Ştiința şi Tehnică, 1980 (Anul 31, nr. 1-12)

Numerele paginilor - nr. 1 - 3

planul actual şi de perspectivă privind sistematizarea Capitalei, construcţia şi dotarea noului mijloc de transport au constituit pentru specialiştii noştri un generos prilej de afirmare plenară a capacităţii lor creatoare, a înaltei probităţi profesionale. De pildă, amplasarea şi construirea In subteran a tunelului şi a staţiilor In imediata vecinătate a unui râu, prin problemele tehnice pe care le ridică, reprezintă o soluţie cu caracter absolut original. Crearea unei Incinte de lucru subterane, rezistentă şi etanşă, a fost posibilă prin conceperea şi execuţia, pe ambele laturi ale galeriei de metrou, a unor ecrane longitudinale (pereţi mulaţi din beton armat sau pereţi din coloane secante din beton şi palplanşe), avînd sprijiniri transversale. Nivelul apei subterane a fost coborât cu cca 14-15 m cu ajutorul unor sisteme de apuismente de adâncime medie (puţuri forate, echipate cu pompe sumersibile), ceea ce a creat posibilitatea ca lucrările de excavaţie şi de structură să se execute în «teren uscat». Pentru construcţia staţiilor au fost folosite soluţii tehnice speciale, multe dintre ele premiere absolute la nivel naţional, care au avut ca efect micşorarea timpului de execuţie, reducerea consumurilor de materiale şi întreruperea pe termene cit mai scurte a circulaţiei supraterane. Una dintre soluţii este turnarea planşeului superior al staţiilor, direct pe pămlnt, cu reazeme laterale pe pereţi mulaţi şi reazeme intermediare pe stilpi introduşi prin forare. După întărirea betonului, sub planşeu se pot continua lucrările de excavare (plnă la adîncimea necesară fundaţiei) şi de structură, în timp ce deasupra se poate reface carosabilul. O altă soluţie originală şi eficientă recomandă — pentru structura tunelului subteran — folosirea betoanelor impermeabile, fără izolare continuă pe contur, pentru adlncimi ce coboară plnă la 14 m. Structura tunelului se execută In acest caz mai rapid, ocupă un volum subteran mai redus şi costă mai puţin In comparaţie cu oricare altă soluţie, dar este condiţionată de tehnologia impermeabilizarii locale a betoanelor prin Injecţii cu răşini acrilamidice. Această tehnologie a fost elaborată de specialiştii noştri pe baza unor reţete proprii, în ceea ce priveşte echipamentele şi instalaţiile necesare exploatării reţelei de metrou (momentan, doar a primului tronson), specialiştii au proiectat şi realizat pentru prima dată în ţară, vagonul de metrou (cu performanţe constructive şi de confort la nivelul tehnicii mondiale); echipamentele speciale un curent continuu (grupurile trafo-redresor) pentru substaţiile de tracţiune; schema electrică de principiu pentru sistemele de electroalimentare; Instalaţiile de siguranţă şi automatizare (centralizare electrodinamică şi bloc de linie automat), care permit un trafic Intens — 40 de trenuri pe oră şi sens, ceea ce înseamnă un Interval de urmărire de 90 de secunde; instalaţii de telefonie selectivă şi operativă, pentru legătura între dispeceratul central, staţii şi tunel; instalaţii de telemecanica şi telecontrol pentru dispecerul de trafic şi cel energetic. Alte dotări, uşor de identificat chiar de la prima călătorie cu metroul, ne vor atrage atenţia: ceasuri cu afişare digitală pentru ora exactă şi intervalul de urmărire a două trenuri, dispozitive de verificare şi control cu celulă fotoelectrică. In mod deosebit ne vor impresiona staţiile de metrou. Elementele de arhitectură românească folosite, elegantele scări de granit şi, Intr-o etapă După aproximativ o lună de exploatare experimentală a primului tronson, timp In care au fost transportaţi peste 2,9 milioane de călători, cetăţenii Capitalei au putut aprecia deja calitatea deosebită a celei mai recente realizări tehnice a specialiștilor români — metroul. UN NOU MIJLOC DE TRANSPORT - METROUL CARACTERISTICI • Viteză maximă............................................ .6 km h • Viteză comercială .................................... 36 k m h • Capacitate de transport...........................50000 călări și sens • Energie electrică necesară pentru un călător.Ku ...................................................... 0,06 kWh • Distanţa medie între staţii....................... 1 400 m DETALII SPECTACULOASE • Din pămîntul excavat la primul tronson al metroului s-ar putea face un munte conic avînd diametrul şi înălţimea de 150 m. • Volumul de apuismente (cca 20 milioane mc) este echivalent cu al unui lac avînd 5 km lungime, 2 km lăţime şi adîncimea de 2 m. • La realizarea tronsonului au colaborat 18 unităţi de construcţii-montaj, 48 institute de cercetare, proiectare şi învăţâmînt superior, 44 de întreprinderi şi subunităţi industriale furnizoare de echipament tehnic, 14 ministere şi organe centrale ale puterii de stat, întreprinderea «Metroul«-București fiind proiectantul general. O PRIVIRE SPRE VIITOR • Cînd întreaga magistrală Militari-Titan va fi dată în exploatare vor circula 40 de trenuri pe oră și sens la un interval de 90 de secunde. • Trenurile vor avea o capacitate de 1 250 de călători. • Magistrala I va avea patru tronsoane: «Semănătoarea» — «Timpuri noi» (8,1 km), «Timpuri noi» — «Republica» (9,3 km), «Eroilor» — «IREMOAS» (8 km), «Semănătoarea» — «Podul Grant» (1,5 km). • Tronsonul al II-lea (Timpuri noi» — «Mihai Bravu» — «Dristor» — «Sălăjan» — «Titan» — «Morarilor» — «Republica»), la care lucrările sînt în curs de execuție, urmează a fi dat în exploatare în decembrie 1981. • Pe cel de-al III-lea tronson, care va fi gata în 1983, se lucrează în prezent la structura stațiilor de la «Politehnică», «Lujerului», «Valea Cascadelor» şi «IREMOAS». • Tot în 1983 va fi gata tronsonul al IV-lea pentru care în momentul de faţă au început lucrările de deviere a Dîmboviţei (lîngă Stăvilarul Ciurel), în vederea subtraversării acesteia de către galeria de metrou. • In acest an vor fi începute lucrările la magistrala nord-sud, a cărei documentaţie este în prezent în curs de avizare. viitoare, escalatoarele, coloritul plăcut, gradul de iluminare conferă o notă personală fiecărei staţii In parte. Alături de Porţile de Fier, Transfăgărăşan, Canalul Dunăre- Marea Neagră, metroul se înscrie deja in seria marilor realizări obţinute de poporul nostru In anii construcţiei socialiste. VALERIA ICHIM