Steaua Roşie, iunie 1989 (Anul 40, nr. 128-153)

1989-06-10 / nr. 136

! 1 N nouă generaţie de liceeni i " se îndreaptă spre largul vieţii... Fic-i paşii înaripaţi !* precum îi sînt visurile! De-atîtea flori şi tinereţe explodează clipele cu clinchete de clopoţel, electrizînd inihmile, stîrind nostalgii... E sărbătoarea „ultimului clopoţel“! Despărţirea de profesori, de colegi, de banca, şi clasa, şi şcoala anilor de liceu, de condiţia de elev, închide un capitol din cartea vieţii. Peste ani (zece, cincisprezece, douăzeci... patruzeci.. .), pe -----ABSOLVENŢII----------------- atunci oameni trecuţi prin multe examene ale vieţii, absolvenţii de azi se vor reîntîlni, după tradiţie, şi vor căuta — dar cu ce pioasă sfioşenie! — clasaşi banca din ultima oră de şcoală pentru a se regăsi pe ei, cei care au fost... Pînă una-alta, însă, înconjuraţi de dragoste şi încredere, incendiază cu fiinţa lor ceasul de faţă al patriei! In puţinul răgaz cît le îngăduie această perioadă hotărîtoare pentru destinul lor, şi deci trăită mai intens, ca oricînd, şi-au permis, totuşi, o zburdălnicie a imaginaţiei şi sentimentelor, îmbrăcînd în straiul cuvintelor alese crezuri ce le aureolează conştiinţa, adevăruri călăuzitoare. Mă gîndesc la „promoţiile“ pe care şi le împart şi ni le împart, respectând o tradiţie, din care ni se recomandă aşa cum sunt şi cum vor să-i ştim: făclieri în ştafeta veşniciei noastre, frumoşi şi solemni, şi puri, şi de-o exuberanţă unică, mereu unică, precum soarele de primăvară ... Onorat şi eu de primirea unor astfel de „promoţii“ — efigii ale sărbătorii absolvirii, reprezentând mai mult decât un contract cu neuitarea — fie-mi îngăduit să reproduc un strop din lumina lor- Citez cugetarea-mesaj ce încadrează o fotografie. Aparţine unei absolvente a Liceului „Al. Papiu Ilarian“ din Tîrgu- Mureş: „OMUL, el este supremul miracol al naturii! Bucuraţi-vă că sînteţi oameni, desăvîrşind cu propria trăire acest miracol!“. ŞTEFAN NEAGU * -#^^1 J AfoifrAi)tm rom peana roșie nIn spiritul sarcinilor sublimate de tovarăşul NICOLAE CEAUŞESCU— rezultate maxime în producţie pentru îndeplinirea exemplara a planului pe semestrul I1 pe întregul an EXPORTUL, ONORAT EXEMPLAR Colectivul Cooperativei „Tehnolemn“ din Tîrnăveni, cel mai mare exportator al UJCM Mureş dar şi pe ţară în reţeaua UCECOM la produsele din lemn, a desfăşurat o activitate deosebită în acest semestru la export. Beneficiind de un larg portofoliu de comenzi, de o pregătire de înaltă ţinută gospodărească şi tehnologică, de o bună organizare a muncii, harnicii făuritori de mobilă au produs lună de lună peste plan însemnate cantităţi de mobilier într-o mare diversitate de modele, onorîndu-şi în avans o bună parte din contractele încheiate. Ca urmare a muncii asidue desfăşurate atît în secţiile de fabricaţie cit şi la expediţie, planul de export aferent perioadei cumulate a fost depăşit cu 14 la sută, ceea ce înseamnă îndeplinirea în avans a planului semestrului întîi. Zilele rămase pînă la sfîrşitul lunii iunie se vor constitui într-o perioadă de nou avînt în această direcţie, materializat în expedierea a masive cantităţi de mobilier unui număr important de parteneri din peste zece ţări. APARTAMENTE NOI Constructorii de locuinţe tîrgumureşeni, care prin realizările lor şi-au adus o importantă contribuţie la situarea Trustului antrepriză generală construcţii-montaj Mureş pe locul întîi în întrecerea socialistă pe ţară, acţionează cu forţe sporite pentru îndeplinireaîn bune condiţii şi la termen a programului judeţean de apartamente pe 1989. Prin măsurile luate de intensificare a ritmului de execuţie şi asigurarea de stadii avansate la toate fazele de lucru, ei au pus la dispoziţia oamenilor muncii din Tîrgu-Mureş, Cristeşti şi Acăţari de la începutul anului şi pînă în prezent 318 apartamente, urmînd ca noua zestre edilitară a acestor localităţi să fie îmbogăţită în luna iunie cu alte 201 apartamente. Fabrica de anvelope Luduş 8 milioane lei producţie suplimentară Menţinerea în continuare în fruntea întrecerii socialiste pe ţară, succes de prestigiu dobîndit ani de-a rîndul, cere colectivului Fabricii de anvelope Luduş noi măsuri de autodepăşire, realizarea constantă a unei activităţi calitativ superioare în toate domeniile muncii sale. Bunăoară, luna mai a fost perioadă record în activitatea lui, realizînd cea mai mare producţie din istoria fabricii. Directorul Ioan Borda ne informează că atingerea unui astfel de nivel de producţie a solicitat din plin forţa creatoare a tuturor lucrătorilor care au muncit mai mult şi mai bine, utilizînd la nivel superior timpul de lucru, capacitatea maşinilor şi instalaţiilor. Secţiile cu cele mai bune rezultate în muncă în luna mai sunt chimia şi reeşaparea, conduse de ing. Korodi Zoltán şi Ioan Fanea. La velo au fost realizate suplimentar 16.800 de anvelope, iar la reşapare planul a fost depăşit cu 16.000 de bucăţi. Au mai fost date peste prevederi puise de schimb în valoare de 9,4 milioane de lei, 17 tone plăci tehnice din cauciuc, 33 de tone benzi transportoare şi alte produse din cauciuc. — Cu ce rezultate aţi încheiat bilanţul activităţii pe 5 luni? — Depăşirile la producţia fizică ne-au permis să realizăm peste plan 8 milioane de lei la producţia marfă, avans de mare ajutor în îndeplinirea înainte de termen a planului semestrial. La baza acestor realizări stau în primul rînd succesele înregistrate în creşterea productivităţii muncii, urmare a aplicării de noi măsuri de perfecţionare a organizării, de modernizare a fabricaţiei. In acest interval a fost pusă în funcţiune, într-o variantă perfecţionată tehnologic, linia de camere auto, proiectată şi executată la noi în fabrică. Ea contribuie în mod deosebit la îmbunătăţirea calităţii semifabricatelor, realizare de mare amploare în efortul nostru de reducere a consumurilor specifice, de creştere a competitivităţii produselor noastre. Faptul ne va permite să participăm tot mai activ, alături de „Danubiana“ la extinderea exportului de camere şi anvelope auto. — Care sunt exigenţele activităţii lunii iunie? — Deşi au fost create condiţiile necesare îndeplinirii şi depăşirii planului pe iunie şi pe întreg semestrul întîi, analiza făcută în spiritul cuvîntării tovarăşului Nicolae Ceauşescu la şedinţa Comitetului Politic Executiv al CC al PCR, săptămîna trecută a pus în evidenţă noi căi de sporire a contribuţiei colectivului la realizările întreprinderii. Este o realitate faptul că şi în fabrica noastră mai sunt multe rezerve de pus în valoare, atît în domeniul conducerii activităţii la toate nivelurile cît şi în cel al organizării fabricaţiei, al întăririi ordinii şi disciplinei în muncă. Prin măsurile luate vom spori în continuare forţa productivă a secţiilor şi atelierelor noastre, astfel încît activitatea de ansamblu a fabricii să crească, în iunie, la noi dimensiuni ale calităţii. Vom pune un accent deosebit pe finalizarea a noi măsuri de modernizare tehnologică. Avem în vedere linia de prelucrare benzi de rulare anvelope velo, organizez desfăşurarea ei pe verticală în vederea reducerii spaţiului de lucru şi folosirii lui mai intensive. De asemenea ne preocupă pregătirea semifabricatelor la cote foarte apropiate de prevederile finale, astfel încît să putem reduce de la început consumurile specifice. Apreciem că prin tot ceea ce întreprindem vom reuşi să asigurăm un dinamism mai puternic întregii noastre activităţi, efort care se va regăsi, la finele semestrului întîi, în rezultate economico-financiare superioare prevederilor de plan. IOAN CISMAȘ ff Anul XL ff Nr. 136 (9.686) Vk II Sîmbătă, 10 iunie 1989 U 4 pagini JJ 50 de bani // Fotocronică din ÎNTRECEREA SOCIALISTĂ Deviza colectivului de muncă de la Ţesătoria de bumbac din Sighişoara este producţia de calitate pentru piaţa internă şi la export. Pe banda de asamblare Electromureş noi maşini de calculat cu marca Foto: IOSIF TRIF ACTUALITATEA IN AGRICULTURA Maximă atenţie gospodăririi păşunilor şi a surplusului de masă verde Acum, în iunie, este etapa cea mai favorabilă a anului cînd se vede eficienţa muncii desfăşurate pentru curăţirea şi fertilizarea păşunilor şi a altor lucrări în complex. Peste tot masa verde este, faţă de anul trecut, mult sporită, iar de pe unele suprafeţe din surplus se poate lua o coasă, care să se constituie, la nevoie, ca o rezervă pentru lunile august — septembrie sau pentru perioada de stabulaţie. Pentru a se face şi o demonstraţie practică privind eficienţa păşunatului, a diverselor metode, recent, Direcţia generală agricolă Mureş, în colaborare cu întreprinderea de îmbunătăţire şi exploatare a pajiştilor Mureş a organizat în Consiliul agroindustrial Miercurea Nirajului — în zona Hodoşa — un interesant schimb de experienţă la care au participat specialişti din mai multe consilii agroindustriale cupondere în gospodărirea păşunilor. Printre altele, cu grupele de vaci cu o producţie de 18—25 litri lapte pe zi, ale CAP Mitreşti, au fost făcute demonstraţii practice prin folosirea păstoritului electric. Au fost prezentate două variante. Una, cînd vacile pășteau iarba din incinta delimitată, iar cea de-a doua, cînd iarba era cosită în prea- REMUS CÂMPEAN (Continuare în pag. a 2-a)