Steaua Roşie, aprilie 1976 (Anul 28, nr. 76-101)

1976-04-01 / nr. 76

IOAN FLOREA CORNEL HĂRŞAN în vederea exercitării întocmai a atribuţiunilor şi sarcinilor ce revin comitetelor şi birourilor executive ale consiliilor populare municipale, orăşeneşti şi comunale în aplicarea dispoziţiilor legale din domeniul agriculturii. Avînd în vedere prevederile: — Legii nr. 4/1970, privind organizarea producţiei şi a muncii în agricultură; — Legii nr. 6/1974 privind principalele atribuţii ale consiliilor populare în domeniul agriculturii; — Legii nr. 59/1974 cu privire la fondul funciar; ■— Legii nr. 40/1975 privind creşterea şi ameliorarea animalelor; — Hotărîrii Consiliului de Miniştri nr. 152/1975 privind stabilirea şi sancţionarea contravenţiilor în domeniul irigaţiilor şi al celorlalte lucrări de îmbunătăţiri funciare; — Hotărîrii Consiliului de Miniştri nr. 656/1975 pentru stabilirea şi sancţionarea contravenţiilor la normele privind evidenţa, folosirea, protecţia şi ameliorarea terenurilor agricole, în temeiul art. 47 din Legea nr. 57/1968, de organizare şi funcţionare a consiliilor populare, Comitetul executiv al Consiliului popular judeţean decide: AHT. 1. •— Comitetele şi birourile executive ale consiliilor populare municipale, orăşeneşti şi comunale au obligaţia să asigure executarea de către unităţile agricole socialiste şi gospodăriile populaţiei a tuturor sarcinilor prevăzute în planul de măsuri adoptat de Consiliul popular judeţean în sesiunea din 30 martie 1976 şi răspund de realizarea de către acestea a producţiilor planificate pe acest an. în acest scop, — vor urmări ca toţi deţinătorii de terenuri să cultive întreaga suprafaţă ce o deţin, inclusiv terenurile libere din curţi, dintre construcţii, terenurile virane din perimetrele construibile ale localităţilor, a celor din jurul stîlpilor de telecomunicaţii, a capetelor parcelelor şi tarlalelor de pe lingă drumuri şi căi ferate şi alte asemenea terenuri; — vor identifica terenurile pe care le deţin unităţile socialiste cu profil neagricol peste strictul necesar desfăşurării proceselor de producţie şi vor lua măsuri pentru predarea acestora în folosinţă, fără plată, organizaţiilor agricole socialiste; — vor verifica readucerea în stare de cultură, la termenele stabilite, a terenurilor prevăzute să compenseze suprafeţele scoase din producţia agricolă, a terenurilor pentru care a expirat termenul scoaterii temporare din producţia agricolă şi cultivarea acelor terenuri pentru care s-a obţinut aprobarea scoaterii din producţia agricolă vegetală, pînă la data trecerii efective a acestora la noua destinaţie; vor inventaria toate terenurile care prin aplicarea dispoziţiilor legale în vigoare au fost trecute în proprietatea statului şi vor asigura cultivarea acestora. Terenurile proprietate de stat aflate în administrarea consiliilor populare, vor fi predate spre cultivare — fără plată —a cooperativelor agricole de producţie cu excepţia suprafeţelor din curţi şi grădini, care se vor închiria locatarilor, cărora li se stabilesc planuri de producţie şi sarcini de predare la fondul de stat; vor urmări ca membrii cooperativelor agricole de producţie şi producătorii individuali să-şi îndeplinească întocmai obligațiile prevăzute în art. 16 din Legea nr. 4/1970 în legătură cu executarea la timp şi conform normelor tehnice a lucrărilor agricole în gospodăria lor personală. Pentru nerespectarea dispoziţiilor legale referitoare la executarea lucrărilor agricole obligatorii, cultivarea întregii suprafeţe de teren deţinute, redarea în cultură a terenurilor scoase temporar din producţia agricolă. Recuperarea suprafeţelor stabilite să compenseze terenurile scoase din producţia agricolă, fapte care, potrivit art. 1 din Hotărîrea Consiliului de Miniştri nr. 656/1975, constituie contravenţii , primarii, precum şi celelalte organe îndreptăţite, vor încheia acte de constatare și vor aplica sancţiunile, care potrivit art. 2 din aceeași hotărîre, sînt: •— amendă de la 500—1.500 lei pentru persoanele fizice și — amendă de la 1.500—4.000 lei pentru persoanele juridice. ART. 2. — In vederea executării la timp şi în condiţii optime a lucrărilor de însămînţări, întreţinerea culturilor, recoltarea şi transportul produselor, birourile executive ale consiliilor populare comunale vor emite, pînă la 5 aprilie 1976, decizii prin care vor stabili principalele măsuri privind organizarea şi desfăşurarea lucrărilor din campaniile agricole, data începerii şi terminării lucrărilor pentru fiecare cultură, orarul de lucru în agricultură, precum şi obligativitatea participării la muncă a tuturor locuitorilor satelor, inclusiv a persoanelor încadrate în unităţile socialiste, a navetiştilor şi a soţiilor acestora, în frunte cu primarul comunei. Membrii birourilor executive ale consiliilor populare comunale şi alte cadre cu munci de răspundere de pe teritoriul comunei vor fi repartizaţi pe formaţiuni de lucru, cu sarcina de a urmări şi asigura executarea măsurilor prevăzute. Cu sprijinul deputaţilor, vor mobiliza cetăţenii din circumscripţiile electorale respective la efectuarea tuturor lucrărilor agricole şi la realizarea planurilor de cultură şi livrări la fondul de stat pentru gospodăriile populaţiei. ART. 3. — Pe durata desfăşurării campaniilor agricole şi în special în perioada întreţinerii culturilor și recoltării produselor, birourile executive ale consiliilor populare comunale vor stabili orarul de funcţionare al magazinelor de desfacere, ţinînd seama atît de necesitatea participării întregii populaţii la lucrările agricole, cît şi de aceea a asigurării unei aprovizionări corespunzătoare cu cele necesare. ART. 4. — Comitetele şi birourile executive ale consiliilor populare municipale, orăşeneşti şi comunale vor lua măsuri pentru realizarea integrală şi la termen a lucrărilor de îmbunătăţiri funciare prevăzute în planurile şi programele aprobate. In acest scop, se vor defalca sarcinile pe fiecare cetăţean apt de muncă, stabilindu-se termenele şi volumul lucrărilor ce urmează a se executa în vederea prevenirii şi combaterii proceselor de eroziune, alunecări, inundaţii, înmlăştinare, sărăturare, poluare cît şi a altor procese de degradare a terenurilor agricole, pentru menţinerea şi îmbunătăţirea fertilităţii şi a potenţialului productiv al acestora. Pentru neaplicarea de către deţinătorii de terenuri agricole a lucrărilor şi măsurilor tehnice stabilite prin studiile şi proiectele de sistematizare şi de organizare a teritoriului agricol, pentru protecţia, amenajarea şi ameliorarea terenurilor ,— fapta constituind contravenţie conform art. 1, lit. i din H.C.M. nr. 656/1975 , primarii vor încheia acte de constatare şi vor aplica sancţiuni, potrivit celor arătate la art. 2. Concomitent, comitetele şi birourile executive ale consiliilor populare se vor îngriji de întreţinerea, exploatarea şi protecţia amenajărilor de irigaţii şi a celorlalte lucrări de îmbunătăţiri funciare, încălcarea acestor norme, de către deţinătorii de terenuri, de alte persoane sau de către unităţi socialiste, constituie contravenţie — în temeiul art. 1 din H.C.M. nr. 152/1975 — şi se sancţionează cu amendă între 200—5.000 lei, potrivit distincţiilor prevăzute la articolul 2 din aceeaşi hotărîre. Degradarea terenurilor agricole, distrugerea sau degradarea lucrărilor de îmbunătăţiri funciare, a culturilor, viilor,, livezilor, păşunilor şi fîneţelor, a bornelor şi semnelor topografice sau geodezice, împiedicarea luării măsurilor de conservare sau de salvare a unor astfel de bunuri, precum şi înlăturarea acestor măsuri, constituie infracţiuni — potrivit art. 69 din Legea nr. 59/1974 — şi se pedepsesc potrivit art. 217 şi 231 din Codul penal, cu închisoare pînă la trei ani. ART. 5. — Comitetele și birourile executive ale consiliilor populare municipale, orăşeneşti și comunale vor urmări crearea condițiilor necesare în unităţile socialiste din teritoriu pentru asigurarea dezvoltării creşterii animalelor, a realizării sarcinilor de plan pe această linie, inclusiv a acţiunilor legate de ameliorarea efectivelor, sporirea producţiei animaliere, îmbunătăţirea pajiştilor şi apărarea sănătăţii animalelor. Pentru asigurarea nevoilor de consum ale populaţiei şi sporirea disponibilităţilor de valorificare, toţi locuitorii din mediul urban şi rural, care au condiţii de creştere a animalelor, sunt obligaţi — în temeiul articolului 7 din Legea nr. 40/1975 — să realizeze sarcinile de efective şi producţiile stabilite de birourile, respectiv comitetele executive ale consiliilor populare comunale, orăşeneşti şi municipale. Primarul comunei, membrii birourilor executive ale consiliilor populare comunale şi ceilalţi activişti de stat, vor fi exemple demne de urmat în acţiunea de creştere a animalelor şi de contractare a acestora cu organele de contractare. Comitetelor şi birourilor executive ale consiliilor populare le revine sarcina să întocmească, cu consultarea maselor de cetăţeni, programe de perspectivă şi planuri anuale de creştere a animalelor în gospodăriile populaţiei, care se vor supune dezbaterii adunărilor generale ale locuitorilor şi spre adoptare consiliilor populare respective. Refuzul îndeplinirii sarcinilor de creştere a animalelor stabilite de către consiliile populare constituie contravenţie — potrivit art. 41, litera ,,a) din Legea n.r. 40/1975 — şi se sancţionează de primar conform art. 42 din aceeaşi lege cu amendă de la 300 la 1.500 lei.— ART. 6. — Răspunderea pentru neaplicarea regulilor privind folosirea fondului funciar, a lucrărilor de tehnică agricolă şi acţiunilor agrozootehnice obligatorii revin, potrivit art. 20—26 din Legea nr. 4/1970: a) comitetelor şi birourilor executive ale consiliilor populare municipale, orăşeneşti şi comunale, pentru neurmărirea aplicării în mod corespunzător a măsurilor privind valorificarea deplină a tuturor condiţiilor pedoclimatice şi social-economice şi nerealizarea sarcinilor de plan din agricultură pe teritoriul în care-şi desfăşoară activitatea; b) organelor agricole, pentru indicaţiile tehnice care se dovedesc necorespunzătoare, pentru reasigurarea seminţei, materialului săditor, materialului biologic, reproducătorilor de rasă, îngrăşămintelor, insectofungicidelor, produselor de uz veterinar şi celorlalte materiale necesare producţiei agricole; c) organelor de conducere ale unităţilor agricole socialiste, dacă nu au creat condiţiile necesare executării lucrărilor, nu au asigurat mijloacele de producţie, nu au repartizat volumul de lucrări pe formaţiuni de lucru, pe membrii cooperatori şi muncitori şi pe perioade de executare a lucrărilor; d) specialiştilor agricoli, pentru deficienţe" în organizarea procesului de producţie, pentru nestabilirea perioadelor optime de executare a lucrărilor şi neefectuarea controlului calităţii acestora, nefolosirea raţională a mijloacelor de producţie şi a forţei de muncă, pentru neinstruirea corespunzătoare a muncitorilor ori a membrilor cooperatori privind condiţiile tehnice de executare a lucrărilor, în sectoarele în care îşi desfăşoară activitatea. Specialiştii agricoli care lucrează în cooperativele agricole de producţie răspund direct faţă de cooperativele agricole respective pentru pagubele materiale aduse din vina lor şi în legătură cu munca lor; e) muncitorilor din unităţile agricole de stat şi membrilor cooperatori, pentru neexecutarea în bune condiţii a lucrărilor agricole stabilite pe culturi şi pe perioade de lucrări, neparticiparea la muncă în zilele stabilite de organele de conducere, neîntreţinerea corespunzătoare a animalelor, precum şi neîngrijirea mijloacelor de producţie ce le sunt încredinţate; f) membrilor cooperativelor agricole de producţie şi producătorilor agricoli individuali, pentru neexecutarea în gospodăria lor personală a lucrărilor prevăzute de lege. încălcarea cu vinovăţie a obligaţiilor de muncă atrage după sine răspunderea penală, disci-Preşedinte, plinară, contravenţională şi materială, după caz. în cazul persoanelor încadrate în muncă sancţiunile disciplinare sunt cele prevăzute de Codul muncii şi de Legea nr. 1/1970 privind organizarea şi disciplina muncii în unităţile socialiste. Pentru membrii cooperativelor agricole de producție sancțiunile disciplinare ce li se aplică pentru nerespectarea îndatoririlor statutare sunt: a) refacerea fără plată a lucrărilor de calitate necorespunzătoare executate, ori suportarea pagubelor, în condițiile legii, în cazul în care lucrările nu se mai pot reface; b) pierderea dreptului de retribuire suplimentară în anul de plan; c) reţinerea pînă la cel mult 10 la sută din remunerare pentru numărul normelor efectuate; d) pierderea pe timp limitat a dreptului de a obţine lot în folosinţă personală şi redobîndirea acestuia după ce în prealabil a efectuat numărul minim de zile calendaristice stabilit de adunarea generală. Stabilirea şi aplicarea sancţiunilor disciplinare se fac în condiţiile şi cu procedura prevăzute în statutul cooperativei agricole şi în regulamentul de ordine interioară. Sancţiunile disciplinare, atît pentru persoanele încadrate în muncă, cît şi pentru membrii cooperativelor agricole de producţie, se aplică independent de sancţiunile contravenţionale sau de răspunderea penală sau materială. ART. 7. — Direcţia generală pentru agricultură şi industrie alimentară şi comitetele şi birourile executive ale consiliilor populare municipale, orăşeneşti şi comunale vor urmări ca întreaga producţie obţinută de cooperativele agricole să se transporte din cîmp ,la locurile de depozitare, fiind interzisă repartizarea de produse direct din lan. Orice repartizare de produse din cîmp sau neaprobată de Direcţia generală pentru agricultură şi industrie alimentară va fi sancţionată disciplinar, potrivit prevederilor statutului cooperativelor agricole de producţie. ART. 8. — Comitetele şi birourile executive ale consiliilor populare municipale, orăşeneşti şi comunale vor prelucra prevederile prezentei decizii şi principalele dispoziţii legale din domeniul agriculturii, în prima sesiune a consiliului popular, iar în comune decizia se va prelucra şi în adunări cu toţi locuitorii. Periodic vor analiza, în şedinţe operative, realizarea planului şi a sarcinilor ce rezultă din prezenta decizie şi din propriile decizii, stabilind măsuri concrete pentru îmbunătăţirea activităţii. ART. 9. — Direcţia generală pentru agricultură şi industrie alimentară şi Secţia control, administraţie locală de stat şi secretariat, vor controla şi sprijini pe teren, aplicarea prezentei decizii, informînd trimestrial Comitetul executiv asupra constatărilor și asupra măsurilor ce se impun. Secretar, DECIZIA NR. 142, DIN 30 MARTIE 1976, A COMITETULUI EXECUTIV AL CONSILIULUI POPULAR AL JUDEȚULUI MUREȘ • STEAUA R0QIE PAGINA 3