Ştiința şi Tehnică, 1984 (Anul 36, nr. 1-12)

Numerele paginilor - nr. 1 - 3

ferinţei anuale a organizaţiilor neguvernamentale, organizată sub auspiciile O.N.U., a fost consacrată problematicii tineretului, recunoscut în acest fel ca factor activ de schimbare şi acţiune. Sub toate aceste aspecte, pregătirile în vederea A.I.T. evoluează în mod pozitiv, la cele mai diferite niveluri. Este important de subliniat în acest stadiu participarea nemijlocită a tineretului şi a organizaţiilor sale atît pe plan naţional, cît şi internaţional, promovîndu-se fără rezerve sau prejudecăţi ideea că tînăra generaţie constituie un subiect al istoriei şi al contemporaneităţii, iar nu un simplu obiect al acestora, că stă în capacitatea tineretului de diferite orientări politice, filozofice, ideologice şi religioase, de diverse afilieri internaţionale de a lua parte în mod direct şi competent, alături de factorii guvernamentali, la pregătirea şi marcarea corespunzătoare a Anului Internaţional al Tineretului, acţiune de amploare care dealtfel i se adresează în întregime. Anul Internaţional al Tineretului constituie totodată un cadru favorabil pentru sensibilizarea opiniei publice mondiale şi, cu precădere, a factorilor de decizie politică de la toate nivelurile în legătură cu abordarea, de pe poziţii realiste şi responsabile, a problemelor actuale privind statutul tinerei generaţii şi identificarea, pe această bază, a celor mai eficiente căi şi modalităţi de ameliorare substanţială a condiţiei economice, sociale şi spirituale a tineretului contemporan, de implicare tot mai activă a acestuia la procesul dezvoltării naţionale, la dezbaterea şi soluţionarea echitabilă, în interesul popoarelor, a problemelor cardinale ale omenirii. Desigur, Anul însuşi nu va avea capacitatea de a rezolva integral şi definitiv aspectele complexe care vizează tineretul, în diferite contexte economico-sociale, dar această amplă manifestare sub deviza „Participare, Dezvoltare, Pace" are principala menire de a deschide noi şi necesare spaţii, de acţiune în domeniul politicilor, programelor şi strategiilor privind tînăra generaţie. Beneficiind de o concepţie clară, profund ştiinţifică despre rolul şi locul tineretului în epoca contemporană, elaborată şi promovată cu consecvenţă de secretarul general al partidului, preşedintele Republicii, iniţiatoare a Anului Internaţional al Tineretului, România socialistă se preocupă cu consecvenţă de pregătirea acestei importante manifestări, astfel încît ea să reprezinte, în plan politic, un moment de analiză lucidă a statutului tineretului în lume, de întreprindere a deciziilor care se impun pentru ca această generaţie a viitorului să-şi poată pune pe deplin în valoare potenţialul său creator, fondul de aspiraţii şi năzuinţe. Din această perspectivă, ţara noastră promovează o serie de iniţiative care ar constitui, incontestabil, substanţa Anului Internaţional al Tineretului, venind în întîmpinarea unor necesităţi legitime ale tinerei generaţii. Astfel, considerăm că ar fi utilă organizarea periodică, sub egida O.N.U., a unei reuniuni mondiale privind tineretul, consacrată unor probleme de stringentă actualitate, sub raportul contribuţiei pe care tineretul, organizaţiile sale pot şi trebuie să o aducă — pacea, securitatea, dezarmarea, noua ordine economică mondială, democratizarea vieţii internationale, eradicarea anacronismelor economico-sociale. De asemenea, prezintă importantă elaborarea unui instrument international atotcuprinzător cu privire la drepturile şi responsabilităţile tinerei generaţii, care să dea contur statutului său actual, atît la nivel naţional, cît şi internaţional. Pentru evitarea paralelismelor şi sporirea eficienţei acţiunilor în materie de tineret, ar fi necesară reunirea competenţelor diferitelor instituţii şi agenţii specializate din sistemul Naţiunilor Unite într-un organism al O.N.U. (consiliu, comitet etc.) pentru problemele tineretului. Pornind de la importanţa pe care o are cercetarea ştiinţifică, inclusiv în domeniul tineretului, ca bază a deciziilor şi programelor politice, România se pronunţă în favoarea creării unui Centru Internaţional de Cercetare şi Documentare asupra Tineretului, folosind, cu titlu tranzitoriu, structurile deja existente în diferite ţări ale lumii. în 1985 omenirea va marca, simultan, împlinirea a patru decenii de la crearea Naţiunilor Unite, forul reprezentativ mondial, cît şi Anul Internaţional al Tineretului, iată, prin urmare, o consacrare deplină a relaţiei O.N.U. — tineret, o dovadă a interesului şi preocupării legitime cu care umanitatea se raportează la generaţia tînără. Important este să se acţioneze astfel încît această coincidenţă fericită să nu fie formală, ci să se reflecte în planul acţiunii, al statutului tineretului în societatea contemporană. Este vital necesar, în actuala situaţie internaţională, îngrijorătoare prin complexitatea şi gradul de tensiune şi încordare la care s-a ajuns, de a avansa prin toate mijloacele şi formele posibile pe plan Internaţional aspiraţiile fundamentale ale tinerei generaţii, grupate dealtfel în mod sintetic sub deviza Anului Internaţional al Tineretului — „Participare, Dezvoltare, Pace".