Țara, iulie 1942 (Anul 2, nr. 349-374)

1942-07-22 / nr. 366

2 „...Măria Ta, ori Te încoronezi la Alhaluilia,primari pe câmpiile de la Turda! Cuvântul dlui ministru General Constantin Pantazi A luat cuvântul apoi d. general Constantin Pantazi ministrul Apărări Naţionale: „ Domnule vicepreşedinte, iubiţi camarazi, ! „Treburile Statului nu au împiedecat pe M. S. Regele şi pe d. Mareşal Antonescu să ia parte la pioasa ceremonie de astăzi dar nu le-a îngăduit să rămână încă pentru a împărtăşi odihna şi mulţumirea sufletească a noastră din acest moment. In fiecare an la aceasta dată cavalerii „Ordinului Mihai Viteazul“ au venit să îngenunche la mormântul întemeetorului, Regele Ferdinand. Eroii nu se consacră numai după moarte Eroii răsboaielor îşi întrerup firul plin de tinereţe al vieţii săvârşind prin spadă poruncile de totdeauna ale unui neam. Cavalerii Ordinului fac parte în mod neîndoelnic dintre aceia cari pe câmpul de luptă au pecetluit cu actele lor voinţa de sacrificiu. Numai Dumnezeu a voit ca viaţa să li se prelungească şi martirajul eroilor să se resfrângă în cununi de isbânda asupra lor. Azi am veni să îngenuncheam la mormântul Regelui Ferdinand. Cine nu-şi amintește de gândul unui neam întreg care acum mai bine de două decenii prin graiul lui (Continuare în pag. 8) TARA Amil II. — Nr. 366 Solemnitatea de la Curtea de Argeş (Urmare din pag. 1) de Virtutea Militară“, Regimentului 3 Apărarea Antiaeriană, Regimentului 5 Apărarea Antiaeriană, Ordinul „Virtutea aeronautică, clasa crucea de aur cu spade cu una şi două barele şi clasa de cavaler“, flotila hidroaviaţie, flotila 2 vânătoare, flotila 3 vânătoare, flotila 2 bombardement, flotila 3 bombardement. Ordinul „Virtutea Aeronautică clasa Cavaler cu spade cu una şi două Apoi dl. general Pantazi ministrul Apărării Naţionale dă cetire textului decretului lege prin care „Pentru faptele de arme excepţionale dârzenia şi înaltul spirit de jertfă dovedite în luptele din râsboiul sfânt, conferim ordinul „Mihai Viteazul“ următorilor ofiţeri: Ordinul Mihai Viteazul cl. 2-a: Col. Cârlan Dumitru, Ordinul Mihai Viteazul cl. 3-a: Gen. Lascar Mihail, gen. Carlaonţ Dumitru, Col. Curta Olimpiu, col. Rosetti Băltarete şi clasa ofiţer“, Flotila 1 informaţii. Medalia aeronautică cu spade clasa doua şi clasa treia: Regimentului 6 Artilerie Antiaeriană, Centrului de Instrucţie şi Şcoalei de ofiţeri de Antiaeriană. Medalia aeronautică cu spade clasa treia, Regimentului 5 Artilerie antiaeriană, Regimentului de Geniu aeronautic. M. S. Regele decorând drapelele sărută cutele fiecărui drapel. lăceanu, col. Solir Gheorghe, lt. col. Ionescu Breaza Constantin, lt. col. Lungulescu Constantin, lt. col. Niculiu Gh., lt. col. Marinescu Ștefan, lt. col. Cârnu Gheorghe, lt. col. Bădescu Victor, lt. col. Pretorian Vasile, maior Teodorescu G. Gheorghe, maior Marinescu Constantin, maior Dumitriu I. Ion, maior Simionescu Alexandru, maior C Vlădescu Constantin, maior Ivan Tănase, maior Schnabel Andrei, maior Slăvescu Th., căpitan Georgescu V. G., căpitan Popescu G., căp. M. Culescu Cristina, căp. Giornea G. Dumitru, căp. Apostolescu I., căp. Spaima Constantin, căp. Ene Mihail, căp. Ionescu G., căp. Iaciu Florea, căp. Ionescu Teodor, căp. Tănculescu Radu, căp. loan C. Eugeniu, căp. Vornicul G., căp. Tirmonea loan, căp. Ardeleanu Dumitru, căp. Angelescu G., căp. Mitu Nicolae, căp. Radul Mihail, căp. Piciorroga Dumitru, căp. Vasiliu Alex., căp. Costăchel I., căp. Moldoveanu Vasile, lt. Ianculescu Marius, lt .de rez. Mohr Alfons, lt. Iftode Vasile, lt. Moreanu Ilie, lt. Bradiceanu Victor, lt. Constantinescu Decebal, lt. Vladoianu Lucian, lt. Popescu Vasile, lt. Făcăoaru Constantin, lt. Pârvanu Lincu, lt. Bodor Serghie, slt. Moise Marin, slt. de rez. Oiței Alexandru, slt. Cârsteanu Sorin, slt. Gavrilă Dumitru, slt. Şerban Constantin, slt. rez. Berariu Ştefan Dragoş, subit. Rădulescu Mihail, slt. Nineaca Emil. M. S. Regele însoţit de Mareşalul Conducător trece în faţa fiecărui ofiţer căruia i-a conferit cel mai înalt ordin care răsplăteşte vitejia şi în cadrul unui impresionant ceremonial îi dă acolada neecu“ au aclamat în rând pe M. S. Regele şi pe Mareşalul Conducător. Pe parcurs au fost orânduiţi numeroşi invalizi din actualul răsboiu şi câţiva dintre marii mutilaţi care ei înşişi au cerut să fie aduşi în cărucioare pentru a ovaţiona pe Suveranul lor iubit şi pe Mareşalul desrobitor atât de drag kor. Toţi purtau pe piepturi „Virtutea militară“ şi mulţi din ei aveau Crucea de Fier. „Trăiască Regele, trăiască Mareşalul Desrobitor, trăiască Regina „isbucneau din piepturile acestor ostaşi, cari până mai ieri luptau cu arma în mână pentru Cruce, Rege şi Ţară. Suveranul şi Mareşalul Conducător le răspunde tuturor prin salutul ostăşesc. Dupa ce M. S. Regele şi d. Mareşal Antonescu, d. prim-ministru şi căpeteniile oştirii au ajuns la tribuna Regală unde au luat loc pe estrada de onoare, a început defilarea. In fruntea trupelor de dorobanţi, aviaţie şi paraşutişti, au defilat nou şi membrii ai Ordinului „Mihai Viteazul“, iar defilarea a fost deschisă de generalul Mihail Lascăr eroul de la Capella, Feodosia si Eupatoria, purtător al Ordinului „Mihai Viteazul" si Cavaler al Ordinului „Crucea de fier" cl. I-a. O defilare sobra, o ţinută ostăşească. Defilare de eroi. După ce defilarea a luat sfârşit, Suveranul se întreţine câteva momente cu d. preşedinte ad-interim al Consiliului de Miniştri, prof. Mihai Antonescu, în timp ce Mareşalul Conducător »’a dus în mijlocul grupului vechilor Cavaleri ai Ordinului „Mihai Viteazul", cu care se întreţine în modul cel mai cordial. In uralele întregei asistenţe, M. S. Regele părăseşte tribuna regală. Suveranul se urcă în maşină însoţit de Mareşalul, iar d. prim-ministru, prof. Mihai Antonescu, însoţit în cea de a doua maşină de d. general Constantin Patrazi ministrul Apărării Naţionale. Trenul regal a părăsit Curtea de Argeş la orele 1,45. După plecarea M. S. Regelui, d. prof. Mihai Antonescu preşedintele ad-interim al Consiliului, însoţit de d. geneeral Constantin Pantazi ministrul Apărării Naționale se reîntoarce la colegiul militar „Mareșal Ion Antonescu" unde a avut loc masa cavalerilor Ordinului „Mihai Viteazul". Noui membri ai Ordinului „Mihai Viteazul“ „Regele Ferdinand I întregitorul, luptătorul pentru drepturi şi dreptate“ — Cuvântarea dlui Mareşal Ion Antonescu — După terminarea ceremonialului de decorare a noilor membri ai Ordinului Mihai Viteazul dl. Mareşal Antonescu adresându-se M. S. Regelui a rostit următoarea cuvântare: Majestate, Cinstirea memoriei Regelui Ferdinand I, nu o facem, astăzi numai prin creştineasca pomenire care stă temeia de veacuri tradiţiei noastre religioase. Cultul morţilor este nu numai un act de pietate, ci sfat de viaţă. Iar cultul regilor morţi nu este numai o închinare de recunoştinţă ci o adevărată faptă naţională. El prilejueşte evocarea tradiţiilor şi meritelor regeşti şi aşezarea lor ca sfat pe istorie pentru urmaş. Aci în cripta argeşeană a Voevozilor intemeetori străjuesc regii noştri. Regele Carol I, cu marele său exemplu de disciplină, de muncă, de modestie, care a aşezat Regatul pe baze de onoare şi de realism politic. Regele Ferdinand I., întregitorul, luptătorul pentru drepturi şi dreptate, Ferdinand cel Leal, care a intrat în istorie nedespărţit de numele de lealitate, pe care şi-a rezimat toată viaţa. Cinstirea memoriei lor înseamnă să luăm exemplul lor — pentru monarhie şi pentru ţară — pildă de onoare, de disciplină, de muncă, pildă de realism politic şi de realitate. Poporul român este un popor care slujeşte şi va sluji totdeauna aceste crezuri. El nu cunoaşte şi nu va cunoaşte niciodată decât legile onoarei şi ale realităţii. Pe câmpurile de bătaie şi în viaţa de mâine aşa îşi va interneni destinul, adăugând disciplina sobră a muncii şi credinţa realistă in dreptate. Pentru Cavalerii „Mihai Viteazul“ ziua de azi este o îndoită cinstire. Ei cinstesc pe intemeetorul Ordinului „Mihai Viteazul“, pe Regele Ferdinand I, care a voit şi a izbutit să interneeze prin acest ordin corpul naţional al elitei eroice a bravilor Neamului, apărătorii drepturilor de ieri şi de azi şi de mâine. Ei cinstesc Ordinul însuşi. Născut sub semnul celui mai mare voevod al luptelor noastre pentru pământ, pentru cruce şi pentru Europa, „Ordinul Cavalerilor Mihai Viteazul“ primeşte azi în sânul său nouii viteji şi drapele glorioase ale unităţilor brave. Vin printre noi şi bravii ofiţeri germani cavaleri ai Ordinului, care au câştigat gloria şi recunoştinţa noastră luptând pentru Patria Germană, pentru noi şi pentru Europa. Nicăeri mai mult decât aici, lângă cripta celui care s’a născut principe german şi a murit Rege, Germanii nu vor înţelege mai bine unitatea germano-română, legată prin sângele luptei noastre de azi. Nicăeri mai mult decât aici cavalerii Ordinului „Mihai Viteazul“ ai noştri nu puteau să arate mai lămuritor nouilor viteji primiţi, drumul istoric monarhic şi românesc pe care trebue să-l urmeze, nicăeri mai mult decât aici nu puteau simţi datoria lor, de a sluji prin muncă, sobrietate, onoare şi lealitate Statul de mâine pentru care au luptat azi şi pe care l-au slujit Regii de ieri. De aceia, Sire, să fiţi printre noi, ca aci lângă mormântul regilor şi al voevozilor clăditori de ţară, să vă simţiţi şi mândria ca memoriul lor şi povara răspunderii de a urma alături de toţi ceilalţi Cavaleri tradiţiile regale şi româneşti ale Statului de mâine, ale armatei de totdeauna şi ale veşniciei noastre.“ Defilarea eroilor După ce solemnitatea din faţa mănăstirii Curtea de Argeş a luat sfârşit, M. S. Regele şi d. Mareeşal Ion Antonescu, însoţiţi de primul ministru şi de căpeteniile de oştire, au plecat pe jos până la Tribuna Regală din faţa clădirii colegiului „Mareşal Ion Antonescu“. Pe tot parcursul întreaga populaţie venită din satele Argeşului şi micuţii elevi orfani din actualul răsboiu de la Colegiul „Mareşal Ion Anta „Armata ne-a ridicat drepturile pe coame de mândrie, iar misiunea noastră europeană pe trepte de veşnicie“ — Salutul dlui Prim-ministru Profesor Mihai A. Antonescu — D. prof. Mihai Antonescu preşe- dinte ad-interim al Consiliului de miniştri a prezidat masa Cavalerilor înaltului Ordin şi cu acest prilej a rostit următoarea cuvântare: Domnilor Cavaleri, „In numele guvernului ţării exprim Cavalerilor Ordinului „Mihai Viteazul“ recunoştinţa Neamului pentru fapta lor naţională. Ni-ciodată mai mult decât astăzi Ordinul „Mihai Viteazul“ nu rezumă ! şi nu concentrează mai evocator şi j mai puternic întreaga noastră is- j torie naţională. Am luptat pentru j unitatea Neamului românesc: sun- j toţi purtătorii semnului Voevodu- lui unităţii româneşti- Am luptat ] totdeauna pentru dreptate şi pen- j tru marile idealuri ale civilizaţiei , pe care familia, proprietatea şi tradiţiile de totdeauna ale Europei , au ştiut să le exprime. Astăzi Mihai Viteazul este mai prezent decât oricare în noi pentru că el ne aduce firul istoriei naţionale prin care Neamul nostru şi-a dovedit întâia oară marea lui misiune de popor de margine şi apărător al tradiţiei şi al drepturilor Europei (aplauze prelungite). De aceia, mândru că pot, în numele guvernului să salut fruntea de vitejie a bravei noastre armate care ne-a spălat desonoarea, a şters păcatele trecutului şi ne-a ridicat istoria drepturilor pe coame de mândrie iar misiunea noastră euro- peană pe fapte de veşnicie, închin ! paharul meu pentru cel dintâi cavaler al Ordinului „Mihai Viteazul“ pentru Majestatea Sa Regele Mihai I (urale prelungite) pentru bravul şi iubitul nostru Mareşal (urale puternice) pentru oastea noastră care prin Dvs. cinsteşte şi asigură viitorul drepturilor noastre (aplauze prelungite), întreaga asistenţă face o călduroasă manifestaţie de simpatie, subliniind prin puternice ovaţii cuvântarea rostită de d. prof. Mihai Antonescu preşedinte ad-interim al Consiliului.