Ştiința şi Tehnică, 1960 (Anul 12, nr. 1-12)

Numerele paginilor - nr. 1 - 2

In construcția marinilor, adeseori trebuie să alegem un mecanism tn așa fel înctt elementul comandat să execute o anumită mișcare cu o anumită viteză fi acceleraţie fi chiar cu întreruperi, elementul de comandă avînd o mișcare neîntreruptă. Asemenea mecanisme sînt cele cu came. Unde se folosesc ele ? în nenumărate domenii ale construcţiei de mafini : motoare cu ardere internă, mafini unelte, mafini poligrafice etc. Trebuie să subliniem că folosirea camelor a permis construirea primelor strunguri automate. lată cîteva exemple de utilizare a camelor. Mai întîi acționări cu came: 1 — supapele şi pompa de injecție la motoarele cu ardere internă sînt comandate de axe cu came; 2 — motoare cu camă. Rolele pistoanelor glisează în canalul în formă de camă (a). La alt tip de motor, o camă în formă de opt acţionează rolele a patru pistoane (b) ; 3 — un mecanism cu camă acţionează fi o pompă de combustibil cu pistoane; 4—o camă cardioidă (în formă de inimă) acţionează mecanismul de depănare al mafinii de cusut; 5 — cama desface contactele acestui întrerupător mecanic pentru sudură ; 6 — camele au pus bazele automatizării mafinilor-unelte : ele au intrat în construcţia primelor automate sub forma tamburilor cu canal în formă de camă (a) care determină mişcarea de translaţie a unei role după o anumită lege şi a camelor-disc schimbabile (b) montate pe axele de comandă; 7 . schema acţionării cu came a suporţilor unui automat cu fase axe; 8 — acționarea pistoanelor cu o camă frontală. Și acum, cîteva came ciudate: 9 — cama-canal determină mișcarea de translație după o lege complexă a tijei ; 10 — camă triunghiulară echilaterală cu ramă pătrată. Pe o asemenea schemă se bazează efectuarea găurilor poligonale; 11 — o camă se poate trasa fi pe suprafața frontală a unei farbe conice; 12 — o șaibă profilată pe care lunecă două role reprezintă în fond tot o camă.