Ştiința şi Tehnică, 1998 (Anul 50, nr. 1-12)

1998-01-01 / nr. 1

2 ZOOLOGIE Unul dintre cele mai frumoase exemple cunoscute de simbioză între plante şi animale este cel dintre Acacia şi furnici. Există însă un moment în care prezenţa micilor insecte deranjează planta, şi anume atunci când aceasta are nevoie ca polenul florilor sale să fie diseminat de albine şi viespi. Cercetările a doi zoologi englezi, efectuate pe două specii de Acacia din Africa de est, sunt edificatoare. Când soseşte ora polenizării, florile emit un semnal chimic care îndepărtează furnicile, permiţându-se astfel venirea albinelor şi viespilor. OSUPERVIAMINA C Vitamina C (acidul ascorbic) permite prevenirea sau tratarea unora dintre patologii. Anthony Verlangieri a prezentat rezultatele unor studii în care s-a folosit esterul C, o formă de vitamina C. Aceasta acţionează mai repede şi mai mult timp decât vitamina C tradiţională, la consumuri egale ca multiplicând de două ori procentul de globule albe. O cercetare realizată pe chinezi suferind de artroză arată că scorul mediu de mobilitate creşte cu 67% cu ajutorul vitaminei C şi cu 152% cu o doză identică de ester C. Ştiinţă şi tehnică ianuarie 1998 ALEXANDRIA: UN NOU MUZEU IN AER LIBER Au fost făcute publice primele rezultate ale săpăturilor de salvare întreprinse în necropola antică - Necropolis - a orașului egiptean Alexandria. După trei luni de cercetări, sub conducerea arheologului francez Jean-Yves Empereur, directorul Centrului de studii alexandrine, încep să se apară unele dintre comorile ce au fost îngropate aici. Cu ocazia începerii lucrărilor de construcţie a unui pod auto în cartierul mărginaş Gabbari, a fost descoperit un mormânt elenistic. Chemat la faţa locului, Jean-Yves Empereur, care se afla la Alexandria de trei ani, făcând săpături în zona Farului, începe cercetările, deşi acestea jenează lucrările de construcţie. Dar descoperirile sunt excepţionale. A fost scoasă la lumină o sală cu 150 de locuri (un fel de cavouri săpate în pereţi), cu un inventar bogat: 400 de opaiţe, bijuterii, vase funerare, ustensile de gospodărie, amfore, monede, fresce, dar şi schelete vechi de 2 000 de ani. Şi când arheologii credeau că au descoperit tot ce era de descoperit, au dat peste o altă reţea de morminte, din păcate sub stratul de apă freatică. Autorităţile egiptene le-au mai acordat încă cinci luni pentru continuarea cercetărilor pe această suprafaţă destul de întinsă - 1 km2 -, în care s-ar putea să fie permis accesul vizitatorilor, iar podul va trece peste această expoziţie în aer liber. SATELIŢII ÎN AJUTORUL POMPIERILOR Sateliţii Spot ar putea deveni un sprijin preţios pentru pompieri, ajutându-i să supravegheze incendiile forestierere. în luna iulie 1997, sateliţii Spot 1 şi 2 au transmis imagini de înaltă rezoluţie a 4 000 ha devastate de incendii în apropierea Marsiliei, încurajată de rezultatele obţinute societatea Spot Image doreşte să pună la punct un sistem de supraveghere pentru a determina gradul de risc în funcţie de vârsta şi starea pădurilor.