Țara, iulie 1943 (Anul 3, nr. 633-659)

1943-07-22 / nr. 651

4 Pioasa solemnitate dela Curtea de Argeş BUCUREŞTI, 21. S.P.P. transmite: M. S. Regele Mihai I, d. Mareşal Ion Antonescu şi d. prof. Mihai Antonescu vice-preşedintele Consi- liului de Miniştri au participat ieri la pioasa solemnitate ce a avut loc la mormântul regilor dela Curtea de Argeş. După oficierea serviciului re- 1 ligios M. S. Regele a decorat drape- 1 lele unităţilor care s’au distins în lupta împotriva bolşevismului. In ur- mă M. S. Regele şi d. Mareşal Ion Antonescu au primit defilarea Cava- lerilor Ordinului „Mihai Viteazul“ şi a unităţilor decorate. Solemnitatea a luat sfârşit la ora 11 şi jumătate, sărbătorirea zilei AVIAŢIEI BUCUREŞTI, 21. S.P.P. transmite: Ziua aviaţiei s-a sărbătorit la Bucureşti în cadrul unor deosebite festivităţi în prezenţa M. S. Regelui, a d-lui Mareşal Ion Antonescu şi a d-lui prof. Mihai Antonescu. Cu acest prilej d. ministru Jienescu a ţinut un discurs reliefând eroica comportare a aviatorilor români pe frontul din Răsărit. Festivitatea s-a încheiat cu defilarea tuturor unităţilor din aviaţie şi armele auxiliare. Redactor responsabil: NICOLAE D. GAVGIDEA Anul III. — Nr. 651 TARA ROMA, 22 (Rador). — Agenţia Ştefani comunică: Enni, Ducele şi Fuehrerul s’au întâlnit într’un oraş din Italia deNord. Au fost examinate chestiuni de ordin militar. întrevederea între Fuehrer şi Duce ce a avut loc Luni pe teritoriul Italiei de Nord a produs cea mai vie surpriză în cercurile politice din Berlin dat fiind că nici un indiciu nu permitea să se prevadă o asemenea întrevedere deşi ea rămânea singur în domeniul posibilitaţilor, date fiind ultimele evenimente militare. Se scoate în evidenţă la Berlin caracterul lapidar al comunicatului care se mărgineşte să constate că întrevederea s-a referit la probleme cu caracter militar. Dat fiind caracterul pur militar al întrevederii, la Berlin nu se aşteaptă să se primească nici un amănunt cu privire la obiectul sau la conţinutul întrevederii şi nici asupra rezultatului. Nu este însă pericol să se greşească atunci când se presupune că aceste conversaţii au urmărit să statulească măsurile ce par necesare în faţa situaţiei actuale militare din Mediterană şi care sunt de natură în acelaşi timp să asigure succesul militar comun al puterilor Axei. Se află că şefii înaltelor comandamente ale celor două ţări precum şi alte personalităţi militare şi experţi de frunte au fost prezenţi la întrevedere. Nu este nevoie să se stărue asupra faptului — se declară la Berlin — că această întrevedere dintre Fuehrer şi Duce asistaţi de statele lor majore se plasează sub semnul comunităţii de soartă ce uneşte cele două naţii, cele două popoare afirmându-şii încă odată hotărîrea lor de a continua lupta împotriva inai micilor comuni ai continentului european până la sfârşitul victorios. In ce priveşte împrejurările tehnice ale vizitei se află că Fuehrerul a plecat Luni dimineaţa cu avionul împreună cu membrii cei mai apropiaţi ai statului său major militar într’un oraş din Italia de Nord unde era aşteptat de Duce care l-a primit în modul cel mai cordial. Întrevederile s’au desfăşurat într’o clădire foarte potrivită pentru acest scop, nu depare de oraşul în chestiune şi au durat până după amiază. După aceasta Fuehrerul a plecat cu avionul la marele său cartier general după ce şi-a luat rămas bun în mod cordial dela Duce, întrevederea Fuehrerului cu Ducele, prevesteşte o nouă serie de evenimente militare BUCUREŞTI, 21. — S. P. P. transmite: Printre telegramele publicate în ziarele de dimineaţă din Capitală, rezultă, că în legătură cu desfăşurarea războiului o serie de evenimente s’au produs în ultimele 24 de ore, cari merită să fie subliniate. întrevederea dintre Fuehrer şi Duce într’un oraş din Nordul Italiei prevesteşte accentuarea în ceea ce priveşte riposta din partea forţelor Axei la războiul terorist pe care-l duc anglo-americanii. Această întrevedere dejoacă planurile conducătorilor aliaţi relativ la destrămarea eşafodajului Axei. Pe de altă parte se anunţă că luptele din Sicilia cu toată vigoarea lor, nu au atins totuşi punctul culminant. Până în prezent anglo-americanii au debarcat peste 10 divizii astfel că ei sunt numeric superiori apărătorilor insulei. La Berlin se afinmă în acelaşi timp, că puterile Axei un singur lucru nu au luat în considerare: noile metode de luptă ale englezilor şi în special acelea ale americanilor. Aceste metode sunt violent criticate în cercurile ROMA, 22 (Rador). — Corespondentul agenţiei DNR transmite: O întrevedere a avut loc Marţi la Vatican între d. Pittman, însărcinatul cu afaceri al Statelor Unite, şi monseniorul Montini, vicesubsecretarul de stat al Vaticanului. Din sursă autorizată, de la Vatican, se anunţă că bombardarea Romei a constituit obiectul acestei întrevederi. In cercurile bine informate există impresia bine întemeiată că însărcinatului cu afaceri al Statelor Unite i-a fost remis un protest din partea Vaticanului contra distrugerii bisericii San Lorenzo de către avioanele de bombardament americane. Mari ajutoare distribuite de Papa sinistraţilor romani ROMA, 22 (Rador). — După cum anunţă corespondentul agenţiei DNR în cursul atacului asupra Romei o mare mulţime a fugit în piaţa Sf. Petru şi a aşteptat timp de trei ore sub coloanele lui Bernini, deci pe teritoriul Vaticanului, sfârşitul bombardamentului. Deasemeni în cursul nopţii numeroase familii din cartierul Tiburtino, care a fost grav lovit de bombardament, au venit să se adăpostească tot în aceiaşi piaţă. Des de dimineaţă mulţimea a primit mâncare în şcoala Vaticanului distribuită chiar de funcţionarii pontificali. In cursul vizitei făcute în cartierele lovite, Papa a distribuit personal populaţiei lovite peste 60.000 Lire. Deasemeni Sfântul Părinte a mai distribuit o sumă mare de bani sinistraţilor din cartierul Tiburtino. Familiile nevoiaşe părăsesc Roma ROMA, 22 (Rador). — Corespondentul agenţiei DNR transmite: In urma gravei bombardări pe care a suferit-o Luni, mii de familii apargermane, ele fiind identice cu cele sovietice. In ceea ce priveşte frontul de răsărit, pierderile uriaşe ale sovieticilor nu vor întârzia să-şi arate efectele. Numai în două săptămâni aceştia au pierdut peste 5000 tancuri, 3500 tunuri şi aruncătoare de grenade şi aproape 50.000 prizonieri. Aceste succese germane se datoresc în primul rând noului avion distrugător de tancuri, ţinând în special claselor nevoiaşe, a părăsit Capitala plecând spre Nord şi Răsărit. Presa îndeamnă populaţia să părăsească Capitala şi să nu rămână decât cei care au absolută necesitate. Autorităţile acordă cele mai bune condiţiuni pentru deplasare celor ce pleacă. Moartea comandantului Carabinerilor italieni ROMA, 22 (Rador). — Luni la prânz, în timpul incursiunii inamice asupra Romei, generalul Azolino Hazon, comandantul general al Carabinierilor Regelui şi şeful său de Stat Major, Trederico Barengo, au fost loviţi de bombele inamice aflându-şi o moarte glorioasă în timp c© se îndreptau spre Iodurile bombardate. ROMA, 22 (Rador). — Printre victimele incursiunii teroriste de Luni asupra Romei se găseşte şi scriitorul şi ziaristul italian bine cunoscut, Mario Buzzichini, directorul ziarului „Guerin Meschîno" şi redactor al lui „Popolo d’Italia". Darul Suveranului Italiei pentru familiile lovite de incursiunea aeriană. ROMA, 22 (Rador). — Regele-Impărat a pus la dispoziţia guvernatorului Romei suma de un milion lire pentru familiile nevoiaşe din capitala Italiei, victime ale incursiunii aeriene, întrevederea Fuehrerului cu Ducele intr’un oraş din Nordul Italiei — Italia şi Germania reafirmă hotărârea de a lupta până la victorie — Vatican»! a protestat contra atacurilor aeriene Telegrame ^ BUCUREŞTI. 21 — S. P. P. trans,* mite: Autorităţile engleze din Qi- Ibrailar au dat ordin în sensul eva.»cuării acestei baze. Actualmente acţiunea de evacuare a şi început, numeroase familii fiind îmbarcate pe vasele din port. BUCUREŞTI. 21 — S. P. P. transmite: Din Ankara se află că la al 51- lea congres dodecanez ţinut de emigranţii greci din Alexandria s’a luat hotărârea ca insula Dodecanez să fie primită ca făcând parte din Grecia. Această ştire a făcut senzaţie în cercurile turceşti şi a atras intervenţii din partea oficialităţii turceşti. * BUCUREȘTI, 21 — S. P. P. transmite: In noaptea de Marţi un avion inamic a zburat deasupra Bulgariei. A fost dată alarma aeriană. # BUCUREȘTI, 21. — S.P.P. transmite: In Capitala Bulgariei şi în alte numeroase oraşe ale Bulgariei, s’a făcut ieri numeroase razii în localurile da distracţie. Toate persoanele cari m’au putut dovedi că au vreo ocupaţie au fost trimise la serviciul de muncă.* SOFIA, 22 (Rador). Cea de a cincia sesiune extraordinară a Sobranei a fost inaugurată Marţi după amiază de către d. Filoff preşedintele Consiliului de miniştri. Au fost depuse diferite proecte. La Nord de Bielgorod, atacurile bolşevice au dat greş BERLIN, 22 (Rador). — Puternica presiune inamică a continuat contra poziţiilor germane din sectorul de luptă Orei—Bielgorod în ziua de 19 Iulie. La Nord de Bielgorod mai multe atacuri bolşevice au dat greş. Sovieticii atacaseră cu efective de tăria unui regiment. Şi în sectorul trei numeroase atacuri bolşevice s’au prăbuşit în faţa rezistenţei înverşunate a trupelor germane. Pierderile sovietice în oameni şi tancuri au continuat a fi tot mai mari. BUCUREŞTI, 21. — S.P.P. transmite: O informaţie apărută în ziarul turc „Tasvili Efkar“ arată că turcii din Rusia Sovietică au fost mobilizaţi în urma unui ordin al comandamentului militar sovietic. Se subliniază că aceşti turci erau exclusiv întrebuinţaţi la culturile de bumbac, şi citez şi că mobilizarea lor învederează lipsa de oameni. BERNA, 22 (Rador). Revista Wochenblätter publică, sub titlul: „O vizită la Regele Mihai I al României“ un articol bogat ilustrat cu numeroase fotografii ale Suveranului, făcând o scurtă biografie relevând activitatea zilnică a M .S. Regelui care în fiecare zi se informează de la aghiotanti asupra situației frontului de Răsărit. * HELSINKI. 22 (Rador). In capitala Finlandei sosește joi o delegație economică română care va începe tratative cu guvernul finlandez chiar în cursul acestei săptămâni. Tiparul: KRAFFT & DROTLES S. A., SIBIU, STRADA REGINA MARIA