Telegraful Roman, 1889 (Anul 37, nr. 1-141)

1889-01-14 / nr. 5

TELEGRAFUL ROMÂN, discutând cu multă ardere cestiunile cei privesce, și de la cari depinde viitorul forței lor. După mai multe întruniri pregatitore, Duminecă, delegații mai multor societății de meseriași, s’au întrunit în localul „Unirea lucrătorilor constructori,“ spre a discuta asupra proiectului despre meserii. In urma unei vii discnsiuni, toți delegații de comun acord au respins proiectul în total, luând resoluțiunea de a formulă un proiect nou pe baza păsurilor reale ale meseriașilor. Cu acesta ocazie se va cere și modificarea legei camerei de comerciu și industrie, precum și cestiunea creditelor industriale și a atelierelor comune. Ședințele delegaților vor continua regulat, in fiecare Duminecă, până ce tote cestiunile vor fi discutate, după care se va formula proiectul definitiv. Terminată acesta lucrare, scrie „Românul“ tote societățile vor fi convocate în ședința plenară spre a aproba totalul lucrărilor, cari vor fi imprimate și distribuite in fotă țară spre a pute lăsa timp tuturor celor ce se intereseza de sortea meseriașilor, a studia lucrarea, și a o discuta prin presă sau întruniri. * (Duelul Wahrmann-Szécsényi.) Afacerea acesta s’a pertractat la tabla regesca din Budapesta. Se scie, că Szécsényi in duelul cu pistole, ce l’a avut cu adversarul seu, a primit o rană mortală. Tribunalul l’a fost condamnat pe Wahrmann la 3 luni inchisare, tabla înse a mărit pedepsa la 6 luni. * (Din calendariu). Anul curent 1889 are 53 de Dumineci , din numărul total de 32 al sărbătorilor fiese și mobile, 6 cad pe țlile de Dumineci, or celealalte 26 se impart astfel cn: Luni 4, Marți 6, Mercuri 3, Joi 6, Vineri 3, Sâmbătă 4, Duminecile cu sărbătorile într’una sau 79 de zile; rămân deci ele de lucru 286. — zile de sărbători afară de Dumineci are Ianuariu 3, Februariu 1, Martie 1, Aprile 3, Maiu 3, Iuniu 2, Iuliu 1, August 2, Septembre 2, Octobre 2, Novembre 2, Decembre 4. * (Demonstrațiune.) Aici se ține în Budapesta adunarea generală extraordinară a studenților universitari, cari au plănuit să alegă pe deputații Apponyi, Irányi, B. Horváth și Gab. Ugrán, membrii onorari ai societății de lectură. In onarea deputaților amintiți se va pune în mișcare un grandios conduct cu torțe. * Cum se face și cum se reprimă o revoluțiune în țera românesca este titlul unei scrieri a dlui M. Kogălniceanu, care va apare in curând. In broșura acesta eminentul nostru publicist și bărbat de stat arată, că au fost cazuri, în care administrația nepricepută a actualului guvern a născocit revoluție în cate forte liniștite, cari nu se gândeau măcar a se rescula și că după ce a născocit revolta a reprimat-o cu cruciime. Dl Mihail Kogălniceanu arată modul barbar, cu care s’a reprimat revoltele în unele localități și citeza coșuri, în cari omenii, cari se presentau pentru a da explicațiuni asupra bunelor și liniștitelor intențiuni ale populațiunei din sat, au fost uciși fără cel mai mic motiv. * (înmulțirea estraordinară a tigrilor.) Locuitorii provinciei Batam, de pe insula Java, se văd constrînși a-și părăsi patria, din pricină, că tigrii s’au înmulțit așa de tare în păduri și prin munți, încât locuitorii cu sutele, iar animalele cu miile, cad prada tigrilor. Regimul ir olandez sub a cărui stăpânire se află Java și care, nu voesce despopularea insulei a trimis un număr mare de soldați spre a sterpi bestiile și a pus preț de 200 fl. (400 fl.) pentru tot capul de tigru, prins ori omorît. * (Cânele imperial.) Renumitul „Tyras“, un prefrumos câne mare și negru, soț de promenade al cancelariului german principele Bismarck, nu se mai află între cei vii. Cânia sa, ajuns la debilitatea extremă, și a dat ultima resuflare în camera propriă a predemnului seu stăpân, care din pietate a designat decedatului un loc de odihnă eternă în parcul seu. Acesta tristă scrie o luăm din „Aradi Közlöny“, care insă și-a uitat pe dedice marelui decedat un „sit tibi terra levis “ numai după ce vor fi obținut aprobarea adunării generale a Asociațiunei, încât pentru hotărîrea cuprinsă la punctul de referitóre la preliminariul pro 1888/9, se aprobă numai încât pentru spesele pentru cancelaria biroului cu 5 fl., pentru stipendiul de 25 fl. Spesele neprevăzute 11 fl. 25 cr. și cele de calătorie cu 15 fl., nefiind ușitate, nu se pot încuviința, având în urmare suma de 26 fl. 25 cr. v. a. a se substerne aici fără amânare. în legătură cu aceasta, onorata direcțiune să fie recercată a răspunde fără amânare la hârtiile acestui comitet din 8 Aprile 1887 Nr. 145 și 28 Martiu a. c. Nr. 56. Nr. 181. Cu provocare la însărcinarea primită cu datul 3 Octobre a. c. Nr. 259 de a lua în samă și de a comanda lucrările efeptuite de întreprinzătoriul Avram Iancu casl aa aparținătore la răsămăntul după fericitul Avram Iancu, dl Mihail Andreica raportează: că pănă la repararea pe din afară a unui zid, tote lucrările au fost sevârșite în conformitate cu condițiunile de licitațiune; repararea zidului amintit nu s’a putut efectui din causa unei comne pline cu lemne ce a fost pe acel zid, care comă însă în primavara anului viitoriu se va muta de acolo, și atunci întreprinzătoriul va efectul și acesta reparatură. Materialul folosit de întreprinzătoriu până la scândurile folosite, care par a fi fost verzi, e solid, încât pentru modul, cum ar fi să se folosesca casa, ca să aducă ceva venit, comitetul ar fi să se pună în conțelergee cu d-nul Mihail Gomboș, ori cu întreprinzătoriul, ambii fiind vecini. Ex. Nr. 359/1888. — Spre sciință, cu aceea, că întreprinzătoriul Avram Iancu să caute a îndeplini și lucrările încă nerealisate, numai după ce și acestea lucrări se vor fi luat în semn, i se va pute elibera și restul din suma preliminară pentru lucrările din cestiune preste tot. 182. Se presenteza o socotălă a măiestrului mesariu Ardelean, in sumă de 2 fl. 80 cr. pentru unele reparaturi la ușile dela odăile de cancelarie a comitetului Asociațiunei. (Ex. Nr. 359/1888). — Suma de 2 fl. 80 cr. v. a. se asemneza la cassa Asociațiunei spre plătire. Nr. 183. Presidiul raporteza, că încât pentru socotelele acelei Asociațiunei pe anul scol. trecut, fostul director al acestei scale, dl S. Albini nu le-a substernat nici în urma provocărei, ce i s’a făcut pe baza condusului comitetului din 8. Novembre a. c. Nr. 348, deși în conformitate cu acel conclus a fost amenințat cu darea în judecată. — Se autoriseză biroul a lud un advocat și a-i da aceluia materialul de lipsă, pentru de a constrînge pe dl S. Albini, pe calea judecătoriei se facă socotela, cu care este obligat ca fost director al șcalei Asociațiunei. Nr. 184. Au incurs la comitet facse de membru și de diplome de la Savu Mateiu din S. Sebeș, loan Oncescu din Răheu și comuna politică Răheu câte 5 fl. pro 1888 și câte 1 fl. pentru diploma, Ștefan Morariu din Săsciori 10 fl., Pavel Vulcu 5 fl. pro 1888, Alecsandru Dărâbanț din Bistra 65 fl. ca restanțe pentru anii 1876—1888. — Spre sciință: D. u. I. George Bariț m. p., Dr. I. Crifian m. p., președinte, secretariu II Verificarea acestui proces verbal se încrede d-lor Ios. Șiuluțiu, Zacharia Boiu, Nicanor Frateșiu. Se verifică: Nicanor Frateșiu m. p. Zaharia Boiu m. p. Ios. Șiuluțiu m. p . Cererea se încuviințază întru cât vor permite împregiurările. Nr. 4. loan Rațiu, student de classa VL gimnasială ta Cluj, și stipendist al Asociațiunei, își motivază sportul făcut în studii în decursul I-lui cuartal al anului scolariu curent. (Ex. Nr. 387/1888.) — Spre sciință. Nr. 5. Dj profesor sem. G. Dima, având de a mai primi onorariul pe luna luniu a anului scol. 1887/8 în suma de 25 fl. v. a. pentru instrucțiunea în piano a 5 eleve din internatul scalei Asociațiunei, se ruga, ca comitetul să dispună a i se plăti numita sumă. (Ex. Nr. 388/1888.) — Și pănă se va finalisa afacerea cu depunerea socotelelor pe anul școl, trecut din partea fostului director al scalei Asociațiunei, suma de 25 fl. v. a. cerută de dl prof. G. Dima, se asemneza la cassă spre a fi plătită în contul raftociniului sculei pe anul scolariu, 1887/8 Nr. 6. Aurel Pap, învățăcel de păpucariu în Deș și fost stipendiat al Asociațiunei, se ruga a i se acorda și pe viitoriu ajutoriul avut, deorece el a părăsit pe măiestrul seu de mai nainte și a intrat la altul din causa tratamentului rău, și că nu era pus la învățătura meseriei, ci la alte servicii, el însă nu avuse de scop a părăsi meseria, ci numai a se muta la alt măiestru, la care se putá învăța, precum a și făcut. La cerere învățăcelul Pap alătură și o cuitanța pentru fata din urmă, ce i-ar compete pe anul espirat 1888. (Ex. Nr. 392/1888.) — Cererea se încuviințază, acordându-i-se potentului ajutoriul avut și pentru viitoriu, cu acel adaus, că de acest ajutoriu se va pute bucura numai cu începerea de la 1 Ianuariu a. c. dupa ce o parte din jumătatea a doua a anului trecut o a petrecut acasă. ,va urma Nr. 369/1888. Proces verbal al comitetului Asociațiunei transilvane pentru literatura română și cultura poporului român, luat în ședința dela 6 Decembre n. 1888. (încheere:) 3. pentru un stipendiu unui academist din despărțamént 25 fl. ; 4. ca spese neprevăzute H fl. 25 cr.; c) că alegerea locului pentru adunarea generală viitare se încrede subcomitetului, având acesta a considera și invitarea din partea comunei Răhău. (Ex. Nr. 357/1888 ) . Primirea sumei de 42 fl. v. a. se curteza. Hotăririle adunării generale, arătate la punctele a) c) servesc spre stiință, cu aceea, că membrilor noi li se va estrada diploma Nr. 249/1889. Proces verbal al comitetului Asociațiunei transilvane pentru literatura română și cultura poporului român, luat în ședința dela 4 Ianuarie, 1889 n. Președinte: George Barițiu. Membrii presenți: David Br. Ursu, Dr. Marian Pușcariu, Ioan Hannia, E. Măcelariu, I. Popescu, Z. Boiu, Parteniu Cosma. Secretariu: Dr. I. Crișian. Nr. 1. Dr Seb. P. Radu, prof. gimnasial în Blaș, carele de present petrece în Budapesta spre a se pregăti la facerea riguraselor, se ruga să i se permită a răspunde facla de membru pro 1888 după ce se va reîntorce în Blaș, era și pănă atunci se fie considerat de membru al Asociațiunei (Ex. Nr. 373/1888.) . Se încuviințază. Nr. 2. Tipografia archidiecesana presentă 2 conturi, unul de 627 fl. 09 cr. v. a. pentru tipărirea și espectarea organului Asociațiunei „Transilvania“ în anul 1888, și unul de 6 fl. 70 cr. pentru tipărirea unor formulare și a programelor pentru adunarea generală a Asociațiunei din 1888. (Ex. Nr. 377 și 378 ex 1888.) — Suma de 627 fl. 09 cr. v. a. precum și cea de 6 fl. 70 cr. v. a. se avisăză la calsă pentru a fi plătite, anumit 627 fl. 09 cr. din posițiunea bugetului, menită pentru tipărirea faiei „Transilvania“, or 6 fl. 70 cr., având a se pune în contul speselor neprevăzute. Nr. 3. Reuniunea învățătorilor români gr. or. din districtul VIII de învățământ al Reghinului, înființată la 1882, se rugă a se da gratuit pe sema bibliotecei ei câte un exemplariu din saia „Transilvania“, de pe anii trecuți. (Ex. Nr. 386/1888.) 19 MONITOR. Calendariul siplemânii. 22—28 Ianuariu. 22 Duminecă, Timoteiu, Anastasiu, Manuil, Georgiu, Petru, Leon, Sioniu, Gabriel, Ioan, Parod. 23 Luni: Clement, Agatangel, Massima, Salaman. 24 Marți: Xeni, Paul, Parsimon, Teodotion, Vavila, Timoteiu, Agapiu, Macedoniu, Ermogen, Mamant, Filon, Filipic, Varsim, Zosima, Dionisiu. 25 Mercuri: Gregoriu, Pupliu, Maris, Medula, Apolos, Castin, Demetriu, Auxentiu. 26 Joi : Xenofont, Maria, Arcadiu, loan, Simeon, Anania, Petru, Amona, Gabriel 27 Vineri: loan I, Marciana, Claudin, Petru, Demetriu. 28 Sâmbătă: Efrem, Paladiu, Iacob, Charis. Rituale bisericesc. Timpul liber pentru nunte ș. a. se continuă din 7 Ianuariu pănă inclusiv 12 Februariu: Duminecă, 22 Ianuariu: Octoich ton 7; Evang. Utreniei 10; Catavasia: „Pământul cel roditoriu“; la Liturgii: Fericiri din Octoich și Mineiu; Apostolul și Evangelia Duminecii a 32-a după Rusalii. Raporte periodice: a) dela parochi, b) dela protopresbiterate în archidiecesa Transilvaniei. Copiele matriculelor parochiale pentru archivele comitatelor, termina) 15 Ianuariu, b) 31 Ianuariu (Circul, consist. 21 Ianuariu 1886 Nr. 6703/1885. B.) — Resultatul discului metropolitan, termina) 20 Ianuariu, b) 1 Februariu (Circul, presid.22 Decembre 1888 Nr. 6924 Pr.) — Rațiociniile și inventarele comunelor bisericesci pentru anul trecut și bugetul lor pentru anul nou. — Tacsele archidiecesane dela părechile cununate în anul trecut. Afaceri sinodale. Sinodele parochiale ordinare se țin în decursul lui Ianuariu, anunciate în biserică cu 8 zile înainte, întruna cu obiectele lor, care mai ales sunt: rațiociniile anului trecut, inventariul averilor, bugetul pentru anul nou, eventualele reclamări în contra listei membrilor sinodali publicate în biserică cel puțin cu 8 zile înainte de sinod, ș. a. (Stat. org. §§ 7. 9. 12, 21. — Reg. par. §. 5) de sunt locuri vacante în comitetul sau epitropia parochială: acelea se întregesc prin alegeri în sinod, pentru restul periodului actual de trei ani. Sinodele protopresbiterale ordinare se țin în Dumineca I-a sau a 2-a din Februarie, convocate în tot cașul cu 14 zile mai nainte, pe lângă indicarea obiectelor (Stat. org. §§ 42. 45. 50). Terminul produs pentru acesta convocare în anul curent este Dumineca din 22 Ianuarie, eventual cea urmatore. Bursa de Atena și Pesta. Din 24 Ianuarie 1889 Viena B.-pesta Renta de aur ung. de 6"/................................ ---,----.--Renta de aur ung. de 4 ®/o........................... 101.30 101.70 Renta ung. de hârtie..................... . 93 60 93.95 Renta de aur austriacă................................ 111.35 111.50 Obligațiuni urbariale ung................................ 104— 104.Obligațiuni urbariale ung. cu sorți . . . 104.— 104.— Sorți ungurești cu premii. . . • • . • • • 131.76 130.50 Împrumutul drumurilor de fer ung. . . . I emisiune de oblig, de stat dela drumul de fer 145.40 144 25 oriental ung....................................................... I emisiune de oblig, de stat dela drumul de fer 98.80 99— orient, ung.. .................................................. 118.— Obligațiuni de credit austr............................... 312 30 313.20 Galbin . ........ 5.67 5.63 Napoleon . . . . . . 951 9.51 100 maree nemțesci . . ..................... . . 59.10 59 16 London pe (poliță de trei luni) . 120.65 126.80