Steaua Roşie, aprilie 1973 (Anul 24, nr. 76-100)

1973-04-01 / nr. 76

(Urmare din pag. a 2-a)nu cunoaşte ţel mai înalt decit apărarea şi realizarea intereselor celor ce muncesc, împlinirea celor mai arzătoare aspiraţii de libertate şi progres ale naţiunii noastre, a idealurilor de bunăstare şi fericiri ale întregului popor. (Vii şi puternice aplauze). Dragi tovarăşi, Congresul al X-lea şi Conferinţa Naţională a partidului din vara anului trecut au deschis o etapă nouă în dezvoltarea naţiunii noastre, elaborînd programul făuririi societăţii socialiste multilateral dezvoltate pe pămîntul României. După cum ştiţi, în această nouă etapă ne propunem să făurim o economie avansată, la nivelul celor mai înaintate ţări din punct de vedere economic, o industrie modernă, de înaltă eficienţă, bazată pe noile cuceriri ale ştiinţei şi tehnicii şi o agricultură intensivă, de mare randament. Creăm condiţii pentru desfăşurarea pe un front larg a activităţii ştiinţifice puse în slujba societăţii, pentru dezvoltarea şcolii de toate gradele, în strînsă legătură cu practica, cu nevoile dezvoltării multilaterale a ţării. Pornim de la faptul că făurirea societăţii socialiste multilateral dezvoltate, progresul general al tării nu se pot realiza decît. De baza celor mai noi cuceriri ale stiintei, pe baza celei mai înaintate concepţii despre lume si viată — materialismul dialectic si istoric. (Aplauze puternice). Ne propunem să ridicăm continuu bunăstarea materială şi spirituală a oamenilor muncii de la oraşe şi sate, să sporim gradul de civilizaţie al vieţii întregului popor. Acţionăm pentru perfecţionarea relaţiilor de producţie, a organizării şi conducerii societăţii, pentru îmbunătăţirea continuă a cadrului organizatoric în vederea participării tot mai largi a maselor de oameni ai muncii la rezolvarea treburilor obşteşti, la conducerea statului, pentru dezvoltarea şi perfecţionarea democraţiei socialiste. Pornim de la cunoscuta teză marxistă după care socialismul nu poate fi decît rodul activităţii conştiente a poporului, stăpîn pe destinele sale, care îşi făureşte propria istorie, aşa cum doreşte. Acest măreţ program a fost însuşit cu însufleţire de întregul nostru popor. Realizările obţinute în primii doi ani ai cincinalului şi în primele trei luni ale acestui an confirmă pe deplin realismul planului cincinal, imensa capacitate creatoare a naţiunii noastre socialiste, marea forţă organizatorică şi politică a partidului care uneşte şi canalizează toate energiile poporului în vederea accelerării progresului economic şi social al patriei, înfloririi continue a României socialiste. (Aplauze puternice, prelungite. Se scandează „Ceauşescu — P.C.R.“). In spiritul hotărîrilor Congresului al X-lea al partidului şi ale Conferinţei Naţionale au fost adoptate noi şi importante măsuri pentru soluţionarea corespunzătoare a problemelor de care depinde dezvoltarea economică şi socială a ţării în actuala etapă istorică. Pe plan economic, îmbunătăţirea formelor organizatorice, instituţionalizarea conducerii colective, a adunărilor generale, legiferarea atribuţiilor şi răspunderilor diferitelor verigi economice, a relaţiilor dintre ele, au drept obiectiv realizarea unei conduceri dinamice şi suple, care să asigure o valorificare cu maximum de eficienţă a potenţialului nostru material şi uman, creşterea continuă a randamentului întregii activităţi economice. După cum cunoaşteţi, recenta plenară a Comitetului Central a stabilit noi măsuri menite să asigure îmbunătăţirea în continuare a activităţii organelor centrale ale administraţiei de stat, a centralelor şi unităţilor economice şi sociale. Scopul acestor măsuri este apropierea conducerii de unităţile de bază, înlăturarea verigilor şi treptelor intermediare, deplasarea în mai mare măsură a specialiştilor spre producţie, unde se hotărăşte dezvoltarea economică a ţării. Totodată, se realizează reducerea, pe ansamblu, a aparatului funcţionăresc, administrativ, care îi produce venit naţional, încarcă cheltuielile neproductive, afectează fondurile de dezvoltare a ţării, eliminîndu-se, totodată, o serie de manifestări birocratice care frînează progresul activităţii economico-sociale. Aceste măsuri conduc, de asemenea, la crearea unui raport mai just în repartizarea forţei de muncă între funcţiile de execuţie şi funcţiile de conducere, între sectorul productiv şi sectorul administrativ-funcţionăresc, asigurîndu-se valorificarea cit mai raţională a potenţialului de munca al tarii, în scopul sporirii cit mai rapide a avuţiei naţionale. în acest fel se va putea asigura un progres mai accentuat al industriei şi agricuturii, al învăţămîntului, ştiinţei , culturii, creşterea venitului naţional şi ridicarea, pe această baza, a nivelului de trai al întregului nostru popor. Acţionăm, de asemenea, pentru promovarea tot mai largă în întreaga viaţă socială a principiilor eticii şi echităţii socialiste, pentru realizarea unei juste şi echitabile repartiţii a veniturilor in raport cu munca şi rolul pe care fiecare îl are în activitatea socială, pentru combaterea oricăror încercări de îmbogăţire fără muncă, de însuşire a veniturilor pe căi ilicite, de narazistism social. Vechea lozincă a socialiştilor din secolul trecut -nici muncă fără pîine, nici Pîine fără muncă“ trebuie să devină o realitate vie în toate compartimentele vieţii noastre socialiste. (V'' aplauze) Partidul nostru se preocupă de ridicarea nivelului întregii activist' politico-ideologice şi culturaleducative, pentru dezvoltarea con- idinţei socialiste a maselor, pentru educarea oamenilor muncii în spirituî Înaltelor idealuri ale socialismului şi comunismului, ale patriotismului şi internaţionalismului a°cialist, pentru dezvoltarea trusăurilor înaintate ale omului nou. Constructor al socialismului şi comunismului Este de înţeles că transformînd întreaga societate d ezvoltînd forţele de producţie şi perfecţionînd relaţiile de producţie, trebuie să ne preocupăm, în acelaşi timp, de transformarea omului, de formarea unui om nou, cu o conştiinţă înaintată, în faţa căruia să stea în primul rînd răspunderea faţă de societate, interesele societăţii, care să ştie să îmbine interesele proprii cu cele ale colectivităţii, să fie gata să facă totul — şi, la nevoie, să-şi dea chiar viaţa — pentru interesele patriei, ale naţiunii, ale socialismului şi comunismului. (Aplauze puternice, prelungite). Revoluţionarii, socialiştii care s-au ridicat cu 80 de ani în urmă la luptă, nu puteau să aibă în faţa lor perspectiva victoriei imediate a socialismului, dar ştiau că luptă pentru un ideal care trebuie să triumfe în România — şi pentru aceasta au jertfit totul! Cu atît mai mult astăzi, cînd de noi depinde victoria mai rapidă a socialismului şi comunismului în ţara noastră, cînd de fiecare dintre noi depinde înfăptuirea programului partidului nostru comunist, comuniştii, revoluţionarii trebuie să fie gata să facă totul, fiecare la locul său de muncă, pentru victoria acestor idealuri, a acestor principii. (Aplauze puternice. Se scandează „Ceauşescu — P.CR“), înfăptuirea marilor sarcini puse de Congresul al X-lea şi de Conferinţa Naţională cere ridicarea continuă a nivelului de pregătire profesională şi politică a membrilor partidului, a tuturor cetăţenilor. Tocmai de aceea partidul se preocupă permanent de perfecţionarea continuă a pregătirii — profesionale şi de specialitate — a tuturor categoriilor de oameni ai muncii, precum şi de lărgirea orizontului general de cunoaştere al maselor, astfel încît fiecare cetăţean să poată înţelege în mod just legităţile dezvoltării sociale care acţionează în orînduirea noastră, procesele şi fenomenele social-politice tot mai complexe pe care le ridică înaintarea spre socialism şi comunism. Experienţa are, fără nici o îndoială, o mare însemnătate. Dar fără înţelegerea noilor condiţii şi a problemelor noi pe care le ridică conducerea societăţii, fără un nivel corespunzător de cunoaştere — atît profesional, cît şi politic — nimeni nu-şi poate îndeplini în condiţii corespunzătoare sarcinile încredinţate de partid şi guvern. Iată de ce problema ridicării nivelului pregătirii politice, a însuşirii ştiinţei conducerii, devine o necesitate obligatorie pentru buna conducere a societăţii, pentru făurirea societăţii socialiste multilateral dezvoltate, pentru victoria comunismului în România. (Aplauze puternice, prelungite). O importanţă deosebită are însuşirea aprofundată de către cadrele de conducere care activează pe linie de partid şi de stat, a ştiinţei conducerii, de care depinde soluţionarea în cît mai bune condiţii a cerinţelor impuse de progresul rapid şi multilateral al societăţii noastre. Ne preocupăm, de asemenea de dezvoltarea capacităţii de aprofundare şi interpretare justă de către oamenii muncii, de către cadrele de partid şi de stat, a problemelor vieţii internaţionale actuale, a marilor schimbări şi tendinţe care se produc în dezvoltarea societăţii contemporane. Experienţa a demonstrat elocvent că, condiţia hotărâtoare a înfăptuirii tuturor idealurilor şi aspiraţiilor de progres şi bunăstare ale poporului, este conducerea de către partid a întregii vieţi sociale, înfăptuirea rolului conducător al partidului în societate este o cerinţă obiectivă a mersului nostru ferm înainte pe calea socialismului şi comunismului. Aşa cum am afirmat şi la Conferinţa Naţională, acest rol va creşte în perspectivă, se va amplifica în următorii ani. îndeplinirea cu succes a misiunii istorice a partidului impune ridicarea la un nivel tot mai înalt a întregii activităţi organizatorice, politice şi ideologice a organelor şi organizaţiilor de partid. Aşa cum au subliniat Congresul al X-lea şi Conferinţa Naţională, sunt necesare întărirea şi dezvoltarea în continuare a legăturilor partidului, a tuturor organizaţiilor sale, cu clasa muncitoare, cu masele populare, cu întregul popor, intensificarea consultărilor şi dialogului cu oamenii muncii, unirea într-un singur şuvoi a tuturor energiilor şi elanului creator al naţiunii în munca şi lupta pentru edificarea societăţii socialiste multilateral dezvoltate în patria noastră. înfăptuirea marilor sarcini care ne stau în faţă impune cimentarea şi mai puternică a unităţii de monolit a întregului nostru partid, întărirea continuă a disciplinei unice pentru toţi membrii partidului, indiferent de locul pe care îl ocupă în societate, creşterea spiritului de răspundere al fiecărui activist, al fiecărui comunist, în lupta pentru traducerea în viaţă, pentru concretizarea în practică, a liniei politice generale a partidului, a programului elaborat de Congresul al X-lea şi Conferinţa Naţională. Este necesar ca întregul activ al partidului nostru să se integreze organic în viaţa socială, să participe nemijlocit la soluţionarea concretă a problemelor construcţiei socialiste, în spiritul politicii generale a partidului şi statului Numai astfel activişti, membri, de partid se vor putea achita de înaltele îndatoriri ce le revin în viaţ socială, numai astfel partidul nosva putea îndeplini şi în tru își viitor cu devl,nor »““"“srî.v'.uuo£T2n latdl SS* al .ntr,nar. aici» e făuririi vierîndul «nilul». ««J, SS«; • baterea si aaop^ty» ceste ho_ hotărîrilor. d/r’.°,datplp ăevm obliatom pentru _t j^căruigf la tocul obligația să tnfaolectivă împnca sau de j “-adoptate. A conți'iasca hotarinie " crede ca tinua vorbirea gHvă 'înseamnă vorconducerea corecţi de timp. Tărie colectivă Puderea înseamnă, în construcţie, somersul înainte al construcialiste. Mă refer la această problemă cu acest prilej, pentru că trebuie să înţelegem necesitatea de a impulsiona participarea fiecăruia dintre noi în producţie, jos, în mijlocul organizaţiilor de partid, în rîndul clasei muncitoare, al poporului, la înfăptuirea politicii partidului. Mai puţină vorbă şi mai multă muncă! Aceasta este cerinţa esenţială azi! (Aplauze puternice). Partidul nostru acordă o importanţă deosebită întăririi rolului şi funcţiilor statului socialist, corespunzător cerinţelor etapei actuale a dezvoltării societăţii, perfecţionării activităţii tuturor organelor statului, întregului aparat de stat, întăririi legăturilor acestuia cu masele de oameni ai muncii, soluţionării operative şi judicioase a problemelor vieţii economice şi sociale, satisfacerii în condiţii cât mai bune a necesităţilor de viaţă ale oamenilor muncii. O mare însemnătate are participarea intensă a activiştilor de stat la întreaga activitate din întreprinderi, de la sate, din cooperative, în lupta pentru lichidarea birocratismului, a formelor greoaie care îneacă iniţiativa în hîrtii. Ei trebuie să înţeleagă că aparatul de stat, statul însuşi trebuie să servească permanent interesele maselor populare, ale oamenilor muncii, că sporirea rolului statului înseamnă creşterea răspunderii în soluţionarea operativă a problemelor tot mai complexe pe care le ridică făurirea societăţii socialiste avansate în ţara noastră. (Aplauze puternice). Acordăm, de asemenea, o mare însemnătate dezvoltării continue a naţiunii socialiste, considerînd că ea are încă de jucat un rol important în dezvoltarea socialistă şi comunistă a patriei noastre. Este necesar să acţionăm pentru întărirea unităţii moral-politice a poporului, pentru rezolvarea şi soluţionarea în mod corespunzător a tuturor problemelor de care depinde creşterea rolului şi unităţii naţiunii noastre socialiste. Partidul clasei muncitoare din România, care încă 4cu 80 de ani în urmă, de la primele sale începuturi, s-a pronunţat cu fermitate pentru instaurarea deplinei egalităţi în drepturi a tuturor oamenilor muncii, promovează consecvent o politică naţională marxist-leninistă, asigurînd cele mai largi drepturi şi libertăţi, condiţii egale de muncă şi de viaţă tuturor cetăţenilor, fără deosebire de naţionalitate, militând pentru întărirea frăţiei şi colaborării dintre poporul român şi naţionalităţile conlocuitoare în lupta pentru propăşirea patriei comune — Republica Socialistă România. (Aplauze puternice, prelungite). Stimaţi tovarăşi, în cele opt decenii care au trecut de la crearea partidului clasei muncitoare din România, mişcarea comunistă şi muncitorească internaţională s-a dezvoltat continuu şi s-a impus drept cea mai însemnată forţă social-politică a zilelor noastre. Călite în focul unor aprige şi neîntrerupte bătălii de clasă, partidele comuniste şi muncitoreşti s-au situat şi se situează în fruntea luptelor pentru înnoiri fundamentale în societate, pentru libertate şi dreptate socială şi naţională, pentru progres şi pace. O trăsătură definitorie a epocii contemporane este aceea că idealurile socialismului au trecut din sfera aspiraţiilor în cea a realităţii. Revoluţia socialistă a învins definitiv în 14 state ale lumii, care reprezintă mai bine de o treime din populaţia globului pămîntesc şi care obţin succese tot mai mari în dezvoltarea economiei, ştiinţei şi culturii, în ridicarea nivelului de trai al poporului, joacă un rol din ce în ce mai însemnat în viaţa contemporană, în lupta pentru destindere, colaborare şi pace, constituie un factor determinant al întregii dezvoltări istorice mondiale Trebuie să menţionăm că, cu toate greutăţile cărora ţările socialiste au trebuit şi trebuie să le facă faţă în dezvoltarea lor, în lichidarea subdezvoltării, a înapoierii, în realizarea progresului general, şi în ciuda unor greşeli şi lipsuri, socialismul se dezvoltă cu succes, merge înainte şi nici o forţă din lume nu va putea opri victoria socialismului pe planeta noastră. (Aplauze puternice). Asistăm, totodată, la angajarea, într-o formă sau alta, a noi şi noi popoare pe calea unor transformări revoluţionare avînd ca ţel trecerea la organizarea socialistă a societăţii. Procesul trecerii pe calea socialismului îmbracă forme noi, tot mai diverse, în funcţie de condiţiile concrete ale fiecărei ţări şi de particularităţile noii etape istorice. Socialismul se impune tot mai mult drept unica perspectivă a dezvoltării istorice a omenirii, polarizînd speranţele şi încrederea maselor muncitoare şi a popoarelor de pretutindeni. Tabloul complex al epocii noastre evidenţiază cu pregnanţă afirmarea mereu mai puternică a clasei muncitoare în arena vieţii politice naţionale şi internaţionale. întărirea în fiecare ţară a unităţii clasei muncitoare şi, totodată, dezvoltarea solidarităţii internaţionaliste a muncitorimii de pretutindeni, sunt condiţii hotărîtoare pentru sporirea ca-pacităţii de acţiune a proletariatului şi a celorlalte forţe democratice, progresiste care se pronunţă pentru pace, destindere şi colaborare internaţională, a întregului front antiimperialist, în lumea contemporană noi şi noi forţe se ridică pentru schimbări progresiste în viaţa societăţii, pentru o politică nouă de înţelegere şi colaborare între naţiuni. Se înscriu în rîndul acestor forţe — alături de clasa muncitoare şi partidele ei comuniste — ţărănimea, păturile mijlocii intelectualitatea, masele largi de femei, tînăra generaţie, fie în spiritul tradiţiilor noastre revoluţionare, al principiilor marxiste înscrise în primul program al partidului politic al clasei muncitoare, cu privire la necesitatea instaurării dictaturii proletariatului, acordăm o însemnătate de prim ordin realizării în viaţă a rolului clasei muncitoare de clasă conducătoare a societăţii, care, în alianţă cu ţărănimea, cu intelectualitatea, cu masele întregului popor, realizează programul partidului de edificare a socialismului. Trebuie să facem totul pentru a întări şi dezvolta această unitate, care constituie garanţia înfloririi socialismului şi comunismului pe pămîntul României. Partidul nostru se preocupă neîncetat de adîncirea şi perfecţionarea democraţiei socialiste, de asigurarea formelor celor mai adecvate pentru participarea efectivă a maselor de oameni ai muncii la dezbaterea şi elaborarea politicii interne şi externe a ţării, la stabilirea tuturor hotărîrilor care privesc soarta şi viitorul naţiunii noastre socialiste, la activitatea generală de conducere a statului. Asigurăm condiţii pentru înflorirea multilaterală a personalităţii umane, pentru valorificarea tuturor aptitudinilor şi talentelor oamenilor în slujba înfloririi generale a societăţii, în spiritul nobilelor principii ale umanismului socialist. Ţelul suprem al construcţiei socialiste, sensul întregii noastre activităţi şi lupte revoluţionare, este crearea unor condiţii tot mai bune de viaţă pentru întregul popor, satisfacerea tot mai deplină a cerinţelor materiale şi spirituale ale oamenilor muncii, ridicarea de trepte tot mai înalte a gradului de civilizaţie al întregii noastre naţiuni. Partidul Comunist Român, mai puternic şi mai unit astăzi ca oricînd, avînd o îndelungată şi vastă experienţă revoluţionară, înarmat cu teoria ştiinţifică despre lume şi viaţă a proletariatului, cu un program şi cu o linie politică clară, urmat cu încredere şi dragoste neţărmurită de întreaga naţiune socialistă, exponent fidel al intereselor supreme ale celor ce muncesc, trup din trupul poporului, este pe deplin capabil să asigure conducerea fermă a ţării pe calea progresului şi civilizaţiei, edificarea pe pămîntul României a societăţii socialiste multilateral dezvoltate, întruchiparea în viaţă a visului de aur al omenirii , zidirea orînduirii comuniste. Vom face totul pentru înfăptuirea programului şi a idealurilor partidului, a idealurilor societăţii comuniste. (Aplauze puternice, se scandează „Ceauşescu. P.C.R.“), poate afirma cu deplin temei că forţele revoluţionare, progresiste, antiimperialiste, acţionînd unite, pot determina, într-o măsură hotărîtoare, cursul dezvoltării contemporane, pot zădărnici politica de dominaţie, de dictat şi agresiune a cercurilor imperialiste, pot impune instaurarea unui climat de pace, înţelegere şi conlucrare fructuoasă între naţiuni, întreaga desfăşurare a evenimentelor pe plan mondial din ultimii ani confirmă din plin justeţea aprecierilor şi orientărilor stabilite de Congresul al X-lea şi de Conferinţa Naţională a partidului, privind direcţiile şi tendinţele dezvoltării internaţionale, linia politicii externe a Partidului Comunist Român şi a Republicii Socialiste România. (Aplauze puternice). De-a lungul întregii sale existenţe, Partidul Comunist Român s-a afirmat ca un detaşament activ al mişcării comuniste şi muncitoreşti internaţionale, ca militant consecvent şi neobosit pentru realizarea aspiraţiilor de progres, libertate şi pace ale popoarelor, pentru cauza socialismului şi comunismului. Încă de la crearea sa, partidul clasei noastre muncitoare a purtat mereu, cu cinste, steagul solidarităţii cu proletarii, cu masele muncitoare din întreaga lume. Am amintit mai înainte o serie de fapte şi acţiuni din trecutul de luptă al partidului, care demonstrează puternicul spirit internaţionalist de care au fost însufleţiţi revoluţionarii, socialiştii, comuniştii români, bogatele tradiţii internaţionaliste ale mişcării muncitoreşti din ţara noastră. Acest spirit străbate ca un fir roşu mişcarea noastră muncitorească, începînd cu prezenţa revoluţionarilor români pe baricadele Comunei din Paris, trecînd prin luptele duse cu arma în mină de proletarii şi militanţii sociali din România pentru victoria Marii Revoluţii Socialiste din Octombrie şi apărarea tînărului stat sovietic, şi mergînd pînă la luptele comuniştilor şi patrioţilor români împotriva fascismului în Spania, în mişcarea de rezistenţă din Franţa, Belgia, Iugoslavia, la participarea cu toate forţele naţiunii noastre în marea bătălie pentru zdrobirea Germaniei fasciste, alături de Uniunea Sovietică, de celelalte puteri ale coaliţiei antifasciste, de forţele progresiste şi revoluţionare din Europa. (Aplauze puternice). Istoria ultimilor 80 de ani demonstrează că partidul muncitorilor din România, organizînd şi conducînd bătăliile proletariatului împotriva claselor exploatatoare, pentru realizarea intereselor şi aspiraţiilor poporului român, şi-a manifestat tot timpul solidaritatea şi a acordat sprijinul său neprecupeţit luptei revoluţionare a clasei muncitoare de pretutindeni, acţionînd ca un detaşament activ al mişcării revoluţionare, democratice, progresiste mondiale. La rîndul său, proletariatul român, partidul său politic, s-au bucurat în toate marile bătălii revoluţionare pe care le-au desfăşurat de sprijinul şi solidaritatea forţelor de clasă din alte ţări, ale celorlalte detaşamente revoluţionare ale clasei muncitoare. Conducând construirea cu succes a socialismului în România, acţionînd pentru a pune tot mai larg în valoare marile resurse de progres ale orînduirii noi, îndeplinindu-şi îndatoririle supreme faţă de propriul popor, partidul nostru face, în acelaşi timp, totul, pentru a se achita de îndatoririle sale internaţionaliste, aducîndu-şi contribuţia la creşterea forţelor socialismului, la sporirea influenţei şi prestigiului lui în lume, la victoria frontului antiimperialist. Partidul Comunist Român a acţionat şi acţionează consecvent pentru dezvoltarea colaborării şi solidarităţii cu toate partidele comuniste şi muncitoreşti, pentru amplificarea relaţiilor cu mişcările de eliberare naţională, cu partidele socialiste şi social-democrate, cu mişcările sindicale, organizaţiile progresiste şi democratice de pretutindeni. Realizarea unei unităţi noi, mai trainice, în mişcarea comunistă şi muncitorească impune fundamentarea relaţiilor dintre partide pe principiile egalităţii depline în drepturi, neamestecului în treburile interne, pe stimă şi încredere reciprocă, pe marxism-leninism, ceea ce înseamnă întrajutorare şi internaţionalism proletar. Statornicirea fermă a acestor principii în relaţiile dintre partidele comuniste şi muncitoreşti constituie o cerinţă esenţială a întăririi colaborării şi solidarităţii lor internaţionaliste. Existenţa unor deosebiri de păreri sau aprecieri — firească în condiţiile uriaşei varietăţi de împrejurări în care acţionează partidele comuniste — nu trebuie să ducă la încordarea relaţiilor dintre partide, să afecteze colaborarea şi solidaritatea lor, ci trebuie clarificate prin discuţii ,e la partid la partid, de la conducere la conducere, în spiritul stimei, respectului reciproc şi încrederii mutuale. Partidele comuniste şi muncitoreşti trebuie să se întrajutoreze în lupta şi munca lor, pentru a-şi putea îndeplini fiecare îndatoririle ,şi rolul atît în propria ţară, cît şi pe plan internaţional. în aceasta constă afirmarea internaţionalismului socialist, a internaţionalismului proletar, astăzi. (Aplauze puternice). Abordarea problemelor noi ale luptei revoluţionare, în condiţiile actualei Offroade istori-^ ce, deosebit de complexe, nu se poate face decît în spiritul marxismului creator. Consider necesar de aceea să reamintesc încă o dată şi cu acest prilej, faptul că întotdeauna marii dascăli ai proletariatului, Marx şi Engels, au subliniat că teoria elaborată de ei reprezintă nu o dogmă, o literă moartă, ci o călăuză în acţiune, o metodă de analiză a fenomenelor sociale, de înţelegere a schimbărilor ce se produc în lume şi de stabilire a tacticii şi strategiei revoluţionare. „Metoda materialistă — spunea Friedrich Engels — se transformă in contrariul ei dacă este folosită nu ca un fir conducător pentru studiul istoriei, ci ca un şablon gata confecţionat, după care se ajustează faptele, istoria“. La rîndul său, Lenin. com bătind încercările de aplicare mecanică şi uniformă a marxismului, afirma că în felul acesta „îl transformăm în ceva mort, îi răpim sufletul lui viu, subminăm bazele lui teoretice fundamentale — dialectica, teoria dezvoltării istorice multilaterale şi pline de contradicţii — ni subminăm legătura cu problemele practice, concrete ale epocii, care se pot schimba la fiecare nouă cotitură a istoriei“. Tocmai în spiritul marxismului creator a acţionat partidul clasei muncitoare din România, încă de la înfiinţarea sa, cu 80 de ani în urmă, elaborîndu-şi politica, tactica şi strategia de luptă pornind atît de la adevărurile generale ale socialismului ştiinţific, cît şi de la condiţiile concrete ale realităţilor specifice ale ţării noastre, de la interesele şi aspiraţiile întregului popor. Aceasta a asigurat victoria luptei revoluţionare a socialismului în România ! (Aplauze puternice, prelungite). Cu atît mai mult în zilele noastre, cînd dezvoltarea omenirii a creat o mare diversitate de condiţii social-economice de la ţară la ţară, cînd mişcarea muncitorească revoluţionară a cunoscut o amplă creştere şi diversitate, se impune ca activitatea fiecărui partid să se bazeze pe studierea aprofundată, în spiritul teoriei ştiinţifice a lui Marx, Engels şi Lenin, a realităţilor concrete din fiecare ţară, a particularităţilor specifice ale fiecărui popor şi etape istorice. Numai astfel un partid poate deveni cu adevărat exponentul clasei muncitoare din rîndul căreia s-a ridicat, al poporului în mijlocul căruia acţionează. Numai astfel el poate asigura înfăptuirea cu succes a sarcinilor revoluţiei şi construcţiei socialiste în ţara respectivă. Tocmai aceste cerinţe obiective impun respectarea dreptului fiecărui partid de a-şi stabili de sine stătător programul politic, strategia şi tactica, metodele şi formele de luptă revoluţionare. Numai pe această bază se poate asigura o unitate de tip nou a partidelor comuniste şi muncitoreşti în lupta pentru înfăptuirea ţelurilor comune ale clasei muncitoare de pretutindeni, pentru transformarea revoluţionară a societăţii şi dezvoltarea liberă şi independentă a fiecărei naţiuni. (Aplauze puternice). Partidul Comunist Român este ferm hotărît să-şi aducă şi in viitor contribuţia activă la afirmarea noilor principii de relaţii între partide, la făurirea unei unităţi noi, cu adevărat indestructibile, între partidele comuniste şi muncitoreşti, la triumful principiilor internaţionalismului proletar, la întărirea unităţii de luptă a tuturor forţelor socialiste, muncitoreşti, democratice şi progresiste din lume. (Aplauze puternice, prelungite). Stimaţi tovarăşi, în politica sa internaţională. România socialistă are ca obiectiv fundamental lupta pentru înfăptuirea idealurilor înainte, progresiste ale lumii contemporane, pentru realizarea aspiraţiilor popoarelor de a trăi şi a se dezvolta libere şi suverane, într-un climat de pace şi colaborare. Un loc de prim ordin în politica externă a statului nostru îl are dezvoltarea continuă a prieteniei, solidarităţii şi colaborării cu toate ţările socialiste. Considerăm că o importantă hotărîtoare are astăzi în lume afirmarea relaţiilor de tip nou dintre statele socialiste, ca model de raporturi bazate pe respect si stimă reciprocă, pe egalitate şi întrajutorare tovărăşească, in scopul înfloririi rapide si multilaterale a fiecărei ţări socialiste în parte si, ca urmare, a creşterii forţei şi prestigiului socialismului pe plan mondial. Forţa solidarităţii internaţionale a ţărilor socialiste se bazează în ultimă instanţă pe victoriile pe care fiecare popor le obţine, sub conducerea partidului comunist, în edificarea noii orinduiri în dezvoltarea economico-socială a patriei, în afirmarea în practică a superiorităţii modului de organizare socialist a societăţii. Solidaritatea si colaborarea dintre tarile socialiste au o mare importanţă în accelerarea progresului fiecărei ţări, dar succesul în revoluţia si construcţia socialistă nu poate fi decât rodul luptei revoluţionare a clasei muncitoare in fiecare tară, al muncii eroice a fiecărui popor, al activităţii fiecărui partid comunist. în acest spirit concepem şi în viitor orientarea politicii României, în acest spirit vom acţiona pentru întărirea unităţii de luptă şi coeziunii tuturor ţărilor socialiste. Ţara noastră dă o mare importanţă- intensificării -şi lărgirii-solidarităţii şi colaborării multilaterale cu tinerele state independente, cu ţările în curs de dezvoltare, în scopul accelerării evoluţiei de sine stătătoare a fiecărui popor, al consolidării independenţei naţionale, în interesul luptei generale a frontului antiimperialist mondial împotriva colonialismului şi neocolonialismului, împotriva oricăror forme de asuprire a altor popoare. In spiritul coexistenţei paşnice, România extinde, de asemenea, relaţii de colaborare cu toate celelalte state, fără deosebire de orînduire socială, participind la diviziunea internaţională a muncii — cerinţă esenţială atît a progresului României, cît şi a dezvoltării colaborării şi întăririi păcii în lume. La baza tuturor raporturilor sale internaţionale, România pune principiile respectului independenţei şi suveranităţii naţionale, al egalităţii în drepturi, neamestecului in treburile interne şi avantajului reciproc, ale dreptului fiecărui popor de a-şi hotărî singur soarta, ale renunţării la forţă, la ameninţarea cu forţa şi la orice forme de intimidare şi presiune faţă de un stat sau altul. " România acţionează consecvent pentru promovarea tendinţelor pozitive, de normalizare a raporturilor interstatale, pentru statornicirea unui climat de destindere, încredere şi conlucrare paşnică între naţiuni. Desigur, ca ţară europeană, România situează în centrul preocupărilor sale edificarea unui sistem trainic de securitate şi cooperare pe continent, care să dea garanţia fiecărui popor, fiecărei naţiuni, că se poate dezvolta liber, de sine stătător, fără imixtiuni și presiuni din afară, la adăpost de orice agresiune din partea altor state. Pornind de la realitatea că edificarea unui sistem de autentică securitate în Europa nu poate fi concepută în afara unor măsuri concrete de dezangajare militară și de dezarmare, România militează pentru a se întreprinde paşi concreţi în această direcţie. Pornind de la realitatea că povara înarmărilor apasă greu umerii tuturor popoarelor, menţine pericolul unor noi războaie nimicitoare, ţinând seama că şi ţara noastră este nevoită să cheltuiască o parte din venitul său naţional pentru întărirea capacităţii de apărare. România se pronunţă ferm pentru înfăptuirea dezarmării generale şi totale, şi în primul rînd a celei nucleare, fiind hotărîtă să participe activ la dezbaterea şi soluţionarea acestei probleme cardinale a continentului nostru şi a întregii omeniri. Acţionăm pentru transformarea Balcanilor într-o zonă a păcii şi colaborării, lipsită de arme nucleare, convinşi că orice progres realizat în această direcţie poate avea o influenţă binefăcătoare asupra atmosferei din Balcani şi de pe continent, asupra destinderii în lumea întreagă. Reafirm încă o dată părerea noastră că este necesar să se treacă la discuţii şi la stabilirea de măsuri concrete pentru intensificarea conlucrării ţărilor balcanice, inclusiv în vederea întăririi securităţii în această regiune. Pornind de aici, apreciem că se poate accepta participarea şi a altor ţări interesate la discutarea problemelor privind transformarea Balcanilor într-o zonă a colaborării şi păcii. în condiţiile de astăzi, cînd pacea şi securitatea au un caracter indivizibil, milităm constant pentru stingerea tuturor focarelor de tensiune, încordare şi conflict, pentru promovarea pe scară largă a metodei tratativelor, ca mijloc de soluţionare a problemelor litigioase. Aş dori să menţionez, cu acest prilej, marea însemnătate pe care o poate avea, pentru desfăşurarea politicii de destindere, faptul că în aceste zile au fost retrase complet trupele Statelor Unite din Vietnam. Aceasta constituie o mare victorie și poate fi un bun început pentru dezvoltarea politicii de pace și de colaborare. (Vii aplauze). După convingerea noastră, problemele majore ale omenirii îşi pot găsi rezolvarea durabilă şi echitabilă numai în condiţiile participării tuturor, statelor — mari, mijlocii sau mici — la viaţa internaţională pe bază de deplină egalitate. Este necesar să crească rolul Organizaţiei Naţiunilor Unite, al altor organisme internaţionale în soluţionarea problemelor complexe ale vieţii contemporane, în interesul dezvoltării tuturor naţiunilor, al păcii în lume. România va milita activ, împreună cu celelalte ţări socialiste, cu forţele înaintate, progresiste de pretutindeni, cu toate popoarele lumii, pentru instaurarea trainică pe planeta noastră a unei atmosfere de securitate şi colaborare, pentru pace între naţiuni. (Aplauze puternice, prelungite). Stimaţi tovarăşi, Sărbătorind împlinirea a 80 de ani de la înfiinţarea partidului clasei muncitoare din România, evocăm cu legitimă mîndrie drumul eroic parcurs de proletariatul român şi de detaşamentul său revoluţionar, luptele glorioase desfăşurate de-a lungul timpului de masele muncitoare şi victoriile măreţe obţinute în înfruntarea cu clasele exploatatoare, cu regimul burghezo-moşieresc, în eliberarea ţării de sub jugul fascist, în revoluţia proletară şi în construirea noii orînduiri socialiste pe pămîntul patriei. Această istorie de aproape un secol constituie un inestimabil tezaur de experienţă politică revoluţionară, o bogată sursă de învăţăminte şi concluzii care ajută partidul nostru să-şi îndeplinească cu cinste misiunea istorică pe care o are astăzi in societatea socialistă, să conducă mai departe poporul spre piscurile luminoase ale erei comuniste. în această lună am aniversat trei momente importante: 125 de ani de la apariţia „Manifestului Comunist“; 80 de ani de la crearea partidului politic al clasei muncitoare. 25 de ani de la realizarea partidului unic al clasei muncitoare în noile condiţii istorice. Această coincidenţă fericită aş dori să marcheze şi o intensificare a activităţii politico-ideologice, a afirmării caracterului permanent viu al învăţăturii marxiste în România, a creşterii şi dezvoltării spiritului revoluţionar, creator, al clasei noastre muncitoare, al poporului nostru, al partidului clasei muncitoare. (Vii aplauze). Avem în faţă un program minunat de muncă şi luptă care deschide perspective luminoase de progres, bunăstare şi fericire întregului nostru popor. Datoria noastră, a tuturor este de a ne încorda toate forţele, de a face totul pentru traducerea în viaţă a prevederilor programului adoptat de Congresul al X-lea şi Conferinţa Naţională a partidului, de a mobiliza eforturile întregii naţiuni pentru realizarea planului cincinal înainte de termen, în vederea accelerării dezvoltării economico-sociale a ţării. Aceasta este condiţia ridicării bunăstării materiale şi spirituale a întregului popor, asigurării unei vieţi libere şi prospere naţiunii noastre socialiste, înfloriri continue a Republicii Socialiste România, creşterii prestigiului ei internaţional, situării ei la loc de cinste în rîndul marii familii a popoarelor ţărilor socialiste, al întregii lumi. (Aplauze puternice, prelungite), în amintirea acelora care au pus bazele partidului clasei muncitoare din România, care s-au jertfit pentru victoria socialismului în țara noastră, să ne luăm angajamentul că vom face totul pentru triumful comunismului în România! (Aplauze puternice, se scandează: „Ceauşescu — P C.R.“), îmi exprim convingerea că eroica noastră clasă muncitoare, harnicul şi talentatul nostru popor, comuniştii, toţi oamenii muncii nu vor precupeţi nimic pentru reltarea acestor înalte ţeluri, pentru măreţia şi strălucirea patriei noastre socialiste. Steagul comunismului se află în mîini sigure o el va fi ridicat tot mai sus, p . la triumful deplin al comunism in România! (Aplauze, urale îndelungate). Trăiască Partidul Comuni; Român — continuatorul direct partidului clasei muncitoare in România, creat cu 80 de ani î ume — conducătorul poporului român pe calea socialismului și comunismului! (Aplauze puternice, prelungite; se scandează: Ceauşes* P.C.R.!“). Trăiască poporul român, consuctor eroic al orînduirii noi, socialiste! (Aplauze puternice, prelung te, s scandează: „Ceauşescu şi pe •• •■ Trăiască unitatea ţărilor : ••• 'j te! Să se dezvolte Şi să crească continuu numărul ţărilor socialiste! (Aplauze puternice urale, • v.ii) Trăiască uniunea mişcări comuniste şi muncitoreşti internaţionale, a tuturor forţelor socialiste, democratice, antiimperialiste! (Aplauze puternice, prelungite, ovaţii, urale). Trăiască pacea şi colaborarea între popoare ! (Asistenţa, în picioare, aplaudă minute în şir, în sală răsună puternice urale. Se ovaţionează puternic pentru Partidul Comunist Român, pentru Comitetul său Central, pentru secretarul general al partidului, tovarăşul Nicolae Ceauşescu. Glorioasele tradiţii internaţionaliste 99 ale partidului clasei muncitoare din România Lupta P.C.R. — detaşament activ al mişcării comuniste şi muncitoreşti internaţionale, al marelui tront antiimperialist pentru cauza generală a socialismului, a democraţiei şi progresului social, a păcii şi colaborării intre popoare