Steaua Roşie, octombrie 1983 (Anul 34, nr. 232-257)

1983-10-14 / nr. 243

ORGAN AL COMITETULUI JUDETEAN MURES AL PCR SI AL CONSILIULUI POPULAR JUDETEAN| La Combinatul de îngrăşăminte chimice „AZOMUREŞ“ Acordul global stimulează creşterea producţiei şi a calităţii In perioada primelor trei trimestre din acest an, colectivul combinatului tîrgumureşean „Azomureş“ a înregistrat succese de seamă în realizarea sarcinilor de plan, depăşind cu 64,9 milioane lei prevederile producţiei marfă, cea mai mare parte a sporului fiind obţinută pe seama creşterii productivităţii muncii. Este semnificativ faptul că activitatea secţiilor unităţii s-a desfăşurat pe baza sistemului de muncă în acord, ceea ce a asigurat chimiştilor o bună experienţă în organizarea producţiei şi a muncii, în urmărirea realizării ritmice a producţiei fizice. — Recentul decret privind aplicarea generalizată a acordului global vine să întărească mai mult răspunderea fiecăruia la locul de muncă, să stimuleze creşterea producţiei, productivităţii şi calităţii — ne spune Andrei Cozoş, contabil şef al combinatului. în cazul unităţii noastre, acordul global cuprinde 97 la sută din întregul personal muncitor, inclusiv conducerea combinatului, iar nivelul pînă la care am stabilit încheierea contractelor este cel al secţiilor. Am optat pentru această soluţie întrucît activitatea la nivelul instalaţiilor este condiţionată reciproc. De subliniat că întregul personal al secţiilor este cuprins în acord global. Peste tot au fost afişate sarcinile de producţie pe luna octombrie, privind planul în unităţi fizice, normele de consum, parametri de calitate, volumul de export (pentru secţiile care au plan la acest indicator). Mernţionez că prevederile decretului au fost primite şi dezbătute cu multă însufleţire de colectivul combinatului, oamenii muncii angajîndu-se să îndeplinească întocmai sarcinile ce le revin la producţia fizică, la export şi la indicatorii de calitate şi eficienţă. De la Petru Moga, omul care răspunde de implementarea generalizată a acordului global la nivelul combinatului, am aflat că sunt deja stabilite contractele ce se încheie între combinat și secții, lucrările de elaborare necesitînd un important volum de muncă pentru stabilirea manoperei specifice pe unitate de produs. Criteriile în baza cărora se retribuie munca în acord global, începînd cu data de 1 octombrie, sunt cele prevăzute în decret, plus indicatorii stabiliţi de ministerul de resort. — In cazul combinatului „Azomureş“ care este conţinutul indicatorilor în baza cărora se calculează şi se eliberează fondul de retribuire? — Indicatorii sunt diferenţiaţi pe categorii de personal, pentru toţi hotărîtor fiind criteriul îndeplinirii producţiei fizice pe fiecare sortiment. Aceşti indicatori sunt: pentru personalul muncitor direct productiv , încadrarea în normele de consum, realizarea prevederilor de calitate, îndeplinirea producţiei la export; pentru maiştri şi personalul tehnico-productiv — îndeplinirea producţiei fizice, realizarea prevederilor de calitate, încadrarea în cheltuielile materiale normate, realizarea producţiei pentru export; pentru conducerea combinatului — realizarea producţiei fizice, realizarea planului la export, îndeplinirea producţiei nete, realizarea planului producţiei marfă vîndută şi încasată, realizarea calităţii produselor, nedepăşirea cheltuielilor planificate la 1.000 lei producţie marfă. — Ar fi util să abordăm un exemplu ilustrativ. De pildă, secţia de îngrăşăminte chimice complexe (N.P.K.) trebuie să fabrice într-o lună 10.000 tone, din care 5.000 tone pentru export; în cazul îndeplinirii şi a celorlalte condiţii enumerate mai sus, secţiei i se planifică un fond de retribuire de 100.000 lei. Să presupunem că producţia fizică se depăşeşte cu 5 la sută, realizează indicatorii de calitate, dar nu-şi îndeplineşte cu 2 la sută planul la export (pentru care se aplică un coeficient de diminuare de 0,30 pentru fiecare procent nerealizat) şi depăşeşte cu un procent normele de consum (cu un coeficient de diminuare de 0,40). Situaţia, în exemplul nostru, se prezintă astfel: Deci, în acest caz, pentru sectribuţia efectivă a fiecărui membia respectivă se va elibera un bru al secţiei, fond de retribuire de 104.000 lei, care se va împărţi în funcţie de Convorbire consemnată de categoria de încadrare şi de con- M. BARDAŞANU Indicatori U.M. Plan Realizat »/6 Procent de creştere sau diminuare 1. Producţia fizică — îngrăşăminte N.P.R. tone 10.000 10.500 105 + 5 2. Alte condiţii — normele de consum 101 — 0,40 — calitate 100 — — export tone 5.000 4.900 98 — 0,60 Total + 4 Fond de retribuire planificat 100.000 X 1,04 x 104.000 lei. PACEA - CAUZA NOASTRĂ CEA MAI SCUMPĂ Adunarea populară de la Şcoala generală din comuna Papiu Ilarian Elevii şi cadrele didactice din comuna Papiu Ilarian s-au alăturat celorlalte colective de oameni ai muncii din judeţ, manifestînd pentru pace. Adunarea populară pentru dezarmare şi pace care a avut loc la Şcoala generală din comuna Papiu Ilarian a fost deschisă de Vasile Pal, secretar adjunct al comitetului comunal al F.D.U.S. In continuare au luat cuvîntul Lucreţia Nemeş, directoarea şcolii generale, Mathé Andrei, director adjunct cu probleme educative, Varga Katalin, comandant de unitate. Prin cuvintele lor, elevii şi cadrele didactice de la această şcoală s-au făcut mesagerii voinţei colective, răspunzînd însufleţitoarelor chemări ale Frontului Democraţiei şi Unităţii Socialiste. Participanţii au spus un NU răspicat războiului, manifestîndu-şi adeziunea deplină la strălucitele iniţiative de pace şi colaborare ale preşedintelui Nicolae Ceauşescu, luptător neobosit pentru destindere şi securitate internaţională, pentru cauza libertăţii şi independenţei popoarelor. „Suntem mîndri că cel mai iubit fiu al naţiunii noastre — tovarăşul Nicolae Ceauşescu, este iniţiatorul unor acţiuni ce slujesc dezarmarea şi pacea în Europa, în lume“. Cei peste 220 de participanţi la adunarea consacrată dezarmării şi păcii au scandat lozincile: „Ceauşescu — Pace“, „Ceauşescu — Béke“, în încheiere, participanţii la adunarea populară au adoptat textul unei telegrame adresate tovarăşului Nicolae Ceauşescu, în care îşi exprimă sentimentele de înaltă stimă şi preţuire pentru activitatea neobosită pe care o desfăşoară în folosul păcii şi colaborării între naţiuni, manifestîndu-şi deplina adeziune la politica internă şi externă a partidului şi statului nostru. S-a dat citire, de asemenea, scrisorilor adresate ambasadelor U.R.S.S. şi S.U.A. la Bucureşti, mesajului către Organizaţia Naţiunilor Unite, in care se adresează chemarea de a se acţiona, pînă ce nu va fi prea tîrziu, pentru dezarmare, pentru înfăptuirea păcii, aspiraţie supremă a umanităţii. prof. MATHE A. ANDREI La Şantierul instalaţii al Trustului de construcţii montaj din Tîrgu-Mureş a avut loc o mare adunare populară consacrată dezarmării și păcii Tovarăşul Nicolae Ceauşescu va efectua, împreună cu tovarăşa Elena Ceauşescu, o vizită oficială de prietenie în Republica Democratică Sudan Tovarăşul Nicolae Ceauşescu, secretar general al Partidului Comunist Român, preşedintele Republicii Socialiste România, va efectua, împreună cu tovarăşa Elena Ceauşescu, o vizită oficială de prietenie în Republica Democratică Sudan, la invitaţia preşedintelui Uniunii Socialiste Sudaneze, preşedintele Republicii Democratice Sudan, Gaafar Mohamed Nimeiri, şi a doamnei Buthayna Nimeiri, în ultima decadă a lunii octombrie 1983. Încheierea însăminţării griului — urgenţa întîi pe ogoare . Măsurile întreprinse de Comandamentul agricol judeţean de a grăbi însămînţarea griului, se concretizează în noi realizări. In cooperativele agricole, însămînţarea griului a fost efectuată în proporţie de 80 la sută. Au mai rămas de însămînţat peste 10.500 ha. In C.A.P. Petelea şi Solovăstru şi multe altele semănatul griului a fost încheiat pe întreaga suprafaţă planificată. „în prezent, ne spune ing. Tolcor Ştefan, directorul Trustului S.M.A. Mureş, se lucrează în funcţie de pregătirea terenului, cu cite 250—270 de semănători. Din cauza lipsei precipitaţiilor pentru pregătirea unui pat germinativ bun se fac în medie 4—5 discuiri şi 1—2 tăvălugiri“. In raidul efectuat ne oprim in unităţile agricole din consiliul agroindustrial Luduş. Aici, Ioan Zagon, primarul oraşului Luduş, împreună cu Gheorghe Sărăcuţ, preşedintele consiliului agroindustrial, acum după încheierea recoltării porumbului de pe cele 2.949 ha, au luat măsuri de redistribuire a forţelor în vederea eliberării terenului de coceni, a recoltării şi transportului sfeclei de zahăr, pentru a crea condiţii pentru încheierea cit mai repede a însăminţării griului. Din cele 3.400 ha destinate culturii griului lucrarea s-a făcut pe 2.900 ha, în cooperativele agricole din Cheţani pe 460 ha, la cea din Aţîntiş pe 450 ha, ca urmare a bunei organizări a muncii semănatul griului este pe terminate. Intrucît la C.A.P. Aţîntiş, în ul- REMUS CÂMPEAN (Continuare în pag. a 3-a) Mecanizatorii şi tehnicienii din Bărboşi acordă o mare atenţie insămînţărilor de toamnă