Telegraful Roman, 1900 (Anul 48, nr. 1-146)

1900-10-14 / nr. 115

m Nr. [209] 1—3 CONCURS In scopul conferirei stipendiilor şi ajutoarelor ce se voteaza pe anul 1901 din fimndaţiunea Andronie. I. Pentru învăţăcei de orice meserie. II. Pentru sodali deveniţi de atari în decursul anului 1900. III. Pentru sodali cari au lucrat fără întrerupere 6 ani meseria lor, au dat dovezi despre desteritatea lor pentru de a putea deveni măiestri, prin aceasta se escrie concurs pe lângă urmatoarele condiţiuni: Toţi petenţii la ajutoare şi stipendii au să producă în general: 1. Carte de botez. 2. Atestat dela comună despre averea proprie ori a părinţilor. 3. Atestat familiar de la parochul locului despre familia părinţilor concurentului ori fiind el căsătorit despre familia sa având a se indica în acest atestat, câţiprunci minoreni sunt în familie, câţi cercetăză şcolla şi câţi mai sunt la meserii. Concurenţii pot fi numai români ortodocşi născuţi în archidiecesa Transilvaniei. In special mai au să dovedăscă: I. Inveţăceii: a) că au împlinit anul al 12-lea al etăţii. b) că au cercetat şcolla poporală ori altă şcollă superioara. c) că au încheiat contract cu maestrul şi că contractul este înregistrat la autoritatea industrială (pretură şi magistrat). d) Adeverinţă de la măiestru despre sportul ce-l arată în meserie şi despre diriginţa şi purtarea morală. Contractul trebue adus la cerere în origine sau în copie autentică. II. Sodalii: a) că au terminat anii de învăţăcel în anul 1900, ceea ce vor dovedi prin atestatul autorităţii industriale (art. de lege XVII din 1884 § 67). b) că au purtare bună şi fac spor mulţumitor cea ce vor dovedi ori cu cartea de lucru ori cu adeverinţă dela maestru. c) cei ce vor dovedi că sunt membrii ai unei reuniuni de meseriaşi şi că cunosc mai multe limbi vor avea preferinţă. III. Sodalii, cari sunt în condiţiuni de a deveni măestri: a) să aibă certificatul de măestru; b) se fi lucrat cel puţin 6 ani fără întrerupere ca calfă, ceea ce vor dovedi cu cartea de lucru, eventual cu adeverinţe dela măestrii, la cari au lucrat. c) In cerere să se arete anume locul unde voesc să se aşeze ca măestrii, ce fel de mijloace mai au pentru a putea începe meseria pe socoteala lor? a) Să dovedeasc, cu atestat dela oficiul parochial, că cerceteazá biserica noastra şi e creştin bun şi moral. Dela toți concurenții se recere ca cererile să fie scrise şi subscrise cu mâna lor proprie adresate Consistoriului Archidiecesan greco-oriental în Sibiiu, să le înainteze până la51 Decembre 1900 stilul vechili. Acei concurenţi cu oarecari studii gimnasiale, cari se vor apuca ca învăţăcei la sculptura în lemn, bărdăşit şi la zidărit sau vor fi aplicaţi deja ca învăţăcei ori sociali la aceste meserii şi cei din urmă vor se se perfecţioneze In meseria lor, ori în ateliere mai mari In cari să potă câştiga pracsa recerută vor fi consideraţi cu ajutore mai măritare. Cererile neinstruite în regulă și cele înaintate după termin nu se vor lua în considerare. Consistoriul archidiecesan. 1 8434/1900 sz. fszb. [204] 3-3 Pályázat. Resinár községben rendszeresitett segédjegyzői állás betöltése czéljából, pályázat nyittatik és felhivatnak, pályázni kívánok, miszerint kellően felszerelt kérvényeiket folyó évi november hó 20-áig alulírottnál adják be. Ezen állással egybekötött illetmények : 1. füzetes 800 korona, 2. lakpénz 60 , 3. tűzifa átalány 40 korona. Nagyszeben, 1900 október hó 15-én. A jár. főszolgabíró : Fabritius 15 bucăţi fi. 3.05. 1 Orologiu de buzunar jubil. de nickel Anker-Remontoir cu capace gravate forte frumos, cu portretul M. S. regelui Francisc Iosif I. (noutate), minutar, cu maşinerie regulată, precis, garantă de trei ani (er un ceas de părete, cum trimit neguţătorii din bazare, în loc de orologiu aurit). 1 lanţ goldin panzerat sau de nickel. 2 buc. inele imitaţie de goldin în fasonul cel mai nou cu briliante de simil. 2 buc. nasturi pentru mangete, aur-double cu mechanism. 3 bucăţi nasturi pentru pept. (Chemisettes.) 1 nasture pentru gulerele îndoite. 1 ac forte fin de cravată. 1 pungă pentru orologiul anker. 1 oglinduță de buzunar în cutie. 2 cercei de argint veritabil de fasonul ce mai nou. Toate aceste 15 obiecte dimpreună cu orologiul Ankcer-Bemontoir costă numai fl. 305. Aceleași 15 obiecte insă în loc de orologiul patent reform. Anker unul Patent- Groldin-Iubit, care înlocueşte pe deplin un orologiu de aur, cu garanţie de trei ani numai cu fl. 6-10. Ceea ce nu convine se schimbă bucuros sau se retrimit banii, aşadară risicul e exchis. Anunciuri de felul acesta sunt imitaţii. Să se comande per Cassa sau cu rambursa dela [1121 4—12 E. Holzer deposit de oroloage, ciasuri şi obiecte de aur en gros Liferantul asociaţiunei funcţionarilor de stat ces. reg. austriaci etc. Krakau, Stradom 18 (Oesterr.) Cataloage ilustrate gratis şi franco. A apărut şi se află de vânzare la Tipografia şi Librăria Archidiecesană. Predici ocasionale si funebrale de Dr. Em. Elefterescu Tomul II.: Preţul 3 coroane 50 bani. Din Tipografia şi librăria archidiecesan, Sibiiu, se poate procura Teoria Dramei cu un tractat introductiv despre frumos şi artă, de Dr. Iosif Blaga, profesor. Preţul broş. 3 cor. 60 fii. mer., midst Krachul cel mare. New-York şi Londra n’au cruţat nici continentul european, fiind necesitată o fabrică mare de lucruri de argint de a desface tot depositul seu pe lângă o mică rebonificare a forţelor de lucru. Eu sunt împuternicit a executa acest mandat. Trimit deci ori şi cui următorele obiecte pe lângă o rebonificare simplă de II. 6.60 şi anume: 6 bucăţi cuţite forte fine cu tăiş englez, 6 bucăţi furculiţe de argint-patent american dintr’o bucată, 6 bucăţi linguri de argint-patent american, 12 bucăţi linguriţe de argint-patent american, 1 bucată lingură pentru supă de argint-patent american, 1 bucată lingură pentru lapte de argint-patent american 6 bucăţi rase Victoria englezesci, 2 bucăţi felinare admirabile de masă, 1 bucată suiţă pentru teă, 1 bucată preserătore pentru zăhar pisat fină, 42 bucăţi laolaltă numai fl. 6.60. Toate aceste 42 obiecte au costat mai nainte fl. 40 şi se pot obţine acum cu preţul minimal de fl. 6.60. Argintul patent american este un metal forte alb, care îşi păstreză coloarea argintie 25 de ani, ceea ce se şi garanteză. Ca dovada cea mai bună, că inseratul acesta nu e 3^ nici o înșelăciune nne oblig prin acesta publice, a retrimite banii fără nici o piedecă tuturora cărora nu le convine marfa, și nimenea n’ar trebui să lase a trece acestă ocasiune favorabilă, fără a-și procura aceasta garnitură pomposă, care se potrivesce mai ales ca present escelent de nuntă și ocasional cum și pentru orice gospodărie mai bună. Se află numai la [210] 1—10 A. HIR8€HB£R«i, casă de export pentru obiecte de argint patent american Viena, N., Reinbrandtstrasse Nr. 19. Trimiterea în provincie pe lângă rambursă sau anticiparea sumei. Praf de curăţit 10 cr. Veritabil numai cele prevăzute cu marca alăturată ^ (Gesundheitsmetall). Estras din epistolile de recunoscinţă. Sunt forte mulţumit cu garnitura Dtale şi mă rog pentru o nouă espediţie. Lubaczow, Galiţia. Babie, căpitan. Am primit espediţia şi sunt forte mulţumită. Ve mai rog pentru o garnitură cu fl. 6.60. Cluş. Exelenţa Baronesă Bánffy. Am primit espediţia şi sunt forte mulţămită cu ea. Gaad, Ungaria, 1 Septembre 1890. Contesa C. Chotek-Gudenus. Farmacia lui F. I. K. Hotter la sf. Iosif, Wien, XII/2 Schönbrumierstrasse 182. Absorbinalul lui Hotter. 1/1 Flacon fl. 6. 4, x/a Flacon fl. 3.50. dalătură toate umflăturile şi depunerile de grăsimi fără serateme părului, întăreşte nervii atacaţi şi slăbiţi, delătură şi distruge toate nodurile în muşchi, şi serveşte şi ca scut în contra aprinderilor; cu deosebire e probat la umflăturile produse din causa fiarelor, apoi în contra arbiturei umflărei copitei, genunchilor umflaţi, mai departe în contra umflăturilor (noduri) de vine, în contra umflăturei picioarelor la glesne şi la încheietura degetelor cu un cuvent în contra tuturor umflăturilor ori unde s’ar ivi. Praful nutritor a lui Hotter, pentru cai şi vite cornute 1 Pachet cu 80 cr. Un adaus escelent la nutremânt, pentru a ţinea vitele sănătoase şi cu putere este de a se folosi la toate suferinţele de rărunchi de ficat şi de nervi. Preparate pentru veterinari, cele mai bune ale timpului mai nou, cari după atestate numeroase nu au fost ajunse de alte mijloace de natura aceasta. Să se ceară numai preparate de ale lui Hotter și să nu se primeasca altele. Deposit în farmacii și Droguerii. Deposit principal la Dr. Emil Budai farmacia orașului Budapesta (Stadthausplatz) la Dr. Leo Egger & J. Egger Farmacia Palatinului VI Váczi körút 17 şi la farmacia Iosif Török Bpesta VI Király utcza 12. Alifia lui Hotter pentru delăturarea crescătorilor de oase. 7i Cutie cu fl. 2. % Cutie cu fl. 1.20. delătură crescăturile de oase şi depunerile osoase chiar şi după 4—6 săptămâni, (boală învechită). Fluidul lui Hotter „Training“ 1 Sticlă cu fl. 1.20. Conservează nervii şi muşchii până la bătrâneţe înaintată totdeuna puternici şi vioi, pune în stare pe animal se prestec cele mai mari strapații și fugi, se înțelege după frecare cu fluidul „Training“. Se mai folosește cu succes uimitor la toate urmările cari pbvin din opintiri prea mari, elogie, reumatism, și înțepenire. Praful de porci a lui Hotter. Nr. I și II 1 kg. . . fl. 1.20. Cel mai bun mijloc pentru a produce pofta de mâncare și cu aceasta prosperarea porcilor, foarte acomodat în contra orbalțului (brâncă). Nr. II este de a se întrebuința la ordinare. Mijloc In contra Colicei a lui Hotter. 1 Sticlă fl. 1.50. Contra la tot feliul de colică și contra oprirei udului la cai precum și contra umflăturilor la vite cornute. [54J 53—104 Zo tp Redactor prof. Dr. Elie Cristea. TELEGRAFUL ROMAN Editura și tipariul tipografiei archidiecesane.