Telegraful Roman, 1911 (Anul 59, nr. 1-137)

1911-06-11 / nr. 62

'TELEGRAFUL ROMIN Teatru în Sibiu. Cunoscuții artiști ai „Teatrului Național” din București, doamna Olimpia Bârsan și dl Zaharie Bârsan, vor da Duminecă și Luni cu concursul diletanților români din Sibiu două reprezentațiuni teatrale în sala festivă a „Muzeului Asociaturii”. Duminecă în 25 o. se va juca comeda în 3 acte Răsbunarea, iar Luni în 26 o. Vânturătorii mărilor, dramă în trei acte. Prețul locurilor. Parter locul I. a 2 cor., locul II. a 1 cor. 50 fii., locul III. a 1 cor., loc de stat 60 fii. Balcon: locul I. a 2 cor 50 fii., locul II. a 1 cor. 50 fi* 1. Bilete se pot procura la Librăria arhidiecezană și seara la cassă. Cassa e deschisă la orele 6 și jum. Inceputul la orele 8 seara. • Cutremur de pământ în Ungaria. Luni dimineața pe la orele 4 s’a simțit un ușor cutremur de pământ în Budapesta, Spînop, Kecskemét și Nagykörös. Cutremurul se pare a fi fost mai tare în Kecskemét, unde au căzut clasornice și cadre de pe păreți, iar mobilele su fost mișcate din locuri, s’au răsturnat și câteva hornuri. Locuitorii înspăimântați s’au deșteptat din somn și au alergat afară din locuințe. Cea mai mare panică a cuprins partea orașului locuit de țigănime, unde s’au prăbușit câteva căscioare. • I-a retezat capul. Tânărul arhitect Finck întorcându-se dintr’o escursiune, s’a nenorocit într’un mod înfiorător. Călătorind pe calea ferată, în apropiere de Franfurt, și-a scos capul pe fereastra vagonului, din partea opusă tocmai venea un tren care avea un cupeu cu ușa deschisă. Lovitura primită a fost atât de puternică, încât numitul arhitect a rămas descăpăținat la moment. Mulțumită. Ilustrul domn Vasile de Stroescu a trimis epitropiei bisericești gr.ort. române din Bodia 500 oor. ca ajutor pentru școala gr.-ort. rom. de acolo, pentru cere faptă marinimoasă îi aducem și pe calea acessta sincere mulțămiri. Teodor Pușcaș, paroh. Teodor Sur, epitrop. * Concert militar. In Ocna Sibiului, la grădina Bressler, se va ținea Duminecă in 25 s. c. un concert militar al muzicei regimentului de infanterie nr. 31. Intrarea 50 de bani de persoană. începutul la 7 ore seara.0 . Uragan în Viena. Furtuna care s’a deslănțuit Duminecă seara asupra Vienei, a desrădăcinat un mare număr de arbori în Prater, în Volfgarten și pe bulevarde. Mulți trecători, între cari unii mai grav, au fost răniți de țiglele căzute de pe acoperișurile clădirilor. « Studentele la universități. In anii din urmă a crescut tot mai mult numărul femeilor, care s-au întins la universități. Starea aceasta de lucruri începe a neliniști pe profesori și pe studenți. La universitățile din Franța s-au înmatriculat la facultatea de litere peste două mii de studente (din care aproape jumătate sunt străine), la cea de medicină 1150, la științe naturale 450, la drepturi 150, la școala de farmacie 54. Parisul are peste 2000 de studente. Numărul lor total în Franța este o zi de patru mii, a zecea parte din studențimea întreagă a țării. Cifrele acestea prevestesc o concurență amenințătoare pentru bărbați. Mulțămită, Marele mecenat, Ilustrul Domn Vasile de Stroescu, a trimis pentru școala noastră gr. ort. română frumoasa sumă de 500 acr., pentru care marinimoasă faptă și pe calea aceasta îi aducem cele mai călduroase mulțămiri. Sischiz, la 6 iunie 1911. Pentru comitetul parohial: Romul Puha, paroh gr. ort. # Piesele lui Shakespeare. Conform datelor statistice mai nouă lucrările lui Shakespeare au fost jucate în anul 1910 în 1220 de reprezentațiuni date de 189 societăți teatrale. Mai des s-a jucat Hamlet (de 149 ori), Otello (130), Negustorul de Veneția (116), Borneo și Iulia (102), Iuliu Cesar (37) Regele Lear (36) ș. a. m. d. . Examen de maturitate anulat. Cu prilejul examenelor în scris de maturitate, care s’au ținut la școala reală superioară de stat din Cremniț, s’a făcut și examen în scris din limba latină. Autoritățile superioare însă au anulat examenul acesta și au oprit examenul verbal din limba latină. Hotărârea de anulare se motivează cu împrejurarea, că regulamentul pentru examenul de maturitate al școlilor secundare nu permite examinarea în școala reală a limbii latine ca studiu la examenul de maturitate al acestei școli, în care limba latină este numai obiect facultativ. * Examenele cu sfârșitul anului școlar dela școala comercială de fete din Sibiiu s’au ținut Luni în 1916. Din 55 de eleve au fost admise la examen 51, care au trecut toate examenul. Cu 1 Septemvrie 1911 se începe anul școlar al 15-lea la această școală. * Mulțămită. Aduc în numele parohienilor mei mulțămită adânc simțită ilustrului domn Vasile de Stroescu, pentru ajutoriul de 200 coroane, trimis pe seama bisericii noastre, în scopul restaurării bisericii. Osoiu, 3 Iunie v. 1911. Panteleimon Pop, paroh. Din Câmpuri-Surduc, traotul Iliei, ni se spune, că a treia zi de Rusalii s’a ținut acolo obicinuita w Nedeian, în prezența unui număr frumos de inteligenți români din comunele învecinate. Reuniunea de musică instrumentală din localitate, compusă din 18 flăcăi din sat, a esecutat de pe note, cu multă dibăcie, mai multe piese, între cari și unele foarte grele. Au stors admirația și Luda tuturor. Petrecerea peste tot au fost foarte succensă, cu toate că din cauza timpului nefavorabil nu s’a putut ținea în liber, ci în salele de învățământ ale școalei. * Sultanul cătră musulmanii din Bosnia. Deputațiunea musulmanilor din Bosnia prezentându-se la Saloniki pentru a saluta pe sultan, a primit dela domnitor următorul răspuns: Voi ați obținut din bunătatea suveranului vostru o constituție, ca primul temei pentru desvoltarea fiecărui popor; doresc să vă desvoltați în patria voastră și să progresați în direcțiunea, care vo răspunde cererilor timpului modern.* Automobilul. Nainte cu zece ani numărul automobilelor era o mare raritate. Acum se sporesc în toate țările. Statele Unite americane întrebuințează astăzi peste 500 de mii automobile, dintre care cele mai multe se găsesc în statele Newyork, în Pensilvania și California. • Teatru în Alba Iulia. Iubiții artiști dl și doamna Bârsana vor juca Duminecă în 2 Iulie v. o. în Alba Iulia (Reduta orășenească) piesa „Risbunarea“ comedie in 3 note trad, după Labiche de Z. cu concursul unor diletanți. — Venind pentru prima oară în istoricul Bălgrad iubiții artiști, sa prevede o participare a tuturor iubitorilor de artă românească din loc și jur.* Cale lungă. In săptămâna trecută a sosit la Petersburg văduva colonelului Dudachev, care a plecat din Corbin în Mai anul trecut și a făcut drumul de 12 mii kilometri până în capitala Rusiei călare pe un mic val din steja rusească. * Din Lisabona Adunarea națională constituantă a decretat înlătarea monarhiei din Portugalia, a proclamat republica și a expulsat casa domnitoare de Braganza. » Birou de informații în Budapesta. Atragem atențiunea publicului cetitor asupra inseratului cu titlul de sus din numărul nostru de astăzi. Fundațiunea Dr. Petru Șpan. (Fine.) Nechita Lupuleț 1 cor. loan Vintilă 30 fii., Petru Opincariu 3 cor., Ioan Săliștean 80 fii, loan Ursu 2 cor., toți din Sebeș. Vasile Mateiu 3 cor., loan Pavel 2 cor., Simeon Lasița 1 cor., Aurel Barbu 2 cor., loan Lasts, loan Andron câte 40 fii, Vasile Blaga 1 cor., loan Henegar 50 fii, Danilă Mociun 20 fi., Iosif Trifan, Stefan Păcurar câte 1 cor., toți din Lancrăm, loan Bratu 1 cor., Simion Gligor, Ion Bratu câte 40 fii., Petru Juga, loan Juga câte 1 cor., Petru Juga 1 cor., Dumitru Mihaiu, loan Bratu câte 40 fii, German Igna 1 cor., Ioma Mitu, Vasile Juga câte 40 fii, Iuon Irsof 70 fii, Vaier Milea 1 cor., toți din Tilișca, Vasilie Mușoiu, Apórdul vii. 1 cor, Traian Păcală, Nicolae Aron câte 1 cor, Petru Marhcan, George Leancă, Petru S. Păcală, George Stiuiguță câte 20 fii, N. N. 1 cor., Petru G. Mardcan, Maria Cinculețu câte 20 fii., toți din Galați: Ioan Popa, Cornelia Popa câte 1 cor., Lizar Popa, Maria Popa câte 1 cor., David Chiușdea 2 cor., Filon Finon 1 cor. 50 fii., toți din Ș nea nouă. Elena Nastea, Maria Șona câte 2 cor., ambii Zărnește Roman Olinoiu 30 fii. loan Moșoiu, Uie Măngină, Neculae Ciurea, Moisa Șumedrea câte 20 fii., Neculae Tișos, N. N. Mihaiu Gârbacea, câte 10 fii, loan Bută, 20 fii, toți din Mocciul sup. Bran. Iosif Buta, loan Gârbăcea, Zoisim Griboaia câte 20 fii, Ioachim Popea 10 fii., loan Onei (?) 20 fii., toți din Sorini«: Mihail Păcală, Aurel Varga, câte 1 oor., loan Savu, Marioara Muntean, câte 30 fii., loan Bneza 20 fi., Uie Stirbetz 50 fii, Nicolae Lene 20 fii, loan Șnoa, Nicolae Bătulea, Emil Stirbetz, Ana Stirbetz, Tatiana Hrist, Bucur Savu, Iosif Muscă, loan Muscă, câte 20 fii., loan Patrulea, 10 fii., Ilie Snoiu 20 fii, Ana Savu, loan Musca, Ana Musca, Elena Snciu, câte 10 fii., Elisaveta Suciu, Romulus Musca, 20 fii, toți din Șulumberg, Toma Modran, Toma Ciora și soția, Nicolae Stoica, Ana Dordea, câte 1 cor., A. Banciu, 40 fii., Dordea Nicolae, 1 cor., Nicolae Opriș, 50 fii, loan Dordea, 30 fii., loan Macaveiu, 20 fii, Nicolae Ciora, 40 fii, Nicolae Modran, Nicolae Buncar, câte 1 cor., Petru Flueraș, 40 fii., George Boiceanu, 1 cor., toți din Bungard; Sever Bran, Drâmbariu, 2 cor.; Zaharie Mihălțan, 2 cor., loan Bucur, 1 cor. 20 fi), ambii din Limba; Văd. George Codarciu, 2 cor., Danii Petrașcu, 1 cor., Simion Bran, 1 cor., toți din Ciugudiu; Maria Cristiu, Ana Blațiu, Vicențiu Pârvu, câte 1 cor.; Bucur Cristiu, loan Popa, câte 2 cor., N. N. T., 50 fii., Toma popa, 40 fii., toți din Săliște, Dumitru Fleșar, Maria Fleșar, Nicola Fleșar, comerciant, câte 1 cor., Floarea Gergel, Nicolae Gergel, pedagog, câte 50 fii, Maria Gergel 10 fii., toți din Fărcia, Ilie Tanase, Uie Oltean, Nicolae Orestian, Nicolae Tara, Ilie Muntiu, Uie Popp, Moise Popp, câte 1 cor., loan Stanciu, 3 cor., loan Cosma, 5 cor., Nicolae Tanas, 2 cor., toți din Ludoș, loan Tănase, Poiana, 1 cor., Dumitru Oana, 10 cor., Aurel Manu, 4 cor., Simeon Ghibu, 5 cor., Uie Vulpu, 1 cor., I. Nicoară, 2 cor., loan Voișean, 1 cor., Pavel Vulcu, 2 cor., George Seuleanu, 3 cor., Vasile Oana, 1 cor., Nicolae Gavrilă, 40 fii., Voișan George, Pavel Romanițan, loan Gotip, câte 1 cor., toți din Pianul superior, George Conta, Dr. Fomfițian, câte 2 cor., Emil Mandocea, Nicolae Ianes, Eroftei L. Pantofari, Vasilie Mărginean, Nicolae Bugneriu, câte 1 cor., Hariton Prescurea, 50 fii., toți din Cincul mare, Pica Gavril, Bandita, 50 fii., loan Paicu, Calbor, 1 cor., Isaia Hociotă, Nicolae Oprișiu, loan Oprișiu, câte 2 cor., Toma Măriuca, D. Băilă, I. Oprișiu, Mafteiu Mihu, loan Ciupea, câte 20 fii., Petru Turcu, 10 fii., Vasilie Stancu, N. Bucea, câte 30 fii, George Comșa, 1 cor., toți din Șura mare; Arsenin Nedelcu, Șelimbăr, 2 cor., N. Solomon, 1 cor., Candid Frâncu, 20 fiii, I. Popianoș, Bărglazan, câte 40 fii, toți din Porumbaculsup. Comșa, 40 fii Vasile Popianoș cor. 1.20 G. Banciu, Nicolae Popianoș câte 40 fii. Ștefan Frâncu 50 fii. Valeriu Frânau 40 fii, toți din Porumbacul sup. Romul Vraciu, Uie Georgescu, loan Șerbu, Nicolae Șerbu câte 1 cor. Dochia Georgescu, loan Prodan câte 20 fii. George Ghișe, Elena Bărbat, Uie Dobrota, loan Ghișe cât 1 cor. Dochia Hăndorean, Elena Ghișe, Maria Bucurenciu, Cornelia Șerbu câte 20 fii, toți din Poiana sib. George Bucurenciu Petrilla, Virgil Păcurariu Boz câte 1 cor. Nicolae Marin, 20 fii Alexandru Ianob, Elena Tauș câte 40 fii. Văd, Petru Rucu 10 fii. George Tampa 40 fii Alex. Crețu 20 fii Alexandru Bucșa 40 fii George Crețu 45 fii Maria Ziharia 50 fii. Nicolae Aitean 20 fii. N. N. 40 fii George Nagy 20 fii Rafica Goga 50 fii. Sofii Buoșa 20 fii. loan Capu 30 fi. George Cacu, loan Cacu Roșea, Vasile Oțelea câte 20 fii. Văd. Elena Oțelea 40 fii Miron Bucșa 50 fik Elena David 20 fik Maria Prurariu 1 cor. loan Motoșoa, Maria Fülea, loan Stoica câte 20 fik George Zaharie 1 cor. loan Cucu 20 fii. Uie Banoa 1 cor. toți din Highig, Simion Flooa înv., loan Flooa paroh Vasile Cârpinișean înv. dir. câte 1 cor. toți din Rihău, loan Monoviciu Retișiorf 1 por Emil Ozetea 1 oor. Dumitra (nedescifrabil) 1 oor. Dobre Zosin 50 fii ambii din Retișdorf. Nicolae Dorea, loan Belașcu înv. câte 1 cor. Ioan Cup 50 fii. Ana Belașcu 40 fii. Paraschiva Jurj 50 fii toți din Loamneș. Societatea de lectură „Andrei Șaguna“ își exprimă și pe calea aceasta mulțămirile ei față de toți donatorii. Cărți și reviste. „Revista Teologică“, organ pentru știința și viața bisericească, Nr. 9 a apărut cu următorul cuprins: Dr. Silviu Dragomir: Din Istoria luptelor noastre pentru ortodoxie. Ilie Beleuță: Științele bisericești. Dr. I. Broșu: Idealul personalității. Arhim. I. Scriban: Evenimente actuale din biserica catolică. Articolul Principelui Max de Saxonia. A. I. Scriban: Din cărțile bune. Gh. C. și N. B.: Mișcarea literară. P. Morușca: Cronică bisericească-culturală. Cantorul : Tipicul cultului religios. Apare de 2 ori pe lună. Abonamentul pe un an 10 opr. Redacția și administrația: Sibiiu,strada Reissenfels, 11. 269 Din public.T) ftlul țărli st publică. La apelul comitetului nostru parohial pentru renovarea bisericii și zidirea casei parohiale au binevoit a coleota parohienii George Codoi și George Zolog dela românii noștri din America sumele următoare: Mihail Zgârc jnne Coroisămărtin 20 cor. George Codoi, loan Codoi, George Zălog câte 4 d. St . Solomon și soția sa Maria 2 d. 10 cenți, toți din Coroisânmărtin. Dumitru Popa din Richișdorf 5 doi, loan Mitea Ocna Sibiiului 25 cenți, Savu Băceu Tilișca 50 cenți, Avram Stănesa Tilișca 25 cenți Dumitru Stoica, loan Stoica, Rafirie Suciu, loan Suciu, câte 25 cenți, toți din Popia, George Popima 25 cenți, Vas, Hane Lup-pădure, George Gel Chirilean, Ferencz Fota din Popia, Szász Lajos din Popefalvi, Visae Suciu din Moșna, Nicolae Tătar din Sebeșul-de-sus, Aur. Gleja, Hundrubeohiu, Petru Suciu, Bobohalma, Achim Gleja, Hundrubeohiu, M. Nastea și Andreiu Șutea, Voivodenii-mici, câte 25 cenți, Nicolae Ramba, Voivodenii-mici 10 cenți, Teodosie Tălabă, Andreiu Tatomir, Voivodenii mari, Toma Ramba, Voivodenii-mici, câte 25 cenți, Dănilă Tălabă, Sâmbăta de jos, Simion Iosif, Sibiel, câte 25 cenți, George Stroia, Bobohalma, 50 cenți, Teodor Vulpe, Vasile Stroia, Ioan Moga, din Bobohalma, laolaltă 70 cenți, Nicolae Drăgioiu, Traian Florea Chesler, laolaltă 50 cenți, Alexe Velescu, Alliance, George Vintilă, Lăslăul-rom, câte 60 p., Iustina Cațavei, La 40 cenți, Pant. Bioa, Voivodenii mari 25 cenți, Sofron Ganea, Haralampie Bârsan, Bedeac, câte 75 p., Galactean Nicula, Sâmbăts-inf., Bartolomeiu Ludu, Luța, Zurone Iosif, Voivodenii mici, Dan Vasilie, Nicolae Radu, David Crețu, din Mordăș, câte 25 cenți, loan Mușat, Sâmbăta 1 dolar 75 cenți, V. Andreni, Bertan 50 cenți, loan Peterea, Dionisie Sâlvăian, din R chișdorf, câte 25 p., Nicola Opriș, Dridif 95 cenți, G. Chețan, Hetiul 1 dolar, George Cândea, Lăscuț 2 dolari 25 cenți, Gligor Pop, Lăscuț 85 c., loan Costea, Șaroșul săsesc 35 cenți, loan Banciu, Lisa 2 dolari 40 cenți, George Andreica, Lăscuț 2 dolari 15 cenți, Popa George, Adărauș 2 dolari, I. Vulcu, Soorei 1 dolar 50 cenți, Simion Iacob, Drăguș 1 dolar 95 cenț, Nicolae Bonaș, Uoeasup. 3 dolari 10 cenți, Iosif Maier, Lăslăul român 50 cenți, Ioan Georgia, Lăslăul român 1 dolar, Nistor Dragomir, Vișteasup. 3 dolari 50 cenți, Toma Piperina, Cacova 1 dolar, Ștefan Mitrea, Agriștin 2 dolari 65 cenți, Cosma Ioan, Ioland 2 d., Szalkái Lajos 1 dolar 65 cenți, Coroisânmărtin Nicolae Roșu, Voivodenii mari 1 dolar 60 cenți, Moise Meteș, Ludoș 2 d. 95 cenți, George Haza on soția, Șaroșal săsesc 3 dolari, Pavel Bardoș, Zoltan 1 d. 55 cenți, Simion Albu, Șaroșul săsesc 1 dolar, Zaharie Șandru, Felța 1 dolar 75 cenți, Trifan loan, Cergidul mare 15 cenți, Ioan Pacurariu, Coveș 1 dolar 25 cenți, Ștefan Pușcaș, Sighișoara 1 dolar 50 p , Romul Moldovan, Proștia 1 dolar 20 p., Nicolae Călugăr, Tărtăria 1 dolar 25 cenți, Vasile Suciu, Criș 2 dolari 15 cenți, Nic. Urs și soția sa Calina, Bertan 50 cenți, Dumitru Gorenoiu, Bucovina 3 dolari 15 cenți, loan Moldovan, Bertan 1 dolar 25 cenți, George Axente, Veneția inferioară 1 dolar 85 cenți, Andreiu Modorcea, Grid 65 cenți, loan Vulcan, Cristian 1 dolar 15 cenți, loan Dănilă, Șura mică 2 dolari, Șanaru Morariu, Ohaba 1 dolar, Iosif Borșar, Ohaba 25 cenți, Ioan Judele, Grid 1 dolar, Aurel Modorcea, Grid 3 dolari, I. Chiohernea, Grid 2 dolari, Emanuil Nyilea, Părâu 1 dolar, Nicolae Suvailă, Mărgineni 75 cenți, Nicolae Cosma, Badean 1 dolar 85 cenți, Valeria Ioan, Abrud 1 dolar 95 cenți, Nicolae Țițăi, Băgaciu 1 dolar 35 cenți, George Debu, Șerpăița 1 dolar 50 cenți, Dada Raț, Hgh ș 75 cenți, T. Orășan, Pianul de sus 1 dolar, Ioan Cib, Daiaromână 2 dolar Samoila Săliștean 2 d. 20 cenți, Iacob Verza, Lunca 1 dolar 25 cenți, Nicolae Gavrilă, Aciliu 1 dolar 80 cenți, loan Ganea, Mediaș 50 cenți, Dum. Ganea, Mediaș 50 cenți, George Berta, Vidrascu 3 dolari, Dumitru Velțian, Mediaș 1 dolar 50 cenți, loan Racoți, Nemșa 2 dolari 35 cenți, Nicolae Bungărzan, Rusciori 2 dolari 20 cenți, Nic. Florea, Moșna 1 dolar 75 cenți, Ioan Maniu, Topârnea 2 dolari 50 cenți, Gerasim Roman, Lislăulromân 3 dolari 70 cenți, N. Aidan, Alma 3 dolari 50 cenți, Robin Stanciu, Ibișdorful îăsese 3 dolari 75 cenți, Fritz Ungar, Dârlos 3 dolari, Nicolae Suciu, Moșna 2 dolari 40 cenți. In total s’a adunat suma de 144 dolari sau 720 cor. Se aduc și pe calea aceasta siupera mulțămiri tuturor donatorilor. Coroisânmărtin, 4 Iunie 1911. Traian Popa, paroh. *) Pentru cele publicate in rubrica aceasta 1 ladacțiunea nu primește răspunderea.