Telegrafulu Romanu, 1876 (Anul 24, nr. 1-103)

1876-02-22 / nr. 16

Pelistr»ifu,nese Druminee.’a si .loiV la fie-care dóue septemmnii cu adausulu Foisiórei — s'rfi:«,memiitiunea seince in Sabiia la espeditur’a foiei, pre afara la >3, r. poște cu bani g Jit’a prin scrisori francate, adresate cot traespedituru. Protiusu prenumeratiunei pentru »Sabiiu este pre aim 7 fl. v. a. ar pre o jumetate de anu 3 fl. 50. Pentr. 10. AXULU XXIV. Sabiiu 22 Februarie (5 Mar.) 1876. trn celelalte parti ale Transilvaniei dr pentru pro* vinciele din Monarchia pre anu anu 8 fl.iera pre o jumetate de anu 4 fl. v. a. Pentru princ. ai tieri streine pre anu 12 '/2 anu 6 fl* Inseratele se platescu pentru intrî'a ora cu 7 cr. sirulu, pentru a doiua ora cu 5 '/T cr. si pentru a trei’a repelire cu 3 cr. v. a. Nr. 515. Hen. MIRONU, prin indurarea lui Dumnedieu archiepiscopii alti înscrieri ortodocși in Transilvania, si metropolitu alu romaniloru grecoorientali din Ungari’a si Transilvania; consiliariu intimii alu Maiestatei Sale cosare si apostolico-regesci, fertialitati a alegatoriloru — prin votisare secreta, adeca prin siedule. Acel’a, care va fi intrunitu majoritatea voturiloru, se va procllamu de deputatu alesu, si se va preveda cu credintionalu subscrisu de comisariu, de barbatii de încredere si de notariu. Déca alesulu deputatu nu va fi de fatia, ca se i se póta inmanuă numai decâtu credintionalulu, iu astfeliu de casu comisariulu consistoriului va trimite credentionalulu pe calea cea mai sigura, dar la tóta intemplarea la credentionalu va alatura si unu esemplariu din literele presinte archieresci, cari contienu convocarea sinodului eparchialu. Despre actulu alegerii se va face protocolu, care autenticanduse numai decatu in presinti’a alegatoriloru, se va subscrie de comisariu, de barbatii de încredere si de notariu, si apoi prin comisariu se va substerne consistoriului archidiecesanu negresitu pana la fiu Martin vechiu, a. c. (§. 91. b. d. h.) 4. Deputații mireni se voru alege prin toti membrii sinodeloru parochiali din respectivele cercuri (§. 91. b.) cu observarea celoru ce urméza, si adeca : a) In fiescecarea comuna bisericésca celu multu pana inclusivu Dumineca in 7 Martin vechiu a. c. se va întruni sinodulu parochialu estraordinariu anume si numai pentru alegerea deputatiloru la sinodulu eparchialu. Dium a pentru tienerea unui astfeliu de sinodu o va define numai decatu respectivulu oficiu parochialu si o va publică in biserica cu 8 dale mai nainte, adeca celu multu pana inclusivu Dumineca in 20 Februarie« vechiu a. c. spunendu de odata ca obiectulu sinodului va fi alegerea deputatiloru sinodali. Totu atunci oficiulu parochialu va face insolinitare si oficiului protopresbiteralu, ca iertandu-i impregiurarile, se póta luă parte si elu la sinodulu parochialu. Oficiele parochiale suntu respundiatorie pentru esact’a efectuire a celoru prescrise in punctulu acest’a. (§§. 9. 12. 91. e. k.) b) In dîu’a defipta si publicata după punctulu precedinte, intruninduse in fiescecarea comuna bisericesca (§. 1. 2.) sinodulu parochialu estraordinariu pentru alegerea deputatiloru mireni la sinodulu eparchialu, in sinodulu acest’a ca alegatori voru potu participă toti parochianii majoreni, de sine stătători, nepatati, cari-si implinescu deformtiele parochiale. (p. 91. 1) Alegatorii din locurile adfiliate voru participă la alegere intr’un’a cu alegatorii din loculu parochialu matre. (§. 2) Oficiulu parochialu are a fi cu bagaje de semn, ca la sinodulu electoralu se nu treca de alegatori alții, fara numai cei indreptatiti. In cazuri de dubietate in cestiunea dreptului de alegere va decide insusi sinodulu. (§. 91. i. k.) Sinodulu parochialu intrunitu spre scopulu acest’a se va constitui asta: ca alegatorii adunati si voru alege unu presiedinte, doi barbati de încredere si unu notariu (§. 91. e). Alegerea acestor’a se va face sub presidiulu ordinariu, adeca a parochului sau administratorului parochialu, care mai apoi daca nu va fi alesu elu insusi, va cede presidiulu presiedintelui alesu. (§. 91. k.) c) Trecandu sinodulu parochialu la alegere, fiecare alegatoriu va dă votulu seu deodata pentru doi deputați mireni la sinodulu eparchialu. Alegatoriloru se recomenda a-si alege pre aceia, pre carii voru crede ca suntu cei mai apți de a representă cerculu intregu la sinodulu eparchialu, fara a privi la domiciliulu loru. Votisarea de rondu e publica, adeca prin pronunciarea numeloru cu graiu viu, insa de voru cere 20 de alegatori, póte fi secreta, adeca prin siedulele, care contienu votulu. Aclamarea nu este permisa la acest’a alegere, (§. 91 e) pentru ca alegerea nu se consuma in sinódele parochiale, ci intr’unu actu de scrutiniu, unde se numera voturile singuratice adunate din intregulu cercu electoralu. d) Despre actulu alegerii respective alu votisarii in fiesce care sinodu parochialu se va compune unu protocolu, in care se voru însemnă de a rondulu singuraticele voturi, adeca, numele alegatoriloru, cari au votatu, si alaturea numele aceloru doi individi, caror’a singuraticii alegatori si-au datu voturile sele. Acesta se inttelege pentru casulu votisarii de rondu, adeca cu graiu viu; or deca votisarea va fi fosta secreta, adeca prin siedule, atunci siedulele de votare adunate laolalta se voru alatura la protocolu. (§• 91. k. e) Fininduse votisarea, protocolulu se va incheiă in presinti’a alegatoriloru, după acea constantanduse si publicanduse resultatulu alegerii, același protocolu se va subscrie de presiedinte, de barbatii de incredere si de notariu ; numai de catu apoi se va sigila cu sigilulu parochialu si cu alu presiedintelui séu alu vreunui barbatu de incredere, si asia sigilatii se va dă unui barbatu de incredere, ca la timpulu seu se lu duca la comisariulu consistorialu.In punctulu acest’a se reproduce sensulu genuinu alului 91 g. din Stat. org. care in testulu romanescu e tiparitu cu scăderi.) La compunerea acestui protocolu in casa de votisare publica se recomenda formulariulu alaturatu sub fir. 1) Luni in 15 Martin vechiu a. c. la 1O ore nainte de mediadu barbatii de incredere ,trimisi dela sinadele parochiali din unulu acelasi cercu electoralu, adeca dela fie s cecare sinodu parochialu cate unu barbatu de incredere, se voru adună la loculu centralu alu cercului anumitu in conspectulu de sub A. si adeca in localitatea, ce o va fi desemnatu spre acestu scopu comisariulu consistorialu ; acolo fie-care barbatu de incredere va predă comisariului consistorialu protocolulu electoralu dela sinodulu seu parochialu, sigilatu după cum s’a spusu in punctulu precedinte, apoi barbatii de incredere intruniti sub presiedinti’a comisariului consistorialu voru formă colegiulu de scrutiniu, alegandu-si unu notariu pentru ducerea protocolului (§. 91. b. 1.) g) Incependuse actulu scrutiniului, comisariulu consistorialu in presinti’a barbatiloru de incredere va desface pe rondu tóte protocolele electorale intrate dela sinodele parochiale , apoi va face ca acelea se se cetesca cu voce inalta, se se numere voturile din ele la rondulu seu, si se se scrie in protocolulu colegiului de scrutiniu. (§. 91. b.) b) Acei doi individi, cari după numerarea si sumisarea tuturoru voturiloru se voru află ca au capatatu iubitului cleru si popor din archidieces’a Nóstra transilvana: Daru si mila dela Dumnedicu Tatanu si dela Domnulu nostru Iisusu Christosu Avendu Noi in vedere §§. 89. si 90. din Statutulu Organicu, prin acést’a convocamu sinodulu ordinariu eparchialu alu archidiecesei Nóstre transilvane pe Duminec’a Tomei, adeca pe 11 Aprile vechiu a. c. la loculu ressedintiei Nóstre in Sibiiu, pentru agendele indicate in §. 96 din statutulu organicu. Totodată cu privire la acea, ca la Duminec’a Tomei in anulu acest’a espira periodulu de trei ani, pe care conformu Statutului Organicu. 88. fusera aleși membrii de acumu ai sinodului Nostru eparchialu, — Noi cu observarea celoru prescrise in Statutulu Organicu §§. 90 si 140, pentru efectuirea alegerii membriloru sinodului Nostru eparchialu pe unu periodu nou de trei ani, in prospetamu, decretamu si publicamu urmatóriele : 1. Fiindu archidieces’a Nóstra impartita deja in 20 de cercuri electorali, •— in fiesce care din acestea cercuri se vom alege câte trei deputați la sinodulu eparhhialu, adeca câte unuia din cleru, si câte doi mireni, toti pe unu periodu nou de trei ani, care va dura dela Duminec’a Tomei in anulu cuvinte 1870 pana era si la Duminec’a Tomei in anulu 1379. Membrii de acum ai sinodului eparhialu potu fi realesi (§§. 88. 91. a. b.) 2. In fie care cercu electoralu suntu denumiți câte doi comisari consistoriali: unulu din cleru, care va conduce alegerea deputatului criticaluor altulu mirenu, care va conduce scrutinarea alegerii deputatiloru mireni (§. 91. c.). Conspectulu cercuriloru electorali, cu anumirea locuriloru centrali si a comisariloru consistoriali pentru singuraticele cercuri, se alatura sub A. 3. In fiesce care cercu electoralu deputatulu din cleru se va alege prin toti preoții din același cercu in urmatoriulu modu, adeca : Luni in 15 Martin vechiu a. c. Ia IO bre minte de mediadi, toti preoții din unulu acelasi cercu electoralu, fara a așteptă alta convocare, se voru aduna in persona la loculu centralu alu cercului, si anume in localitatea, ce va fi anumita spre acestu scopu prin comisariulu consistorialu; acolo sub conducerea comisariului consistorialu preotiescu mai anteiu voru constată numerulu si individualitatea celoru presinti, carii vomu fi de a se notă după nume la protocolu, apoi voru alege doi barbati de încredere si unu notariu, si asia constituindu-se intr’unu colegiu electoralu sub presiedinti’a comisariului consistorialu, voru trece numai decâtu la alegerea unui deputatu din cleru pentru sinodulu eparchialu. Acést’a alegere se va face séu prin votisare publica, adeca cu graiu viu, seu — la cererea unei celea mai multe voturi, numai decatu se voru prochlamă de deputați aleși ai cercului respectivu, si ca atari se voru prevedé cu credentionale. La casu inse, candu doi s’au mai multi voru fi avendu majoritate in asemene numera: intre densii va decide sortea esecutata numai decatu in fati’a locului. (§. 91. h.) 1) Protocolulu colegiului de scrutiniu autenticatu numai decatu, si credentionalele alesiloru deputati se voru subscrie de comisariulu consistorialu si de toti ceialalti membri, adeca de barbatii de incredere ai sinódeloru parochiale; apoi credentionalele care cu unu esemplariu din literele presinte convocatorie se voru predă ori se voru tramite pe cale sigura la manile alesiloru deputati; ér protocolulu colegiului de scrutiniu impreuna cu tóte actele electorale comisariulu consistorialu le va substerne consistoriului archidiecesanu negresitu pana in 18 Martin vechiu a. c. (d. 91. d. k.) k) Fiesce care sinodu parochialu are se facu bagatoriu de sema pre barbatulu seu de incredere, caruia i va fi predatu protocolulu de alegerere, ca la terminulu defiptu mai susu sub f, si adeca precisu la 10 ore nainte de mediadi se se afle la loculu anumitu pentru scrutiniu, pentruca la casu de intardiere usioru se póte intemplă, ca sosindu protocolele sinadeloru parochiale după incheerea scrutiniului, acelea se nu mai pota fi luate in consideratiune. 5. La casu, candu vre-unu comisariu consistorialu preotiescu ori mirenu s’aru afla impedecatu in ori-ce modu, catu se nu póta împlini misiunea de comisariu, acel’a va face numai decatu aratare la consistoriulu archidiecesanu, cerendu a se face alta provisiune, iar decumva astfeliu de provisiune pana la terminulu alegerii, respective alu scrutiniului nu va fi urmatu ; séu déca necesitatea de alta provisiune s’aru aretă numai in momentulu supremu, dara chiaru sub actulu alegerii, respective alu scrutiniului, in tóte acestea cazuri membrii adunați ai colegiului electoralu preotiescu, respective ai colegiului de scrutiniu pentru alegerile mireniloru, suntu autori sati a-si alege unu suplinte alu comisariului consistorialu, care apoi va avea îndeplini tóte agendele comisariului consistorialu. (§. 91. c. k.) O. Deputații, cari voru fi aleși la sinodulu eparchialu, de ambele categorii, adeca preoți sî mireni, suntu poftiți a se infatisia cu credentionalele loru in privi’a di si adeca chiarsi la deschiderea sinodului , ca asta numai de catu se se pota pune la cale verificarea loru, sî apoi sinodulu pentru crutiarea speseloru se-si pota termină in scurtu timpu agendele sale. 7. Cestiunea diurneloru si a speseloru de caletoria pentru deputații sinodali, se va regula definitivu in sinodulu eparchialu ; era de aiia, după usuru din trecutu, se vom luă si pana atunci mesurile necesarie pentru adtitarea midilaceFisim banali pe calea colectei. 8. Oficiele protopresbiterale suntu insarcinatea tramite pe cale sigura cu tata posibil’a grabire literele acestea la fiesce care oficiu parochialu din tractulu seu pentru publicare si pentru efectuirea celora prescrise spre care scopu se tramitu de aicia iu numera corespundiatoriu copii procurate iu ti-J