Țara, aprilie 1944 (Anul 4, nr. 851-872)

1944-04-01 / nr. 851

Reînvierea trecutelor vremi de I. Cârja-Făgădaru Moşia Basarabilor e din nou bântuită de duhul turburărilor. Din Răsărit se revarsă iar ca pe vremurile bătrâne ale lui Ştefan Vodă, valul furios al slavismului scăpat dintre zăgazurile afundului Orient. Ne vedem astăzi, tot aşa ca mai demult, ţărm de graniţă între două lumi, prim obstacol în faţa furtunei ce vine. Toată istoria noastră stă dovadă că peste noi au trecut ameninţări şi mai groasnice. Pe timpul năvălirilor succesive ale scursorilor asiatice eram risipiţi în stătuleţe şi poate nu cunoşteam încă destul de limpede rostul nostru misionar, de neam pioner al creştinătăţii. Şi totuşi, cu toata furia iadului cei a trecut peste noi, n’am sucombat, ei dimpotrivă, ne-am oţelit mereu la flacăra fierbinte şi sfântă a iubirei de glie şi lege românească. Pe când la miazăzi muntenii s fărâmau in cioburi mândria turcească, moldovenii albeau în Răsărit văile de varul oaselor leşeşti, iar ardelenii de sub jugul străin al proaspeţilor eutropitori luptau înverşunaţi pentru învingerea barbarilor turanici. Pe vremea aceea, deşi nu eram destul de uniţi, am suportat totuşi, cu dârzenie neînduplecată — fiecare în parte şi acolo unde ne aflam — toate încercările. Şi rezistenţa noastră a învins. , Astăzi împrejurările sunt iarăşi aproape la fel ca pe timpul lui Ştefan cel Mare. Acum însă, după ce ştim şi suntem pătrunşi cu toţii de fiorul cauzei animatoare a crezului nostru unitar, care ne-a indemnat de la început la luptă eliberatoare, cu atât mai mult ţiu putem să ieşim înfrânţi cu toate strivitoarele forţe ameninţătoare ale duşmanilor noştri, din oricare parte a graniţelor ar fi ei. Noi luptăm numai şi numai pentru dreptul nostru. Şi de aceia suntem convinşi că vom ieşi biruitori. ANUL IV. No. 851 5 L SIBIU 11 Ma%? [ Taxa pislaia pe a lâ îa midii ciof. apnb. lir. Cm. P. T. T. Mr. 29114/1941 Sâmbătă 1 Aprilie 1944 pnxKTop - proprietar : ProF. Dr. «DICSORE RODA REDUCŢII : Strada Regele Kihat l Ir. IS. Jeleim Kt.: Its - IMIRISIRITM: Stadt líraid lance Ir. IS. Telelőn Ir.: S24 Eşecul dlui Churchill STOCKHOLM, 1 (Rador). — D. N. B.: Ziarul Nya Dagligt Allehan- Ta, comentează eşecul dlui Churchill şi califică rezultatul votului ca o serioasa înfrângere parlamentară a premierului britanic. Această înfrângere ar fi simptomul rezistenţei crescânde opusă politicei interne a cabinetului. ( Ziarul constată că se critică din ce în ce mai mult şi politica externă dusă de d. Eden, politică aprobată de d. Churchill. Cadrele armatei americane sunt descomplectate AMSTERDAM, 12 Rador). Corespondentul agenţiei 12 NB transmite: Subsecretarul de stat la ministerul de războiu Pettersson a declarat Marţi în Camera reprezentanţilor după cum anunţă din Washington o ştire dată de serviciul britanic de informaţii că America mai are nevoie de 1.700.000 oameni în plus pentru armată şi flotă, de 100.000 pentru căile ferate şi de 40.000 oameni pentru miele de cărbuni. Singura soluţie pentru această problemă este legea muncii obligatorie. Dacă aceasta lege nu ar fi votată, va trebui probabil să se recruteze 3.500.000, tineri carei au fost declaraţi până ani neapţi. Situaţia din Italia: meridională BERNA, 1 (Rador). — Corespondentul agenţiei DNR transmite: După o ştire dată de corespondentul lui Neue Zuericher Zeitung la Londra ziarul Times publică o dare de seamă interesantă asupra situaţiei politice din Italia meridională. Times declară că guvernul Badoglio, cu toate înlesnirile ce i se acordă din partea aliaţilor, nu are sprijinul întreg al masselor poporului italian. Lumea e unită în convingerea că o remaniere a guvernului pe o largă bază de popularitate este imposibilă fără eliminarea persoanei Regelui Victor Emanuel. Victor Emanuel a început să-și dea seama el ÎnSuși de această necesitai®. er 32. Atitudinea partidului laburist — un pericol pentru guvernul Churchill — Cabinetul britanic se clatină — AMSTERDAM, 1 (Ra,dor). — Corespondentul agenţiei DNR transmite: Serviciul britanic de informaţii anunţă ca declaraţia de Miercuri a dlui Churchill a preiat la Wesminster o „situaţie încordată“. Cu toate acestea nimenea nu se aşteaptă ca guvernul să aibă vreo dificultate ca să obţină un vot de încredere în viitoarea şedinţă a Camerei Comunelor. Conservatorii, liberalii, naţionaliştii şi partidul laburist naţional care numără un total 400 de parlamentari dispun de o majoritate de peste 200 de voturi faţă de toate celelalte partide şi nu există nicio îndoială că un procent însemnat din această majoritate se va evidenţia cu prilejul viitoarelor hotărâri. Un pericol îl constituie totuşi atitudinea partidului laburist care numără 169 membri. Oficial el sprijină guvernul. Cu toate acestea ca partid el a votat în două rânduri în momente importante împotriva guvernului, ca atunci când a fost vorba de legea învăţământurim. După toate probabilităţile în cazul unui vot de încredere deputaţii laburişti nu vor vota împotriva guvernului. Ei s’ar putea însă abţine dela vot. In acest caz miniştrii laburişti din guvern nu ar mai putea rămâne. Printre aceştia se numără primul ministru adjunct d. Attlee, ministrul muncii Bevin şi ministrul de interne Morrison, toţi trei fiind în acelaşi timp şi membrii ai cabinetului de razboiu. Partidul laburist a • examinat situaţia într’o şedinţă specială ce a fot convocată pentru • Joi. Ca partid el nu a şovăit nicio•dată să sprijine guvernul în ce pri• rvwnrintarriaa roz.îviinlin Respingerea propunerilor guvernamentale la legea învăţământului englez AMSTERDAM,. 1 (Radar). Corespondentul agenţii DNR transmite: După cum anunţă serviciul britanic de informaţiuni d. Churchill a luat poziţie. Miercuri, în Camera Comunelor, faţă de votul de neîncredere pe care l-a obţinut guvernul britanic. D.. Churchill a declarat că guvernul britanic a decis retragerea adausului prin care se cerea salarizarea egală a profesorilor cu a profesoarelor. Adausul a fost propus împotriva dorinţei guvernului Această retragere, a declarat primul ministru britanic, va fi socotită ca un vot de încredere şi în cazul când guvernul britanic nu va obţine majoritatea suficientă, se vor trage obişnuitele consecinţe constituţionale. D. EDEN ŞI DECLARAŢIILE DE LA MOSCOVA AMSTERDAM, 1 (Rador). Corespondentul agenţiei DNR transmite: D. Anthony Eden şeful Foreign Office-ului a mai declarat, după cum anunţă serviciul britanic de informaţii, în discursul rostit în faţa adunării bisericilor neconformiste. discurs car© a fost deja semnalat, că pacea trebue să formeze în primul rând preocuparea puterilor semnatare a declaraţiei de la Moscova. D. Eden a adăugat că speră că toate statele iubitoare de pace vor fi reprezentate în sânul instituţiunior care vor fi întemeiate pentru salvgardarea păcii, libertăţii şi prosperităţii lumii. Pentru aceasta, a spus d-sa, trebue ca aceste puteri să-şi asume responsabilitatea cea mai largă pentru ca acţiunea lor să aibă greutate în deliberările asupra operelor de interes general. Aceasta insă nu însemnează totuşi că ne vom afla intr’o zi în faţa unei dictaturi a marilor puteri. DEMISIA MINISTRULUI EDUCAŢIEI ENGLEZE AMSTERDAM, 1 (Rador). Corespondentul agentei DNB comunică: După cum anunţa ziarul Daily Mail, ministrul educaţiei engleze, d. Butler şi-ar fi dat demisia Marţi seara în mâinile d-lui Churchill Acelaşi ziar scrie mai departe că premierul britanic, a rugat pe d. Butler să revină asupra demisiei.* AMSTERDAM, 1 (Rador). — Corespondentul agenţiei D. N. R. transmite: Serviciul britanic de informaţii anunţă că şeful comuniştilor italieni, care până acum se afla la Moscova, a sosit în Italia de Sud via Alger pentru a începe tratative cu conducătorii comunişti. AMSTERDAM, 1 (Rador). Corespondentul agenţiei DNR comunică: După cum anunţă serviciul britanic de informaţii, ministrul minelor din Africa de Sud, C. F. Staland a declarat Miercuri în faţa Senatului Africei de Sud că producţia din minele de aur ale Africei de Sud a scăzut cu 1.322.000 uncii, ceea ce corespunde la o diminuare în valoare de 11-100.000 lire sterline* Mari uragane în Turcia, Palestina şi Egipt ANKARA, 1 (Rador). Corespondentul agenţiei DNR transmit©: Un val de frig însoţit de zăpadă, viscol şi ploi torenţiale s’a produs în Turcia. In regiunea Istambul, viscolul a provocat pagube. In afară de inundaţiile semnalate deja, regiunea râului din şesul Smirnei a fost năpădită d® ape care au inundat până acum mai multe sate. In valea Sakaria, un mare număr de diguri au fost luate de apă. Mai multe poduri de beton au fost smulse şi oraşul Adapazar este şi el ameninţat de inundat. * AMSTERDAM. 1 (Rador). Corespondentul agenţiei DNR transmite. Una din cele mai groaznice furtuni de nisip ce s-a văzut vreodată a întrerupt Luni, între Egipt şi Palestina comunicaţiile. Un tren a fost oprit în mjlocul deşertului din cauza movilor de nisip ce se adunaseră pe şine şi a fost nevoe să se aducă pe calea aerului alimente călătorilor, înălțimea movilelor de nisip întreceau trei m©tri. Se speră că în curând, linia va putea fi curățită. Alti 60.000 mineri englezi în arevă AMSTERDAM. 1 (Rador). DNB: : După cum anunţă serviciul britanic de informaţii, siuatia grevelor s’a agravat Miercuri. In bazinul carbo-nifer Yorksihre, alti 50.000 de băr-baţi şi 10 000 de tineri s’au adăugat cifrei publicate Marţi. In Scoţia 2500 minieri s’au pus în grevă Deasemeni au intrat în grevă , 20.000 ucenici din Clydeside pentru a sprijini pe cei 5000 de ucenici din Tyneside, in vreme ce alti 1000 lui crători au declarat grevă la Huddes* : field.