Ştiința şi Tehnică, 1954 (Anul 6, nr. 1-7)

Numerele paginilor - nr. 1 - 2

PENTRU LARGA RĂSPÎNDIRE A CUNOŞTINŢELOR POLITICE ŞI ŞTIINŢIFICE*) In condiţiile create de regimul democratpopular, ştiinţa şi cultura devin în măsură tot mai mare un bun al maselor largi. Neîncetat creşte interesul oamenilor muncii pentru însuşirea cunoştinţelor politice, ştiinţifice, tehnice, tot mai numeroşi sînt fruntaşii din industrie şi agricultură care obţin succese în producţie prin folosirea cuceririlor ştiinţei şi tehnicii. Mobilizînd milioane şi milioane de oameni ai muncii de la oraşe şi sate în lupta pentru îndeplinirea măreţelor sarcini ale construcţiei socialiste, pentru dezvoltarea economiei şi ridicarea nivelului de trai al poporului, partidul şi guvernul au acordat şi acordă o mare însemnătate satisfacerii cerinţelor culturale ale poporului muncitor, propagării în mase a cunoştinţelor politice şi ştiinţifice. De curînd Comitetul Central al partidului a adoptat o hotărîre cu privire la îmbunătăţirea activităţii de răspîndire în mase a cunoştinţelor politice şi ştiinţifice. Pe baza acestei hotărîri „Societatea pentru Răspîndirea Ştiinţei şi Culturii“ (S.R.S.C.) — organizaţie menită să joace un rol însemnat în lupta pentru luminarea maselor — trebuie să-şi ridice activitatea la un nivel cît mai înalt. In munca sa de pînă acum, S.R.S.C. a obţinut unele rezultate pozitive, a contribuit la popularizarea hotărîrilor partidului şi guvernului, la informarea oamenilor muncii cu privire la problemele politice interne şi internaţionale, la răspîndirea în mase a cunoştinţelor ştiinţifice. Peste 2 milioane de cetăţeni au vizitat, cu viu interes, expoziţia permanentă „Origina şi evoluţia omului“ din Bucureşti şi expoziţiile cu aceeaşi temă, organizate intr-un mare număr de localităţi din ţară. S.R.S.C. a editat 174 titluri de broşuri, într-un tiraj total de peste 3.000.000 exemplare, dintre care o parte în limbile minorităţilor naţionale. Principalul conţinut al activităţii S.R.S.C. constă în elaborarea şi difuzarea de conferinţe de popularizare a cunoştinţelor politice, ştiinţifice ; o mare parte din conferinţele ce se ţin la cluburile şi colţurile roşii ale întreprinderilor şi instituţiilor, la căminele culturale săteşti sunt realizate de S.R.S.C. Numai în cursul anului 1953 au fost ţinute peste 120 de mii de conferinţe ale S.R.S.C., la care au participat peste 12 milioane de ascultători. Mai bine de jumătate din aceste conferinţe au fost ţinute la sate. La rîndul ei Societatea de Ştiinţe Agricole „I. V. Miciurin“ a ţinut la sate 35.500 de conferinţe, a acordat numeroase consultaţii agricole, a organizat în toate regiunile ţării demonstraţii practice privind introducerea metodelor agrotehnice înaintate etc. Cu toate aceste realizări trebuie spus însă că propaganda prin conferinţe a rămas mult în urmă faţă de necesităţile răspîndirii cunoştinţelor politice, ştiinţifice în masele largi ale oamenilor muncii de la oraşe şi sate. Există lipsuri însemnate în alcătuirea tematicii conferinţelor. Problemele agricole, de pildă, au fost tratate într-un număr cu totul insuficient de conferinţe ; combaterea superstiţiilor, a concepţiilor înapoiate, s-a făcut de asemenea întrun mod nesatisfăcător. S.R.S.C. a neglijat una din laturile esenţiale ale activităţii sale: asigurarea unui conţinut şi a unei calităţi corespunzătoare a conferinţelor, caracterul concret, mobilizator al acestora — condiţie a eficacităţii muncii pe tărîmul răspîndirii culturii în mase. Multe conferinţe sînt plictisitoare fiind lipsite de legătură cu viaţa, tratînd problemele în mod dogmatic, sec, făcînd abuz de citate deseori se foloseşte un limbaj greu accesibil maselor de ascultători. In unele texte, datorită slabei vigilenţe ideologice a conducerii S.R.S.C., ,s-au strecurat confuzii teoretice şi concepţii greşite. Lipsurile existente în activitatea „Societăţii pentru Răspîndirea Ştiinţei şi Culturii“ se datoresc într-o măsură însemnată metodelor de muncă sectare, birocratice, ale tovarăşilor care asigură conducerea operativă a S.R.S.C. Comitetul de conducere n-a funcţionat cu regularitate. Membrii comitetului de conducere n-au fost antrenaţi în munca organizatorică, conducerea S.R.S.C. era asigurat o activitate sistematică a secţiilor ştiinţifice. Prevederile statutare ale S.R.S.C. cu privire la confirmarea de membri şi lectori din rîndurile oamenilor de ştiinţă şi cultură n-au fost respectate. Numai o parte din membrii şi lectorii S.R.S.C. depun o muncă efectivă. De altfel, la S.R.S.C. nici nu există o evidență clară a membrilor şi lectorilor societății. 2 *) Articol de fond din ziarul ,,Scînteia” Nr. 2955 din 24 aprilie 1994.