Țara, iulie 1944 (Anul 4, nr. 919-942)

1944-07-22 / nr. 935

Taxa pos. plătită în mun. cont, apr. Dir. Gen. P T.T- Nr.29664/1911 Sâmbătă, 22 Iulie 1944 INRECTOR-PROPRIE?«: Br. @ jglSORE P®PA _____________________________Mihail, Nr. 16, Telefon Tfr. 746 —ADMINISTRAȚIA: Strada Avram Iancu Nr. 29, Telefon Nr.: 524 CU PIERDERI EXTRAORDINAR DE MARI aliaţii au ocupat ruinele oraşelor Saint Lo, Ancona şi Livorno BERLIN, 21 (D. N. B.). — De la cartierul general al Fuehrerului înaltul comandament al forţelor armate germane comunică următoarele cu privire la frontul invaziei : Informacie inamicul şi-a desfăşurat atacurile în spaţiul dela Est şi Sud-Est de Caen cu un puternic sprijin de artilerie, blindate şi aviaţie fără ca eforturile lui din cursul unei zile întregi să-şi atingă ţelul. După lupte înverşunate care s’au desfăşurat in cursul zilei întregii în oraşul Saint-La ruinele acestui oraş au fost părăsite. Atacurile inamice spre Sud de oraş precum şi alte atacuri locale ale nord-africanilor spre Nord-Vest s-au prăbuşit cu pierderi mari. Avioane de luptă au susţinut apărarea trupelor de uscat cu puternice atacuri în adâncime şi au distrus zece tancuri inamice. In lupte aeriene au fost doborâte 16 avioane inamice. In cursul nopţii au atacat avioanele de asalt cu bun succes poziţiile de plecare la atac de la Nord de Caen. S’au pricinuit explozii şi incendii la depozitele de muniţii şi materiale. In noaptea de 18 care 19 iulie vânătorii de noapte au doborît 30 de bombardiere cu patru motoare britanice deasupra Franţei de Nord. Baterii de pe insula Aldomey din canal au lovit ii-i plin un distrugător care s’a scufundat după o explozie puternică. In teritoriul francez au fost din nou nimiciţi în luptă 151 de teroriştii. Tirul de represalii asupra Londrei a continuat în tot cursul nopţii. FRONTUL ITALIAN BERLIN, 21 (D. N. B.). — Se dau următoarele amănunte asupra luptelor de pe frontulitalian: In cursul zilei de Marţi portul Ancona, complet distrus, a fost cedatinamicului şi frontul a fost repliat în spatele sectorului Esmno. * BERLIN, 21 (D. N. B.). — In Cursul zilei de ieri, î£i Italia inamicul a pătruns, după lupte deosebit de crâncene şi pline de pierderi pentru el, în partea sudică a portului Livorno, ale cărui instalaţii au fost complet distruse. Seara trupele noastre au fost retrase pe poziţii la Nord de oraş. La Nord-Vest de Poggilonzi s-au prăbuşit numeroase atacuri ale inamicului. La Vest de Ancona, după lupte violente, inamicul a reuşit să pună piciorul pe ţărmul nordic al fluviului Ezino. Atacurile sale, date cu deosebită furie pe şoseaua de pe ţărm, s’au prăbuşit în întregime. * BERLIN, 21. (D.N.B.). — In privinţa operaţiunilor militare de pe frontul italian se mai comunică următoarele : In rândurile trupelor poloneze care au declanşat o puternică presiune asupra aripii stângi germane s’au făcut goluri atât de mari încât inamicul a renunţat la căderea nopţii să-şi mai continue atacurile, astfel că trupele germane au putut să se replieze pe noul poziţii fără nicio urmărire. In celelalte stetoare activitatea de luptă a fost deasemenea micşorată. Astfel la Est de Tibru americanii s’au mulţumit numai la foc de artilerie In schimb la Vest de același râu trupele Reichului continuă să câştige teren. DeoapeCe s’a observat mari concentrări le trupe inamice la Montevicchio, se aşteaptă la declanşarea unui atac în stil mare în acest, sector. * AMSTERDAM, 21. (D.N.B.). — Conform unei ştiri din Ottawa Ministerul de Războiu canadian a dat publicităţii lista pierderilor canadiene pe frontul invaziei, care se ridică la 37.500 soldaţi morfi. Această publicare aparte a pierderilor se explică clar prin faptul că ministeri aminte vrea să obişnuiască opinia publică canadiană cu marile pierderi suferite de fii ţării lor pe frontul european. • Stockholm, (ESS) — Preşedintele Roosevelt a declarat ori: „Cea mai grozavă fază a actualei lupte la care participăm şi noi este încă de domeniul viitorului. Noui atacuri de teroare Aproape 150 de avioane inamice distruse intr'o singură zi BERLIN, 21. (D.N.B.). — Formaţiuni de bombardiere nord-americane venind dela Sud si dela Vest, au atacat partea de Vest si de Sud-Vest şi de Sud a Germaniei. Au fost înregistrate pagube in cartierele de locuinţe ale oraşelor München, Kobletz, Schweinfurt, Ungabrücken. Populaţia deasemeni a avut pierderi. In lupte aeriene au fost doborâte 61 de aparate inamice. In cursul nopţii avioane britanice de hărţuire au atacat regiunea oraşului Bremen. Adăugând la numărul avioanelor doborâte asupra Reiihiului, pe cele 56 doborâte de forţele germane in Răsărit, şi pe cele 30 doborâte asupra Frontei de Nord, fără a mai socoti şi cele nimicite pe frontul finlandez, intr'o singură zi aviaţia şi artileria antiaeriană germană au doborât 147 avioane inamice. FIERBERILE ALIAŢILOR IN BOMBARDIERE S’AU ÎMPĂTRIT Berlin, 21 (D. N. B.). — In cursul zilei de ieri, comandantul suprem al aviaţiei engleze a dat un comunîcat în care recunoaşte că pierderile de bombardiere sunt în ultimele două săptămâni de patru ori mai mari ca înainte in urma extraordinarei intensificări a apărării germane. MINISTRUL DE RĂZBOI NORD-AMERICAN STIMSON A SOSIT IN ANGLIA Lisabona, (ESS). — Agenţia Reuter anunţă din Cartierul gene ale aliaţilor rar al forţelor expediţionare aliate: ministrul de războiuni nordamerican, colonelul Stimson, a sosit în Anglia venind din Italia. In timpul șederii sale ln Marea Britanie va vizita amenajamente militare și lazarete. Ne poruncesc mormintele de VICTOR MEDREA Se înmulţesc necroloagele. In măsura în care orice palmă de pământ românesc se vrea răscumpărată cu preţul unei tnereţi, ce n’are alt blazon, nici o altă prezenţă grafiă în almanahurile aristocraţie , decât o dăruire largă, a a precum sunt fireştile noastere hotare. Pământuri, nu logodnă cu visuri, ci fruntarii pentru cari d spiatea istorică îşi va revendica mâine, ca titlu de mândrie, mărturia. Cad, în anotimpul acesta al secerişului holdelor, strânşi in pumnul avar al eternităţii, plugarii ce desţelenesc pe ogor de veac, brazdele rodnicei împliniri ce va să vie răsar, ca să fie semne cu ai’de de hotar vechi indicatoare spre margini de ţară nouă, cruci. De mesteacăn, de salcâm sau da orice şipcă-Dar cari ferecă în lemnul lor înteaga simbolistică a devenirii româneşti, cu temelie de neprecupeţită jertfă. Se înmulţesc necroloagele, fiecare din el nu un simplu număr matricol în lista pierderilor oficiale, ci o implantare trupească a românului în linia de onoare şi foc, a frontului. A celui de cutremurător adevăr fizic. Şi nu al strategiei de cafenea, al îngrijorărilor copios stropite cu lacrima strugurelui, ori al defetismului remunerat. Trăesc acolo, dramatică confruntare, se sfoat in încleştarea cu moartea năpraznică acele prezenţe ale demnităţii noastre ce scriu pe lespezi de secole prefaţa eroică a revederii graniţelor înlăcrimat părăsite. In pământul Moldovei, (Continuare în pag. 2) BOLŞEVICII AU FOST OPRIŢI PE RUG Nici în celelalte sectoare ale frontului răsăritean sovieticii n’au putut înainta BERLIN, 21. (D.N.B.). — Gimunicatul militar german precizează următoarele cu privire la frontul de • ’ partea de Sud a frontului de Răsărit diviziile noastre se află în grele lupte de apărare in spaţiul de la Răsărit de Lemberg, încercările inamicului de a pătrunde în direcţia oraşului au fost zădărnicite. Forţe sovietice care înaintu dindirecţiunea Kovslar a fost ciprniez Bug. Puternice lupte se dau şi în sectorul central la Nord de Brest. Trupele de atac sovietice care atacau diin spaţiul dela Grodno ara fost respinse de pe malul apusean al raiului Njemen. Deasemea au fost zăvorâte unele pătrunderi sovietice intre Duna şi Ostrov, iar atacurile care s’au dat la Nord de Vilna şi la Nord-Vest de Vilna, şi în regiunea lacurilor, au fost zdrobite. Imtr’un singur sector al unui corp de armată au fost distruse în ultimele şapte aile 2-15 tancuri inamice. Se menţionează petiromanta gradatului Umber, dintr’o divizie de tancuri, care în cursul ziei de ieri a distrus 11 tancuri grele sovietice. Arma aeriană a dat numeroaseatacuri în adâncime, distrugând din mm poziţii cu baze de plecare la atac, coloane, numeroase tancuri şi peste 230 de vehicole motorizate şi cu cai. In lupte aeriene şi prin artileria antiaeriană ste distrus 56 de avioane inamice Puternice formaţii ale aviaţiei ce luptă germane au atacat bazele de aprovizionare din Molodecza, Nowosokolniki, şi Veliki-Luki. Activitate de luptă redusă pe frontul românesc Comunicatul Comandamentului de Căpetenie al Armatei asupra operaţiunilor militare din ziua de 20 iulie 1944 Pe Nistrul inferior, in Basarabia de mijloc şi pe fronOperaţiunile militare din ziua de 19 iulie 1944 Pe Nistrul inferior, in Baul Moldovei, nici un evansarabia de mijloc și pe tron, ment deosebit de s.m.ia ata tul Moldovei, luptă redusă, activitae de