Ştiința şi Tehnică, 1975 (Anul 26, nr. 1-12)

Numerele paginilor - nr. 1 - 2

CINCINALUL REVOLUTI CERCETAREA ilM ZONELE FIERBINŢI «Ţinînd seama de progresul tot mai rapid al ştiinţei şi tehnicii contemporane, arată tovarăşul Nicolae Ceauşescu In Raportul prezentat la Congresul al Xl-lea al partidului, este necesar ca cincinalul viitor să devină cincinalul revoluţiei tehnico-ştiinţifice, al afirmării largi a cuceririlor celor mai avansate ale cunoaşterii in toate ramurile şi sectoarele industriei româneşti». Aceasta pentru că înfăptuirea prevederilor viitorului cincinal In domeniul industriei va avea un rol hotărttor in asigurarea întregii dezvoltări economico-sociale a ţării plnă în 1990. Se poate deci afirma că cincinalul 1976—1980 va marca ridicarea României pe o treaptă superioară de dezvoltare, parcurgindu-se astfel o parte însemnată a drumului de făurire a societăţii socialiste multilateral dezvoltate în ţara noastră. La finele lui, România va încheia un proces de dezvoltare extrem de important, ieşind din stadiul de ţară un curs de dezvoltare şi intrând în rindul ţărilor dezvoltate. Evident, pentru a se ajunge aici, documentele Congresului al XI-lea pun un accent deosebit pe integrarea cercetării cu Invăţămlntul şi producţia, pe aplicarea In economie a tot ceea ce este mai nou In ştiinţa şi tehnica mondială. Doar astfel va fi scurtat decalajul existent astăzi Intre ţările avansate şi noi. In lumina documentelor programatice aprobate de Congresul al XI-lea al partidului, cercetarea ştiinţifică şi proiectarea se orientează cu prioritate spre identificarea şi valorificarea superioară a tuturor resurselor naturale de care dispune ţara noastră, contribuind în mod hotărâtor la creşterea eficienţei activităţii în toate sectoarele economiei, la sporirea continuă a venitului naţional. Activitatea de cercetare şi proiectare va devansa permanent dezvoltarea producţiei, a bazei tehnice a acesteia şi se va intensifica în toate ramurile şi domeniile economiei naţionale şi vieţii sociale. In principal, îşi va concentra eforturile spre satisfacerea nevoilor concrete ale industriei, agriculturii şi celorlalte sectoare ale vieţii economice şi sociale, avînd in vedere descoperirea şi valorificarea de noi resurse energetice, perfecţionarea tehnologiilor existente în toate domeniile şi elaborarea de noi tehnologii moderne, crearea de noi tipuri de maşini-unelte de înalt randament, de utilaje şi instalaţii, de aparate de măsură şi control, precum şi de noi sisteme de automatizare şi maşini de calcul. O CERCETARE MAI CONCRETA. MAI EFICIENTA Acad. NICOLAE TEODORESCU directorul Centrului de calcul al Universitatii Bucureşti . Prezentat cu magistrală autoritate şi cu clarviziune de exponentul cel mai strălucit, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, Raportul Comitetului Central al partidului la Congresul al XI-lea, Programul Partidului Comunist Român şi Directivele Congresului privind Planul cincinal 1976—1980 şi prognoza dezvoltării economico-sociale a României pînă in 1990 conferă ştiinței, tehnicii şi Invăţămtntului poziţia de factori de bază ai construcţiei societăţii noastre socialiste multilateral dezvoltate şi înaintării spre comunism pe care desăvtrşirea acestei etape o pregăteşte, asigurîndu-i bazele în perspectiva unui viitor ce se apropie cu paşi mari şi hotărîţi. Exprimînd necesitatea ca, ţinind seama de progresul tot mai rapid al ştiinţei şi tehnicii contemporane, cincinalul viitor să devină cincinalul revoluţiei tehnico-ştiinţifice. Raportul proclamă solemn rolul de factor primordial al progresului contemporan pe care îl au cuceririle ştiinţifice şi tehnice, in acelaşi timp, el uneşte strălucitul destin al ştiinţei cu cel al tehnicii pentru ca împreună, prin cuceririle lor, să stea la baza edificării societăţii noastre socialiste şi a comunismului din România. Congresul al XI-lea pune deci în fruntea valului înnoitor constructiv, creator al viitorului cincinal, emblema revoluţiei tehnico-ştiinţifice şi prin acestea afirmarea largă a cuceririlor celor mai avansate ale cunoaşterii în toate ramurile şi sectoarele industriei româneşti. Acest ultim citat din Raport sintetizează programatic sarcinile dezvoltării ştiinţei şi tehnicii româneşti în perioada cincinalului, etapă importantă în construirea societăţii socialiste multilateral dezvoltate, începînd chiar de astăzi, fiindcă lansarea acestui cincinal revoluţionar, prin cuceririle ce urmează să fie înfăptui prin desăvârşirea revoluţiei tehnicoştiinţifice, trebuie pregătită cu grijă ştiinţifică, cu rtvnă continuă şi cu pasiunea neobosită a lansărilor navelor cosmice în spaţiul extraterestru, plin de surprize şi de împliniri. Aceste sarcini se sintetizează in realizarea programului general de cercetare pe 10 ani, în programele speciale destinate problemelor prioritare şi se extrapolează în unele domenii prin prognozele de lungă durată pînă la sfîrşitul tulburător al secolului — anul 2000. Revoluţia tehnico-ştiinţifică impune «crerea contribuţiei ştiinţei la înfăptuirea primului de modernizare şi ridicare a nivel tehnic şi calitativ al întregii noastre econom de perfecţionare a întregii vieţi sociale Aceasta implică inexorabil unirea destineli ştiinţei şi tehnicii prin cerinţa ca împreună s desfăşoare rodnic şi impetuos revoluţia tehnico-ştiinţifică, înălţînd şi însufleţind cu cei care trebuie să promoveze spectacular întrea noastră economie şi, mai larg, mai cuprinzăt ELECTROTEHNICA IN PRIMELE RINDURI ALE TEHNICII DE VIRE Ing. I. TANASESCU director I.C.P.I. I Documentele celui de-al XI-lea Congres al partidului deschide orizonturi noi afirmării ştiinţei noastre, dezvoltînd şi mai mult planurile ei de consacrare. Chiar cincinalul viitor va marca debutul acestei noi afirmări, cu adevărat mature, a creaţiei tehnico-ştiinţifice din ţara noastră, acesta fiind denumit, pe drept cuvînt, de tovara Nicolae Ceauşescu, «cincinalul revoluţiei ştiinţifice şi tehnice in Roma». Cercetarea ştiinţifică va trebui să ofere un număr mai mare de soţii valoroase, cu înrîuriri fertile în economia naţională. Acestea acoperi fiecare sector al economiei naţionale In parte, grăbind ritmul de evoluţie şi modernizare spirituală şi materială. Dar ceea ce este nu mai puţin important este că realizările ştiinţe şi tehnicii vor alcătui ele înşile un sistem, se vor integra ca rezultate şi efecte In economie, conducted la o înnoire calitativă, aşa cum n-a mai fost pînă acum în istoria raporturilor dintre ştiinţa românească şi societatea noastră. Astfel, sămînţa semănată în cincinalele trecute, pe linia organizării cercetării ştiinţifice şi a valorificării rezultatelor ei, îşi va arăta roadele, va conduce la rodul plenar scontat. „ Sfîrşitul cincinalului viitor va găsi România în faza de a fi depăşit stadiul de ţară în curs de dezvoltare, rezultat firesc al ritmului mediu anual de creştere a industriei de 9—10% şi al acumulărilor obţinute în cadrul celorlalte cincinale. Aşa Incit, dacă ne propunem să vorbim de direcţiile de dezvoltare tehnico-economică în acest viitor «cincinal al revoluţiei tehnico-ştiinţifice», trebuie să ne oprim asupra a tot ce este semnificativ în această dezvoltare deosebit de armonioasă a tuturor ramurilor, dar în cadrul cărora — pe anumite direcţii —se fac opţiuni clare. Astfel, in cadrul activităţii geologice se vor dezvolta lucrări menite