Țara, august 1944 (Anul 4, nr. 943-968)

1944-08-01 / nr. 943

ANUL IV. Wo. 943 *i cfC *\'c C0- -n» -6 U MARȚI, 1 AUGUST, 1944 DIRKTOR-PrtOPRIETflB: Pg.Cf. Dr.fmnilloM POPA ADMINISTRAȚIA: Strada Avram Iancu Nr. 29, Telefon Nr.: 524 Violente lupte în Răsărit Totuşi frontul răsăritean este In vădită stabilizare BERLIN, 31 (D.N.B.). — Cu privire la situaţia frontului răsăritean se anunţă următoarele : Bolşevicii au atacat în cursul zilei de ieri în marele cot al Vistulei. Ei au isbutit în- tr’un loc să treacă fluviul, dar intervenţia energică a trupelor germane a dus la imediata lichidare a capului de pod inamic. Garnizoana germană de la Brest-Litowsk a izbutit să-şi reia din nou contactul cu spatele, pricinuind cu această ocazie bolşevicilor pierderi din cele mai mari. Alte atacuri bolşevice au fost respinse pe Bugul superior, în Letonia, ca şi între lacurile Ladoga şi Peipus. Numai în acest ultim sector, bolşevicii au pierdut în cursul zilei de ieri 58 de tancuri. Cu această ocazie au fost scufundate mai multe vase şi au fost doborâte două avioane inamice. In sectorul central sovieticii concentrase mari forţe pe Bugul mijlociu şi Olyka, deslănţuind nouă ofensivă. Bătălia a continuat până în cursul serii, fără ca inamicul să fi putut obţine un singur succes real. Pe Vistula la Sud-Vest de Varşovia şi la Siedlice au avut loc lupte, deosebit de grele. In ultima garnizoană trupele germane au obţinut succese reale. Cu această ocazie în mâinile trupelor germane a căzut o mare pradă de războiu. Mari pierderi sovietice în oment şi material BERLIN, 31 (D. N. B.). — In cursul zilei de ieri aviaţia germană a bombardat cu succes cu bombe şi arme de bord coloane inamice la Schauen şi la Nord de acest oraş. Cu această ocazie au fost distruse 27 de care blindate şi 180 de vehicole, iar alte 13 tancuri sovietice au fost grav avariate. In lupte aeriene au fost distruse deasupra acestui sector 10 aparate inamice, forţele aeriene germane înregistrând o singură pierdere proprie. Frontul finlandez BERLIN, 31 (D. N. B.). — De pe frontul finlandez se anunţă zadarnice atacuri inamice în sectorul Vuosalmi, precum şi presiunea inamică care continuă cu violenţa la Est de Suraelmi. Bombardiere finlandeze au atacat poziţiile inamice.. Cu această ocazie s’au dat şi lupte aeriene în cursul cărora 11 aparate sovietice au fost doborâte. * BERLIN, 31. (Ep.). — După replierea frontului de baraj care a fost străpuns în mai multe rânduri de către forţele blindate şi motorizate sovietice, în zona galiţiană, la răsărit de Vistula până la Bug este în curs o bătălie de mişcare extraordinara de vie, care reprezintă punctul culminat al luptelor de până acum de pe frontul acesta. Nuic important pe frontul românesc iMignicatii Comandamentului de Căpetenie al Armatei asupra operaţiunilor militare din ziua de 30 iulie 1944 Nistrul inferior, în Ba-Isarabia de mijloc şi pe frontul Moldovei, activitate redusă. OPERAŢIUNILE MIHLITARE DIN ZIUA DE 29 IULIE 1944Pe Nistrul inferior, în Basarabia de mijloc şi pe frontul Moldovei, nici un eveniment important. Marea ofensivă sovietică de pe aripa nordică BERLIN, 31 (D. N- B). — Ştiri primite în cursul nopţii arată că centrul nevralgical al frontului a fost în tot cursul zilei de ieri pe aripa septenţională extremă, încă între lacurile Ladoga şi Peipus, unde bolşevici au aruncat în luptă 13 divizii de infanterie şi trei corpuri cuiratate. Mulţumită acestor forţe masive ei au isbitit să realizeze unele pătrunderi repe- de zăvorâte însă de germani, astfel încât seara câmpul de luptă era ferm în mâna tru-pelor Reichului. In acest sector în care sovieticii au pierdut 58 de tancuri, dintre cari 25 cu mijloace dela mică -depărtare, s’au distins formaţiunile de voluntari ca şi cee SS. Alte puternici atacuri sovietice s’au prăbuşit la Sud- Est de Pskov. Mari succese germane contra partizanilor BERLIN, 31 (D. N. B). — Acţiunile de curăţire contra bandelor comuniste din Balcani a adus ieri la un succes vădit . Bandiţii au lăsat pe câmpul de luptă nu mai puţin de 8700 de morţi. Alţii 3500 de prizonieri, ca şi un numeros material de războiu, a fost capturat de trupele germane. BUCUREŞTI, 31 (D-NB). — Ştiri primite din Veneţia anunţă că acţiunea formaţiunilor armatei fasciste împotriva partizanilor este în plină desfăşurare. Garda naţională şi brigăzile negreale partidului sunt înarmate în aceste lupte cu tancuri şi artilerie. In jurul regiunii Novara şi Vercelli a avut foc lupte în munţi. Numeroşi partizani care au fost surprinşi cu arma în mână au fost imediat împuşcaţi, în schimb alţii s’au predat fără lupte. FRONTUL ITALIAN BERLIN, 31 (D. N. B.). — In urma unor atacuri date cu forţe lasîve, pe frontul italian aliaţii au isbutit în cursul zilei de ieri să pătrundă în poziţiile germane de la Sud-Vest de Florenţa. Contraatacul german, viguros deslănţuit a dus însă imediat la curăţirea străpungerii şi la resabiarea situaţiei. „SFÂNTĂ MUNCĂ DE LA ŢARĂ“ de GRIGORI POPA Nimic nu este mai reconfortant, mai senin şi mai liniştitor, mai ales în vremurile de apocalips pe care le trăim, decât o zi de vară petrecută in intimitatea satului. Acolo, în lumea de trudă, de vrajă şi de cântec a satului, toate, fapte şi lucruri, oameni şi întâmplări, bucurii şi necazuri, iau altă culoare şi se chivernisesc după legile elementare şi sobre ale simplicităţii. Oamenii sunt aşa ca dîntr’un început: noduroşi uscăţivi, aţoşi. Cu trupuri de cremene şî cu suflete de martin. Ei sunt martirii muncii fără răgaz, din zori şî până târziu în noapte. Crescuţi între cerul lui Dumnezeu şi pământul Ţării pe care ei îl transformă în grădini roditoare, sătenii noştri, orice ar spune sociologi, economiştii sau potiriceni, îşi continuă — ca nişte întrupări ale veşniciei româneşti — rostul netulburat al muncii lor din veac preursîtă. Priviţi câmpul în una din înnoitele şî văralieile zile ale lui Iulie ! Secerişul e un toiu, snopi grei de rod şî aprinzi la faţă ca jarul vetrelor străbune zac dealungul şi dealatul câmpurilor bătute de aurul topit al soarelui. Alături, în luncă, coasele vrednicii doboară iarba încărcată de miresme şi împodobită de nenumărate neamuri de flori. Dincolo, în ogor, ciocurile plugurilor spintecă pieptul pământului învârtoşat de dogorite arşni. Mai la vale, copleşit de valurile căldurii, porumbul îşi freamătă tinereţea verde. Totul e simplu, măreţ şi tăcut în piaţa câmpului. întâmplările zilelor şi ale nopţilor se desfăşoară în ritmuri largi şi neprihănite de exagerările, deformaţile şi svonurile alarmiste ale oraşului. Omul ştie că e făcut pentru a munci şi pentru a lăuda pe Dumnezeul îndurărilor. La ţară, munca, acest imn dinamic al vieţii, este consimţită ca un dar al sănătăţii trupeşti şi sufleteşti. De aceea, ea este, în primă şi ultimă consecinţă, o laudă a lui Dumnezeu, de la care toate ne vin, şi cele bune şi cele rele ale lumii. Astfel înţeleasă, munca este binecuvântare și cale a mântuirii. Sovietele pentru contopirea guvernului polon din Londra cu comitetul de eliberare polonez ă telegramă a asociaţiilor poloneze din America ANCARA, (Ep). — La sosirea pomul nukvestru polonez Makor lakik, care s’a dus la Moscova pe calea aerului peste Cairo şî Teheran, Ziarul „Krasnaia Swiezda“ scrie: „Guvernul emigrat polonez din Londra se găseşte de multă vreme în impas“. Ziarul armatei roşii face primul comentariu oficios relativ la subita călătorie a lui Micolaicik la Moscova şi prevede rezultatul tratativelor în termenii următori: „Nu există decât o singură cale care să ducă afară din împas şi aceasta este unirea cu comitetul naţional polonez. Toţi aceia care pricep lucrul acesta şi nu se poartă în consecinţă, vor fi înlăturaţi de către mersul evenimentelor.“ * LISABONA, (D.N.B.). — După cum anunţă serviciul britanic de informaţii, d. Mikolaiezik, primul ministru polonez, a sosit Vineri la Cairo, în drum spre Moscova. MADRID, (D. N. B.). — Asociaţiile poloneze din statul New-York au adresat după cum anunţă ştiri de presă o telegramă d-luî Cornel Hull, secretarul departamentului de stat nordamerican, prin care îl roagă să intervină la Moscova pentru ca Sovietele să nu se amestece în chestiunile interne poloneze.“ Consfătuirile guvernului polon din Londra GENEVA, (D. N. B.). — Corespondentul Agenţiei DNR transmite. Se află din Londra că problema poloneză a prilejuit un imens schimb de păreri anglo- poloneze in şedinţa permanentă. Comitetul emigrat polonezse află, pentru a spune aşa, într’o şedință permanentă.