Țara, iulie 1941 (Anul 1, nr. 67-95)

1941-07-22 / nr. 87

I ECONOMICE , SOCIALE Specula la Alba-Iulia a luat proporţii îngrijorătoare ALBA-IULIA. — In nenumărate rânduri am protestat în coloanele ziarului nostru, despre specula ordinară ce se practică pe piaţa oraşului Alba- Iulia, fără ca cineva să se sesizeze despre acest caz important. Oraşul Alba-Iulia, putem spune fără teama de a fi desminţiţi, că este al doilea oraş din ţară în ce priveşte scumpetea, în acest oraş cu preţul care ai cumpărat azi un lucru mâine nu-l mai poţi cumpăra. Am dat de asemenea cifre comparative cu alte localităţi şi am sesizat organele oficiale locale rugându-le să pună frâu speculei ordinare ce s’a abătut asupra oraşului nostru. In piaţa de zarzavat preţurile sunt fantastice de exemplu: o legătură de ceapă care ai cumpărat-o cu o zi înainte şi te-a costat 4 lei, mâine nu o mai poţi cumpăra fără de 10—12 lei, deşi har domnului că suntem în plin sezon, iar zarzavaturi sunt de poţi opri „Mureşul“. In ce priveşte carnea nici nu e bine ca să amintim că la Alba-Iulia se taie carne după pofta măcelarilor, dacă primăria refuză să le scumpească carnea în măcelărie, deodată te trezeşti că nu mai există carne de foc. IATĂ VOM ARÂTA CÂTEVA EXEMPLE Toate acestea le-am scris în repetate rânduri în coloanele ziarului nostru fără ca cineva să se sesizeze de aceste lucruri importante. Plângerile publicului, ce ni se adresează zilnic, dovedesc o stare alairmantă. Și nu ia nimeni nici o măsură. Mai zilele trecute stând la un colţ de stradă am auzit doi cetăţeni cari se plângeau unul la altul, spunând că în unele prăvălii se vinde făină de pâine în ascuns cu 60 lei kg, iar preţurile la restaurante întrec orice limită, ele depăşind cu mult preţurile de astă iarnă, deşi suntem în plin sezon de vară, când se află zarzavaturi din abundenţă. CEREM DE URGENŢĂ SA SE PUNĂ CAPĂT SPECULEI ORDINARE, ATÂT PE PIAŢĂ CÂT ŞI IN RESTAURANTE ŞI BODEGI Credem că ar fi timpul ca autorităţile locale să procedeze cu toată energia şi să curme pofta de câştig a speculanţilor ordinari de pe piaţa oraşului nostru. Populaţia oraşului Alba-Iulia îşi varsă toată mânia asupra bieţilor refugiaţi, spunând că numai refugiaţii au scumpit viaţa acestui oraş, dar suntem foarte bine informaţi că, la Alba-Iulia, s-a mai întâmplat astfel de cazuri nu numai acuma. Când am scris despre specula din Alba-Iulia, în numerile trecute ale ziarului nostru, ni s’a răspuns că, ziariştii nu au cu ce să-şi umple coloanele ziarelor, aşa că trebue ca să scrie ceva. Dar noi le răspundem altfel: dacă la Alba-Iulia s’ar fi luat măsuri înainte în ce priveşte nu numai specula, ci şi alte chestiuni despre care ne vom ocupa cu date sigure, azi nu ar fi în Alba-Iulia, cartiere de Vile. Dar credem că autorităţile de azi vor lua măsuri urgente pentru a pune capăt speculei ce s’a abătut asupra acestui oraş, care dispune de toate. TARA Noul regim Toate ziarele din ţară au publicat acum câteva zile decretul lege privitor la noul regim al grâului din recolta anului în curs. Nu putem trece cu vederea această nouă stăruinţă a Subsecretariatului de Stat de la Departamentul Economiei Naţionale, de a veni în mod eficace în ajutorul ţărănimei. El se impune cu atât mai mult, cu cât deşi suntem în timp de războiu şi deci probleme mai mari şi mai grave se cer rezolvate în primul rând, actualii conducători ai diferitelor noastre departamente au căutat nu numai să menţină în vigoare vechile stări de lucruri, dar să aducă, pe cât este posibil, o îndreptare a lor. Ori decretul lege pe care l-am amintit, nu are nici o altă modificare decât că a majorat preţul grâului. — fapt din care reiese clar că în primul rând producătorul are de profitat. Oricum bine se ştie că suntem o ţară eminamente agricolă, această maro al grâului rare nu a făcut altceva decât să aducă un beneficiu general. Lăsând grâul liber în comerţ şi la un preţ superior, actualul decret lege, stabileşte indirect tocmai prin această libertate că autoritatea nu este altceva decât un client ca oricare altul şi care nu are alt favor, decât acel al priorităţii, fapt cu atât mai clar, cu cât este evident că în asemenea momente armata ţării care dă totul, trebue să aibă în acelaş timp întâietatea. Este deci evident că statul nu va rechiziţiona forţat, cum poate au lansat aceia cari ştiu să pescuiască numai în apă tulbure, ci va fi cel mai corect cumpărător. In al doilea rând trebue subliniat faptul că prin această nouă măsură ţăranul nu mai este lăsat la libera speculă a celor dornici de un câştig cât mai rapid şi mai nemuncit, ci munca lui va fi retribuită cumsecade. Obligaţiile personalului dela instituţiile militarizate sau mobilizat pentru lucru BUCUREŞTI. 18. Se reaminteşte obligaţiunea ce o are personalul dela instituţiile şi întreprinderile militarizate, precum şi mobilizaţii pentru lucru de a nu părăsi serviciul. întregul personal mobilizabil ori nemobilizabil al instituţiilor sau întreprinderilor militarizate este socotit rechiziţionat şi deci supus disciplinei şi jurisdicţiunii militare. Personalul instituţiilor sau al întreprinderilor militarizate nu poate părăsi serviciul, iar acei care se vor abate de la această prescripţiune sunt pasibili de sancţiuni. In cazul când prin săvârşirea acestei abateri s-ar aduce prejudicii instituţiei sau întreprinderii, micşorându-se producţia sau întrerupându-i activitatea, părăsirea serviciului va fi considerată crimă de sabotaj şi pedepsită în consecinţă, întregul personal mobilizat pentru lucru aparţinând tuturor instituţiilor şi întreprinderilor de stat şi particulare, este considerat mobilizat la instituţia sau întreprinderea unde este mobilizat pentru lucru, indiferent dacă instituţia sau întreprinderea respectivă face sau nu parte dintre cele militarizate. Mobilizaţii pentru lucru sunt deci consideraţi ca şi mobilizaţi de la unităţi şi deci se iau toate măsurile prevăzute de legi pentru timp de război contra celor vinovaţi. Ce era ales dintr’un bombardier sovietic Anul I. — Nr. 87 Figura tipică a soldatului german: Hotărîre, iniţiativă, voinţă şi putere Comunicat Observându-se în rândurile consumatorilor semne de nelinişte şi îngrijorare în privinţa aprovizionării cu articole de mare consum, se aduce la cunoştinţa generală următoarele: 1. Prefectura judeţului Sibiu, prin Oficiul judeţean de Aprovizionare a luat toate măsurile pentru ca aprovizionarea populaţiei să nu sufere. Dacă în ultimele zile a lipsit mălaiul şi făina, aceasta se datorează întreruperii circulaţiei pe unele trasee CFR. îndată ce circulaţia va fi restabilită, vom primi cerealele care în prezent staţionează prin gările intermediare şi se vor pune la dispoziţia consumatorilor. 2. Articolele de mare consum procurate prin Oficiul judeţean de Aprovizionare, se pun la dispoziţia primăriilor comunale, care au însărcinarea să se distribue consumatorilor prin mori, depozite, comercianţi, etc. Comunicând aceasta, rugăm publicul consumator să nu se alarmeze şi să aştepte liniştit satisfacerea trebuinţelor sale iar atunci când se vor distribui articolele de mare consum, să nu facă cumpărături masive unii în detrimentul altora, toată lumea aprovizionându-se numai cu strictul necesar în mod normal. De asemenea rugăm publicul consumator să nu se adreseze cu diferite cereri direct Prefecturei județului sau Oficiului de Aprovizionare, ci numai la Primăriile respective cărora li se pun ladispoziție articolele de mare consum aprovizionate de Oficiul de Aprovizionare şi care singure sunt în măsură să satisfacă consumatorii. Având în vedere împrejurările grele prin care trece azi ţara şi considerând că suntem în plin războiu, este de datoria fiecărui cetăţean să-şi reducă pretenţiile şi să aibă o conduită demnă, numai astfel putând răsplăti sacrificiul de sânge al bravilor noştri ostaşi cari îşi jertfesc viaţa pe altarul Patriei pentru mărirea Ţării şi liniştea noastră. Primindu-se de la mai mulţi cetăţeni reclamaţiuni asupra calităţii pâinei fabricată de brutăria Nussbacher, Prefectura a ordonat să se facă cercetări de către Primăria Municipiului Sibiu. In urma acestor cercetări găsindu-se întemeiate reclamatiunile, Primăria a dispus închiderea brutăriei pe 8 zile, iar Prefectura a sesizat Parchetul pentru deschidere de acțiune publică. Sibiu, 19 Iulie 1941. Prefectul judeţului Sibiu, COLONEL DARIE RADULESCU CAUT COAFEUZA care ondulează cu fierul şi apă, manicure. Serviciul durabil. Salonul Frizerie EDUARD SCHMEGNER, Făgăraş, Piaţa Unirii 22.