Ştiința şi Tehnică, 1968 (Anul 20, nr. 1-12)

Numerele paginilor - nr. 1 - 3

cristalizează. Unele ramuri ale ciberneticii au astăzi, în primul rînd, o valoare de cunoaștere, neurocibernetica, de exemplu, permițînd o mai bună înțelegere a modului de funcționare a creierului, a modului în care se reflectă realitatea în conștiința noastră. Altele însă, ca, de exemplu, cibernetica economică, au o deosebită valoare practică. Cibernetica economică este o nouă ramură a științei contemporane, care studiază procesele de obținere, transmitere, păstrare și codificare a informației economice, metodele și diferitele dispozitive de prelucrare a datelor. Putem defini cibernetica economică ca fiind o știință care, pe baza cunoașterii legilor obiective ale dezvoltării sociale, studiază conducerea sistemelor de control din economie, ca și diferitele fenomene în vederea îmbunătățirii metodelor de conducere în economie. Un rol esențial în această activitate îl are crearea sistemului informațional economic, deoarece o conducere științifică presupune luarea unor decizii pe baza unei informații cît mai complete. Apariția ciberneticii economice corespunde fazei de maturizare a ciberneticii, stabilirii unor principii generale privind conducerea proceselor economice concrete. Conceptele puse în evidență în studiul sistemelor cibernetice își găsesc corespondențe și în economie. De exemplu, din punct de vedere cibernetic, economia —de la simpla întreprindere pînă la întreaga economie — apare ca un sistem deosebit de complex, cu diferite conexiuni directe si inverse. Economia de ramură și cea de întreprindere pot fi considerate ca sisteme cibernetice complexe. In cadrul unei economii socialiste, planificate, ele sînt reglate cu ajutorul sistemului de conducere și control tehnic-economic și al parametrilor stabiliți prin planul de stat. Astfel, conducerea și complementul său, controlul, se realizează cu ajutorul sistemului indicilor de plan. In studiul fenomenelor economice se pot aplica și alte concepte cibernetice. De exemplu, elaborarea planului pe întreaga economie este o acțiune de lungă durată, în care se pleacă de la posibilitățile întreprinderilor și de la necesitățile economiei. In funcție de acești factori se elaborează planul care trasează sarcini întreprinderilor. In modul acesta sîntem în prezența unui sistem cibernetic cu conexiune inversă: întreprinderi — organe de sinteză economică — întreprinderi. Atît conducerea cît și controlul realizează, în timp, ajustarea și stabilirea îndeplinirii sarcinilor de plan, în condițiile dezvoltării economiei naționale, ale îmbunătățirii sistemului de conducere, cibernetica are un larg cîmp de desfășurare. Ea aduce un aport însemnat în primul rînd la organizarea științifică a muncii și a producției. Pe această linie se înscrie și activitatea Centrului de calcul economic și cibernetică economică din București, creat în anul 1963. Tematica, deosebit de variată, abordată de acest centru arată cît de multiple sînt modalitățile prin care cibernetica economică poate sprijini direct procesul de producție. Dintr-o statistică întocmită recent rezultă că in anul trecut s-au rezolvat în cadrul Centrului de calcul economic peste 40 tipuri de probleme economice, dintre care vom aminti acum numai două: dimensionarea optimă a rețelelor de alimentare cu apă a orașelor și fundamentarea investițiilor în industria metalurgiei neferoase pe perioada 1966—1970. La prima problemă, beneficiarul a fost Institutul de proiectare a construcțiilor și instalațiilor de gospodărie comunală, iar rezultatele obținute s-au utilizat la proiectarea rețelelor de apă potabilă și de ape reziduale. Cea de-a doua problemă, rezolvată pentru Institutul de proiectări pentru industria chimiei anorganice și metalelor neferoase, a constituit-o un studiu tehnic-economic elaborat in vederea stabilirii judicioase a fondului de investiții necesar în industria neferoasă pe perioada 1966—1970. Prin aplicarea unor metode moderne de studiu, asupra cărora vom insista în cele ce urmează, s-au putut realiza — în numeroase cazuri — economii extrem de importante. De exemplu, în cazul protecării optime a rețelei de gaze în orașul Turda, economiile realzate se cifrează la 8 milioane de lei față de proiectul elaborat mai înainte prin metode obișnuite. METODA DRUMULUI CRITIC Progresele realizate în organizarea muncii în cadrul unor acțiuni complexe — cum ar fi, de exemplu, construcțiile — pot fi reprezentate grafic în moduri diferite. Astfel, pornind de la darea temei de proiectare, trebuie să urmeze, printre altele, achiziționarea terenului, deschiderea șantierului, trebuie avute în vedere problemele privitoare la săpături, turnarea fundațiilor, ridicarea pereților etc. Această succesiune de operații poate fi reprezentată prin ceea ce se numește un graf. Este vorba de o construcție geometrică, la care diferitele activități sînt reprezentate prin săgeți. Anumite activități care pot începe simultan se reprezintă prin săgeți care pleacă din același punct. Astfel de activități (vezi schema) sînt: întocmirea proiectului de execuție (PE), comanda și livrarea utilajului tehnologic (UT), comanda și livrarea utilajului energetic (UE). Stabilirea terenului condiționează organizarea generală a șantierului (O), iar activitatea PEela-