Telegraful Roman, 1863 (Anul 11, nr. 1-116)

1863-05-16 / nr. 40

Inseratele se platescu pentru intera ora cu 7, cr. siculu cu literei mici, I pentru a dona ora cu 5 pentru a treia repetire cu 3'/, 1 l/U politiu cu literei 5'/, cr. 91 /, cr. v. al I Teleprafu In Isfe lie don» ori pe septemana : joi«J si Dumineta. — Prenume rațiunea se face in Sabi'U la espeditur al foiei; pe afara la c. r. poște, f 'at'a, prin scrisori francate, cu danii adresate scaita espeditura. Pretiusu prenumeratiu I Inei pentruJ Sibiuu este in anii 7. fl. v. fear’ pe o jumatate de anu 3. fl. 50. Pestintru celelalte parti ale Transilvaniei si pen 40. AMII A XI. Babiiu 16 Main, 1863. ea provine!ele din Monarchia pe unu an. 18 fl. éraj pe o jumătate de anu 4 fl. v.a. J I Pentru princ. si tieri străine pea anu 12 fl. j f pe */, »nu 6 fl. v. a. I Ordinea provizoria a afacerilor și pentru dieta Marelui-Principatu Transilvani ’ a. § 1. Preșiedintele denumirii din partea Gubernului r. pentru ducerea interimara a presidiului in dieta, înainte de deschiderea dietei are de a promite Maiestății Sele. c. r. Apostolice credintta si ascultare, observare a ordinei dietale emise de Prea Inalt’a Sea Maiestate si împlinire consciiiliasa a datorintteloru sele in mânile Comissariului r. dietalu in locu de juramentu, (§ 7. alu ordinei dietale provisorie), care apoi ’lu presenteaza membriloru dietei, ce s’au adunatu la dîtia prefipta in conchiamarea r., la or’a prefipta in sal’a siedintiei. § 2. Presentarea președintelui si a ambiloru Vicepresiedinti ai acestei diete, cari pe temeiului 2. din ordinea dietala prescrise prin Prea Inalt’a Sa Maiestate c. r. pentru diet’a presenta a Marelui Principatu Transilvani’a vina a se denumi prin Prea Inalt’a Sea Maiestate, assemenea se face prin Comissariulu dietalu r impoternicitu, după ce aceia vom da votarea in locu de juramentu in mânile lui in siedintia publica (§ 7. alu ordinei dietale provisorie.) § 3. După presentarea pressedintelui interimaru emisu din partea Gubernului r., cei mai tineri fiese membri presenti, si la casa de refusare cei următori in etate iau provisorialminte ducerea protocolului. După aceea membrii dietei la provocarea pressedintelui au de a da promissiunea (§ 2, alu ordinei dietale provisorie). Membrii, ce intra mai tarziu, dau promissiunea la intrare. § 4. După darea promissiunei urmeza deschiderea solena a dietei prin Comissariulu regiu dietalu, care saluta dieta adunata cu rescriptulu r, adresatu câtva dieta in lustrele limbile tierei. § 5. Alegerile deplinite ale membriloru dietali aleși vinu de a se trage prin dieta la esaminare. Spre scopulu acest’a se formeza prin Pressedintele dietei prin sortire din membrii presenti ai dietei noua despartiaminte egale. Celu d’antaiu din aceste despartiaminte essamineza protocolele de alegere a le despartiamentului alu doilea, acest’a are alu treilea s. a. m. d., asta incatu in fine despartiamentulu alu noualea essamineza protocolele de alegere ale despartiamentului antâiu. § 6. Presiedintele dietei transpune atâtu singuritele acte de alegere suscepute pe calea Guvernului r., câtu si gravaminele inscrisu, ce s’aru aduce incontra-le, la singuritele despartiaminte desemnate pentru essaminarea acelor’a. § 7. Fia-care din aceste despartiaminte alege prin majoritatea absoluta de voturi pre pressedintele si pre referințele seu. § 8. In fia-care despartiamentu trebuie sa fia presenta celu putînu jumetatea membrilorului. Decisele sele le aducu aceste despartiaminte prin majoritate absoluta de voturi ale membriloru presenti. § 9. Déca unu membru alu unui’a din aceste despartiaminte de essaminare a fostu competitoru cu unu deputatu venitu subtu essaminarea lui, apoi in siedinti’a despartiamentala in privinti’a protocolului de alegere alu acestui deputatu nu-si póte da votu. § 10. pecisiunea asupr’a validității alegerei se face prin dieta in urm’a referatei acestora despartiaminte. (§ 8. alu ordinei dietale provisorie). Pana cându diet’a alegerea dubla a unui deputatu n’o declara a fi invalida, acel’a are locu sî votu. §11. Alegeri combătute prin singuritele despartiaminte numai după plinirea Constitutiei dietei se potu trage la deciderea eii. § 12. Cu constitutia e de a se privi sî de a se declară prin presiedintele diet’a atunci, déca despre tóte alegerile impartite la ’nceputu celoru noua despertiaminte spre essaminare, incatu din partea despartiaminteloru s’a proieptatu declaratiunea validității loru, s’a decisu din partea dietei. § 13. Cându alegerea unui deputatu dietalu s’aru declară invalida, precum sî in cașurile § 5. alu legei provisorie despre compunerea ditei, indata trebuie făcuți pașii de lipsa din partea presiedintelui dietei catra Guvernului, pentru alegere noua. Casulu prevediutu in § 5., cându unu membru alu dietei e ’mpedecatu multu sî atunci se privesce cu esistinte, cându unu membru, care tragana intrarea seu presto optu dîle séu se departeza fără concedia, séu remâne absentu presto terminulu concediei, la provocarea pressedintelui de a se presenta in optu dîle séu de a rectifică absenti’a sea, caci la din contra se va privi cu esîtu, nu da ascultare. § 14. In privinti’a acelor membri dietali, cari dupa § 1. lit. b. alu ordinei dietale provisorie suntu membri ai dietei prin chlamarea r., Gubernului, va imparta sî presiedintelui dietei consemnatiunea acestoru membri incanainte de deschiderea dietei, sî presiedintele legitimati unele acestora membri propunende lui, are de ale lua la cunoscintia. Sî in privinti’a acestoru membri ai dietei are valore decisiunea cuprinsa in taiarea a dou’a a § 13. alu acestei ordine de afaceri. Daca unu astufeliu de membru dietalu e de a se privi cu esîtu, pressedintele dietei are de a face despre acesta raportu comissariului 1. dietalu. § 15. Pentru essaminarea acteloru de alegere ale acelori membri, cari se alegu numai după începerea dietei, sî prin urmare nu potura fi impartiti in memoratele noua dispartieminte, se alege prin dieta din sinulu eu unu comitetu stabilu (comitetulu de legitimatiune) din optu membri. § 16. Că alegeri, a câroru validitate nu póte fi combătută, vinu a se privi acelea, ale caroru protocole de alegere suntu in ordine. § 17. Presiedintele, ambii vice-presiedinti si secretarii formeza biroulu dietei. § 18. Presiedintele deschide sî închide siedintiele, porta presiedinti’a, priveghiéza asupr’a observarei normativeloru de afaceri, conduce desbaterile, da cuvêntulu, pune întrebările la votare, enuntia resultatulu loru, grijesce de ordine in adunare, sî are dreptulu de a intrerumpe sî de a suspinde siedinti’a cându se face disordine, de a departa pre tulburători de pe galeria sî acest’a la casulu estremu de a o desierta, dar sî in acesta casa siedinti’a se póte continuă pâna la finirea ordinei dîlei. Pressedintele are dreptulu de a comunică si de a imparti tóte scriptele, ce vinu la dietă, si e organulu dietei in tóte referintiele in afara. •1 •