Țara, noiembrie 1943 (Anul 3, nr. 734-757)

1943-11-02 / nr. 734

2 sig. y — Pe această cale exprim fiile mele mulțumiri tuturor acelora, care prin scris sau flori au luat parte la durerea mea, pricinuită prin pierderea iubitului meu sot, Simion Albu, funct. ’ Adm. Financiară, Sibiu, decedat în ziua de 12 Octombrie 1943. Margareta Albu. : ^ • — Dela Biroul de încălţăminte de pe lângă Primăria Municipiului Sibiu. Pentru a nu se întârzia aprobarea ce- rerilor de încălţăminte se aduce la cu- noştinţa publică următoarele: 1. La de- ; punerea cererilor se vor prezenta în a- ; fără de legitimaţia Biroului de Popu- laţie vizată pe anul în curs şi cartelele de alimente, în special pentru copii. 2. La punctul 2 din cerere, se va indica ocupaţiunea pe larg. Nu e suficient ; »pensionar" sau »funcţionar". Se va scrie pensionar particular, sau funcţio- * nar particular angajat la firma X. Y. • La doamne nu se scrie »casnică", ci o- ; cupatiunea după sot, cum e de exem- * plu, soţia lăcătuşului dela firma X. Y. • Sau dacă doamna e angajată se va scrie funcţionară particulară sau an- • gajată la firma X. Y. Cererile unde se ■ va scrie numai casnică, nu se vor re- • zolva. 3. Bonurile se vor ridica la cel • mult 10 zie de la depunerea cererei. 4. Bonurile pentru pingele sau material • după comandă, se vor preda pantofa- ; rului. Pantofarul procură materialul și prezintă clientelei blocul despre pla- ; ta efectuată. 5. Este oprit a se con- ; fecţiona ghete din boxcall sau che- - vreaux pentru dame şi băr- • baţi. Aceasta încălţăminte se admite numai la copii până la vârsta de 15 ani.* — Uzina electrică din Sibiu s. p. a. aduce la cunoştinţa publicului consumator că, în urma lipsei de personal şi în urma lucrărilor de reorganizare consumul de curent electric din lunile Septemvrie și Octomvrie 1943 se va factura într’o singură factură. * 1— Aviz. In conformitate cu ordinul Comandamentului Apărării Pasive, începând cu ziua de 1 Noemvrie a. c. camuflajul luminilor se aplică dela ora 18 și continuă până la răsăritul soarelui. SPECTIACOLE cinematografice prezintă o nouă şi triumfală realzare a studiourilor italiene „MASLA LUI CEZAR BORGIA“ cu Oswaldo Valenti, Elisa de Giorgi. Intrigă, pasiune, răsbunare. Liber pentru elevi Reprezentaţiile încep: în zilele de lucru de la 5, 7 şi 9 seara. Duminecă , în zilele de sărbători cu repaos duminecal ,de la orele 3, 5, 7 şi 9 seara. CORSO prezintă astăzi în premieră excepţională marele film tehnicolor jubilar al casei UFA Minciunile baronului MÜNCHHAUSEN cu renumiţii artişti Hans Albers, Ilse Werner, Brigitte Horney şi Ferdinant Marian. Toate locurile numerotate, vânzarea biletelor de la ora 15 p. m. Reprezentațiile încep fix în zilele de lucru la 5, 7.10, 9.20; Dumineca 2.50, 5, 7.10, 9.20. RIO prezintă, în mare premieră, Joi, 28 octombrie şi în zilele următoare strălucită comedie muzicală modernă, un film la care veţi râde ca niciodată „Cine pierde câştigă", cu cel mai bun comic al filmului italian Umberto Meinati (celebrul „om cu claxon" din „Prima întâlnire") alături de Vivi Gioi Muzică — Dans — Femei. Montare uriaşă. Jurnal. Reprezentaţiile încep, în zilele d lucru de la orele 5, 7 şi 9 seara. Dumnecă şi în zilele cu repaus dumineca, dela 3, 5, 7 şi 9 seara. APOLLO TARA Anul nl. — Nr. 734 TARA INTR’O Institutul german pentru ştiinţe Bucureşti, Secţia Sibiu Programul cultural pentru anul universitar 1943-944 Institutul German pentru Ştiinţe Bucureşti — Secţia Sibiu, organi- zează o serie de serbări comemora- tive: In colaborare cu Universitatea Regele Ferdinand I Cluj-Sudu, pen- tru Robert Koch (n. 11 Dec. 1843), Theodor Billroth (mort în 6 Febr. 1894), W. Roscher (mort 4 Iunie I 1894), Friederich Ratzel (născ. 30 . Aug. 1844), Hermann v. Helmholtz I (mort 18 Sept. 1894), Samuel von Pufendor (mort 26 Oct. 1694), Friederich Nietzsche (nasc. 15 Octom- Iulie 1844). Conferinţe de cercetători şi sa- vanţi germani ca oaspeţi ai Univer- sităţii Regele Ferdinand I Cluj-Sibiu. ; Rector prof. dr. Kreuz, Berlin; prof. dr. Helmut Berve, Muenchen; prof. dr. v. Verdrosa, Wien; prof. dr. W. Heisenberg (Premiul Nobel), Berlin; ; prof. dr. H. Steinacker, Insbruck; : prof. dr. H. Altrock, Leipzig; prof. dr. E. Gamillscheg, Berlin-Bucu- reşti; prof. dr. H. Schneider, Tubin-gen-Bucureşti şi alţii. ; Expoziţii comemorative Hans Hof : bein jun. — Memling — Wilhelm I Leibi. : Serate muzicale prof. Diener Ber-lin, cu „Collegium Musicum“. Recitaţii de poeţi germani: Hans Friedrich Blunck, Gerhard Schumann, Herbert Menzel, Will Vesper, K. Waggerl, Robert Hohbaum, E. E. Dictinger (în colaborare cu Camera de Cultură a Grupului Etnic German). Conferinţe periodice despre literatura şi arta germană cu conferinţe speciale despre Hans Hans Holbein jun. — G. A. Bürger — Livencron — Herder — Memling — Eduard Mörike — Wilhelm Leibl — Theodor Fontane. Cursuri de vacanţă în Germania şi călătorii de studii (Burse şi schimb de studenţi. Deschiderea cercului de studii „Europa tânără“ pentru studenţii universitari, deschiderea bibliotecii şi a sălii de lectură (în Noemvrie). Cursul de limba germană pentru începători şi avansaţi organizate de Deutsche Akademie, Muenchen, înscrierile şi toate informaţiunile la Institutul German pentru Ştiinţă, Secţia Sibiu, str. Mitropoliei Nr. 19, etaj I. Cursurile vor începe în săptămâna viitoare. ftfMiura'i camuflajul luminilor — Comunicai — Asiguraţi camuflajul luminilor , conform Ordonanţei Nr. 30—1943 a Comandamentului Corp. VI Terito- rial „aşa fel incât să nu se vadă din afară absolut nici o lumină“. — Suprimati toate luminile exte- ". rioare. ■ — Goliţi podurile de toate obiec- * tele şi materialele inflamabile. Cu ocazia ultimelor controluri s-a constatat foarte multe contravenţii la măsurile de mai sus. Vinovaţii au fost amendaţi pe loc. In caz de recidivă vor fi trimişi în judecata Curţii Marţiale. Controlul continuă. Obştea sătească dn Sâniacob-Turda CAMPIA-TURZII. — Rostul obşti- ilor săteşti, a fost bine determinat , în epoca marelui Spiru Haretc. De aceea şi firul reluării acestei acţiuni , întrerupt de vrajba politicii, a întâi- I nit pe alocuri un mediu prielnic, cu o puternică tradiţie, ce stărue încă , asupra înfrăţirii tuturor forţelor lucrătoare a unui sat, aşa cum o doreşte şi Mareşalul Conducător, când a cerut şi reglementat înfiinţarea cât mai multor obştii ţărăneşti, unde I să se lucreze unitar pentru satisfa- cerea tuturor intereselor unei colec- tivităţi. 1 Cele mai multe obştii săteşti ce au răsărit pe tot cuprinsul tării, s’au ' născut din acest gând şi au menirea I să tălmăcească realităţi necontesta- ' bile a unui ideal, prin care tinde să se temeinicească toată acţiunea de '• ridicare a satelor româneşti. Acest fapt de trăire în comuniune, s’a îmbrăţişat şi de locuitorii comu- nei Sâniacob din judeţul nostru. Mai întâi la îndemnul vrednicului lor , preot, Iuliu Macavei, s’au constituit, într’o unitate cooperativă pentru consum, care în cei câţiva ani, de existenţă, a încrestat un simţitor , spor de activitate. In cadrul acestor I trăiri colective şi la imboldul stă- ' ruitor al stăpânirii, mâna aceasta de săteni dornici de a ajunge la stare ' gospodărească înfloritoare, din ini- tiativa aceluiaş preot, mai în primă- ' vară, s’au constituit într’o obşte să- 'tească, în stil mai mare, numită „Ogorul“. Imediat după constituire, conducătorul ei, păr. Macavei a excperat pe seama membrilor obştei, o suprafaţă de peste 400 jug. teren arabil, situat pe vatra Mureşului, pentru care se plăteşte o arandă scăzută. Cei 210 membri ai obştei, cu un capital social vărsat de peste o jumătate milion, pe lângă pământul lor propriu pe care îl lucrează sistematic, mai exploatează şii amintita moşie mănoasă, ce până ma ieri, era stăpânită de un proprietar străin de neamul nostru. Munca desăvârşită aici, se efectuează în chip raţional, respectându-se toate elementarele reguli de chibzuită lucrare a pământului. Fiecare asociat e convins de importanţa şi permanenta tovărăşie, din care se desprinde în mod expresiv, înaltul simţ al solidarităţii de care sun animaţi. Ca proprietatea obştei „Ogorul“ să poată excela tot mereu către nou tărâmuri de progres, e necesar ca membrilor ei, să le acorde credite în condiţiuni cât mai avantajoase spre a-şî face fiecare gospodar investiţiile pretinse de stadiul de raţionalizare a muncii ce străbatem în pas vertiginos. Tot în vederea acestei reclădiri a gospodăriei rurale ne facem ecoul dorinţei acestei obşti cerând dela centru, ca să fie înzestrată cu tot inventarul agricol, ce s’a acordat şi altor obştii. Suntem siguri că Mareşalul Conducător va înţelege şi gândul obşte din Sâniacob, pentru uzul căreia va dispune să se acorde tot inventaru agricol, ca ivestigiul acestei tinere obştii, să se bucure de girul une puternice realităţi. Numai umăr la umăr şi cu încurajarea începuturilor, se poate ajunge la acea armonică conlucrare, în obiectivul căreia să se poată situa la viitorul satelor noastre. Şi fapta obştei din Sâniacob, urnită la drum , cucernicul preot Macavei, e mare rodnică ca şi belşugul unei toamn binecuvântate. Alexandru Suciu VEŞTI SCURTE OCNA MUREŞULUI — Cursuri de catehetică. In zilele de 12—14 octomvrie a. c. C. S. protopop Nicolae Vasiu, cons. vicarial Albalulia, a ţinut cursuri de catehetică cu C. preoţi ortodocşi, din protopopiatul Luduş-Jiud. D-na a ţinut cursurile în şcoala primară, expunând metodele de predare a învăţământului religios în şcolile primare, iniţiind preoţimea cu metode teoretice şi practice. A ţinut cu elevii din cl. I—VI lecţii în presenţa C, preoţi, din cari s’au putut iniţia asupra prestanţei preotului şi modul de expunere în faţa elevilor. SIGHIŞOARA — Comunicare. Direcţiunea liceului Principele Nicolae din Sighişoara roagă pe toţi domnii profesori care au funcţionat la această şcoală, precum şi pe toţi domnii absolvenţi să binevoiască să trimită urgent actuala adresă, spre a li se face comunicări importante. SIBIU — Rafia de zahăr. Se fixează rafia de zahăr pe luna Octombrie a. c. pentru consumul public precum urmează: Câte 0.500 kg (cincisute grame) de persoană pentru creştini; Câte 0.100 kg (unasută grame) de persoană pentru evrei. Comercianţii vor putea ridica cu data de 1 Noembrie a. c., ora 9 a. m., de la Oficiul Raţionalizării Consumului bonurile de repartizare ale cantităţii de zahăr, necesar pentru persoanele înscrise la ei, urmând să-l distribue pe bonul 3 al cartelei de zahăr 1943, până la data de 10 Noembrie a. c. După acest termen se va încheia operaţiunea de distribuire, iar bonurile lipite în mod vizibil şi citeţ pe hârtie pătrată (totdeauna 100 buc. pe o pagină) împreună cu tabloul despre rezultatul distribuirei se vor înainta Oficiului până la data de 13 Noembrie a. c. Se atrage atenţiunea comercianţilor, că nici o distribuire făcută după acest termen, nu se va lua în considerare, neputând înainta nici alte bonuri, decât cele indicate sub Nr. de mai sus. De surplusul, ce rămâne eventual după distribuirea zahărului, se va dispune ulterior, sau va fi luat în considerare la proxima distribuire. * — întreprinderile din categoria II-a care nu au ridicat cotele pe lunile August, Septembrie şi Octombrie plătind suprataxă, nu vor primi zahăr pe Noembrie până nu ridică cotele. Vă rugăm, luaţi dispoziţiuni în acest sens. Subsecretariatul de Stat al Aprovizionării. Mica publicitate SE CAUTA vânzători de ziare bine plătiţi. Adresaţi Regele Mihai I Nr. 15. CĂUTĂM secretară să ştie contabilitatea şi dactilografia, precum şi o bucătăreasă. La Clinica ginecologică şi obstetricală, Sibiu, Str. Haller Nr. 1. 64 LUCREZ lingerie bărbătească şi reparaţii convenabil. Str. Victor Tordoşan Nr. 10, ap. 365 CĂUTĂM om de serviciu, căsătorit, silitor şi cinstit, om de încredere. Fraţii Fabritius, fabrică pentru construcţiuni de fier, aparate şi cazane s. p. e., DE VANZARE. Casă de locuit, construcţie nouă, cu garaj în curte, poziţie frumoasă, curte şi grădină 1000 m. p., cu preţ convenabil. Informaţii la Agentura „Coman", Sibiu, Str. Lungă 12. 63 DE VANZARE o autodubă, marca „Fenomen" grand 25, patru cilindri, în stare buna. Informaţii: Târnăveni la d. Măzgărean Aurel. Telefon 70. 58