Telegraful Roman, 1904 (Anul 52, nr. 1-141)

1904-10-14 / nr. 111

tate să poata corespunde încrederea pusă în ei din partea fraţilor lor. După acestea domnul comisariu consistorial Nicolae Ivan adreseaza celor presenţi o vorbiră plină de adevăruri scoase din sfânta scriptură, cu elocvenţă rară, pătrunzând în inima fecărui alegător şi spunând la motto că „nu este voia Tatălui ceresc, ca să se pardă nici unul din aceşti mai mici“ — deci nu poate fi voia Tatălui ceresc nici aceea, ca acest tract protopresbîteral, aceşti credincioşi ai dreptmăritorei biserici a Domnului, să piară. Voia Tatălui e cuprinsă în învăţăturile religiunei creştine, e perfecţionarea cea mai înaltă şi astfel ajungerea scopului final al vieţii omeneşti: reîntoarcerea spiritului omenesc la isvorul seu, dobândirea vieţii vecinici constătătore din petrecerea vecinică a omului cu Dzeu. Acesta însă nu se poate dobândi decât prin cultură. Recomandă deci din toate puterile îmbrăţişarea ştiinţei, a culturei, care singură va fi în stare să dee omului cele trebuincioase aici pe pământ şi a-i asigura viaţa vecinică dincolo de mormânt. Recomandă sprijinirea instituţiunilor de cultură, a şculei şi bisericei, căci astfel şi noi punând umăr la umăr sub scutul dzeeştilor învăţături ale bisericei nostra să putem ajunge la o stare mai bună, mai demnă de fiinţa noastra. Cam de acest cuprins a fost frumosa vorbire a domnului comisariu, ascultată de toţi cei presenţi cu cel mai viu interes. Dee Dzeu, ca cuvintele acestea să fi cărut pe pământ roditoriu, având resultatul dorit pretutindenea. Urmeză acum însuşi actul alegerii, domnul comisariu aduce la cunoştinţă, dând cetire actului prin care a fost denumit, că e încredinţat din partea Preaveneratului Consistoriu archidiecesan cu conducerea alegerii. Se constitue biroul, se constată present« alor 47 alegători, toți verificați, car’ un alegătoriu, din cause motivate nu a putut lua parte. Deja din acesta se poate vedea viul interes, ce-’l poarta unul fieşte carele pentru afacerile bisericești. Se aduce la cunoştinţă, că concurent la acest post e dl Ştefan Rusu, care şi până acum 2 ani a fost administratorul tractului. Se suspinde apoi şedinţa şi redeschidându-se sa începe votarea şi se constată prin biroul de scrutiniu, că dintre 46 votanţi, dl Ştefan Rusu a întrunit 46 voturi, adecă totalitatea voturilor şi astfel declarat fiind de ales, prin o comisiune vine invitat şi i se comunică acesta prin domnul comisariu, care îi doreşte succes în noua funcţie. Luând cuvântul domnul administrator, în puţine cuvinte apune, că dacă tractului nu i-ar fi convenit pănă acum conducerea sa, desigur nu puneau toţi încrederea în ei, şi îi asigură pe toţi, că şi de aci încolo cu acelaşi tact şi cu aceeaşi iubire îi va conduce. Rugă apoi pe domnul comisariu să primesca mulţămitele calduroase pentru bunul tact cu care a condus alegerea, îi doreşte mulţi fericiţi ani spre a putea fi încă lung şir de ani luptător folositor în via Domnului. Uimit de buna înţelegere observată în întreg decursul alegerii, îi e cu neputinţă domnului comisariu a nu da espresiune impresiunei bune, ce a făcut acesta împrejurare asupra dsale — punându-le totodată la inima tuturora, ca cu aceeaşi însufleţire să fie şi de aici înainte sprijinitorii instituţiunilor dumnezeeşti, spre mărirea lui Dumnezeu. Pune în deosebi preoţimei la inimă necesitatea arzând de a avea în centru o biserică mai corespunzătoare — rugând, ca aceasta temă să se facă obiect de discuţie în conferenţele preoţeşti. Astfel a decurs actul alegerii de protopresbiter în M.Oşorheiu. Laudă merită cu dreptul conducătorial pentru bunul tact, care sinodul electoral poate fi pus şi adus ca exemplu oriunde. Sunt convins, că toţi membrii sinodului nicicând nu vor uita pe dl comisariu Ivan — dar’ tot asemenea sunt convins că nici dl comisariu nu va pregeta a daudă cuvenită sinodului electoral, ducând vestea, că acest mic tract, aceşti puţini credincioşi români, sunt plini de entusiasm pentru întreprinderile bisericeşti, că dragostea evangelică domneşte întră ei, după cum Tatăl ceresc doreşte, — car’ însuşi faptul săvârşit dovedeşte, că alesul protopresbiter e doritul lor, că el este acela, prin care tractul aştepta realizarea dorinţelor sale, ca să se plinască scriptura că „nu este voia Tatălui ceresc, ca să se perda“ acesta cel mai mic din protopresbiteratele archidiecesei. — ichi — Cutremur de pământ. Duminecă înainte de amiazi a fost cutrămur de pământ în numeroase oraşe şi comune din Norvegia. In Cristiani» (capitala Norvegiei) cutrămurul a fost aşa de puternic, încât a doborît o mulţime de haine. * Din Timişora ni se scriu urmatoarele: „dl Nicolae Iancu (orginar din Mohu lângă Sibiiu), referent al districtului central la „Reuniunea de agricultură din comitatul Timiş“ a fost numit din partea direcţiunii acelei Reuniuni referent al tuturor chestiilor economice româneşti din întregul comitat Timiş, şi şef al secţiunii pentru industria de casă la acesta reuniune. Dl Iancu, absolvent cu diplomă al academiei superioare de agricultură din Magyaróvár şi cu pradă de la domeniile archiducelui Friedrich şi contelui Andrássy, a înfiinţat în decurs de scurt timp în comitatul Timiş în mai multe comune româneşti societăţi economice spre binele şi folosul material al acestor comune. Aşa s-a înfiinţat în Bazos o societate de 85 membri, în Cerneteaz de 60 membri, în Moşniţa de 115 membri şi în Sân-Mihaiul Român de 88 membri, care în comuna Fenlac o societate de credit cu 112 acţii de câte 50 coroane acţia. Aceste resultate sunt cu atât mai îmbucuratoare pentru economii noştri bănăţeni, fiind că înainte de a cita numai în comune ungureşti şi nemţeşti au esistat astfel de societăţi, cari în decurs de scurt timp au adus economilor foarte mare folos. Comunele româneşti în lipsă de specialist activ pe acest teren înainte de acesta nu s’au putut desvolta. Dl Iancu este încredinţat din partea Rromiunei a face o colecţiune frumoasa de lucrurile de mână femeeşti din Banat. Aceasta colecţiune va servi dnei Archiducese Isabella, soţiei dlui Archiduce Friedrich ca model, şi pe basa acestei colecţiuni se va înfiinţa în Tmişora o filială pentru industria de casă, care va sta în legătură cu centrala din Pojon şi Viena. La aceasta filială femeile bănăţene vor avea un isvor devenit frumos şi sigur, prin furnisarea continuă a lucrurilor de mână*. » TELEGRAFUL ROMAN NOUTĂŢI Din cauza sfintei sărbători „Cuvioasa Paraschiva“ numărul proxim al fetei noastre apare Luni după amiazi. Pentru Museul istoric şi etnografic al Asociaţiunii au dăruit 10 cor. dl George Ittu, parochia Vale, dna Ana Ittu n. Stirimin, şi Aurel I. Ittu întru vecinică pomenire a fiului, respective a fratului răposat Octavian G. Ittu, fost elev în clasa IlI-a a şcolei elem. ev. luterane din Sibiiu. Primesc donatorii și pe aceasta cale mulțămita comitetului central. — Biroul Asociațiunii.* Adunare poporală la Ilia. Duminecă (30 Octobre n.) se va uica la Ilia adunare poporală, căreia deputatul dieta Dr. Aurel Vlad va face o dare de acma despre situația politică și va propune și moțiune de protest energic contra proiectului despre reforma instrucţiunii poporale. * Societatea „Petru Maior“ din Budapesta a fost constituită pe anul 1904/5 astfel: president: loan Cristian st. în med. Vicepresident: Traian German, abs. de teol. st. în filos. Secretariu: Lea Bohăţel, stud. techn. Cassariu : Mihaiu Șerban, stud. în filos. Controlor: Daniil Vasu, stud. în drept. Notari: loan Filipciuc, stud. în drept, loan Nenciu, stud. în med. Bibliotecariu: Petru Groza, stud. în drept. Vicebibliotecariu: Vas. Cucu, stud. în drept. Econom: Adam Iancu, stud. în med. Comisia literară, president: loan Montani, stud. în drept., referent: Pompil Nistor, stud. în med., Traian German, abs. de teol. stud. în filos., Constantin Bucșan, stud. în drept., Vas. Stanciu, stud. în filos. loan Tibu., stud. în drept. Vasile Vlaicu, stud. în fil. Comisia supraveghetore: Vasile Neguţ, stud. în filos. Traian Iancu, stud. în med. veter., Samson Crisciu, stud. în filos. * Adunare învăţătorască. „Reuniunea învăţătorilor din archidiecesa gr. cat. de Alba lulia şi Făgăraş“ ţine adunare generală în Blaj, în zilele de 4 şi 5 Novembre n. 1904.* 1 Achim Oana, proprietariu în Mag, tatăl dlui Dr. Atanasiu O. Moga, medic cercual în Săsciori, a murit joi în 20 I. c. în etate de 56 ani. înmormântarea i s’a făcut Duminecă în 23 I. c. cu mare ceremonie. II deplânge soţia şi numerota familiă. • Reuniune studenţescă protestantă. Duminecă după anfiazi s’a ţinut în Budapesta o adunare a tinerimei studioase protestante, în care delegatul „reuniunii (alianţei) studenţeşti creştine din Anglia“, dl Maclean, şi alţi oratori au espiicat scopul alianţei, care culmineaza deosebirn trei puncte: îndemnarea şi îmbărbătarea tinerimei studioase, ca să fie învăţăcei ai lui Christos şi să ’l primeasca pe el ca unicul Mântuitoriu al lor ; să-şi întărască întră sine credinţa prin cetiri din Sf. Scriptură, şi să se angajeze la lucru în alianţa internaţională, deosebi să se angajeze ca misionari. Au participat la adunare şi delegaţi ai scălelor superioare protestante din Dobriţin, Cluj, Eperjes, Sopron, Nagy-Körös şi Pápa. Adunarea a decretat înfiinţarea reuniunii sub titlul „Magyar Evaegyeliumi Kerestyén Diákszövetség*, alegându-şi president pe Balogh Ferencz, profesor de teologie la semintariul reformat din Dobriţin. • Concert în Sebeşel. Primim invitare la concertul declamatorie ce se va aranja de tinerimea din Sebeşel cu ocasiunea sfinţirei şculei de acolo. Duminecă în 17/30 Octobre a. c. Actul sfinţirei se va începe la 11 ore a. m. La 1 oră p. m. va fi banchet. Taxa 2 coroane pentru o persoana. Cei ce voesc a lua parte la banchet sunt rugaţi a înştiinţa epitropia bisericeasca din Sebeşel pănă joi în 14/27 Octobre. Concertul se va începe seara la 7 ore în localul şcolei celei noue. * Ucigaşi. Văduva Terezia Sontagh, proprietărăsă în Csetnek, Duminecă noaptea a fost ucisă împreună cu cameriera sa. Făptuitorii crimei, cari după comiterea omorului au jefuit tot de prin casă, pănă acum n’au putut fi eruați. „Mata glop*. Malaiezii din insulele indice sunt forte adeseori cuprinşi de o înfricoşată bălă,numită „amo“, un fel de nebunie rabiată, care împinge pe bolnavul să alerge, ca cânii turbaţi, şi să sfarme şi ucidă tot ce-i cade în cale. In limba malaieză bala aceasta se numeşte „mata glop“ (oehiu împargenit). Săptămâna trecută o câtă de malaezi din Batalia (în insula Sumatra) fiind cuprinsă de boala aceasta, în vagabundările ei a ajuns in Atjeh, unde năvălind în localul clubului european a ucis 16 oameni, pănă ce a succes la legarea rablaților. * Esplosie de dinamit. Luni a esplodat în Barcelona (Spania) o bombă de dinamit, deteriorând multe case. Făptuitoriul e necunoscut. Poliţia a arestat pe portalul „societăţii pentru ştiinţele sociale“, în localul căreia s-au ţinut prelegeri anarchiste. * A creşte copii puternici şi sănătoşi este idealul familiei şi societăţii. Scopul acesta se ajunge, dacă copiii sunt nutriţi cu unsoare de peşte pănă la încheierea periodei de desvoltare. Foarte bună e unsaarea de peşte a lui Zoltán, pentru gustul plăcut şi lipsa de miros. Preţul unei sticle 2 cor., în farmacii. • S’a perdut din hotarul comunei Sălişte în noaptea dinspre Îl —12 Octobre v. un cal murg de 9 ani, bine hrănit, cu colivă lungă la stânga, cu câteva pete albe mici pe spinare, cu cada pănă la genunchi şi puţin pinteneg la piciorul stâng dindărăt, având şi câţiva peri albi în frunte. Cel ce îl va afla să încunoştinţeze pe proprietariul Dumitru I. Ghibu (Sălişte, lângă Sibiiu), care în schimbul unei remuneraţii va lua calul. * Teatru german în Sibiiu. Cunoscuta şi bine apreciata trupă teatrală a dlui Leo Bauer, care anii trecuţi a oferit publicului sibian atâtea momente de elevaţie sufleteasca, va începe şirul representaţiunilor în 29 octebre, şi judecând după personalul de care dispune, va fi şi anul acesta la înălţimea sa. Personalul se compune din 13 domni şi 13 dame, cari şi până acum au dat dovezi de talentul şi aptitudinea lor. Intră domni remarcăm pe bonvivantul Gustav Olmar, pe comicul Franz Redl, pe Karl Günther, etc. Intră dame pe Gretel Bruckschewska, Anna Binder, Ida Günther, Adele Keller, Louise Kunst etc. Piese noue în repertoar vor fi multe şi variate. Așa întră altele operetele: Das Veilchenmäier de I. Helmesberger, Generalkonsul de F. Reinhardt, Der Herr Professor etc. etc. Direcţiunea teatrală invită la abonament pe 12 representaţiuni. Preţurile: loge în parter 28 fl. 80 er., lege rangul I (mare) 40 fl., loge rangul I (simplă) 38 fl. 40 er., lege pentru onorariori 57 fl. 60 cr., loge rang II (simple) 20 fl., loge rang II (mari) 28 fl. Abonamentele se fac de la 9—12 a. m. și de la 3—6 d. a. în cancelaria teatrală. * Noroc rar. La tragerea de Luni a loteriei r. u. de clase proprietarii losului nr. 98924 au fost favorisați de mare noroc. Anume losul acesta, care a fost cumpărat de la colectura principală Wilhelm Schulze, Budapesta, Régiposta utca 6, a câștigat premiul cel mare de 600,000 coroane. La colectura aceasta norocă să se află de vânzare pentru tragerea primă a loteriei de clase losuri originale : un los întreg cu 12 cor., o jumătate cu 6 cor., un pătrar cu 3 cor. și o optime cu 150 cor. Cea mai mare fericire pe lume e sănătatea şi mulţi au jertfit averi întregi, ca să şi-o câştige, dar de cele mai multe ori înzădar. De când inventatorul crucii duple electro-magnetice R. B. nr. 86967, dl Albert Müller în Budapesta V. Vadász-utcza 45/V, a pus la disposiţia lumii bolnave aparatul seu, e știut, că numai acesta e în stare să ajute acolo, unde alte niijloace nu mai pot. * Progres corespumjetoriu spiritului timpului. Abia câțiva ani s’au strecurat de când în întreaga țara s’a ivit mișcarea de a semăna struguri înaintea fie-cărei oase și în fie care grădină, şi ideia aceasta într’atâta s’a lăţit, în cât abia se mai află loc în ţară, unde să nu se planteze. Şi nici nu e mirare. Să privim de oraşul Bisericaalbă, în care nu se află casă neîmpodobită cu verdiţă de struguri. Aceasta provede intrâgă familia de la coacere pănă iarna târziu cu cei mai buni struguri de desert, şi dă în fiecare an rude, fără îngrijire deosebită. De aceea atragem atenţiunea an. noştri cetitori asupra acestei plante, cum şi asupra anunţului cu clissu (chip) de pe pagina a IV-a a Tarei noastre de astăzi. Cataloage ilustrate primeşte fiecare gratis şi franco. Teatru român în Sibiiu. „Reuniunea socialilor rom. din Sibiiu" va da —— Vineri, la 28 Octobre n. rr. în teatrul orăşenesc, piesa Sâmbăta morţilor (Der Müller und sein Kind) dramă din popor în 5 acte de Raupach, la alisată de Teodor V. Păcăţian. Persoanele: Petrilă, morar în Doineşti dl George Poponea Ileana, fiica lui ... . ds0ra Elena Grindean Primăresa, sora lui Petrilă dna Elena Crişanu Preotul Serafin .... dl loan Imbruş Veduva Negrescu . . . ds0ra Paraschiva Dumitra Ionel, feciorul ei. . . .dl Dumitru Axente Gherghel, cârcimar . . . „ Nicolae Stoica Ana, soţia lui....................dsora Elena Ucenic Doi copii ai lor ... . * * # Iancu, ţeran....................dl Laurenţiu Boldor Nastase, gropar . . . . „ George Trifan Andreiu şi Pavel, ucenici la moara lui Petrilă. Acţiunea se petrece în comuna Doineşti, în timpul de faţă, intră acte cântă capela musicei orăşeneşti. Preţul locurilor: Lege parter, pentru 4 persoane . . . 3 fl. — cr. „ „ mari, pentru 5 persoane . 3 „ 75 „ „ de rangul I, pentru 4 persoane . 4 „ — „ n » o I, mari, pentru 5 pers. 6 „ — „ „ „ „ I, mici, pentru 3 pers. 3 „ — „ „ pentru onoraţiori, de I-ul rang . 6 „ — „ „ de rangul al 11-lea, pentru 4 pers. 2 „ 60 „ » » n » II-lea, „ 5 „ 3 „ 10 „ Loc pe balcon (în primele 2 rânduri) . 1 „ 20 „ „ „ „ (de la al 3-lea rând încolo) 1 „ — „ „ cercle (în primele 4 rânduri) . . . „ — „ „ în stat (de la al 5-lea rând încolo) — „ 75 „ „ numerisat în parter...........................— „ 50 „ Intrare în parquet................................... — „ 40 „ „ „ „ pentru milit. și stud. — „ 30 „ Loc numerisat pe galerie......................— „ 30 „ Intrarea pe galerie....................................— „ 20 „ Biletele se vînd cu începere de azi (Mercuri) la librăria archidiecesană (strada Măcelarilor nr. 45) cum și seara la cassă. Venitul curat e destinat pentru ajutorarea săracilor noștri. Cassa e deschisă la orele 6 seara. — începutul la orele 7 seara. 451 Este recomandat de cei mai distinși pofesori și medicii ■ ■ ■ , , ca remediu eminent contra: morburilor de plumam, afecţiunilor organelor de respirare, ca bronchită acută, tusă convulsivă, «LtLTconvalescenţilor după influenţă, alătureză tusa şi flegma, şi face se înceteze asudarea de noapte. In urma gustului şi mirosului seu plăcut se ia cu plăcere și de copiii. Se capătă in farmacii cu 4 cor. sticla. Cumperătoriul să fie atent, ca fiecare sticlă să fie prevădută cu firma urmatoare: (216) 14—52 Hoffmann - Isa Hocke etc Co., fabrică, chimică, Basel (Elveţia).