Țara, iulie 1942 (Anul 2, nr. 349-374)

1942-07-22 / nr. 366

6 TARA INTR'O ZI Corul Armatei la Turda TURDA. — Corul Armatei de sub conducerea d-lui prof. Ioan Ticulescu a dat un frumos concert în sala teatrului comunal, care a prilejuit un adevărat eveniment muzical românesc, cu adânci rezonanţe în toate conştiinţele celor ce au luat parte. Turdenii le-au făcut ostaşilor cântăreţi o primire entuziastă. La marginea oraşului, Corul a fost aşteptat de către o delegaţie cu fanfara militară în frunte, care l-a condus până în faţa Prefecturii judeţului. Aici, d. general Vâlcu Alexandru a urat bun sosit coriştilor, iar d. prof. Ticulescu a răspuns prin câteva cuvinte, apoi Corul a cântat „Pe-al nostru steag“ şi fanfara a intonat Imnul Regal. De la Prefectură, coriştii s-au îndreptat, urmaţi de fanfară şi numeros public, spre piaţa centrală a oraşului. La Comenduirea Pieţii, d. colonel Petre Prodan a ţinut o scurtă cuvântare despre legătura sufletească ce se cimentează între armată şi populaţia civilă, prin acţiunea propagandistică a Corului. S’au executat mai multe cântece patriotice, apoi corul s’a îndreptat spre Primăria oraşului, unde d. primar dr. Chiorean a rostit câteva cuvinte în numele populaţiei turdene şi d. prof. Ticulescu din partea Corului Armatei. Populaţia a făcut o entuziastă manifestaţie pentru armata ţării şi Conducătorul ei. Corul a cântat: „Eroi au fost“, Se’ntorc vitejii“ şi „Deşteaptă-te Române“, iar fanfara a intonat Imnul Regal, încolonaţi, coriştii şi cetăţenii au plecat, în sunetele fanfarei, care cânta Imnul redeşteptării naţionale, spre sala teatrului orăşenesc. CONCERTUL Seara sala teatrului a fost arhiplină. Printre cei prezenţi se aflau prefectul, primarul, comandantul garnizoanei corpul ofiţeresc, magistraţii, învăţătorii şi profesorii, etc. , colonel Prodan a ţinut o foarte interesantă cuvântare despre istoricul muzicei şi legătura strânsă dintre arta militară şi muzică. A descris episoade din războiu în care muzica a contribuit în mare măsură la stimularea vitejiei ostăşeşti, ducătoare la victorie. A urmat programul: Imnul Regal, Altarul Mănăstirii Putna, Balada Ianicului, Cor din opera „Emani“, Lup- tătorii. Mama, Doină, Andaluza, Bă- năţeana. Din Agapia’n Văratec, Darabonii şi leşeasca. Ţiganii, solo, doine şi muzică instrumentală. Printre so-Primăria comunei Ocna-Sibiului Nr. 139/1942 PUBLICAŢIUNE Se aduce la cunoştinţa celor interesaţi că în ziua de 16 Iulie 1942, ora 11 a. m., se va ţinea în localul primăriei comunale Ocna-Sibiului, licitaţie publică pentru darea în întreprindere a lucrărilor: I. Refacerea și mărirea grajdului comunal, valoare după deviz 380.000 Lei. II. Amenajarea băii și dispensarului comunal, valoare după deviz 290.000 Lei. Licitatiunea se va tinea în conformitate cu art. 88—110 din legea Conf. Publ. și conf. normelor generale pentru tinerea licitatiunilor publice. Condiţiunile de licitaţie se pot vedea la primăria comunală în tot timpul orelor de serviciu. Garanţia provizorie este de 5 la sută şi se va depune în numerar sau efecte de Stat. La cazul când licitaţia nu ar reuşi, a doua licitaţie se va ţinea în ziua de 26 Iulie 1942, aceiaş oră şi localitate şi cu aceleaşi condiţiuni. Ocna Sibiului, la 3 Iulie 1492. Primar: Gh. Davidescu. Notar: Al. Mureşan. lişti: Serg. t. r. Buciu Mircea, Voinescu Alexandru, Stoicescu Alexandru, Ionescu Mircea, iar la pian Frt. t. r. Pancova Andrei. Este de prisos să mai spunem că programul a fost executat în mod strălucit, uimind pe turdeni, care n’au prea avut ocazia să asculte un cor bărbătesc atât de perfect, deci unul dintre corurile cele mai bune din țară se găsește în regiunea aceasta, la Câmpia-Turzii, condus de cunoscutul dirijor ardelean Nicolae Botezanu — Corul Şoimilor Astrei. Dar Corul Armatei este format numai din elemente cu pregătire muzicală superioară şi voci alese dintre cei mai buni solişti de operă. Apoi cei peste şasezeci de corişti militari, sunt cu desăvârşire disciplinaţi şi îndrăgostiţi ei înşişi de arta lor, pe care o cunosc la perfecţie. Datorită şi stării sufleteşti deosebite a cetăţenilor din acest colţ de ţară, unde conştiinţa naţională şi năzuinţa cea mai de seamă a neamului sunt mai accentuate decât oriunde, scopul propagandistic al concertului a fost pe deplin atins şi ar fi de dorit ca astfel de manifestaţion culturale româneşti să se facă la Turda cât mai des. Remarcăm cu bucurie felul cum s’a prezentat publicul românesc la acest concert. V. ILUŢIU TARA Amil II. — Nr. 366 Decorarea dlui Comandor Inginer Constantin Istrati cu „Vulturul german“ MEDIAŞ. — Fuehrerul Marelui Reich, Adolf Hitler, a binevoit a acorda Domnului Comandor Inginer Constantin Istrati, Comandantul Şcoalei Tehnice a Aeronauticei şi Şcoalei Militare de Ofiţeri Mecanici de Aviaţie Mediaş, înaltă distincţiune „Vulturul German“ cl. I. în gradul de Comandor, pentru meritele câştigate în calitate de şef al Serviciului tehnic în gruparea aeriană de luptă, de la începutul răsboiului şi până la căderea Odesei. Decoraţia a fost remisă, în numele Fuehrerului de d. Colonel Passenge, şeful de Stat Major al misiunii germane din România, în cadrul unei solemnităţi ce a avut loc la Şcoala Tehnică a Aeronauticei din Mediaş. După remiterea decoraţiei, domnu Comandor inginer Constantin Istrati, luând cuvântul, a mulţumit Fuehrerului, pentru cinstea ce i-a făct acordându-i această înaltă distincţie care se răsfrânge în acelaş timp, asupra întregei armate române. Răspunzând d. Colonel Passenge a felicitat călduros pe d- Comandor inginer Constantin Istrati şi a vorbit în cuvinte elogioase, despre fraternitatea de arme germano-române arătând că numai prin camaraderie şi luptă se va câştiga victoria comună, la care vom ajunge în curând. La urmă, s-a servit d-lui Colonel Passenge o gustare, la care a luat parte corpul ofiţeresc de la Şcoala Tehnică a Aeronauticei. Inaugurarea obştei agricole din comuna Bila (jud. T.Mică) Duminecă, 12 Iulie crt., a avut loc într’un cadru sărbătoresc, inaugurarea oficială a Obştei Agricole din corn. Bia (plasa Blaj), care a luat fiinţă în primăvara anului curent conform diispoziţiunilor Ministerului Agriculturii, date în baza ordinului Conducătorului Statului. Serbarea a avut loc în hotarul comunei şi anume în parcela unde admirabilele culturi de trifoi au luat locul sterp, care cu un an înainte scotea din cultură a treia parte a hotarului comunei. In mulţime s’au remarcat d-nii: Ing. agr. şef Victor Rusu, directorul Camerei agricole, ing. agr. Ioan Gherman, subdirectorul Camerei agricole, păr. Ion Mărginean preotul locului, inspector şcolar Sabin Pop, notar I. Cerghizan, Gheorghe Dancu, director şcolar, Dumitru Pantea învăţător, Gheorghe Sâmbotin, agent agricol şi un mare număr de plugari din comună şi jur. Serbarea începe prin cuvântul păr. I. Mărginean, după care urmează un serviciu religios. Sfinţia Sa arată cum orice început trebue făcut prin implorarea ajutorului Celui Atotputernic şi încheie mulţumind Camerei agricole pentru concursul ce-l dă acestei comune, de harnici, români, care a ajuns în mai puţin de doi ani comună model. A luat apoi cuvântul d. ing. agr. şef Victor Rusu. D-sa face descriere succintă a scopului ce-l urmăresc obştiile de acest fel al căror rezultat imediat este între altele o recoltă uniformă, mărită calitativ şi cantitativ, unde proprietăţile mici sunt grupate în parcele mari, ce fac parte dintr’un asolament raţional, unde maşinile perfecţionate lucrează ca pe o moşie mare, deoarece răzoarele necultivate şi pline de bălării, trebuesie înlocuite cu borne. Iată de ce — spune d-sa, în continuare — am căutat, ca după ce ne-a reuşit să convingem pe agricultori de rentabilitatea ogorului sterp şi necesitatea înlocuirii lui cu plante furajere, să organizăm chiar în această comună obştea agricolă, care numără 320 de membrii cu o suprafaţă de 1351,32 ha. înlocuirea ogorului sterp cu trifoi, care după un calcul sumar a adus comunei în acest an un câştig de 5 milioane lei, este urmat de o muncă raţională, care se face cu tractorul şi plugul primit în acest scop de la Minister, a cărui activitate începe azi, după care vor urma 5 maşini de sămănat şi alte maşini şi unelte agricole promise de Minister. A luat apoi cuvântul de inspector şcolar Sabin Pop, care a arătat plugarilor prezenţi că alături de o agricultură, ce face aci dovada unui progres tehnic cu paşi repezi, să se dea atenţiunea cuvenită şcoalei, deoarece numai din conlucrarea materiei, a acestui pământ de care suntem legaţi prin naştere şi nenumăratele jertfe, cu sufletul se poate ajunge la rezultatul dorit. Mai vorbeşte, de sfârşit, agentul agricol Gh. Sâmbotin, care face o dare de seamă a realizărilor din ultimii 2 ani, mulţumeşte Camerei Agricole pentru interesul şi ajutorul ce-l acordă acestei comune şi în numele agricultorilor îşi ia angajamentul ca şi în viitor îşi vor face datoria executând întocmai sfaturile şi instrucţiunile primite. In faţa mulţimei s’a făcut apoi o arătură demonstrativă cu tractorul primit dela Minister, care a executat cu această ocazie prima brazdă Serbarea a luat sfârșit prin vizitarea hotarului, a grajdului comunal și a câtorva gospodării particulare. I. I. Ştiri ardelene BLAJ — CORUL ARMATEI LA BLAJ. Caravana de propagandă a M.S.M, formată din Corul Armatei, compus din 60 persoane, recrutate din cele mai de seamă elemente ale artei muzicale româneşti, a dat în seara zilei de 15 iulie a. c., un frumos concert coral la Blaj, în Palatul Cultural. Programul a fost alcătuit din repertoriul celor mai apreciaţi compozitori români şi străini. Pentru selectul public auditoriu al Blajului n’a fost numai nu rar eveniment muzical, ci şi o mişcătoare afirmare a sensibilităţii şi virtuţilor neamului. CÂMPIA TURZII A ŞEZĂTOARE LITERARA. In seara zilei de 12 Iulie a. c. „Gazeta Turda“, a ţinut o Şezătoare Literară în salonul Gazner. Intrarea a fost benevolă, cu venitul destinat „Darului Ostaşului“. Un public numeros a luat parte la această Şezătoare. OCNA SIBIULUI I — SECŢIE DE JANDARMI. Prin noua reorganizare administrativă, care prevede înfiinţarea în fiecare plasă a secţiilor jandarmereşti, a luat fiinţă şi în comuna noastră un sediu I de secţie de jandarmi. Conducătorul secţiei a fost numit d. prof. maj. Savin Petru, un vechiu şi încercat jandarm. D-sa vine de la secţia Petrila, unde a lăsat frumoase amintiri. LIPOVA — Comitetul „Darul ostaşului“ având în frunte pe dna Târu, a organizat la băile Lipova, o admirabilă şi mult gustată serbare câmpeneascăla încasările cari depăşesc 45.000, sunt o dovadă clară a aprecierii gestului comitetului „Darul ostaşului“ Lipova, s’a prezentat unitară, ca niciodată. Intraga intelectualitate a oraşului nostru a fost prezentă, înţelegând prin aceasta să se supună postulatului vremii. Un bufet bine asortat, un grătar minunat şi o atmosferă curat românească, iată felul care caracterizează serbarea I „Darul ostaşului“ la Lipova. Suma încasată va fi vărsată centrului, pentru destinaţia dată. PETROŞANI — Concert. Un grup de cântăreţi de la Opera Română din Cluj- Timişoara a dat un reuşit concert în sala Teatrului muncitoresc S’au cântat arii din opere şi cântece naţionale. Concertul a fost dat sub patronajul dlui Prefect al judeţului, iar venitul realizat a fost destinat darului ostaşului. SEBEŞ-ALBA — Accident. Prodea Pavel din comuna Jina jud. Sibiu, muncitor la parchetul „Căzătura Nouă“ de pe Valea Sebeşului s-a tăiat la piciorul drept pe când curăța la buşteni.