Telegraful Roman, 1857 (Anul 5, nr. 1-102)

1857-05-04 / nr. 35

. Telegraful ese de doi ori pe septemănă: Mercurea și Sămbăta. Prenumerația se face în Sibiu la espeditura foiei, pe aflată la C. R. pește, cu bani gata, prin scrisori francate, adresate către espeditură. Prețiul prenumerației pentru A Sibiu este pe an 7. al. m. c. car 4. IMMI.27 pe o jurietate de anu.al 30 cr. Pentru celelalta părți ale Transilvanii și din Monarhiă pe pentru provinciele un an 8. d. ear Maiu 1857. pe o jumătate de anu 4. fl. Inseratele se plătescu cu Pentru șirul cu slove mici. 4. cr. princ. și țeri străine pe luna an 12 f. pe 7 an 6 4. m. c. Depemă telegrafică. berlin 10 Main c. p. Jurnalul Zeit” înșciințează: Principele Napoleon, carele de vreo câteva zile petrece aici, va pleca în marea viitoare, el își au esprimat dorința, de a cerceta pre Principele Friderich Wilhelm în Breslau. Regulămnt provisoriu de servitori și servitore pentru marele principat al Ardealului. (fincere). Despre cartea famillilor. §. 37. Cărțile de servit sunt documente publice. Cine le plastografiază au se falsifică, seau cine se folosește pentru a sea înaintare de o carte de servit străină, seau care-și dă cartea sea de servit spre scopul acesta altuia, se va tracta după codicele penal. 1. 338. La eșirea din servit va împlea antistele comunale pe baza adeverinței cu gura sau în scris a domnului rubricele cărței de famili, își va subscrie numele seu, și adeverința adusă în scris o va ținea la sine. Adeverința despre credința, ghibăcia,moralitatea famulului numai atunci se va lua în carte, cănd va fi favorabilă pentru famul. De nu sună însă ea despre una sau alta însușire în favorea famulului, respectiva rubrică se va împlea numai cu linie. Întemeinduse adeverința nefavorabilă a stăpânului pe învinuiri și temeiuri de prepunere, respectiva rubrică se va împlea numai cu linie. Cănd nefavorabila adeverință a domnului se bazează pe învinovățiri și temeiuri de propunere, precari la ceruta de famul învestigare antistele comunale se află de neîntemeiate, va potea acest din urmă după resultatul investigărei acesteia, însă cu espresa anotare „după facerea investigărei” împlea rubrica. Domnul, care cu scirea sea dă famulului un atestat neadevărat, se va supune unei pedepse amăsurate, semănănd el totdeodată respunzător pentru orice domnie s'ar nasce de aci. 339. Cănd o carte de famuli se perde, se va face despre aceasta arătare la dregătoria politicească, în a cărei cerc petrece famulul. Aceasta împregiurările subversătore le va cerca cu totă agerimea, și încăt dincercarea aceasta nu s'ar nasce nici o îndoială, că cartea s'a perdut, se va espedii o nouă carte de famuli, seauzănd o altă dregătoriă a espectit cartea de famuli perdută, va căși una la aceasta ca să especteze una nouă. În nou espedita de famuli se va însemna apăiat, că e duplicat, și dregătoriele supervighiătoare și esecutive. §. 40. Dregătoria politicească vighiază asupra famulițiului și esecutează presintele regulămănt de famuli. De sprigoană aci T vor fi antiștii comunali, carii după îndreptările căpătate de la dregătoria politicească vor lua suma disciplinei, ordinei și a moralităței famulilor, și mai cu samă vor supervighia famulițiul fără servit. Protocolul de famuli. §. 41. Cel ce fără de a căpăta espres spre aceasta împuterire dela dregătoria politicească se deprinde cu căutarea și afacerea famulițiului, se va supune unei pedepse amăsurate. Spre a așeza pre famuli în servit, și de a ușura aflarea persoanelor ce caută servire, se va face un registru în care se vor însemna familii ce caută servire și domnii, cari caută famuli, se va pune la scaonul antistelui comunale, ca oricine căuta în trănsul. §. 42. Pe servitorii și servitoarele remasă fără de servit, cari se țin de comunitate și nu pot dovedi o subsistință regulată, antistia coșunală le țig iertat. va aotrvițe a'și căuta servit t un căServitorii și servitoarele străine. de „acarii nu se folosesc de prilejul spre a'și căuta servire noave seau altă cuprindere iertată, seu carii duc o vieață scandalosă, nemorală, seau cari n'au vreun prospect de a căpăta în scurt un servit, seau un lucru din care să se poată putri, au a ei indreptate din comunitate. Contraversiele din referințele de servici. 5. 13. Contraversiele seau certele între stăpâni și servitori au servitore, care se nasc din referința de servit, seau din ravceala pentru sâmbriă, și se aduc înainte încă în timpul servitului, seau cel puțin înainte de a trece 30 de politice (direcția de poliție); earacele care se aștern după decursul acestui termin, se țin de regulata pertractare a deregătorielor judecătorești (ordinăciunea ministeriului c. r. de interne din 7 Dechemvrie 1856 Nr. 10412). Pedepsele de arest și în bani, detarea elcădei, au a se desbate de cătră deresătoriele §. 44. Pedepsele, cu cari se amenință în regulământul acesta de famuli, se vor esecuta sau prin pedepse de închisoare or mulete (pedepse în bani), sau prin pedepsire trupească. Muletele la famuli nu vor putea trece peste cătul de 5 fl. m. v. ear la alte persoane peste cătul de 25 fl. m. c. Închisoarea se poate dicta pe 14 zile și observănd disposițiile codicelui penal înăspri cu ajunare (post). Pedeapsa trupească poate avea numai la familt loc. Ea se va îmaplini la feciorii, cari n'au încă optsprezece ani, și la persoanele femeiesci prin lovituri de puiere, la persoanele bărbătești de vrăstă cu alunul (bățul) și va putea costa cel mult din cincisprezece lovituri. Dănsa se va putea numai atunci esecuta, după ce mai -nainte va fi dechlarat doctorul, că ea nu va strica sănătății celui ce se pedepsesce și nu se va împlini nici cănd publice. §. 45. Muletele se vor păstra în casa comunală și computa separat. Ele vor avea ostsiva destinație de a da ajutoriu famililor betesi or săraci cari nu s' apți de servit. §. 46. Acțiile oficioase concrezute prin regulământul acesta de famili artiștilor comunali la cererea împregiurărilor se vor putea concrede și unei alte persoane demne de încrezământ. §. 47. În comunitățile, cari se țin de cercul oficial al unei direcții c. r. de poliție, aceasta din urmă va deprinde toate lucrările oficiale, atăt cele, cari în acest regulământ de sefservitori și servitoare sânt asemnate deregătoriei politice, căt și cele cari sânt concretute antistiei comunale. §. 48. Regulământul acesta de servitori și servitoare pășește în lucrare cu 1. Iuliu 1857. b). și se poagă 3 ,