diferite institute de învăţămînt superior. R.S.F. IUGOSLAVIA Toţi locuitorii oraşului Doni Milanovaţ au sărbătorit sosirea noului an în case noi. Acest tînăr oraş al Iugoslaviei a fost construit lîngă vechiul Milanovaţ, întemeiat în urmă cu 150 de ani pe malul Dunării. Construcţia oraşului Doni-Milanovaţ a fost determinată de apariţia mării artificiale în amonte de hidrocentrala de la Porţile de Fier, care a inundat oraşul vechi. R. P. POLONA Uzina de autoturisme din Varşovia a produs în 20 de ani de existenţă 500.000 de automobile, printre care 100.000 de autoturisme purtînd marca „Polski Fiat“ realizate în ultimii patru ani. Planul uzinei pe anul 1972 prevede fabricarea unui număr de 59.000 automobile de tip „Polski Fiat“, producţia anuală urmînd să crească în expresie valorică de la 10 la 13 miliarde zloţi. Se prevede, totodată, ca, pînă la sfîrşitul cincinalului în curs, producţia de „Fiaturi“ poloneze să se dubleze în raport cu cea actuală. In vederea atingerii acestui obiectiv, în marea întreprindere varşoviană se desfăşoară o activitate neîntreruptă de perfecţionare şi modernizare a producţiei R. P. BULGARIA La şantierele navale „Gheorghi Dimitrov“ din Varna a început, în acest an, construcţia primului cargou cu un deplasament de 38.000 tone care urmează să fie realizat în Bulgaria, iar în viitor șantierele urmează să lanseze la apă tancuri petroliere de cîte 100.000 tone. în anul 1971, constructorii de nave din Varna au realizat 14 nave cu un deplasament total de 107.000 tone, care navighează în prezent sub pavilion bulgar sau străin. . ..................W......"........V" 4“? O autobasculantă de 120 tone produsă de Uzina da automobile din Bielorusia După alegerile din Finlanda HELSINKI 13 (Agerpres). — După alegerile generale anticipate, desfăşurate la 2 şi 3 ianuarie, cercurile politice finlandeze caută acum să definească fizionomia viitorului guvern — anunţă ziarul francez „Le Monde“, publicînd o corespondenţă din Helsinki. Totuşi, subliniază ziarul, liderii evită să se pronunţe prea clar înaintea reuniunii direcţiunilor partidelor lor. învingătorii recentei consultări electorale, social-democraţii, s-au exprimat — prin intermediul secretarului partidului, K. Sorsa, — în favoarea formării unui guvern de centrustînga, cît mai larg posibil, care să răspundă formulei „frontului popular“ ce a servit drept platformă guvernamentală după 1966. în fapt, apreciază ziarul, rezultatele alegerilor nu au clarificat în suficientă măsură lucrurile, deoarece finlandezii au ales un parlament care nu diferă prea mult de cel precedent. Situaţia din ţară reclamă un cabinet puternic: trebuie pus la punct un dificil acordcadru asupra salariilor, pentru a prelungi durata contractelor colective de muncă; de asemenea, trebuie organizate relaţiile economice ale Finlandei cu Piaţa comună. Pe de altă parte, problema veniturilor agricole, care a divizat cabinetul premierului Karjalainen şi a determinat pe preşedintele Urho Kekkonen să dizolve parlamentul, în octombrie trecut, a rămas tot în suspensie. Pentru moment, afacerile curente sunt rezolvate de guvernul de „gestiune“, prezidat de Teuvo Aura, instalat la sfîrșitul lunii octombrie. Președintele Kekkonen dispune de un oarecare timp pentru a lua o hotărîre. Intr-adevăr, conchide cotidianul francez, primele consultări oficiale asupra formării unui guvern nu vor avea loc decît după reuniunea inaugurală a noului parlament, probabil în luna februarie. Redacţia şi administraţia: Tg.-Mureş, Piaţa Eroilor Sovietici nr. 1.Telefoane: 11688, 11689. Abonamentele se fac la oficiile poştale factorii poştali şi difuzorii voluntari din întreprinderi şi instituţii. Tiparul: întreprinderea Poligrafică Tg.-Mureş, Comanda nr. 216 Protocol româno - cipriot NICOSIA 13 (Agerpres). — La Nicosia a fost semnat protocolul privind schimburile comerciale dintre Republica Socialistă România și Republica Cipru în anul 1972. Protocolul prevede o majorare a acestor schimburi cu 20 la sută față de anul precedent. România va exporta în Cipru tractoare, maşini unelte, diverse maşini, produse chimice, produse din lemn, bunuri de larg consum, materiale de construcţii etc., şi va importa citrice, piei, minereuri, produse textile, diverse produse manufacturate, lînă şi alte produse. 40 372