Țara, iulie 1943 (Anul 3, nr. 633-659)

1943-07-22 / nr. 651

2 „Prima Ardeleană“, Soc. Anonimă de Asigurări Generale, Sibiu Se aduce la cunoştinţă că la tragerea la sorţi a asigurărilor poporale, ţinută laPrima Ardeleană, Soc. Anonimă de Asigurări Generale din Sibiu, în ziua de 19 iulie 1943, în faţa notarului public au eşit la sorţi următoarele combinaţiuni de litere: 1. A. N. Q. 3. U. R. U. 2. T. M. B. 4. 1. E. Y. 5. O. N. R. Direcţiunea Generală Nr. 571/943. ANUNŢ Administraţia Comercială a Monopolului Alcoolului caută spre închiriere imediat pivniţe sau magazii pentru depozitarea produselor monopolizate, cu sau fără vase de depozitare, în oraşele: Sibiu, Alba-Iulia, Făgăraş şi Sighişoara. Pivniţele sau magaziile să aibă o capacitate de depozitare, de cel puţin 1,2 vagoane. Ofertele şi alte lămuriri, se primesc la Depozitele Monopolului din oraşele respective. Şeful Depozitului jud. M. A. T. Sibiu, Indescifrabil SPECTACOL! cinematografice APOLLO prezintă în premieră capo d’opera germană, mult aşteptatul film „ŞAPTE NEVESTE“ cu Johannes Riemann, Käthe Häch şi Carola Höhn. Jurnal nou. Reprezentaţiile încep în zilele de lucru la orele 5, 7 şi 9, iar Dumineca Si în Sărbători la orele 3, 5, 7 şi 9 seara. CORSO prezintă în premieră Miercuri, Joi şi Vineri în versiunea franceză, marele film criminal francez, „Am fost şase" (Le dernier des Six) cu Pierre Fresnay, Jean Tissier, Michèle Alfa, Jean Chevrier. Jurnal nou! Sâmbătă, Duminecă şi Luni acest film rulează în versiunea germană. Duminecă era 11 matineu cu preţuri reduse. Reprezentaţiile încep: în zilele de lucru dela 5, 7 şi 9 seara. Duminecă şi în zilele de sărbători au repaos duni-, peeal dela orele 3, 5, 7 şi 9 seara. RIO prezintă joi, 15 iulie, şi în zilele următoare o premieră grandioasă, un film cum nu aţi mai văzut de mult: „FEDORA" cu Luisa Ferida, Amedeo Nazzari, Osvaldo Valenti. O magistrală dramă despre prinţesa Fedora Romanzow, după nuvela celebră a lui Victorien Sardou. Jurnal 70. Dumiecă la ora 11 a. m. MATINEU cu preţuri reduse. Reprezentaţiile încep, în zilele de lucru dela orele 5, 7 şi 9 seara. Duminecă și în zilele cu repaus duminecal dela 3, 5, 7 şi 9 seara. Anul HI. — Nr. ful TARA TARA INTR’O ZI si 3 i o — In atenţia domnilor corespondenţi.. Domnii corespondenţi ai ziarului nostru, sunt insistent rugaţi de a scrie corespondenţa pe care o trimit ziarului, îmtr’o formă cât se poate de corectă şi mai cu seamă citibilă. Din această cauză, nu apare corespondenţa care nu poate fi descifrată. Domnii corespondenţi care trimit corespondenţa scrisă la maşină, sunt rugaţi să o bată pe hârtie mai tare şi nu pe hârtie-ţiplă, ca să se poată face corecturile necesare. Munca de războiu a studenţilor repartizaţi la jud.Tr.Mare La Prefectura jud. Tr.Mare au fost repartizaţi 17 studenţi care conform ordinelor s’au prezentat în ziua de 4 Iulie 1943 la Prefectura din Sighişoara, unde au fost primiţi de d. Nicolae Lupu subprefectul judeţului . Prin grija dlui Traian Antohi prefectul judeţului au găsit imediat locuinţă şi masă. Cursul de iniţiere a început în ziua de 5 Iulie, deschiderea cursurilor făcând -o d. Prefect în sala mare a Prefecturii în prezenţa întregului corp al funcţionarilor. In cuvântarea de deschidere d. Prefect lt.-col. Traian Antohi, a arătat rostul acestei munci de războiu, care are drept scop întroducerea în lumea satelor, în primul rând. După cuvântul de deschidere a urmat o serie de conferinţe în sala de şedinţe a Prefecturei. In ziua de 5 iulie prelegerile au fost ţinute de către d. lt.-col. Traian Antohi prefectul judeţului şi de d. Nicolae Lupu subprefect. Cursurile au continuat în zilele următoare în reşedinţa de plasă Rupea fiind ţinute de către d. Ioan Buta pretorul plasei în prezenţa, permanentă a dlui prefect. Deschiderea cursurilor s’a făcut în prezenţa capilor de autori- tăţi locali. In ziua de 7 Iulie grupul de studenţi a fost vizitat de d. Ră- dulescu-Dobrogea inspector general , admitiv din Sibiu care s’a intere ■ sat de situaţia în care studenţii au fost plasaţi, rămânând pe deplin ’ mulţumit. Apoi în cadrul cursurilor, studenţii au asistat la şedinţa Sfatului comunal, după care însoţiţi de capii autorităţilor au vizitat oraşul cu instituţiile: şcoli, spital, biserici, etc. Vineri 9 iulie sub conducerea dlui Prefect şi a dlui Pretor studenţii au vizitat şi inspectat comunele Cuciulata şi Lupşa. La Cuciulata grupul a fost întâmpinat de părintele Simion Iacob, primarul comunei, notarul comunei Cuciulata Reginan Emil. Părintele Simion Iacob arată necesitatea reparaţiei bisericei deteriorată de pe urma cutremurului din 1940, precum şi necesitatea reparării caselor parohiale. In cimitir se vede locul rezervat Eroilor. D. Prefect şi d. Pretor arată rostul vizitării acestor instituţii. Urmează vizitarea şcoalei primare de Stat de sub conducerea dlui Oală Gheorghe, care încă necesită reparaţii. Urmează inspecţia unei comune, cu caracter de sat comuna Lupşa. Studenţii şi-au dat seama de situaţia satelor noastre şi îşi dau silinţa să-şi îndeplinească datoria. La ultima masă luată în comun d. Teţu student la Academia Comercială din Braşov mulţumeşte dlui Prefect şi dlui Pretor pentru îndrumări. După aceasta studenții pleacă fiecare în localitatea unde au fost repartizați pentru munca de războiu. Mica publicitate DE VANZARE, casă, compusă din 3 camere, bucătărie, entreu, cămară de alimente, baie, grădină etc., aproape de centru. Instalaţie de lumină, apă, canal şi parchet. Adresa la Secretariatul de Redacţie al ziarului. 43 DE VANZARE, casă nouă, compusă din 5 camere, bucătărie, cămară de alimente, două pivniţe şi alte dependinţe. Adresa la Secretariatul de Redacţie al ziarului, 44 CAUT post de menajeră la familie, copii etc. Adresa la Secretariatul de Redacţie.___________■ ________53 BUCATAREASA angajează imediat Căminul de studente „Astra", Sibiu, Str. Şaguna 8. Salariu bugetar lunar 5400 Lei, plus 1600 Lei de scumpete şi toată întreţinerea. 24 DOMN la ţară, necăsătorit, primesc femeie sau fată, fără ocupaţie, frumoasă, pricepută în gospodărie, etatea până la 32 ani. Adresa: Str. Ocnei 31, Dr. Romulus Corbon. 58 „MARY", Salon cosmetic, proprietar dna Margareta Dr. Baka, s’a mutat în Str. Brukenthal 5, etaj L Intrarea ei prin Str. Regina Maria 10. 61 ȘCOALA NORMALA de băieţi „Andrei Şaguna" din Sibiu caută bucătăreasă sau bucătar nemobilizabil. 63 CĂRUCIOR sport de copil, în bună stare, de vânzare. Adresa: Str. Wachsman 7, ap. 162 ŞTIRI ŞI FAPTE ARDELENE ALBA-IULIA : — ALTE CONFERINŢE ALE : „ASTREI“ IN JUDEŢ. Solii trimişi de Asociaţiunea „Astra“, care cu- treeră satele, au poposit în comuna Cricău, unde după ce au asistat la slujba religioasă dela cele două bise- rici surori, au vorbit întregei comu- ■’ ne, în cadrul unui program artistic organizat de Cercul cultural local, • condus de păr. prof. Nicolae Mun- teanu şi păr. Cioară. Remarcăm con- • ferinţa d-lui prof. Eugen Hulea pre- j şedinţele despărţământului judeţean • şi a păr. prof. N. Munteanu, precum • şi perfecta înţelegere a celor două biserici, a căror credincioşi constituea un perfect mănunchiu de solidaritate şi nădejde românească. In comuna Bărăbanţi a vorbit păr. prof. prof. Vasile Mărgineanu de la liceul Mihai Viteazul despre „Omul este zidit după chipul şi asemănarea lui Dumnezeu“, după care corul Cer- cului cultural condus de păr. Razb . Comese, a executat mai multe cân- tetce printre care şi doina lui Timotei : Popovich După masă, în şedinţa Cer- cului, păr. prof. Mărgineanu a mai vorbit despre „Necesitatea de a lupta : contra Rusiei Sovietice antinaţională şi anticreştină“. : BRAD : — DESCHIDEREA „CĂMINULUI DE ZI“. Grija mare a Consiliului de patronaj se răsfrânge tot mai mult asupra celor săraci şi în special asu- • pra copiilor lipsiţi ai bravilor noştri ostaşi cari luptă pentru drepturile neamului. In oraşul nostru „Căminul de zi“ a fost instalat la grădiniţa de copii şi este părinteşte îngrijit de d-nele învăţătoare Sofia Perian şi Livia Popa. Inaugurarea s-a făcut în prezenţa d-nelor Letiţia inginer Ambruş preşedinta comitetului local al Consiliului de patronaj, învăţătoarea pensionară Irina Damian conducătoarea cantinei şcolare, Leontina inginer Keminger şi d-nii pretor dr. Ştefan Popa, avocat Mircea Tisu primarul oraşului, părintele Virgil Perian, Simion Baloşu directorul şcoalei primare de băieţi, etc. LUDUŞ — CĂMIN DE ZI. Pentru ajutorarea familiilor celor ce sunt chemaţi la datorie şi a săracilor, în localul Şcoalei primare de stat s-a înfiinţat un Cămin de zi, unde sunt primiţi copiii între 3—7 ani pentru îngrijire. Odraslele lor primesc îngrijire părintească şi hrană substanţială. La acest Cămin frecventează zilnic 30 copii, cari sunt supraveghiaţi de doamnele învăţătoare: Veronica Filimon şi Felicia Fiscuti, fiind ajutate de elevele de curs secundar. Căminul are amenajată o bucătărie şi sală de mese, care sunt model de orânduială şi curăţenie, ceea ce denotă că harnicele noastre învăţătoare îşi fac pe deplin datoria, muncind cu multă râvnă şi abnegaţie. Pentru menţinerea acestui Cămin de zi e nevoie de fonduri cari credem că o să fie acordate în largă măsură şi deplină înţelegere de către Primărie şi mai ales de către Societăţile de binefacere. TURDA — TEATRALE. In sala cinematografului a avut loc reprezentaţia teatrală organizată de Asociaţia refugiaţilor secţia Turda de sub preşidenţia d-lui prof. Pompeiu Tolca cu piesa „Zorie“ de Şt. O. Iosif, jucată de un grup de intelectuali din Alba- Iulia. Piesa a fost precedată de „Imnul Regal“ şi „Brumărel“, vestita compoziţie muzicală a lui Iacob Mureşianu, executate de corul refugiaţilor din Turda dirijat de d. prof. Luchi Mureşianu împreună cu orchestra de coarde de aci şi cu acompaniament de pian susţinut de d. prof. Hie Marinca. S. S. prof. Pioraş din Alba-Iulia a arătat în câteva cuvinte rostul turneului iniţiat de Asociaţia refugiaţilor din Alba. A urmat frumoasele exerciţii şoimăneşti cu coasa şi cu grebla, executate de eleve şi elevi, sub conducerea harnicului Albin Morariu. „Lupta pentru hotare“ a stârnit ropote de aplauze şi ovaţiuni. D-na Ortenzia col. Forna, fiica protopopului martir Munteanu din Huedin a recitat cu mult talent şi dârzenie poeziile „Dreptate sfărâmată“ de Suciu şi „Dor“ de Iustin Ilieşiu. Copilaşul Mircea Herţia refugiat a recitat „Ardealul meu“ şi „Micul refugiat“. A urmat apoi piesa de teatru „Zorile“, jucată cu atâta precizie şi limpezime, încât spectatorii aveau mereu impresia ca pe scenă joacă artiști de carieră dintre cei mai talentaţi. Toate rolurile au fost admirabil interpretate, remarcânduse în special mama Anisia, preotii Dan și Iustina.