Ştiința şi Tehnică, 1983 (Anul 35, nr. 1-12)

Numerele paginilor - nr. 1 - 3

: „Marea răspundere pe care o avem în faţa poporului nostru ne cere să facem totul pentru asigurarea păcii, a dreptului suprem al popoarelor, al oamenilor la existenţă, la viaţă, la dezvoltare liberă, independentă“ NICOLAE CEAUŞESCU rea sa neţărmurită în capacitatea reală a popoarelor, a maselor populare — care suportă povara apăsătoare a înarmărilor şi care, în eventualitatea unor războaie, sînt cele ce plătesc cel mai greu tribut de sînge — de a acţiona eficient, prin eforturi unite, pentru impunerea dezarmării şi păcii, pentru asigurarea unui curs paşnic în evoluţia raporturilor interstatale, a vieţii mondiale. Marile şi variatele manifestaţii de masă ale celor mai diferite categorii ale populaţiei din ţara noastră în favoarea dezarmării şi păcii, apelurile unor foruri reprezentative din România adresate popoarelor din Europa şi din întreaga lume. Apelul poporului român la pace înaintat celei de-a doua sesiuni speciale a Adunării Generale a O.N.U. consacrată dezarmării, pe care şi-au pus semnăturile 18 milioane de cetăţeni ai patriei noastre , acţiuni care, în totalitatea lor, au avut la bază iniţiative şi îndemnuri personale ale tovarăşului Nicolae Ceauşescu — dau expresie grăitoare unităţii de voinţă şi acţiune între poporul român şi conducătorul său, constituie o impresionantă mărturie a concordanţei depline dintre gîndirea politică şi activitatea practică a şefului statului român, a convingerii sale ferme în capacitatea popoarelor de a apăra pacea, de a înfăptui dezarmarea, de a făuri o lume fără arme şi fără războaie, în care toate naţiunile să poată trăi în înţelegere şi colaborare. Un element definitoriu al concepţiei multidimensionale a preşedintelui României asupra modalităţilor de organizare a păcii îl reprezintă luarea în considerare a componentei economice a acesteia, în viziunea tovarăşului Nicolae Ceauşescu fenomenele negative din viaţa economică mondială actuală — criza economică, a materiilor prime, energetică, financiară şi alimentară, adîncirea decalajelor economice şi agravarea stării de subdezvoltare, practicarea unei rate exagerat de înalte a dobînzilor, racolarea de inteligenţă — reprezintă anomalii care, pe lîngă efectele lor grave asupra popoarelor din ţările în curs de dezvoltare, în care trăiesc două treimi din populaţia planetei, asupra eforturilor lor de dezvoltare şi progres, subminează şi periclitează în modul cel mai serios înseşi pacea şi stabilitatea internaţională, în concepţia atotcuprinzătoare a şefului statului român asupra exigenţelor păcii mondiale figurează la loc de frunte teza conform căreia în lume nu se vor putea instaura o pace şi o securitate reală atît timp cît se menţin şi se adîncesc actualele decalaje abisale dintre statele bogate şi cele sărace. Sînt raţiunile pentru care România, sub conducerea înţeleaptă a preşedintelui Nicolae Ceauşescu, acţionează cu fermitate şi perseverenţă pentru identificarea unor pîrghii eficiente în vederea diminuării şi eliminării decalajelor economice, pentru lichidarea subdezvoltării ţării, pentru instaurarea noii ordini economice mondiale, înscriindu-şi numele la loc de frunte printre pionierii conceptului de nouă ordine economică internaţională şi printre autorii celei mai cuprinzătoare abordări a exigenţelor şi componentelor acesteia, preşedintele României a demonstrat în mod convingător, prin opera sa teoretică, militantă, faptul că în zilele noastre edificarea noii ordini economice nu reprezintă un simplu deziderat, o opţiune politică oarecare, ci o necesitate obiectivă, imperioasă, dictată de cerinţa de a se elimina anomaliile economice şi sociale generate de perioada îndelungată a dominaţiei imperialiste, colonialiste şi neocolonialiste, de înseşi comandamentele superioare ale menţinerii stabilităţii şi păcii în lumea contemporană. Preşedintele Nicolae Ceauşescu are, de asemenea, meritul de a fi formulat teoretic şi promovat neabătut în practică conceptul de indivizibilitate a păcii în epoca contemporană, care, pornind de la interdependenţele multiple dintre ţări şi popoare, tratează problematica păcii la scară generală, universală, atît în sensul necesităţii de a se preveni şi elimina conflictele aşa-numite „locale" şi focarele de tensiune din diferite zone ale planetei — care constituie o ameninţare reală pentru pacea şi securitatea generală —, cît şi în accepţia că, reprezentînd un patrimoniu comun al întregii umanităţi, pacea se cere apărata şi construită cu participarea şi prin eforturile tuturor statelor, ale tuturor popoarelor. Ca parte constitutivă a acestui concept original al preşedintelui Nicolae Ceauşescu asupra organizării păcii mondiale, România, personal conducătorul partidului şi statului nostru, se pronunţă şi militează consecvent pentru stingerea focarelor de tensiune şi conflict din diferite regiuni ale globului, pentru rezolvarea tuturor problemelor litigioase dintre state, exclusiv prin mijloace politice, paşnice, prin tratative şi negocieri între părţile interesate, cu luarea în considerare a drepturilor şi intereselor legitime ale fiecărui popor. în magistralul Raport expus de tovarăşul Nicolae Ceauşescu la Conferinţa Naţională a Partidului Comunist Român se analizează cu clarviziune politică situaţia vieţii internaţionale, căile şi mijloacele pentru întărirea colaborării între popoare, pentru apărarea păcii şi întărirea securităţii în lume. Noul mesaj luminos şi optimist al tovarăşului Nicolae Ceauşescu a fost primit cu maximă încredere de opinia publică mondială. Cu deplin temei, numele conducătorului partidului şi statului nostru este asociat şi identificat astăzi la marile reuniuni şi întruniri internaţionale, la O.N.U. şi în alte foruri mondiale, în conştiinţa popoarelor din lumea întreagă, în paginile presei internaţionale, cu cele mai fierbinţi năzuinţe ale tuturor popoarelor — dezarmarea şi pacea. Aprecierile obiective ale unui mare număr de oameni politici, de ştiinţă şi cultură, ale presei mondiale, ale conducătorilor unor prestigioase organizaţii internaţionale scot în relief în mod unanim faptul că tovarăşul Nicolae Ceauşescu este, în epoca contemporană, un lider al păcii mondiale, un strălucit militant pentru pace, un apărător curajos, neînfricat, al dreptului inalienabil al fiecărui popor la libertate, la independenţă, la progres economic şi social, la viaţă, pace, linişte şi securitate. Beneficiind de concepţia strălucită a tovarăşului Nicolae Ceauşescu asupra căilor de organizare a păcii mondiale, asupra soluţionării marilor şi complexelor probleme ale lumii contemporane, dînd o infinită preţuire aportului determinant al secretarului general al partidului, al preşedintelui ţării, la elaborarea şi transpunerea în practică a întregii politici interne şi externe a patriei noastre, poporul român este ferm hotărît ca, strins unit în jurul conducătorului său înţelept, să-şi aducă şi în viitor întreaga sa contribuţie la lupta care se desfăşoară la scară mondială pentru triumful idealurilor de libertate şi pace, pentru făurirea unei lumi mai bune şi mai drepte pe planeta noastră. 3