Steaua Roşie, octombrie 1981 (Anul 33, nr. 232-258)

1981-10-14 / nr. 243

ORGAN AL COMITETULUI JUDEŢEAN .MUREŞ AL PCR ŞI AL CONSILIULUI POPULAR JUDEŢEAN Toate forţele satelor la încheierea grabnică a însămînţării griului, la impulsionarea recoltărilor şi transportul produselor Sîntem la jumătatea lunii octombrie, cindi firesc era ca însămînţarea griului să fie în faza finală, iar recoltarea, transportul şi depozitarea roadelor toamnei să fie mult avansată. Vremea a fost frumoasă cum rar s-a mai întîmplat în ultimii ani. Cine a fost gospodar şi a folosit din plin torţele satelor la culesul şi transportul produselor, unde mecanizatorii au muncit şi noaptea la pregătirea terenului, iar ziua, în ritm sporit, la semănat, a ciştigat. Cum se prezintă de fapt situaţia la zi la recoltări şi însămînţări ? In ansamblu pe judeţ însămînţarea culturilor de toamnă a fost efectuată pe suprafeţe mari. Din acestea planul la culturile furajere a fost realizat în proporţie de 102 la sută, la orz şi orzoaica 107 la sută, iar la grîu se lucrează în ritm susţinut pentru ca semănatul să fie încheiat în epoca optimă. In situaţia cînd semănatul griului practic trebuia să fie în faza finală, nu se poate spune că ar fi fruntaşi. Totuşi, menţionăm că deşi cu întîrziere, consiliul agroinbustcial Sovata a încheiat semănatul griului pe cele 1.400 ha prevăzute. Este cu totul inexplicabilă grava rămînere în urmă a însămînţării griului în C.U.A.S.C. Sighişoara, Miercurea Nirajului, Reghin, Morăreni, Sîngeorgiu de Pădure care trebuiau ca semănatul griului să-l încheie încă la 1 octombrie, nici în prezent nu au terminat lucrarea. Mai multă operativitate pentru încheierea grabnică a însămînţării griului trebuie depusă şi în C.U.A.S.C. Sărmaşu, Tg.-Mureş, Ungheni, Zau şi altele, unde mai sunt mari suprafeţe de semănat. Cit priveşte celelalte lucrări, recoltarea sfeclei, culesul porumbului cît şi celelalte lucrări de sezon, inclusiv transporturile, să fie mult impulsionate pentru ca nimic din ceea ce a rodit pămîntul să nu se piardă. SEMANATURILE STAU NEFOLOSITE Mai sînt doar cîteva zile din epoca optimă de semănat şi vrem să vedem cum e utilizat timpul, cu ce grabă se acţionează. La cooperativa agricolă din Bălagriul este prevăzut a fi însămînţat pe 300 ha. In situaţia cînd lucrarea era făcută pe numai 265 ha, adică în proporţie de 53 la sută, ne aşteptam ca la semănat să se lucreze din plin. Găsim însă tocmai contrariul. Cu 7 discuri se lucra la pregătirea terenului. Eugen Comşa, inginerul şef al C.A.P., cît şi Ioan Lazăr, şeful secţiei de mecanizare au convenit ca pe o zi bună să sisteze semănatul. Aşa se explică faptul că 2 semănători de mare randament care măcar după masă puteau fi introduse în lucru, stăteau. Ni s-a spus că au oprit semănatul pentru a se pregăti suprafeţe mai mari, de ordinul zecilor de hectare şi apoi să se semene ... Optică riscantă acum, toamna, cînd mai survin şi ploi, şi ele nu au întîrziat. Pentru grăbirea lucrărilor s-au luat măsuri de introducere a schimbului doi la pregătirea terenului, la concentrarea la brigăzile din Băla şi Ercea a unor forţe mai mari la culesul porumbului şi scosul sfeclei de zahăr. Se simte nevoia imprimării unui ritm mai alert şi la aprovizionarea cu încă 150 t de îngrăşăminte chimice şi cu benzină a autocamioanelor C.A.P. GRABA, dar nu in dauna calitAtii .. La C.A.P. Crăieşti, din 400 ha doar 220 ha au primit sămînţa de grîu. Este şi firesc ca în situaţia cînd scadenţa epocii optime bate la uşă să fie luate măsuri de urgentare a lucrărilor. Dar nu în dauna calităţii. La discuit, în ferma din Milăşel, condusă de Ioan Gorea, se lucra cu 8 discuri. Ing. Demeter Elena, preşedinta C.A.P., insista asupra pregătirii unui pat germinativ corespunzător. Necazul era că după un disc în loc de 3 cîmpuri de grape erau ataşate numai două. Erau insuficiente maşinile la transportul sfeclei şi deloc la porumb. Folosirea cailor la transport era îngreuiată de lipsa cafelelor pentru potcovit. In timpul raidului se controlează şi starea tehnică a semănătorii deservite de Augustin Porav. Ca specialist care a lucrat peste 27 de ani în domeniul mecanizării, ochiul versat al tovarăşului ing. Csomos Attila, preşedintele U.J.C.A.P. Mureş, a depistat uşor neregulile. La semănat în loc de viteza I sau a II-a, mecanizatorul o folosea pe a III-a. Pericol de a nu realiza densitatea. Suporţii brăzdarelor nu erau bine fixaţi, ceea ce a permis ca unele rînduri să se suprapună. Nu era o ordonare bună a brăzdarelor nici pe orizontală ... . Timpul fiind înaintat, se impune ca semănatul să fie grabnic încheiat, la fel recoltarea şi transportul sfeclei de zahăr, să fie intensificat culesul porumbului. REMUS CÂMPEAN Recoltarea porumbului în ferma din Miheș a I.A.S. Zau In pagina a 3-a: ÎMPOTRIVA PRACTICILOR CARE AFECTEAZĂ BUNA APROVIZIONARE A POPULAȚIEI „Ştiinţă, tehnică, producţie“ — iată genericul adoptat de Congresul al XI-lea al U.T.C., sub semnul căruia se desfăşoară activitatea de creaţie tehnico-ştiinţifică a tineretului. Creativitatea, ingeniozitatea, perseverenţa în materializarea faptelor, a ideilor sunt trăsături proprii tinereţii. Ele îşi găsesc materializarea în cele peste 250 de teme preluate de comisiile profesional-ştiinţifice din planurile tematice de invenţii şi inovaţii ale unităţilor economice, precum şi a celor peste 700 de teme, preluate de comisiile de creaţie ale centrului universitar Tg.Mureş, lucrări a căror eficienţă economică se cuantifică la peste 30 milioane lei. Temele au un conţinut ce vizează în primul rînd producţia: soluţionarea problemelor fiecărei unităţi în domeniul reducerii efortului valutar, al asimilării de noi produse, reducerii consumurilor de materii prime, materiale, combustibil, folosirea înlocuitorilor. Iată şi câţiva tineri pentru care descoperirea noului, limbajul tehnologiilor moderne nu sunt piscuri de necucerit. Máthe Csaba, inginer la întreprinderea „Metalotehnica“, a conceput „Circuitul de temporizare polivalent“; Nagy Attila, instalator la Şantierul 6 instalaţii din cadrul T.C.M. Mureş, a realizat „Maşina mecanică de cositorit“; Aurel Comas şi Csaba Iosif, inginer, şi respectiv subinginer la Combinatul chimic din Tîrnăveni, s-au ocupat de „Posibilităţile de recuperare a căldurii apelor de răcire de la cuptoare şi compensarea puterii reactive la cuptoarele de carbid“. Şi fiindcă am adus în discuţie activitatea tinerilor de la Combinatul chimic din Tîrnăveni, mai spunem că recenta iniţiativă a comisiei de creaţie tehnico-ştiinţifică se numeşte „Aveţi o problemă tehnică ? O rezolvăm noi !“. Comisia condusă cu deosebită competenţă profesională de inginerul Ionel Andrei „se luptă“ pentru a găsi căile cele mai bune de raţionalizare a consumurilor, valorificarea materiilor prime, a materialelor refolosibile, creşterea productivităţii muncii, obţinerea unor produse de bună calitate, competitive pe piaţa internă şi internaţională. Organizarea pe subcomisii în cadrul secţiilor de producţie a permis fiecăruia să facă totul ca odată cu realizarea atribuţiilor de serviciu să descifreze enigme ale chimiei sau să aştearnă pe planşetă subansamblele componente ale noilor utilaje. Avînd cîte un grafic de execuţie pentru fiecare din cele 11 lucrări preluate spre rezolvare de către comisia de creaţie tehnico-ştiinţifică, se" poate urmări stadiul concret la care se află lucrarea. înainte de termenul planificat au trecut de la planşetă la execuţie în secţiile de producţie trei lucrări: „Matriţe pentru îndoit tabliere“, „Polizor pendular special cu dispozitiv de prindere“, „Proiectul unei instalaţii de reciclare a apelor convenţional curate la secţia săruri anorganice“. Deceniul „Ştiinţei, tehnicii calităţii şi eficienţei“ ne oferă posibilităţi de afirmare dar ne şi cheamă să lărgim mai mult aria de cuprindere a ştiinţei şi tehnicii româneşti. VIORICA MANTA BAKO ANUL XXXIII , Nr. 243 (7.314) Va fi Miercuri,1 II 14 octombrie 1981 Nr. 4 pagini, II 30 de bani // Pe şantierele de construcţii să se acţioneze pentru punerea în funcţiune a tuturor obiectivelor La încheierea celui de-al treilea trimestru al anului o analiză a rezultatelor obţinute în îndeplinirea planului de investiţii pe judeţ relevă o seamă de aspecte pozitive, dar şi multe neajunsuri. Astfel, planul de investiţii pe primele nouă luni a fost îndeplinit atît la total cît şi la structura de construcţii-montaj de mulţi beneficiari, ca: întreprinderea de reţele, instalaţii şi distribuire a gazului natural, I.F.E.T. Reghin, Întreprinderea comerţului cu ridicata de textile şi încălţăminte, întreprinderea judeţeană de gospodărie comunală şi locativă şi Secţia tehnică de investiţii a Consiliului popular judeţean. Cu toate acestea, rezultatele pe ansamblul judeţului nu pot fi considerate corespunzătoare. Se înregistrează importante rămîneri în urmă la Combinatul chimic Tîrnăveni, Combinatul de îngrăşăminte chimice, „Prodcomplex“, I.R.E. Mureş, TLEFOR, întreprinderea de prefabricate din beton Ungheni, I.T.A., Ţesătoria de mătase Tîrgu Mureş, O.J.T. şi T.C.M. la investiţiile proprii. La o serie de lucrări ca: dezvoltările de la „Electromureş“ şi „Nicovala“, extinderea centralei termice şi a reţelelor la Combinatul de îngrăşăminte chimice, instalaţiile de anhidridă cromică şi de acid tormic şi oxalic ca şi dezvoltarea centralei de la Combinatul chimic Tîrnăveni, extinderea atelierului de produse extrudate din P.V.C. şi creşterea producţiei de poliesteri armaţi la „Prodcomplex“, precum şi la întreprinderea de prefabricate din beton armat, la Fabrica de mobilă ILF,FOR şi la alte obiective se înregistrează rămîneri în urmă. Analiza evidenţiază menţinerea în acest an a unor deficienţe provenind în principal din modul în care lucrările au fost pregătite, neajunsuri ce au persistat şi pe timpul execuţiei. Datorită neasigurării condiţiilor de bază, unele lucrări nu au fost începute la termenele planificate, beneficiarii nu au asigurat la timp documentaţiile de execuţie, utilajele tehnologice şi aparatele de măsură şi control sau materialele de montaj, fapt care a dus la rămîneri în urmă în execuţie şi în îndeplinirea planului de investiţii. Concretizînd analiza la cîteva lucrări cu termene de punere în funcţiune în acest an, ca în cazul dezvoltării X. M. „Republica“, la capacităţile cu termene expirate, aflate în probe tehnologice, se constată că există utilaje incomplete, unele nu sunt încă asigurate, iar altele prezintă serioase defecţiuni. La instalaţia de fabricare a materialelor foto a Combinatului de îngrăşăminte chimice, neasigurarea unor utilaje şi aparate de măsură şi control, ca şi lipsa unor materiale necesare efectuării probelor tehnologice, aflate în curs de desfăşurare, au determinat depăşirea termenului planificat de punere în funcţiune, la capacităţile de la Ţesătoria de mătase Tîrgu Mureş unele utilaje ce condiţionează punerea în funcţiune nu au fost asigurate, iar altele necesită modificări de volum important; în ce priveşte dezvoltarea întreprinderii „Nicovala“, lucrare începută cu întîrziere, o serie de utilaje nu sunt asigurate, avînd termene de livrare necorelate cu graficul de eşalonare şi de punere în funcţiune; la capacităţile de la întreprinderea de prefabricate din beton armat, cu termene de punere în funcţiune expirate, lucrările nu sunt finalizate în vederea efectuării probelor şi punerii în funcţiune Toate acestea au avut consecinţe negative în îndeplinirea sarcinilor de MIRCEA FODOR director al Sucursalei judeţene Mureş a Băncii de investiţii (Continuare în pag . 4-a) Construcţii noi la Luduş