Telegraful Roman, 1904 (Anul 52, nr. 1-141)

1904-10-14 / nr. 111

452 Cărţi şi reviste. „Călindariul Poporului“ pe anul 1905, apărut în editura tipografiei lii Ioaif Mamhall (Sibiiu) conţine, pe lângă partea pur calendaristică, lista domnitorilor, tariful poştal, scala timbrelor, informaţiuni despre afaceri bisericeşti şi şcolare, despre reuniunile culturale, economice şi industriale, „Răvaşul“ despre întâmplările mai însemnate din 15 Septembre 1903—30 Septembre 1904, care în „partea literară“ novele, schiţe, poesii, sfaturi şi glume. Ilustraţiuni are: portretul princepelui Ştefan cel Mare al Moldovei, portretul răposatului protopresbiter-asesor consistorial Z. Boiu, al dlui I. Şuluţu şi altele. • „Cartea de Aur“. A apărut în ediţie nouă volumul prim din opul „ Cartea de Aur, sau luptele politicenaţionale ale Românilor de sub corona ungară de Teodor P. Păcăţian, şi poate fi procurat, împreună cu volumul II, prin librăria archidiecesană din Sibiiu, ori de-a dreptul de la autorul. Un exemplar din fiecare volum costă broşat 10 coroane, legat în pânză 11 cor. 60 fileri. La cerere se acorda şi înlesniri de plată. Din public.*) Mulţumit îi publică. Ne simţim plăcuţi îndatoraţi a aduce şi pe acăstă cale cele mai sincere mulţămire tuturor acelora, cari îndemnaţi s’au simţit a sprijini căuşele noastre naţionale prin participarea la petrecerea de vară aranjată în 2 August st. n. în Mediaş, cum şi mult st. suprasolvenţi: Atanasiu Popovici, comerciant, 7 cor., Dr. Alexandru Morsicu, adv., 5 cor., loan Moldovan, preot, Dancăș, funcţ., Moldovan, protopop, câte 2 cor., Mih. Popovici, Galea, câte 3 cor., Muntean, 1 cor., Pant. Ivan, 2 cor., Vasile Pop, Földes, Holom, Camiili, câte 80 fileri. Venitul curat de 20 cor. a fost distribuit ambelor biserici române din Mediaş, Mediaş, în 28 August st v. 1904. Comitetul arangiator. « In firul colectei întreprinse pentru edificarea şcollei din Boroşneul-mie, tractul Treiscaune, au binevoit a mai contribui următorii: „Bistriţana“, institut de credit şi economii în Bistriţa, 10 cor., Iovu Puşcariu, advocat în Braşov, 2 cor., care Alexe Neagoviciu, paroch în Zâgon a mai colectat cu lista nr. 171 de la următorii binevoitori din Zâgon: Alexe Neagovici, George Popoviciu, câte 1 cor., Alexe Nedelcu 20 fii., Nicolae Sore 16 fii, Ioan Calcea Nedelcu 20 fii., George I. Calcea 40 fii., Nicolae Mircea 30 fii., loan Calcea 20 fii., loan Mogoşu 1 col., văd. Maria Muntean 10 fii., Iosif Mogoşu 20 fii., George V. Lupşa 14 fii., Constantin Mogoşu 10 fii., Dimian Mogoşu 20 fii., loan Cornelea, Pavel Baiu, câte 40 fii., loan Șerban 20 fii., Alexe Precup, Simion Sin, câte 10 fii., Alixe Calcea, Ana Cârstea, câte 20 fii., Petrea Anton 40 fii., George Macoveiu, George Moise, câte 20 fii., Susana Oltean 10 fii., Iiie Sasu, văd. Ana I. Furtună, George Seceleen, Alexe Ovesea, câte 20 fii., Nicolae Gavriilă 8 fii., Vasie Ovesea, loan Ovesea, Petrea Pătrîrel, câte 20 fii., Iordache Șerban 40 fii., Sofron Precup, George Soare, loan Popa, George Popa, câte 20 fii., Avram Macoveiu 1 cor., Haralampie Macoveiu, Nicolae Sasu câte 20 fii., Toma Zsidău 10 fii., loan Sasu 20 fi. Scria totală 12 cor. 8 fileri. George Nesgoviciu Negrescu, paroch în Intorsura Buzăului a contribuit pe lista nr. 125 cu 5 cor., loan Oltean, comerciant, Constantin Sporea, profesor in Iaşi (România), loan Sporea, învăţătoriu dirigent în Feldiorp, câte 1 cor. Primăscă marinimoşii donatori mulţumitele noastre cele mai adânci. Atotputernicul şi milostivul Dzeu să le răsplătăscâ însutit şi înmiit. Boroşneul-mic, în 30 August st. v., 1904. Pentru comitet: loan Marin, paroch. Nicolae Stancu, învăţătoriu, George Gabor, epitrop I. Nicolae L. Anghel, epitrop II. Notă: Preaonoratele oficii protopresbiterale, onoratele oficii parochiale, onorate la bănci şi institute de credit şi economii, şi stimaţii domni particulari, cari au prmit apeluri, sunt rugaţi pe aceasta cale pentru ultima dată, ca să binevoiască a ne retrimite apelurie primite, cu ori şi ce resuitat, cu atât mai vârtos că terminul a espirat deja în 31 iulie sf. v. a c. pe lângă orice casă şi în grădinile noastre de casă, în pământ şi nesip. Pentru acest scop însă nu se potriveşte orice soiu de struguri, deşi toate soiurile sunt plante curpenitoare, fiindcă o parte mare din ele, chiar şi dacă se desvoltă, nu dă rude, din care causă mulţi nu au putut obţină nici un resuitat. Dacă însă se plantăză soiuri bune pentru formarea de verdeţă, acestea preved apoi casa pe întreg timpul cocerii cu cele mai eminente soiuri de struguri tămâioşi şi alte soiuri de struguri dulci. [12] 18—20 Strugurii cresc pretutindenea în patria nostră şi nu există casă, pe lângă ale cărei ziduri nu ar putea fi cultivaţi, cu neînsemnate spese; afară de aceea servesc de cea mai frumosă podobă şi pentru alte clădiri, grădini, garduri ş. a. fără să detragă cât de puţin din locul menit pentru alte scopuri. Şi apoi strugurii sunt cele mai mulţămitore pomne, deoarece rodesc an de an. Soiurile sunt descrise în un preţ curent ilustrat, care, indicându-se adresa prin cartă poştală, se trimite fiecăruia, gratis şi franco. Erste Érmelléker Rebenschule, Nagy-Kágya, p. a. Székelyhid. '"TrTlOnOy Plen. [303] 2 —IP" Concurs. In scopul conferirei stperniliilor şi ajutoarelor*, ce se voteză pe anul 1905 din foundaţiunea „Andronic“ 1. Pentru învăţăcei de orice meserie, II. Pentru sodalii deveniţi de atari în decursul anului 1904, III. Pentru sodalii, cari au lucrat fără întrerupere 6 ani meseria lor şi au dat dovedi despre desteritatea de a pute deveni măestri, prin acesta se escrie concurs pe lângă următorele condiţiuni: Toţi petenţii la ajutore şi stipendii au se producă în general: 1. Carte de botez. 2. Atestat de la comună despre averea proprie, ori a părinţilor. 3. Atestat familiar de la parohul locului despre familia părinţilor concurentului ori, fiind el căsătorit, despre familia sa având a se indica în acest atestat: câţi prunci minoreni sunt în familie, câţi cerceteză şcola şi câţi mai sunt la meserii. Concurenţii pot fi numai Români ortodocşi născuţi în archidiecesa Transilvaniei. In special au să dovedescă: I. învăţăceii: a) că au împlinit anul al 12 lea al etăţii; b) că au cercetat şcola poporală, ori altă şcolă superioră; c) că au încheiat contract cu măestrul şi că contractul este înregistrat la autoritatea industrială (pretură şi magistrat); d) adeverinţă de la măestru despre sportul ce -l arată în meserie, despre diliginţă şi purtarea morală. Contractul trebue adus la cerere în original, sau în copie autenticată. II. Sodalii: a) că au terminat anii de învăţăcel în anul 1904, ceea ce vor dovedi prin atestatul autorităţii industriale (art. de lege XVII din 1884 §. 67); b) că au purtare bună şi fac sporiu mulţămitor, ceea ce vor dovedi ori cu cartea de lucru, ori cu adeverinţă de la măestru; c) cei ce vor dovedi, că sunt membri ai vreunei reuniuni de meseriaşi şi că cunosc mai multe limbi vor fi preferiţi. 111. Sodalii, cari sunt în condiţiune de a deveni maeştri: a) se aibă certificatul de măestru; b) să fi lucrat cel puţin 6 ani fără întrerupere în calitate de calfă, ceea ce vor dovedi cu cartea de lucru, eventual cu adeverinţa de la maeştrii, la cari au lucrat; c) în cerere să se arete anume locul, unde voesc să se aşeze ca măestru, ce fel de mijloace mai au pentru a începe meseria pe socotala lor; d) se dovedescă ca atestat de la oficiul parohial, că cerceteză biserica nostră şi e creştin bun şi moral. De la toţi concurenţii se recere, ca cererile să fie scrise şi subscrise cu mâna proprie adresate consistoriului arhidiecesan grecooriental din Sibiiu şi se le înainteze cel mult pănă la 31 Decembre 1904 stil vechiu. Acei concurenţi cu studii gimnasiale şi reale, cari se vor aplica ca învăţăcei la sculptură în lemn, bărdăşit şi la zidărit, sau vor fi aplicaţi deja ca învăţăcei ori ca sociali la aceste meserii şi cei din urmă vor să se perfecţioneze în meseria lor în ateliere mai mari în cari se potă câştiga praxa recerută, vor fi consideraţi cu ajutore mai mărişore. Cererile neinstruite în regulă şi cele intrate după termin, nu se vor lua în considerare. Sibiiu, din şedinţa plenară a consistoriului arhidiecesan, ţinută la 4 Octobre 1904. Consistoriali arhidiecesaț. Nr. 749 1904. [310] 1—3 Concurs Pentru întregirea parohiei a II a Bălan în urma ordinului preaveneratului consistoriu din 21 Septembre a. c. nr. 9613 B. se escrie concurs cu termen de 30 zile de la prima publicare în „Telegraful Român“. Emolumentele împreunate cu acest post sunt cele statolite în fasiunea cela B, pentru întregirea dotaţiunei de la stat. Concurenţii au a-şi înainta rugările de concurs instruite conform normelor în vigoare la subscrisul oficiu în terminul deschis şi a se presenta înainte de alegere în vreo Duminecă sau sărbătore spre a cânta respective celebra şi cuvânta. Fizeş-Sânpetru, 7/20 Octobre 1904. Oficiul protopresbiteral gr. or. român Unguraş. Pavel Roşea protopresbiter. Nr. 397 1904. [309] 1—3 Concurs Pentru întregirea postului de paroh din parohia Nevoeş, pe basa ordinului preaven. consistoriu arhidiecesan din 21 Septembre 1904 nr. 9580 bis., se escrie concurs cu termin de 30 zile de la prima publicare în „Telegraful Român“. Emolumentele împreunate cu acel post sunt cele fasionate în colab, pentru întregirea venitelor preoţeşti de la stat. Concurenţii au a-şi aşterne cererile instruite în sensul normelor în vigoare în terminul deschis la subsemnatul oficiu protopresbiteral şi a se presenta în vreo Duminecă ori sărbătore în biserică pentru a cânta, respective a celebra şi cuvânta-Deva, 6/19 Octobre 1904. Oficiul protopresbiteral gr. or. român al tractului Deva. George Romanul protopresbiter. Nr. 764/904 [308] 13 Concurs. Pentru întregirea parohiei vacante de clasa a III. Hurez, protopresbiteratul gr.or. Făgăraş, pe basa resoluţiunei Preavenerabilului consistoriu arhidiecesan din 5 Octobre 1904 nr. 10378 B. se escrie prin acesta din nou concurs cu termen de 30 zile de la prima publicare în „Telegraful Român“. Emolumentele împreunate cu acest post de paroh sunt cele fasionate în cela B. pentru întregirea venitelor preoţeşti de la stat. Doritorii de a ocupa acest post de paroh să -şi substăină cererile concursuale instruite conform legilor în vigoare la subsemnatul oficiu protopresbiteral gr.or. Făgăraş în Făgăraş pănă la terminul sus indicat, având a se prezenta în vre-o Duminecă sau sărbătore la sfânta biserică spre a cânta, respective a celebra şi a cuvânta. Făgăraş, 10 Octobre 1904. Ioan Cândea protopop ca adm. protopresb. Nr. 751/904 [307J 1—3 Concurs. Pentru întregirea parohiei Bosna, prin acesta se escrie concurs din nou cu termen de 30 de zile de la prima publicare în „Telegraful Român“. Emolumentele împreunate cu acest post sunt cele statolite în fasiunea cela B, pentru întregirea dotaţiunei de la stat. Concurenţii au a şi înainta cererile de concurs construite conform normelor din vigoare, la subscrisul oficiu în terminul deschis şi a se presenta înainte de alegere în vreo Duminecă sau sărbătore spre a cânta, respective a cuvânta şi celebra. Fizeş-Sânpetru, 7/20 Oct. 1904. Oficiul protopresbiteral al tractului gr. or. Unguraş, în conţelegere cu comitetul parohial. Nr. 461/1904. [305] 23 Concurs Pentru ocuparea parohiei Rîpa- Rîmeţului, protopresbiteratul Alba-Iulia, se publică concurs, cu termin de 30 zile, de la prima publicare în „Telegraful Român“. Emolumentele sunt cele fasionate în cela B, pentru întregirea de la stat a venitelor preoţeşti. Petiţiunile se vor înainta subsemnatului oficiu în terminul sus indicat, îndatorându se concurenţii a se presenta, conform prescriselor regulamentare, în biserică spre a cânta respective a celebra şi predica. Oficiul protopresbiteral gr. or. în conţelegere cu comitetul parohial. Alba-Iulia, 28 Septembre 1904. Ioan Teculesc 11 protopop. Nr. 409. [300] 3—3 Concurs Pentru ocuparea postului de învăţătoriu la şcola confesională gr. or. din parohia Curtuiuşiu, protopresbiteratul Cetatea de petră, se publică concurs cu termen de 20 zile de la prima publicare în „Telegraful Român“. Emolumentele împreunate cu acest post sunt salariu anual de 600 coroane, din care 300 cor. repartiţie pe popor care 300 coroane ajutoriu de stat, cuarţir în edificiul şcolei, grădină de 400 m stângini şi lemne de foc. Doritorii de a ocupa postul acesta vor avea-şi aşterne cererile concursuale instruite conform legilor în vigoare la subscrisul oficiu protopresbiteral (p. u. R.-Monostor) până la terminul indicat; cel ales va fi îndatorat a instrui copii de şcolă în cântările bisericeşti şi a cânta cu ei în biserică la sânta liturgie. Fânaţe, la 30 Septembre 1904. Oficiul protopresbiteral gr. or. Cetatea de patră. In conţelegere cu comitetul parohial respectiv. Teodor Şovrea adm. prof. Nr. 585/1904 [3061 203 Concurs repetit Pentru ocuparea postului de învăţătoriu la şcola nostră din Cerişor, protopresbiteratul Hunedoara, se escrie concurs nou cu termen de 10 zile de la prima publicare în „Telegraful Român“. Emolumentele împreunate cu acest post sunt salariul anual de 600 cor. din repartiţie de la popor, şi 60 cor. bani pentru cuartii şi lemne de foc. Cei ce doresc a reflecta la acest post au a-şi înainta cererile concursuale instruite în sensul normelor din vigoare la subsemnatul oficiu protopresbiteral în terminul deschis, şi a se presenta înainte de alegere în comună spre a se face cunoscut cu poporul. Hunedoara, la 5 Octobre 1904. Oficiul protopresbiteral gr. or. Hunedoara în conțelegere cu comitetul parohial. Avram P. Pecurariu protopresb. Pentru pomi roditori Pavel Roşea protopresbiter, arbori decorativi, borbonari (Beerenobst), gladici, salcâmi (acaţi). Ş. a. cel mai bogat şi mai bun isvor da cumpărare este şcola de pomi în mărime de 30 jug. a lui Pischeresc Corcip-285 4—6 Jîagyenyed (Aiud, Ungaria). Cataloage (in limba română, germană și magiară) franco. Tomna e cel mai bun timp pentru plantat. Săpunul Schicht cu. asdaarca,: „cerb“ on „cheie“,ntf3§flgg£ e cel mai bun, mai spornic, şi prin urmare cel mai eftin. E liber de substanţe stricăciose. Se capetă pretutindenea! (122)21-34 ţ ţ La cumpărare să se observe, ca fiecare bucată de săpun ţ ţ • • să fie provăfjutâ cu numele Schicht şi cu o marcă de sus. • *) Pentru cele cuprinse în rubrica »căita B- - d setia su primeşte răspunderea. Redactor responsabil Teodor V. Pacatian. TELEGRAFUL ROMAN Editura si tipariul Tipografiei archidiecesane.