Steaua Roşie, ianuarie 1974 (Anul 25, nr. 1-25)

1974-01-03 / nr. 1

PAGINA 12 STEAUA ROȘIE ANUL NOU CU BELŞUG ŞI BUCURIE ÎN TOATE CASELE (Urmare din pag- 1) ula cu sărmăluţe, o mare cantitate de cimaţ afumat, crenvurşti şi alte semipreparate şi preparate specifice de revelion. Spre seară, în magazine întîlnim doar ici, colo cîte un cumpărător. In staţiile de autobuz însă, oamenii aşteaptă ca-n orele de vîrf. Unii pentru a se deplasa la restaurante, alţii la rude sau prieteni. Căci, de cînd se ştie, oamenii au petrecut la cumpăna dintre ani în mijlocul celor dragi, al colegilor de muncă, al rudelor şi prietenilor. Unităţile de alimentaţie publică din oraş au asigurat petrecerea în mod plăcut a revelionului pentru circa 3.000 de persoane. La restaurantele „Mureşul“ şi „Harghita“, la crama „La calul bălan“, la restaurantul „Bradul“, la braseria „Universităţii“ şi la alte multe unităţi de acest fel din Tg.-Mureş bucătarii şi ospătarii, aceste categorii de lucrători care în zilele cînd alţii petrec lucrează, s-au străduit ca fiecare consumator să-şi poată lua rămas bun de la anul 1973 şi să facă cunoştinţă cu noul an 1974, într-un mod cît mai plăcut. Pentru aceasta au pregătit peste 8.000 de sărmăluţe, au tăiat 60 de curcani, 50 de purcei de lapte, cărora li s-au alăturat 1.000 de păstrăvi, plus şalăul şi somnul din deltă, icrele de Manciuria, după care a mers bine şampania şi vinuri din cele mai bune. Iart, multe apartamente sunt puternic luminate. Aici, revelionul se petrece în familie, în grupuri mai mari sau mai mici, adunîndu-se rude, vecini şi prieteni. Peste tot o voie bună şi veselie. Dar iată că arătătoarele ceasornicelor se apropie, gata să se suprapună, pe cifra 12. Paharele sunt umplute cu şampanie sau vin. Peste tot se face linişte, privirile oamenilor îndreptîndu-se spre televizoare. Cu prilejul Anului nou, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, conducătorul iubit al partidului şi statului nostru, adresează întregului popor îndemnul şi urarea pentru noi şi importante succese în anul 1974 pe calea făuririi societăţii socialiste multilateral dezvoltate în patria noastră Sunt momente emoţionante. In picioare, cu paharele pline, oamenii se sărută şi îşi urează sănătate, noroc, fericire şi succese în muncă în noul an. — Sănătatea este bunul cel mai de preţ al omului — ne spune ing. Mihai Ţinteanu. Cînd există sănătate există şi putere de muncă şi fericire. Urîndu-şi sănătate, putere de muncă şi împlinirea viselor şi dorinţelor în noul an, oamenii au golit multe pahare cu şampanie şi vin. In unele locuri însă n-a existat nici şampanie şi nici vin, oamenii luîndu-şi rămas bun de la anul 1973 şi păşind în noul an prin muncă. In staţia C.F.R. Tg.-Mureş, impiegaţii de mişcare Molnar Iosif, Petru Uşurel şi Aurel Sălcudean au fost la datorie. Dînd cale liberă trenurilor 428, apoi 4.016 şi 4.011, ei la miezul nopţii s-au felicitat, continuîndu-şi activitatea in slujba patriei, a oamenilor muncii. Undeva departe de casă, în cabinele locomotivelor, s-au aflat la cumpăna dintre ani şi mecanicul de locomotivă Gheorghe Voşloban şi ajutorul sau Ilarie Baba, mecanicul Ioan I. Moldovan şi fochistul Somlai Iosif, precum şi alţi şi alţi lucrători de la C.F.H. N-a fost acasă, în mijlocul familiei, nici Carolina Lăcutuş din Tg.Mureş, strada Remetea. Pentru ea însă, anul 1974 a adus cel mai de preţ dar. O fetiţă în greutate de 2,709 kg. Este primul copil al Carolinei Lăcutuş, în vîrstă de 23 de ani, şi primul născut în anul 1974, la maternitatea din Tg.-Mureş. Şi, ceea ce au urat mamei şi copilului medicul Rosenfeld Tiberiu şi moaşa Görbe Eva aflaţi la datorie, le urăm şi noi sănătate, viaţă lungă şi fericire în viaţă. Am păşit, deci, în anul 1974, anul celei de-a XXX-a aniversări a eliberării patriei de sub jugul fascist, anul Congresului al XI-lea al Partidului Comunist Român. Fie ca acest an să aducă pentru fiecare om, pentru fiecare familie, numai bucurii, sănătate, fericire și succese cît mai însemnate în muncă. IA RESTAURANTUL „MUREŞUL“ Intrăm la restaurantul „Mureşul“. Cele 220 de locuri de aici au fost ocupate toate. înscrierile pentru petrecerea revelionului în acest local s-au închis cu două săptămîni în urmă. Proaspătul maestru în arta culinară Ioan Cîmpeanu, împreu- I nă cu colegul său Papp Iosif, bucătar priceput şi el, se străduiesc să satisfacă pe deplin gusturile atît de variate ale celor peste 200 de oaspeţi la masa la revelion. — Este noaptea cea mai grea pentru noi — ne declară experimentatul bucătar Ioan Cîmpeanu. Ştiţi, revelionul are loc o singură dată pe an. Şi vrem ca, in calitate de gazde, oaspeţii să se simtă ca acasă. — De cîţi ani sînteţi la datorie în noaptea de revelion? — De 13 ani, fără întrerupere, petrec revelionul muncind, pregătind mâncăruri din cele mai gustoase şi mai consistente pentru consumatori. — Recent aţi devenit maestru în arta culinară. Ce „surprize“ pregătiţi oaspeţilor, în calitate de gazdă? — Meniul este foarte bogat. Alături de purcelul de lapte şi curcanul la tavă, pregătim sărmăluţe cu costiţă afumată şi cîrnaţ, ca la mama acasă, din care cam demult n-au fost la restaurantul nostru. O surpriză plăcută o să reprezinte portocalele. Primind portocale, pe care le-am denumit fantezii, oaspeţii o să aibă posibilitatea să consume îngheţată. „LA CALUL BĂLAN“ Oprim şi la crama „La calul bălan“. Şi aici, pentru cei peste 200 de oaspeţi, bucătăresele Sara Mitea, Viorica Bungărdean şi Victoriţa Szász, n-au simţit oboseală o noapte întreagă. Ele au pregătit jambon cu sos cald de hrean, friptură asortată, grătare, prăjituri de casă. Mîncărurile pregătite bine au fost la fel servite la mese de Doczi Vilma, Teodor Pop, Gheorghe Onache, Szabó Ludovic, Petru Oltean şi alţi ospătari. Şi-au demonstrat măiestria şi bucătarii Constantin Coroianu de la „Bradul“, Varga Tiberiu de la „Harghita“ şi ceilalţi lucrători din alimentația publică care în noaptea de revelion au fost la post. ACASĂ, LA DATORIE, ORI PUCAII LA DRUM ... In Dimbul Pietros, cel mai tînăr cartier al oraşului, în Tudor Vladimirescu, Aleea Carpaţi, în Cornişa, în Nicolae Bălcescu, în întreg oraşul, de la un capăt la cela- REVELIONUL ÎN CELELALTE LOCALITĂŢI * ALE JUDEŢULUI , LA SIGHIŞOARA La capătul unui an rodnic, al năzuinţelor împlinite în realizarea hotărârilor de partid şi de stat, de dăruire pentru a face scumpa noastră patrie tot mai puternică şi înfloritoare, sighişorenii şi-au petrecut revelionul sub semnul îndeplinirii datoriei faţă de patrie şi a angajamentului de a face din anul 1974 un an şi mai bogat în succese, cu hotărîrea fermă de a obţine rezultate calitativ superioare în întîmpinarea celei de-a XXX-a aniversari a insurecţiei naţionale antifasciste armate şi a celui de-al XI-lea Congres al partidului. Intr-adevăr s-au petrecut bine. Unii s-au întîlnit de Revelion la restaurantele „Hula Daneş“, „Dealul Gării“, „Steaua“; tineretul a organizat Revelionul la Şcoala metalurgică „Nicovala“; elevii şi profesorii de la Liceul „Joseph Haltrich“ au petrecut Revelionul la Mădăraş, în munţii Harghita, făcînd în acelaşi timp şi o excursie frumoasă; alţii au fost în alte locuri pitoreşti, sărbătorind evenimentul la diferite cabane; mulţi au petrecut în familie, iar alţii la locul de muncă, acolo unde procesul de producţie a cerut prezenţa lor. VASILE CLAUS corespondent voluntar LA REGHIN Oamenii muncii din Reghin au intrat în noul an cu optimism şi încredere nestrămutată în forţa şi capacitatea lor de a face încă un pas hotărîtor pe drumul ascensiunii economice, al înfloririi oraşului lor. In noaptea bilanţului ne-am amintit cu satisfacţia datoriei împlinite că primii 3 ani ai cincinalului i-am scurtat cu 2 luni, în noul an, prin creşterea producţiei industriale cu 50 milioane lei şi prin realizarea unui spor de producţie în valoare de 90 milioane lei — spor ce exprimă angajamentul ferm al tuturor muncitorilor din oraş — vom asigura un avans de 163 zile, creînd astfel condiţii pentru înfăptuirea cincinalului cu 206 zile mai devreme. în acest an pe care l-am întîmpinat şi salutat cu entuziasm, ne vom bucura de darea mai devreme în folosinţă a întreprinderii de bere, a fabricii de produse lactate, a abatorului de păsări, ne vom bucura de lărgirea capacităţilor de producţie la întreprinderea „Republica“ şi la alte unităţi economice. Noul an va însemna pentru noi apă potabilă suficientă, apă pentru întreprinderi, instituţii, blocuri şi cartiere; va însemna construirea a 166 apartamente fizice, darea în folosinţă a 2 creşe, construirea unei creşe noi cu 200 locuri în cvartalul de locuinţe din Iernuţeni şi a unui cămin-spital pentru copii la Şcoala specială din Apalina; va însemna noi construcţii şi amenajări de străzi, noi spaţii comerciale pentru deservirea populaţiei. Iată de ce cetăţenii oraşului, de toate vîrstele şi naţionalităţile, îşi îndreaptă gîndurile şi sentimentele şi acum, la începutul acestui an istoric, spre conducerea partidului şi statului, angajîndu-se din nou să muncească cu toate forţele pentru transpunerea în viaţă zi de zi a politicii partidului, spre binele lor şi al întregului popor. MIHAI SZABÓ corespondent voluntar LA LUDUŞ 500 de persoane au petrecut revelionul în unităţile de alimentaţie publică (190 la restaurantul „Carpaţi“, 150 la cantina-restaurant, 110 la cabana din Dealul Salcîmilor şi 50 la cofetăria din centru). Şi aceasta graţie excelentelor condiţii create de cooperaţia de consum din localitate, care le-a oferit meniuri variate din care nu au lipsit sarmalele, friptura de porc, curcan la tavă şi, bineînţeles, vinuri din podgorii renumite, toate acestea însoţite de muzică, programe distractive mult apreciate şi — s-ar putea altfel? — ... surprize. Adăugind că aproape 100 de elevi au petrecut revelionul la Liceul nr. 1, iar un mare număr de familii şi prieteni apropiaţi în căminele lor , ne formăm o imagine de ansamblu în cadrul căreia verva şi buna dispoziţie au dominat pînă dimineaţa. întrebat ce reprezintă anul 1973 pentru colectivul pe care îl conduce, tovarăşul ing. Dumitru Turcu, directorul fabricii de zahăr, ne-a spus: Anul pe care îl încheiem a fost rodnic, am realizat peste plan o producţie de peste 12 milioane lei, iar în întrecerea cu timpul avem un avans de peste un an faţă de cincinal. Declaraţii pline de mulţumire pentru 1973 şi de încredere şi optimism pentru 1974 ne-a făcut şi Takács Eugen, vicepreşedinte al comitetului sindicatului de la Fabrica de lapte praf. Anul 1973 a fost plin de izbînzi, iar 1974 sperăm să fie şi mai rodnic, să producem mai mult şi să lansăm în fabricaţie noi produse. Cu aceleaşi gînduri de mai bine şi mai mult au întîmpinat noul an toţi luduşenii. prof. IOAN BRATAN £11 TKMSnOmill pum.m j Oamenii muncii de la sate au sărbătorit Anul nou 1974 cu veselie şi voie bună, intr-o atmosferă pătrunsă de optimism, de încredere în viitor. în cadrul şcolilor, căminelor culturale săteşti au avut loc numeroase manifestări cultural-artistice, iar in noaptea revelionului mii de familii şi-au dat intilnire spre a petrece împreună şi a ciocni paharele in cinstea anului ce vine. Potrivit tradiţiei, primii care au deschis şirul manifestărlor închinate Anului nou au fost copiii, cu tradiţionalul lor pluguşor, cu urările de belşug şi fericire, reînviind obiceiuri şi datini străvechi din folclorul atît de bogat al poporului nostru. La Rîciu, sute de săteni, ţărani cooperatori, nimicitori, intelectuali şi-au petrecut revelionul la restaurantul, frumos împodobit, al cooperativei de consum, sau în cadrul familiei, cintînd, dansînd, urîndu-şi tradiţionalul „La mulţi ani.“. Şi, desigur, n-au uitat să închine cite un pahar şi în sănătatea celor care au lipsit de la petrecere, făcindu-şi datoria cu cinste şi demnitate, la locul lor de muncă, şi in noaptea Anului nou. — Cei 78 de lucrători din zootehnie au cinstit Anul nou prin muncă, asigurind animalelor o îngrijire şi o furajare atentă, ca în oricare altă zi, ne spune contabilul şef Petru Cioloboc. Realizările obţinute în cursul anului trecut, cînd cooperativa noastră a obţinut o producţie de mai bine de 2.400 litri lapte pe vacă furajată, livrînd statului peste plan 2.000 hl lapte şi 16,5 tone de carne, vorbesc de la sine despre hărnicia şi priceperea lor. Aş vrea să-i evidenţiez şi cu acest prilej pe îngrijitorii Sala Gavril, Alexandru Muntean şi ■Fabian Valentina din Rîciu, Sándor Gavrilă şi Sala Augustin din Coasta Mare, Vasile Cioloboc din Nima, pe şoferul David Conţin, pe Emil Bîrsan de la staţia de pompare a apei, care au fost la datorie încă din primele ore ale noului an, în semn de preţuire pentru conştiinciozitatea şi hărnicia lor. „ Noi am petrecut revelionul în familie, împreună cu un grup de prieteni şi tovarăşi de muncă, ne-a relatat brigadierul Kocsis Sándor de la C.A.P. Mitreşti. Desigur, am trecut şi pe la alţi prieteni şi cunoscuţi pentru a închina cite un pahar de vin, potrivit, obiceiului, în cinstea Anului nou, a fericirii şi belşugului. — La Gorneşti, sute de săteni s-au întrunit la căminul cultural, spre a sărbători împreună sosirea Anului nou, ne spune tovarăşul Andrei Szotyori, secretarul comitetului de partid al C.A.P. Cîntecul, dansul, veselia, urările de sănătate şi fericire au continuat pînă in zori. A fost o petrecere reuşită, ca între oameni care muncesc şi trăiesc împreună, se stimează reciproc şi vor pune împreună umărul spre a face din acest an, 1974, un an al recoltelor mari, al prosperităţii şi belşugului. ŞT. NECANIŢCHI PRIMELE SUCCESE (Urmare din pag 1) Iernut a produs şi livrat beneficiarilor primele 8 milioane kW oră din planul pe anul 1974 — ne spunea ing. Constantin Ilincea, director tehnic. Printre cei care au contribuit la realizarea primilor kilowaţi de energie electrică se numără: Ioan Holom, ing. Miklós Pethö, dispecer şef tură, loan Szikszay, loan Albu şi alţii. In aceste zile de sărbătoare, cînd cererea de energie electrică a fost redusă, am oprit — din dispoziţia dispecerului energetic naţional — grupurile nr. II şi VI. Cu acest prilej echipele de la atelierul întreţinere au trecut la revizuirea agregatelor şi la efectuarea unor lucrări de reparaţii care erau prevăzute a se executa în cursul lunii ianuarie. Astfel, începînd de astăzi agregatele respective vor fi repuse în funcţiune în condiţii sporite de siguranţă. Drept urmare în luna curentă se vor realiza în plus cca 21 milioane kWh energie electrică. Pentru această faptă de înalt patriotism merită felicitări maistrul principal reparaţii termice, Ilie Jidveanu, ing. Iacob Moraru, Vasile Andrei din brigada de reparaţii turbine, Ioan Ghirca, muncitor specialist, Alexandru Novac de la laboratorul de automatizare şi măsurători tehnice, Dumitru Deghi, muncitor de la reparaţii electrice şi alţii, care au sărbătorit noul an prin muncă fără a fi obligaţi. M «jme rnsu gjac ccur rana «w «w ras L&ar. au DIN IDE 1974 Aceleaşi lucrări s-au executat şi la turbinele nr. III şi IV de la Termocentrala din Fîntînele unde în primele 34 de ore de producţie din acest an s-au realizat 4 milioane kWh energie electrică. Şi sticlarii şi ceramiştii din Sighişoara au întîmpinat noul an la datorie. In noaptea de revelion, schimbul III condus de maistrul Emanoil Ţifrea de la întreprinderea de sticlărie şi faianţă a produs peste prevederi 4.454 bucăţi butelii menaj, iar cele trei schimburi din ziua de 1 ianuarie au depăşit planul cu peste 1 la sută. La întreprinderea de produse ceramice — unitatea din Sighişoara — în prima zi a anului 1974 s-au înregistrat peste plan 51 de mii bucăţi cărămizi şi 26.000 ţigle şi coame, succese la care au participat muncitorii: Ioan Fodor, Iosif Orbán, Dionisie Szakács, Mihai Filip, Ştefan Muscă, Gheorghe Marian, Mihai Nagy, Ion Filip, Alexandru Bota, Alexandru Cîmpeanu, Ioan Cula, Király Adalbert, Alexandru Punea şi alţii. Şi la Combinatul chimic din Tg.Mureş, în primul schimb al acestui an, se aflau în haine de lucru în faţa instalaţiilor operatorul Gheorghe Olteanu, ing. Victor Alexandrescu, maistrul Petru Radu, operatorul Ignat Duma, maistrul Traian Petrescu şi alţii, care, s-au felicitat pentru primele succese ale celui de-al patrulea an al actualului cincinal pe care sunt hotărîţi să-l îndeplinească înainte de termen. Filmul unei nopţi de veselie Aspect de la restaurantul „Grand Hotel“ In toate locurile unde s-a organizat revelionul, muzica a întreţinut vie voia bună şi veselia Familia Bokor Alexandru a sărbătorit revelionul în locuinţa nouă de pe Dimbul Pietros Peste tot masa a fost îmbelşugată... Tombola a oferit, de astă dată, norocoşilor, cite un miel La crama ,,La calul bălan“ vinurile au fost la înălţime...