Steaua Roşie, martie 1976 (Anul 28, nr. 50-75)

1976-03-02 / nr. 50

ÎN LUMINA DOCUMENTELOR CONGRESULUI CONSILIILOR POPULARE îndeplinirea exemplară a îndatoririlor cetăţeneşti - act de înaltă responsabilitate Hotărîrea Congresului consiliilor populare judeţene şi al preşedinţilor consiliilor populare municipale, orăşeneşti şi comunale cu privire la perfecţionarea activităţii consiliilor populare, creşterea rolului lor în viaţa politică, economică şi socială a ţării obligă organele locale ale puterii şi administraţiei de stat de a se preocupa permanent, cu răspundere şi exigenţă, de satisfacerea cerinţelor de viaţă ale oamenilor muncii, de îmbunătăţirea continuă a aprovizionării populaţiei, dezvoltarea serviciilor publice, lărgirea şi funcţionarea exemplară a reţelei de ocrotire a sănătăţii, de rezolvarea problemelor edilitar-gospodăreşti, pentru ca in fiecare judeţ, oraş şi comună, cetăţenii să beneficieze din plin de roadele politicii partidului , al cărei ţel fundamental este asigurarea bunăstării şi fericirii întregului popor. în aceste direcţii, în ultimii ani, în municipiul Tg.-Mureş, ca peste tot, s-au obţinut realizări de seamă. In acest cincinal se vor face paşi importanţi în dezvoltarea multilaterală a municipiului, în satisfacerea intereselor majore ale oamenilor muncii. Conştienţi că tot ce se realizează este destinat lor, generaţiilor prezente şi celor viitoare, cetăţenii din Tg.-Mureş participă cu însufleţire şi elan, prin contribuţia bănească şi în muncă, prin acţiuni patriotice, la înfăptuirea de noi şi importante obiective edilitar-gospodăreşti de larg interes cetăţenesc. Mărturie în acest sens stau şi realizările obţinute anul trecut în întrecerea pentru înfrumuseţarea şi buna gospodărire a localităţilor, volumul lucrărilor depăşind, valoric, 171 milioane lei. Marea majoritate a locuitorilor oraşului nostru sunt conştienţi că îndeplinirea exemplară, la timp şi întocmai, a obligaţiilor cetăţeneşti constituie un act de înaltă responsabilitate civică, o importantă îndatorire patriotică. Trebuie să spunem însă, cu regret, că mai sunt unii cetăţeni care aşteaptă foarte mult de la stat, de la societate, în schimb ei să dea puţin, dacă se poate chiar nimic. Ne referim la cei care, în mod nejustificat, „uită" să achite sumele votate drept contribuţie bănească, frînînd prin aceasta realizarea la timp a obiectivelor prevăzute şi lovind în interesele semenilor lor. O altă îndatorire cetăţenească, prevăzută de lege, o constituie plata la timp a impozitelor şi taxelor. Statul acordă în acest sens şi importante avantaje. La impozitul pe clădiri, de pildă, dacă achită integral, pînă la finele primului trimestru, debitul anual, contribuabilii beneficiază de o reducere de 7 la sută. Deşi este neplăcut, trebuie să arătăm că mai există încă în oraşul nostru cetăţeni care nu numai că nu-şi îndeplinesc la timp îndatoririle prevăzute de lege, dar se dedau şi la fapte sancţionate de lege. Aşa procedează, bunăoară, cei care închiriază sau subînchiriază spaţii locative, fără contracte aprobate de consiliul popular municipal, sustrăgîndu-se astfel de la obligaţiile faţă de stat, încalcă legea şi cei care, la vînzarea şi cumpărarea imobilelor şi autovehiculelor nu ţin cont de dispoziţiile legale, în sensul că nu întocmesc actele de trecere în proprietate de la unii la alţii, sustrăgîndu-se în felul acesta de la plata taxelor de timbru. Toate aceste probleme sunt clar reglementate de lege. Obligaţia noastră, a tuturor, este respectarea strictă a legilor, deoarece — aşa cum se subliniază în documentele Congresului consiliilor populare — aceasta constituie o cerinţă primordială a bunului mers al vieţii sociale, a îndeplinirii cu succes a tuturor hotărîrilor şi programelor de dezvoltare multilaterală a societăţii noastre. IOAN CALIMAN şeful Circumscripţiei financiare a Consiliului popular municipal Tîrgu-Mureş Fotocritică Nu, nu vă speriaţi! Nu-i vorba nici de o cămară părăsită, nici de o ladă destinată gunoaielor, nici de o gară abandonată, nici de un loc al nimănui. Fotoreporterul nostru, invitat de către cetăţenii blocului de garsoniere nr. 51 din Aleea Carpaţi, a surprins un „colţişor“ din apartamentul nr. 10 (locuit de Gheorghe Lungulescu). Arată a orice, numai a locuinţă nu ! Hîrtii, borcane, pungi, cărţi, mormane de pachete, scrum, două găleţi de mucuri de ţigări, cutii de chibrite etc., etc. aruncate de-a valma, pe unde se nimereşte. Acesta-i peisajul! Cu alte cuvinte, un focar de infecţie, atentat la sănătate, ordine şi curăţenie, încă un amănunt. De patru luni de zile nu şi-a achitat cheltuielile comune şi costul luminii. Şi o întrebare: oare n-ar fi bine să fim mai atenţi cui dăm locuinţele construite cu atîta trudă? L. DARIU Manifestări cultural-educative TG.-MUREŞ . Elevii Şcolii populare de artă au prezentat, sîmbătă şi duminică, un apreciat program cultural-artistic. Astfel, sîmbătă, ora 17, în foaierul teatrului nou au prezentat un program de muzică folk şi recitări, în spectacolul omagial Emi-inescu — „Ce te legeni codrule", în aceeaşi zi, în sala mare a Palatului culturii, au prezentat (de la ora 19:30) un spectacol muzical coregrafic. In cea de-a doua zi, în colaborare cu Casa de cultură a studenţilor şi cooperativa „Metalul“, au compărut în spectacolul „Muzică şi tinereţe“ (program de muzică folk şi popp), fotografia redă o scenă din program. • Sub auspiciile Comitetului judeţean de cultură şi educaţie socialistă şi Uniunii artiştilor plastici din R.S.R. — Filiala Tg.Mureş, duminică — în galeriile de artă de la Palatul culturii — a avut loc vernisajul Salonului judeţean al artei decorative. SIGHIŞOARA • în sala „Ciprian Porumbescu“ a Casei de cultură a avut loc o interesantă expunere cu diapozitive. Tema: „De la Ceahlău la Olimp" — impresii de călătorie. A prezentat lectorul univ. Oliviu Marcu de la Institutul pedagogic din Tg.-Mureş. Brigada ştiinţifică a Casei de cultură s-a deplasat, recent, în mijlocul cetăţenilor din Hetiur. Cei prezenţi au audiat, cu acest prilej, expunerea: „Intrarea României în grupul celor 70“. In cadrul unei seri pentru tineret, Botos Ella a prezentat, în sala „Ciprian Porumbescu“, expunerea: „Tineretul şi idealul moral“. REGHIN • în cartierul Apalina a avut loc dezbaterea: „Rolul chimizării în creşterea producţiei vegetale şi animale“. Expunerea „Naşterea sistemului solar“ a fost prezentată în faţa muncitorilor de la I.M. „Republica“ şi cooperativa „Lemnmetal“. Ansamblul folcloric al Casei de cultură a susţinut un apreciat program cultural-artistic la Filpişul Mare, iar formaţia de teatru a prezentat, la sediu, cunoscuta piesă „Doctor în filozofie“ de B. Nuşici. In şirul acţiunilor reghinene, de dată recentă, consemnăm şi simpozionul cu tema: „Cuceririle ştiinţei, ofensivă biruitoare împotriva misticismului şi obscurantismului", ţinut la S.M.A. LUDUŞ • Biblioteca orăşenească găzduieşte o expoziţie de carte intitulată sugestiv: „O sută de ani de la naşterea lui C. Brâncuşi“. „Dezvoltarea democraţiei socialiste şi participarea mai largă a maselor la elaborarea politicii interne şi externe a Partidului şi statului nostru", a fost titlul expunerii prezentate la Casa de cultură din localitate. G. GHEORGHE Ca urmare a temperaturilor scăzute din lunile precedente, apele rîurilor au avut şi mai au încă un strat de gheaţă. In lunile de iarnă oglinda lor de gheaţă a fost pentru copii şi pentru nu puţini adulţi un adevărat patinoar. Pescarii au spart şi ei pe alocuri gheaţa pentru a-şi arunca undiţa după peşti. în ultima vreme, zilele cu mai mult soare, cu temperaturi mai ridicate au subţiat mereu stratul de gheaţă. Cu toate acestea, unii patinatori, mai ales copii, precum şi pescari intră pe gheaţă chiar şi atunci cînd văd că ea crapă sub picioarele lor. Asemenea „curajoşi“ au fost văzuţi şi duminica trecută pe albia de gheaţă a Mureşului. Ii sfătuim să fie prevăzători şi atenţi, deoarece n-ar fi exclus să se scufunde pentru totdeauna sub gheaţă. întreprinderea de produse ceramice Sighişoara strada 7 Noiembrie nr. 115, telefon 1.22.50 ÎNCADREAZĂ — ȘEF BIROU DESFACERE-TRANSPORT — ȘEF BIROU APROVIZIONARE Condiţiile de încadrare conform Legii nr. 12/1971. „Vatra“ nr. 2 Şi în acest nou număr al revistei „Vatra“ se remarcă eforturile redactorilor şi colaboratorilor de investigare şi dezbatere a unor arii lărgite ale fenomenelor politico-ideologice şi culturale. Sub titlul „Politica partidului — expresie a intereselor supreme ale poporului român“, articolul, semnat de conf. univ. dr. Vasile Rus, evidenţiază citeva aspecte fundamentale ale politicii interne şi externe a partidului nostru, iar Alexandru Szekeres, secretar al Comitetului judeţean Harghita al P.C.R., aduce in dezbatere, in articolul „Activitatea ideologică in slujba ridicării conştiinţei maselor“ succesele şi sarcinile ce revin organelor şi organizaţiilor de partid privind ridicarea conştiinţei şi nivelului de cunoaştere a oamenilor muncii din acest judeţ. Din sumarul revistei mai spicuim: „La Riciu se cinstesc cum se cuvine ctitorii de cultură şi ctitoriile lor“, „La Şincai“, care informează cititorii despre sărbătorirea a 225 de ani de la atestarea şcolii din Riciu şi despre activitatea marelui cărturar iluminist, născut pe aceste meleaguri, Gheorghe Şincai. Activitatea cultural-artistică mai este reprezentată prin articolele: „A scrie despre teatru“ de Ion Calion, „Actualitatea lovinescianismului“ de Dan Culcer, „Slavici şi romanul nostru modern“ de Anton Cosma, „Neliniştea unui dosarînchis“, fragment de nuvelă de Ion Ilie Mileşan etc. VREMEA La început, o curiozitate meteorologică: în întreaga lună februarie, la Tg.-Mureş nu s-au înregistrat precipitaţii atmosferice, lucru nemaiîntîlnit în ultimii 70 de ani. Aceasta constituie un record, care pînă în prezent era deţinut de luna februarie a anului 1906, cînd s-a înregistrat un litru de apă pe metru pătrat. Precipitaţiile normale ale lunii februarie la Tg.-Mureş sînt de 31 litri/mp, cantitate ce reprezintă media pe ultimele decenii. TIMPUL PROBABIL: Vremea se menţine în general frumoasă, cu cerul puţin noros. Vînt slab pînă la potrivit din sudest. Temperaturile maxime vor fi cuprinse între plus 5 şi plus 8 grade, minimele între minus 1 şi minus 8 grade. Dimineaţa ceaţă pe văi şi în depresiuni intramontane. OFICIUL JUDEŢEAN PENTRU STUDII PEDOLOGICE ŞI AGROCHIMICE TG.-MUREŞ Aleea Carpaţi nr. 5 încadrează prin CONCURS CHIMIST ANALIST Concursul se va ţine în ziua de 17 martie 1976, ora 8 dimineaţa. Condiţii de încadrare conform Legii nr. 12/1971. Informaţii suplimentare la telefon nr. 1.33.90. Anunţă ocuparea prin CONCURS a următoarelor posturi vacante — UN INGINER PROIECTANT — UN SUBINGINER PROIECTANT — 3 TEHNICIENI PRINCIPALI PROIECTANŢI — UN TEHNICIAN ramura textilă Concursul se va ţine la data de 2 martie 1976, la sediul cooperativei din Sighişoara, str. Piaţa Muzeului nr. 7, judeţul Mureş. Condiţiile de încadrare şi retribuire sunt cele prevăzute de Legea nr. 12/1971 şi Legea nr. 57/1974. Informaţii la biroul personal-învăţămînt al unităţii. Cooperativa „PRESTAREA“ Sighişoara , judeţul Mureş I