Țara, iunie 1942 (Anul 2, nr. 326-348)

1942-06-02 / nr. 326

UNUL !!. No. 328 »RECTOR - pro. ^Mr prof. Dr. «RMOM POPA Vlădica Clujului la Academia Română Demult a am mai avut alegerile de la Academia Română semnificaţia naţională a celor din acest an, când înaltul for de cultură a primit în sânul său pe doi din cei mai vajnici apărători ai dreptului românesc în lume: Episcopul Nicolae Colan al Clujului, care străjueşte pe acele meleaguri de urgie fala românismului spiritual. Şi profesorul Gheorghe Brătianu, descendentul acelei ilustre familii care a stat la temelia României Mari, el însuși istoric frământat de ideea reîntregirii patriei. Vlădica Clujului a intrat în Academia Română în locul, ocupat înainte de marele Nicolae Titulescu, ambasadorul, necontestat al virtuţilor si inteligenţei româneşti peste hotare, omul politic de importanţă epocală, atât de scump in amintirea Ardelenilor, fiindcă a fost totdeaumândriei naţionale. Episcopul Colan aduce în Academia Română permanenta chemare a fraţilor de dincolo de blestemata fruntarie, care zac în temniţa întunericului şi aşteaptă de la noi, în fiecare zi, marele semn isbăvitor, iureşul dreptăţii desrobitoare. In metropola Ardealului românesc, în Clujul în care cultura transilvană s’a afirmat cu o strălucire de faimă europeană, azi singura lumină a rămas vlădica cel care ne trimite slova nădejdilor neînfrânte, prin „Viaţa ilustrată''. El luptă acolo, ca prin graiul nostru străvechi, prin puterea făcătoare de minuni a cuvântului vorbit sau scris, să risipească noaptea amară din, ochii înlăcrimaţi ai Românilor. Neobosit cutreerător al plaiurilor noastre dragi din Ardealul de Nord, alinând peste tot durerile cele multe şi înfricoşetoare ale fraţilor urgisiţi, prin lumina spirituală ce e mai presus de ura si dezonoarea asupritorilor. Prin înalta grije a ierarhului dela Cluj, cartea românească mai trăeste pe meleagurile unde satana s’a năpustit să nimicească încrederea în Dumnezeu si în dreptatea lui mântuitoare. Academia Română, in gestul ei simbolic, a afirmat că romanitatea e una indestructibilă, că punţile eterne ale spiritului trec peste hotarele nefireşti şi samavolnice, rotunjind cu un ceas mai devreme icoana ţară, ca un preludiu la rotunjirea definitivă a pământurilor. Nicolae Titulescu şi Nicolae Iorga şi-au aflat cei mai demni urmaşi, ei, stâlpii de granit ai României Mari, în vlădica Nicolae, cd Clujului şi în profesorul Gheorghe Brătianu. Ardealul întreg înţelege şi pretueşte darul pe care i l-a făcut în acest an de nădejdi Academia Română. 1OAN NEGOIŢESCU | 8 Pagini 2 Lai 3!P!», Mărfi 2 iunie 1942 O O înscri» la Tribunskd Sibiu, Secţia Tl-a sub Nr. 1470/1941 O O REDACŢIA şi ADMINISTRAŢIA: Sibiu, Strada Regele Mihai I. Nr. 1« TELEFON 74€ ABONAMENTE: anual 500 Lei; jum. an 250 Lei; 3 Luni 150 Lei - Pt. preoţi, învăţători, muncitori, ţărani 400 Lei - Pentru autorităţi, instituţiuni 1000 Lei O O Taxa poştală plătită în numerar conf. aprob. Dir. Gen. P. T. T. Nr. 29664/1941 Rezultatul marei bătălii dela HARCOV — Peste 42 divizii sovietice nimicite - BERLIN, 2 (Rador). — Dela Cartierul general al Fuehrerului înaltul comandament al forțelor armate germane comunică: După cum am semnalat printr’un comunicat special, marea bătălie dela Harkov s’a terminat. In sectorul generalului feldmareşal von Bock armatele generalului von Kleist şi ale generalului de trupe blindate Paulus a transformat apărarea împotriva atacurilor de mare amploare ale inamicului într’o măreaţă victorie de nimicire totală a inamicului. Un corp de armată română sub comanda generalului Corneliu Dragalina precum şi o formaţiune italiană şi slovacă au luptat alături de trupele germane împodobindu-şi stindardele cu o nouă glorie. Escadrilele de avioane ale generalului Loehr şi ale generalului de aviaţie Pflugbeil a sprijinit fără să se cruţe armatele terestre în acţiune ce au continuat fără iertare atât prin apărare . i'r * 4- , ’ *■ *■- f’t .r\~+ -r—- — tț-t-y *7 ■Î*'* -T inamica. A Armatele sovietice a 6-a, a 9-a şi a 57-a cuprinzând aproximativ 20 divizii de infanterie, 7 divizii de cavalerie şi 15 brigăzi blindate sunt nimicite. Numărul prizonierilor a crescut la 240.000. Pierderile sângeroase ale inamicului sunt enorme. Numărul materialelor de răsboiu capturate sau nimicite în această bătălie se ridică la 1249 care blindate, 2026 tunuri, 538 avioane, precum şi numeroase alte cantităţi de material şi arme de tot felul. In sectorul central distrugerea grupurilor de luptă inamice este în curs. In sectorul nordic un atacocal al forţelor noastre continuă cu succes. Pe frontul de încercuire de la Leningrad aviaţia a dat atacuri violente contra comunicaţiilor de aprovizionare ale sovietelor de pe lacul Ladoga. Cu prilejul atacurilor de noapte date de avioane germane de luptă contra centrelor industriei d de armament din oraşul Gorki au fost opţinute lovituri urmate de incendii la instalaţiile uzinelor. In Oceanul îngheţat de Nord marina de răsboiu şi aviaţia şi-a continuat cu tot timpul neprielnic atacu- rile contra unui convoi destinat sovietelor. Un submarin a scufundat un vapor de 6000 tone şi a avariat cu lovituri de torpile în plin alte două vase. Avioane de luptă au incendiat două cargoboturi mari. In Africa de Nord bătălia continuă. In Anglia orientală aviaţia a bombardat în noaptea de 29/30 portul de transbordare Grimsey Himberului cura şi zona portului Great Yarmouth. Avioane britanice de bombardament a dat noaptea trecută un nou atac împotriva regiunii parisiene făcând victime în rândurile populaţie civile, mai cu seamă în comunele de la periferia Parisului. Au fost doborîte 6 dintre avioanele care au luat parte la acest atac. Alte două avioane de bombardament britanice au fost doborîte deasupra golfului german. Vasele de patrulă şi de escortă puse sub comanda şefului serviciului de protecţie din Marea Nordului- au doboni în 24 ore 10 avioane de bombardament britanice. Dintre acestea 8 au fost doborîte prin respingerea cu succes a unor atacuri aeriene inamice contra convoielor puse,sub paza acestor vase. Escadra de vânătoare „Udet" a atins În 28 Mai cifra de 2000 victorii aeriene. Alte bande sovietice nimicite Crâncenele pierderi din ultimele zile ale aviaţiei inamice BERLIN, 2 (Rador). — De la Cartierul General al Fuehrerului, înaltul comandament al forţelor armate germane comunică: In sectorul central şi în cel nordic al frontului de Răsărit atacuri locale ale forţelor noastre au fost încununate de sud .Era teritoriu din spatele frontului, prin lupte care au durat. 8 săptămâni, bande bolşevice destul de puternice au fost nimicite. Inamicul a pierdut cu acest prilej, pe lângă un anumit număr de prizonieri, peste 430 morţi, 21 tunuri, 97 aruncătoare de grenade şi mitraliere, precum şi o mare cantitate de arme şi muniţii In bătălia dela Harcov un regiment croat s’a distins în mod deosebit SCUFUNDAREA ALTOR VASE INAMICE DESTINATE SOVIETELOR Din resturile convoiului inamic, urmărit de mai multe zile şi violent atacat şi repetate rânduri in Oceanul Îngheţat de Nord de forţele aeriene şi navale, au mai fost avariate cu lovituri de bombe încă patru vapoare mari. Cu prilejul acestor atacuri s’au dat şi lupte aeriene, în cursul cărora au fost doborîte 6 avioane de vânătoare inamice de tipurile Tomahawk şi Hurricane. In Africa de Nord lupta continuă. Avioane germane şi italiene de vânătoare şi distrugere au doborît 25 de avioane britanice. In regiunea Mării Mânecii, cu prilejul unor incursiuni de vânătoare, aviaţia britanică a pierdut pe ziua de ieri 9 avioane. In faţa coastei olandeze într’un atac îndreptat împotriva unui convoi german,I avioane inamică da fost doborîte de forţele de pază ale marinei de răsboi. Avioane de bombardament britanice au dat noaptea trecută un atac de terorizare asupra centrului oraşului Koelm Bombele explozive şi incendiare aruncate aici au pricinuit stricăciuni mari, mai ales în cartierele de locuinţe şi la mai multe instituţii publice, printre altele trei biserici şi două spitale. Cu prilejul acestui atac îndreptat exclusiv împotriva populaţiei civile, aviaţia britanică a suferit pierderi foarte grele. Avioanele de vânătoare de noapte şi artileria antiaeriană au doborît 36 dintre bombardierele cari luau parte la atac. In pina, artileria marinei a mai doborît in regiunea noastei, încă un avion de bombardament. O imitate de vânătoare de noapte de sub comanda generalului de divizie Kamhuber a obţinut aici a 600-a victorie aeriană de noapte. Căpitanul Streib a dobândit a 25-a şi locotenentul Knacks a 20-a victorie aeriană personală. Pe frontul de Răsărit prutonierul Steibnitz a obţinut a 83-a victorie aeriană personală. Nou schimb de diplomaţi între puterile beligerante MADRID, 2 (Rador). — Corespondentul agenţiei DNR anunţă: Biroul proteguirii intereselor străina din Ministerul Afacerilor externe care a aranjat schimbul de diplomaţi dintre puterile Axei şi republicile americane la Lisabona anunţă că un alt schimb de diplomaţi japonezi şi americani este în curs de pregătire. Patru mari vase vor pleca, probabil în ziua de 4 iunie, din portul japonez Nagasaki, având pe bord diplomaţi americani. Vasele se vor îndrepta spre portul Larence Marques din colonia portugheză Mozambic în Africa Occidentală, unde va avea loc schimbul de diplomaţi japonezi. Japonezii vor fi însoţiţi de d. Luisi Litva secretar al ambasadei spaniole din Washington. Atunci când se va proceda la acest schimb de diplomaţi, un diplomat elveţian va reprezenta interesele Statelor Unite Senatul american a ratificat intrarea Mexicului în război BUENOS AIRES, 2 (Rador). Corespondentul agenţiei DNR comunică: Senatul mexican a aprobat în una- Inimitate, după cum se anunţă din Mexico-City, declaraţia de răsboiu împotriva Axei cerută de preşedintele Camacho.