Țara, iulie 1942 (Anul 2, nr. 349-374)

1942-07-22 / nr. 366

4 ECONOMICE - SOCIALE A PATRA EXCURSIE AGRICOLA Agricultorii au cercetat ferma dlui Aurelian Pană, ministrul agriculturii şi alte ferme şi instituţii din Bărăgan O sală pentru vite mari a fost transformată şi ea în porcăreaţă. Iar în apropiere este plănuită a treia, pentru poreii puşi la îngrăşat. De aci rezultă desvoltarea pe care proprietarul o dă acestei frumoase ramură economică, care este creşterea porcilor. S’a remarcat economia făcută în construirea ecaretelor. Moşia posedă ecarete suficiente; aproape toate, însă, sunt construite din lemn. In felul acesta s’a făcut economie de capital, iar întreţinerea ecaretelor este foarte uşoară. După ce se vizitează moara şi magazia care alimentează exploatarea, d. ministru Pană conduce pe vizitatori la marginea conacului, unde le arată o frumoasă cultură de iarbă de Sudan, pe care o recomandă cu titulatura de „lucerna bărăganului". In aceste regiuni secetoase, în cari lucerna nu reuşeşte, singurele plante de nutreţ sunt porumbul şi iarba de Sudan. Aceasta din urmă se foloseşte atât ca cositură, cât şi ca păşune (ce rămâne după coasa a doua). In momentul de faţă caii moşiei se hrănesc, pe lângă grăunţe, numai cu cositură de Sudan. Dela moşia dlui ministru Pană, agricultorii au cercetat moşia şi conacul d-lui Mihai Berceanu, fost ministru. Printre perdelele de salcâm, s’a putut vedea frumoase culturi de porumb, o cultură de 60 hectare de floarea soarelui, un grâu care promite o bună recoltă, mazăre cu bună legătură. De remarcat stăruinţa d-lui Mihail Berceanu pentru desmiriştiri şi ogoare de vara; o măzărişte a şi fost întoarsă; o târlă de orz, recoltată cu combina, la fel a fost arată cu tractoarele; tarlalele de grâu secerate, sunt arate printre clăi. Chiar acum, trei tractoare lucrează de zor. Pe imaş, se văd două frumoase turme de porci tork şi de purcei. Tot pe moşia dlui Berceanu, vizitatorii au putut vedea cum se face cărămida fără fabrică şi, alături, o instalaţie mecanică de egrenat (de scos seminţele, din bumbac) şi o moară cu pietre (ferecată de prizonieri, cari lucrează şi la făcutul cărămizii). Interesant este arsul cărămidei cu paie. Datorită unui cuptor special, calitateacărămizii nu lasă nimic de dorit. * Apoi vizitatorii merg la ferma şcoa- lei de mecanică agricolă fundaţiunea Dumitru Seceleanu, de la gara Mărculeşti, condusă de d. ing. agr. Topor. Aci este interesant aspectul interior al fermei şi atelierele şcoalei, care este folosită deocamdată pentru a creia tractorişti, dar care va deveni şcoală de mecanică agricolă, cu cursuri de 2 ani. D. ministru Pană este de părere să fie chiar trei ani de şcoală. Pe moşia şi bolii se vede grâu secerat, destul de bogat în clăi. Porumb fru- mos şi sănătos. Mazăre recoltată, în porcoaie. Şase pluguri, cu câte 6 şi 80 boi, făceau ogor adânc, între borce- giste.• Vizitatorii au trecut apoi la Staţiu- nea agricolă experimentală a Bărăga- ‘ nului, unde d. dr. Bălan a lămurit scopul şi activitatea instituţiei, după care a vizitat câmpurile, cercetând îndeosebi experienţele şi înmulţirile de fasole, porumb şi floarea soarelui. * Reîntorşi la conacul d-lui Berceanu, vizitatorii au cercetat via, cu rod bogat şi crama cu 2 etaje şi beci bun. Şi aci au fost ospătaţi cu îndestulare. Iar la ora 21 au plecat spre Bucureşti. TARA Dat fiind însemnătatea deosebită a ogorării la timp a câmpurilor pentru sporirea producției, Ministerul Agriculturii sfătuește stăruitor pe toți agricultorii să înceapă numaidecât facerea arăturilor de vară. Ecouri vânătoreşti — O eroare care trebue îndreptată — SIBIU. — Direcţiunea Vânătoarei din Ministerul de Domenii şi Agricultură condusă cu multă abnegaţie de harnicul şi priceputul director general, d. Ing. Aurel Cosma — un adânc cunoscător al problemelor vânătoreşti face toate sforţările pentru reorganizarea vânatului în întreaga ţară, pe baze moderne, tehnice şi administrative. In acest scop d-sa a trimis inspectoratelor de vânătoare şi inspectorilor regionali, îndrumările necesare, dispunând a se proceda la alegerea comitetelor locale judeţene şi la designarea inspectorilor judeţeni, precum şi subinspectorilor de plasă. Comitetul sibian a designat în cani-itate de inspector judeţean tot pe fostul inspector de vânătoare care a condus vânătorimea din judeţul nostru mai mulţi ani. Se aduce la cunoştinţa tuturor subscriitorilor la împrumutul Reîntregirii 1941, că toate titlurile au sosit şi se pot ridica de fiecare subscriitor de la Ghişeele unde a făcut subscrierea. Pentru subscrierile făcute la Ghişeul Administraţiei Financiare titlurile se pot ridica zilnic între orele 8—11 a. m. şi 5—7 p. m. la camera 3 parter. D-nii subscriitori sunt rugaţi a se prezenta în termen de 10 zile, în caz contrar titlurile se vor consemna la Casa de Depuneri şi Consemnaţiuni pentru care urmează a se face formalităţile de ridicare, inutile. CETATEA UNIVERSITARA Posturi vacante In baza avizului Consiliului Fa- cultăţii de Medicină din şedinţa dela 30 Iunie 1942 şi potrivit dispo- ziţiunilor art. 71, art. 72, art. 73 şi art. 78 din Decretul-Lege relativ la organizarea învăţământului Superior, se publică vacanţă pentru ocuparea prin concurs, a următoarelor posturi de personal didactic ajutător: 1. Institutul de Fiziologie: un post de asistent 2. Institutul de Anatomie Patologică: un post de asistent un post de preparator 3. Laboratorul de Bacteriologie: un post de preparator 4. Institutul de Biochimie: un post de preparator 5. Laboratorul de chimie medicală: un post de șef de lucrări două posturi de asistent 6. Clinica medicală I: un post de preparator 7. Clinica medicală II: un post de asistent un post de preparator 8. Clinica Ginecologică și Obstetricală: un post de preparator 9. Clinica Dermato-sifiligrafică: un post de preparator 10. Clinica Oftalmologică: un post de preparator 11. Institutul de medicină legală: un post de șef de lucrări 12. Farmacia clinicelor universitare: un post de asistentCererile de înscriere la concurs se vor înainta Decanatului Facultăţii de Medicină Sibiu, în termen de 20 zile, cu începere de la data apariţiei prezentei publicaţii în Monitorul Oficial. Condiţiunile de înscriere şi normele după care se va ţine concursul sunt cele prevăzute în art. 72, art. 73 şi art. 78 din Lege. Odată cu cererea de înscriere la concurs se vor înainta şi actele cerute pentru numiri în funcţiuni publice. — Decanatul Facultăţii de Medicină Cluj—Sibiu- PRESA GERMANA şi munca românească BERLIN. (Rador). Deutsche All- J gemeine Zeitung publică un articol intitulat: „Vară de războiu în Bucu- ‘ reşti“. Descriind unele aspecte ale frontului intern, ziarul subliniază că atât în Bucureşti cât şi în restul ţării, nu există o atmosferă de vacanţă, ci de muncă încordată, care se relevă pe Plan economic, în operele sociale şi în munca de războiu a tineretului. Frontul intern ţine să fie la înălţimea vitejiei soldaţilor de cari românii se simt tot mai mândri Donaţiunile pentru front sunt numeroase. Deasemeni apelul pentru darea de sânge destinat răniţilor a avut un succes extraordinar. Camaraderia de arme germano-română, spune mai departe Deutsche Allgemeine Zeitung, s-a întărit tot mai mult devenind o legătură sufletească adâncă. Numeroşi ostaşi şi numeroase unităţi româneşti poartă „Crucea de Fier“, precum şi mulţi ostaşi germani poartă decoraţii româneşti, semn al unei camaraderii de luptă şi de victorie. Se subliniază apoi reportagiile de războiu, care, ca şi în Germania, aduc icoana luptelor de pe front, unde, cot la cot şi umăr la umăr, luptă trupele germane și române. Ast- j fel, recent a fost cîtat printr’un ordin de zi un aviator român pentru cura jul arătat. Deși rănit, el a salvat un echipaj german într’o luptă cu avioa- j ne sovietice superioare ca număr. Amil IT. — Nt. 366 Calendar Marţi, 21 Iulie 1942 Ort.: Păr. Simeon Cat.: Praxede Miercuri, 22 Iulie 1942 Ort.: Maria Magdalena Cat.: Maria Magdalena RADIO MIERCURI, 22 Iulie 1942 Radio România şi Bucureşti 21.00: Ora Germaniei. 21.45: Valsuri. 22.00: Radio-Jurnal. Sport. 22.20: Arta Florescu. 22.40: Gabriel Naruja, voce. Radio România, Bucureşti şi Unda scurtă 23.00: Muzică variată uşoară. Radio Moldova (280,9 m) 21.00: Seară de teatru. 22. Radio-Jurnal. 2220: Tarafuri româneşti. JOI, 28 Iulie 1942 Radio România şi Bucureşti 6.55—8.00: Ora dimineţii. Radio România, Bucureşti şi Undă scurtă 11.30: Poşta militară Radio. 22.00: Emisiuni în limbile ucrainiană şi rusă. Radio România şi Bucureşti 12.30: Maria Lătăreţu şi orchestra Costică Tandin. 13.00: Concert de prânz. 13.40: Prezentarea filmului european. 13.50: Ştirile serviciului german. 14.00: Radio-Jurnal. 14.20: Muzică variată. 1420: Ora răniţilor. 15.30: Reportaţii germane de pe front. Radio România, Bucureşti şi Unda scurtă 17.40: Emisiuni în limbile ucrainiană şi rusă. Radio România şi Bucureşti 18.00: Ora femeii. 18.20: Soliste vocale şi instrumentiste. Radio România Radio Bucureşti 19.15: Jean Moscopol, romanţe. Radio România şi Bucureşti 19.50: Ştirile serviciului german. 20.00: Radio-Jurnal. 20.10: Muzică variată. 20.20: Jurnal în limba turcă. 20.35: Muzică variată. 20.40: Universitatea Radio. 21.00: Concert simfonicmuzică românească. 22.00: Radio-Jurnal. Sport. 22.20: Cântăreţi de la opera din Berlin. Radio România, Bucureşti şi Undă scurtă 23.00: Muzică variată. Radio Moldova (280,9 m) 13.00: Jocuri româneşti. 13.20: Radiojurnal. 13.30: Fantezii şi potpuriuri. 14..00: Radio-Jurnal. 14.20: D. Gică Potcovaru, solo de ţambal. 14.40: Sfaturi medicale pentru tineret. 14.50: Muzică uşoară. 15.00: închiderea emisiunii de prânz. 18.30: Marşuri germane. 18.50: Radio-Jurnal în limba rusă. 19.00: Concert Brandengurghes. 19.15: Cronica vieţii modoveneşti. 19.30: Mari cântăreţi 22.00: Conferinţa. 20.15: Arii naţionale. 20.30: Radio-Jurnal. 20.40: Recital de pian. 21.00: Concert simfonic. 2200: Radio-Jurnal. 22.20: Muzică populară. 19.15: Poșta militară. FARMACIILE DE SERVICIU pe luna Iulie, 1942 21 Iulie Ştefan Moga, Guşteriţei 16. 22 Iulie Gundo Fabritius, Piaţa Mică 17. 23 Iulie Dr. Hans Binder, Avram Iancu 9. 24 Iulie Maria Jantea, Regele Ferdinand 20.