Țara, februarie 1944 (Anul 4, nr. 801-824)

1944-02-01 / nr. 801

ANUL nr. No. 801 SIEI ”-- - • Prof. Dr. GRICORE POPA DISCURSUL FUEHRERULUI Pentru ia face continentul neputincios, astfel ca echilibrul forţelor să fie exclusiv în favoarea imperiulu său, Anglia nu s’a dat niciodată lături dela orice intrigărie menită sa atâte spiritele şi să arunce puterii europene una împotriva alteia. Dacă până acum acest joc a fos posibil — reuşind să determine măceluri intercontinentale pe care Marea Britanie se grăbea să le „pacifice doar la sfârşit» sau pe şleau vorbind să câştige fără nici o Pierdere şi ca mai mult din pierdere celorlalţi — nu e de mirare atunci când în acţiuniile de minare a oricărei acţiuni europene sănătoase Albionul a găsit ajutorul iudaismului internaţional, cu care a ajuns să se confunde uneor atât de mult încât nu ar putea şi cine e cauza alacurilor deslănțuitoare de duşmănii: Anglia sau oculta jidovească? Lucrurile au putut merge astfel minând din faşe acţiunile europene sănătoase, prăbuşind realizări, sacrificând vinţe omeneşti şi mistuind graniţe, atâta, timp cât în Europa totul era la început sau în parte solid construit. Atunci însă când s’a reuşit ca un întreg să fie organizat, când un stat ca şi cel naţional-socialist a izbutit să-şi rezolve toate problemele sociale şi să unifice într’o aspirare civilizatorice toate interesele naţiunii bineînţeles că vechea atitudine şi cunoscutul joc au dat greş. Că vechii ei făuritori le-au continuat-o, e drept Mai mult încă,ei au mers atât de departe încât acest stat anglo-saxon, prin excelentă capitalist, nu s’a sfiit să încheie acorduri până şi cu state a căror structură internă era complet diferită şi a căror ţintă era aceeaş universalitate, deşi pe alt plan. Dar nu e mai puţin adevărat că intrigăriile puse la cale, cu atât mai dese cu cât îşi dovedeau neputinţa, au sfârşit prin a încurca în firele lor tenebroase până şi pe făuritori, tăind chiar şi calea unei retrageri onorabile. Situaţia relatată mai sus a fost nespus de clar zugrăvită de Fuehrer în recentul discurs, pronunţat cu ocazia celei de a 11-a aniversare a preluării puterii de naţional-socialişti, după cum tot cu aceeaşi clarviziune a fost privit şi viitorul acestui continent. Cântărind just, din ampla expunere politică amintită se desprind limpede trei puncte: 1. Acest război, deşi început cu acest scop, astăzi nu mai este unul din acele conflicte menite menţinerii echilibrului forţelor europene în favoarea imperiului britanic, deoarece oricare ar fi sfârşitul acestei lupte, Anglia şi-a sfârşit un mod definitiv focul re« r,motinent. In cazul unei victorii a Sovietelor, nici Statele Unite şi, mai ales, nici Anglia nu pot să combată boloşevismul în Europa, atunci c când nu sunt în stare să lupte împotriva acestei maladii, care nimiceşte inteligenţa naţională, nici în propria lor ţară. Aşa stând lucrurile, orice cale spre victorie le este definitiv închisă. 2. Văzută din partea Europei, în această luptă nu va putea exista decât un singur învingător care va fi sau Germania sau Uniunea Sovietelor. Dar pe când victoria germană însemnează salvarea Europei, victoria comunistă e însăși distrugerea acesteia. În cazul din urmă soartea statelor din Nordul, Centrul şi Sudul Europei, ca şi soartea Vestului, ar urma să se decidă într’un timp nespus de scurt: „După zece luni vechiul continent civilizat ar fi pierdut toate aspectele sale esenţiale în ce priveşte viaţa şi imaginea atât de scumpă nouă tuturora; opera realizată în timp de două milenii ar înceta să mai existe. Artele şi fiinţele vor fi desfiinţate, în timp ce reprezentanţii acestei civilizaţi vor fi trimişi in Siberia sau în alte regiuni îndepărtate, dacă nu vor fi lichidaţi. Ahasverul evreesc simbol al distrugerii, ar sărbători în Europa un al doilea purim“. Deoarece în cazul „unei prăbuşiri a Germaniei nici un alt Sta din Europa nu ar putea să opună o rezistenţă la noua invazie a bunilor — şi acest lucru este bine cunoscut la Kremlin“ — ultiama punct care se desprinde, dlar şi temeinic, din discursul Fuehrerului următorul: 3. Fără naţional-socialism, Europa este pierdută. Căci „naţional socialismul a reuşit ca în ultimu moment să organizeze un stat capabil, atât în interior cât şi exterior, care să poată îndeplini misiunea europeană pe care a avut-o în antichitate Grecia împotriva Perşilor, Roma împotriva Cartaginezilor şi mai târziu Occidentul împotriva invaziilor venite dinspre răsărit“. Iar cum în 1933 Germania a reuşit să rezolve atât de temeinică atâtea probleme interne, cum în 1939 a fost în stare să facă faţă atâtor pericole dinafară, tot cu aceeaş siguranţă va rezolva, desigur şi impasul acestui război, al cărui punct culminant pare a fi anul în care am intrat de curând, rezolvare care înseamnă sigur salvarea Europei şi într-o largă măsură, ca să nu zicem în întregime, a întregei civilizaţii omeneşti. Nu bagă de seamă, nu-şi dau seamă!... de prof. dr M. A. Botez Vedem zilnic o lume, care după felul cum vorbeşte şi se poartă dovedeşte, că nici nu bagă de seamă, ce-i în jurul ei şi nici nu-şi dă seamă de timpurile, în care trăieşte. Gând zilnic o auzi tânguindu-se, că nu se mai schimbă timpul de azi, ca să-şi poată duce viaţa în tihnă, să poată să guste viaţa cât o mai are, de sigur,că nici nu bagă de seamă, ce-i în jurul ei şi nici nu-şi dă seamă de timpurile de azi. Şi totuşi vezi această lume petrecând zilnic, fără să fie câtuşi de puţin mulţumită! Cât de pofticioasă trebue să fie! Cât de multe şi felurite trebue să-i fie poftele?!. . .Mai vedem o altă lume, care cu ani mai înainte era în marile dregătorii ale Ţării, era la cârmuirea Ţării şi care azi duce dorul dregătoriilor şi cârmuirii Ţării! . . . Şi această lume se tânguie, că nu mai iau un sfârşit timpurile de azi pentru ca să poată începe iar minunatul lucru al dregătoriilor şi cârmuirilor! Şi această lume aşteptând să treacă timpurile de azi, tot pune la cale cine ar fi bun la cutare dregătorie, cine ar fi potrivit în cutare loc de cârmuire! ... Şi îşi închipuie că toate aceste puneri la cale „sunt lucrări“ de mare însemnătate. Sigur e, că trece timpul mai iute făcând un astfel de lucru. Dar şi o lume şi alta pare, că nici prin minte nu-i trece, că de ani de zile ţara şi neamul ei a desfăşurat drapelul de luptă şi de ani de zile duce o luptă aprigă pe viaţă şi moarte! Intr’adevăr, şi o lume şi alta trăeşte şi nici nu bagă de seamă şi nici nu-şi dă seamă în ce timpuri trăeşte. Dacă ar băga de seamă şi dacă şi-ar da seama, cel pufin din când in când, ar vedea-o cel pufin tot din când în când căindu-se, părându-i rău de felul cum vorbeşte, cum se poartă şi mai ales cum lucrează. Dar de aşa ceva nici nu se pomeneşte! Ca să mai auzim, că unii din această lume au ajuns să-şi deie seamă că au greşit şi au amare remuşcări şi că au ajuns chiar unii dintre ei să-şi facă singuri seamă ne mai putând îndura chinul sufletesc, iar nici pomeneală! Şi o lume şi alta-şi duce viaţa tânguindu-se, nerăbdătoare, cu păsare de ea însăşi, dar nepăsătoare, fără simţuri şi înţelegere faţă de lume şi timpurile , care îşi duce viaţa de toate zilele. Şi o lume şi alta trăieşte pentru ea însăşi şi nu vede ce-i în jurul ei. Şi o lume şi alta nici nu bagă de seamă, nici nu-şi dă seama şi nici nu-şi face seamă! Comemorarea instaurării naţional-socialiste la misiunea germană din România BUCUREŞTI. —eri dimineaţă la ora 11 în cazarma „Regina Maria“ din capitală a avut loc într’un cadru sobru ostăşesc solemnitatea comemorării de către misiunea germană din România, 11 ani de la instaurarea regimului naţional-socialist în Germania. Au luat parte delegaţii compuse din ofiţeri, subofiţeri şi trupă de la diverse unităţi ale misiunii germane din România. D. general Hansen şeful misiunii germane din România, a vorbit ostaşilor subliniind semnificaţia acestei zile, arătând munca importantă depusă de trupele misiunei germane pentru câştigarea victoriei finale. D-sa ai decorat apoi ofiţerii, subofiţerii şi trupa care s-au distins în timpul exercitării serviciilor. Sobra solemnitate ostăşească a luat sfârşit prin intonarea de către fanfara misiunii germane din România a imnurilor poporului german și român. Entuziasta comemorare a national-socialismului în Slovacia BRATISLAVA, 1 (Rader). — Co- respondenta agentiei DNRtransmite: întreaga presă si publicul slovac a comemorat Dum'necă aniversarea venirii la putere a Fuehrerului. I Ziarul „Gard'sta’' scrie: national : socialismul deschide poporului slovac calea viitorului liber. Fuehrerul a luat sub protecţia sa statul slovac, precum şi poporul său şi de aiceea po- Iorul slovac îi va purta o veşnică re- cunoştinţă. • In acelaşi ziar şeful de onoare al statului major al gărzii Hlinka Ötömön Kubala constată: Această zi memorabilă reprezintă pentru progresul din punct de vedere social al lucrătorilor o etapă istorică. „Nedelni List“ scrie că numai național-socialismul este în măsură să rezolve chestiunile adunate în cursul secolelor în ceea ce privește omenirea, chestiuni care cer în cursul acestui război o rezolvare categorică. Marti 1 Februarie 1944 înscrit la Trib. Sibiu. S. Il Nr. 070/1945 | O O REDACTTA: Sibiu, Strada Legele Mihai L Nr 16 TELEFON 146 administr? a U \î SStdu. Strada Avram In nou Nr. 29 TELEFON r'?4 o o ABONASI ENTE: La sate: anual 60OLei; I jam. an 300 Lei. — La orașe: armai 600 Lei; jam. an 350 Lei. Primării și notariate: 1000 Lei. — Institutii și intre- prinderi 5000 Lei . O Taxa poștală plătită în numerar cont aprob. Dir. Gen. P. T. T. Nr 2S661/19411