Steaua Roşie, aprilie 1989 (Anul 40, nr. 77-102)

1989-04-01 / nr. 77

f\ t V/i ‘ i * 'BBOlfT'A*! Î0*T! Steaua roşie ORGAN AL COMITETULUI JUDEŢEAN MUREŞ AL PCR SI AL CONSILIULUI POPULAR JUDEŢEAN Sub preşedinţia tovarăşului Nicolae Ceauşescu ŞEDINŢA COMITETULUI POLITIC EXECUTIV AL C.C. AL P.C.R. Sub preşedinţia tovarăşului Nicolae Ceauşescu, secretar general al Partidului Comunist Român, a avut loc, vineri, 31 martie, şedinţa Comitetului Politic Executiv al CC al PCR, care a dezbătut materiale ce urmează a fi prezentate Plenarei Comitetului Central al partidului din 12 aprilie a.c. In cadrul şedinţei, Comitetul Politic Executiv a analizat şi aprobat Propunerile privind nivelurile orientative ale dezvoltării economico-sociale ale Republicii Socialiste România în anul 1990 şi în cincinalul 1991—1995. Comitetul Politic Executiv a dat o înaltă apreciere contribuţiei determinante a tovarăşului Nicolae Ceauşescu la elaborarea, pe baze profund ştiinţifice, a acestor propuneri, subliniind că sub îndrumarea nemijlocită a secretarului general al partidului s-a desfăşurat întreaga activitate de fundamentare a nivelurilor de dezvoltare a ţării în cincinalul viitor, fiind examinate în mai multe etape, pe ansamblul economiei, pe, ramuri, ministere şi în profil teritorial, în raport direct cu cerinţele fundamentale ale creşterii tot mai puternice a forţelor de producţie, sporirii neîncetate a avuţiei naţionale, progresului general al societăţii noastre socialiste. S-a subliniat că îndeplinirea, în bune condiţii, a prevederilor planului pe 1990 asigură înfăptuirea integrală, a hotărîrilor Congresului al XTII-lea şi Conferinţei Naţionale ale partidului, marcînd încheierea cu succes a celui de-al optulea cincinal, a unei etape importante în dezvoltarea ţării şi trecerea României într-un stadiu superior de dezvoltare economicosocială, pe calea făuririi societăţii socialiste multilateral dezvoltate şi înaintării spre comunism. Comitetul Politic Executiv a subliniat că orientările generale ale dezvoltării în viitorul cincinal — stabilite in deplină concordanţă cu posibilităţile reale ale ţării şi care urmează să stea la baza Programului-directivă ce va fi dezbătut de întregul partid şi popor şi supus aprobării celui de-al XIV-lea Congres al PCR — pun un accent deosebit pe dezvoltarea intensivă a întregii economii naţionale, pe înfăptuirea programelor de organizare ştiinţifică şi modernizare a producţiei, pe baza celor mai noi cuceriri ale ştiinţei şi tehnicii, pe realizarea unei noi calităţi a muncii în toate domeniile. Cincinalul viitor — a subliniat secretarul general al partidului, tovarăşul Nicolae Ceauşescu — trebuie să fie cincinalul realizării programelor de modernizare, al creşterii eficienţei, a nivelului tehnic şi calitativ al întregii producţii. Să facem astfel ca România să devină o ţară a produselor de înaltă calitate, competitive, comparabile cu cele mai bune produse similare realizate pe plan mondial. Propunerile privind nivelurile orientative prevăd, de asemenea, sporirea substanţială a producţiei agricole, vegetale şi animaliere, prin folosirea mai bună a tuturor condiţiilor pe care le oferă agricultura noastră socialistă, asigurîndu-se înfăptuirea obiectivelor noii revoluţii agrare. In lumina orientărilor şi obiectivelor de ansamblu ale viitorului cincinal, urmează să se stabilească şi programul de dezvoltare economico-socială a tuturor localităţilor — oraşelor şi comunelor — pe baza principiilor autoconducerii, autogestiunii şi autofinanţării. In acelaşi timp, se prevăd creşterea producţiei de export, sporirea schimburilor economice externe şi a cooperării economice internaţionale, intensificarea participării României la diviziunea internaţională a muncii, la schimbul mondial de valori. Propunerile privind nivelurile dezvoltării economico-sociale în cincinalul 1991—1995 prevăd, ca orientare fermă, creşterea venitului naţional şi ridicarea, pe această bază, a gradului de bunăstare şi civilizaţie al întregului nostru popor, ţelul suprem al politicii partidului, esenţa orinduirii noastre socialiste. Comitetul Politic Executiv a examinat, apoi, Raportul privind evoluţia preţurilor şi tarifelor în anul 1988. A fost evidenţiat faptul că, în cursul anului trecut, preţurile şi tarifele s-au menţinut la nivelul anului 1987, situîndu-se sub limitele planificate. Aceasta evidenţiază, încă o dată stabilitatea preţurilor în ţara noastră, viabilitatea, caracterul sănătos al economiei naţionale, confirmînd pe deplin temeinicia politicii economice a partidului şi statului. S-a subliniat că, în actualele condiţii economice internaţionale, cînd aproape toate ţările lumii sunt afectate de inflaţie, de creşterea continuă a preţurilor, România se numără printre puţinele state în care preţurile — de producţie, de livrare şi cu amănuntul — s-au menţinut la acelaşi nivel şi chiar au scăzut. Măsurile adoptate în anul 1988, la indicaţia tovarăşului Nicolae Ceauşescu, în vederea perfecţionării mecanismului economicofinanciar prin îmbunătăţirea sistemului de formare a preţurilor, asigură creşterea rolului acestora în buna utilizare a fondurilor materiale şi băneşti, reducerea tuturor categoriilor de cheltuieli, desfăşurarea eficientă a activităţii economice. Pe piaţa ţărănească, indicele preţurilor a cunoscut, de asemenea, o evoluţie pozitivă, acesta fiind mai mic decât în anul 1987, în timp ce au crescut cantităţile de produse agroalimentare vîndute de producători. Comitetul Politic Executiv a cerut întreprinderilor, centralelor industriale, ministerelor, organelor de sinteză, financiar-bancare să ia măsuri ferme pentru respectarea strictă a disciplinei în domeniul preţurilor, pentru prevenirea oricăror tendinţe de majorare a acestora, pentru asigurarea stabilităţii tutror categoriilor de preţuri, aplicarea neabătută a prevederilor legale din acest domeniu hotărîtor pentru buna funcţionare a mecanismului economico-financiar, pentru dezvoltarea multilaterală a patriei. In continuarea şedinţei, Comitetul Politic Executiv a examinat Raportul privind punerea în funcţiune a magistralei a 3-a şi propuneri de dezvoltare în continuare a metroului bucureştean. Realizat la indicaţia secretarului general al partidului, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, metroul bucureştean — obiectiv de o deosebită însemnătate economică şi socială, demn de Capitala patriei noastre socialiste — funcţionează, în prezent, cu două magistrale, ce însumează 50 km de linie dublă, care străbat Bucureştiul. Totodată, în curs de finalizare se află lucrările la magistrala a treia, Gara de Nord — Dristor 2, în lungime de 10 km, urmînd a fi dată în exploatare în luna august anul acesta. Astfel, lungimea totală a reţelei de metrou va atinge, în anul 1989, 60 km de cale dublă, cu 38 de staţii, îndeplinindu-se, cu un an mai devreme, sarcinile stabilite. Pornind de la aceste realizări, Comitetul Politic Executiv a aprobat propunerile privind dezvoltarea în continuare a metroului şi începerea, în acest an, a lucrărilor de execuţie pe noile tronsoane: Leontin Sălăjan — Policolor, în lungime de 4,1 km şi Basarab — Griviţa Roşie — 1 Mai — Pajura, în lungime de 4,5 km. Aceste două tronsoane se prevede a fi puse în funcţiune cel mai tîrziu pînă la 23 august 1991. Comitetul Politic Executiv a soluţionat, de asemenea, probleme curente ale activității de partid şi de stat. 1r rx - 13 h rp) / Anul XL | Nr. 77 (9.627) 'A Simbătă, | 1 aprilie 1989 N k 4 pagini II 50 de bani // La Fabrica de furnire estetice din Ierbuş sunt puşi în valoare arborii de fag, stejar, răşinoase, realizîndu-se astfel, pe an, milioane de metri pătraţi de furnire pentru industria mobrei. Foto: SZÁSZ CAROL REPERELE ACTUALITĂŢII AGRICOLE ■ Plantarea cartofilor de toamnă ■ însămînţarea cînepei ■ Grăparea ogoarelor ■ Erbicidarea păioaselor • Condiţiile din această primăvară, excesiv de secetoasă, impun urgentarea tuturor însămînţărilor de sezon, care au ajuns la 34 la sută din prevederi • Urgenţa perioadei actuale — încheierea neîntîrziată a plantării cartofilor de toamnă şi a însămînţării cînepei pentru fibră • Atenţie deosebită erbicidării păioaselor! • Pentru menţinerea apei în sol, toate terenurile destinate în continuare însămînţărilor să fie cît mai grabnic grăpate! Valorificînd condiţiile bune de lucru din această primăvară şi pregătirile temeinice efectuate din timp lucrătorii ogoarelor mureşene au desfăşurat în campanie o activitate susţinută, reuşind să însămînţeze pînă ieri 41.757 ha cu diverse culturi, adică 34 la sută din prevederi. Condiţiile din această primăvară timpurie şi excesiv de secetoasă impun însă în continuare urgentarea tuturor însămînţărilor. Intre urgenţele actualei perioade se înscriu lucrările de grăpare a terenului, pentru păstrarea apei în sol, plantarea cartofilor de toamnă şi însămînţarea cînepei, lucrări care în unităţile sectorului socialist al judeţului au fost realizate pe 62 şi, respectiv, 70 la sută din suprafeţele planificate. VASILE ORZA (Continuare în pag. a 2-a) De astăzi. O nouă categorie de oameni ai muncii beneficiază de majorarea După cum se ştie, începută la 1 august 1988, din iniţiativa şi la propunerea secretarului general al partidului, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, majorarea retribuţiei personalului muncitor se constituie într-o amplă acţiune socială situată în deplină concordanţă cu programul strategic al Partidului Comunist Român, program care presupune creşterea continuă a nivelului de trai, material şi spiritual, al tuturor oamenilor muncii. De la X martie a început aplicarea unei noi etape, cea de-a III-a şi ultima, de majorare a retribuţiilor mai mari de 2.250 lei lunar, acţiune care, aşa cum a hotărît Comitetul Politic Executiv al CC al PCR din 2 martie, se va finaliza cu o lună mai înainte. De la 1 august 1989 întregul personal muncitor va beneficia de retribuţii majorate. De notat că oamenii muncii din economie vor beneficia de 24,4 miliarde de lei în plus pe acest an. începînd de astăzi, 1 aprilie, o nouă categorie de oameni ai muncii va fi cuprinsă în calculul de majorare a veniturilor. Beneficiarii acestor măsuri sunt oamenii muncii dintr-o serie de ramuri industriale, din foraj şi lucrări geologice. Unităţile din industrie incluse în majorarea de la această dată sunt cele subordonate Ministerului Petrolului, Ministerului Energiei Electrice şi Centralei departament a geologiei, în vederea aplicării măsurilor referitoare la majorarea retribuţiilor, Legea 4/1988 şi Decretul 206/1988 fac unele precizări. Astfel, persoanele cărora li se majorează retribuţiile, potrivit actului normativ citat, vor beneficia în continuare de drepturile de alocaţie de stat pentru copii, stabilite în condiţiile legii pînă la data majorării retribuţiilor. De asemenea, chiriile pentru locuinţe, stabilite pe baza retribuţiilor nemajorate, rămîn nemodificate. Retribuţiile tarifare majorate cuprind şi compensaţiile pentru produse agroalimentare, energie termică, gaze naturale şi combustibili. Personalului muncitor care a beneficiat pînă la data majorării retribuţiei de asemenea compensaţii, în raport cu numărul copiilor aflaţi în întreţinere, i se acordă alocaţia de stat pentru copii majorată, pentru fiecare copil. De drepturile de alocaţie de stat pentru copii, stabilite în condiţiile legii pînă la data majorării retribuţiilor, beneficiază în continuare întregul personal muncitor, indiferent de plafonul retribuţiei majorate. S-a stabilit, totodată, nivelul veniturilor cumulate ale părinţilor sau susţinătorilor legali, în raport cu care, începînd din acest an şcolar, se acordă burse elevilor şi studenţilor. Se precizează, de asemenea, că, pînă la 31 august 1989, contribuţia lunară a părinţilor sau susţinătorilor pentru copiii din creşe şi grădiniţe se menţine neschimbată. CONSTANTIN TODORAN jurist retribuţiilor ( WWiois-ra// . I