Telegraful Român, 1921 (Anul 69, nr. 2-87)

1921-08-05 / nr. 58

ciul marelui răsboi a atins şi biserica noastră din această parohie. In vara anului 1915. In sentimentele de durere ale mulţimii credincioşilor, ni s’au despărţit pe vecie cele două clopote ce le aveam.... Urmează istoricul procurării clopotelor, dela şcoala de meserii din Bucureşti, aducând elogii donatorilor Gheorghe Balea şi Maria Furtună şi tuturor, cari s’au ostenit şi au muncit în această privinţă. .. . Biserica era ticsită de lume. Pe lângă credincioşii din localitate, au luat parte la măreţul act numeroşi fraţi, în deosebi din regatul vechi, veniţi în vilegiatură la băile din această comună. Un asistent. Nr. 5363 Şcol. CONCURS Din fundaţiunea Manoviciu este a se da un stipendiu de 300 lei, pentru conferirea căruia se publică concurs cu termen de 30 zile de la prima publicare în ziarul «Telegraful Român». Reflectanţii să înainteze petiţiunile la Consistorul arhidiecezan cu următoarele documente: 1. Carte de botez, că sânt români ortodocşi. 2. Testimoniu şcolar. 3. Testimoniu de conduită de la oficiul parohial. Cei din familia fostului paroh din Cărpiniş, Dumitru Manoviciu, vor fi preferiţi. Sibiu, din şedinţa senatului şcolar, ţinută la 8 Iulie 1921. Consistora arhidiecezan. TELEGRAFUL ROMAN I 3 Cuvântare ţinută cu ocaziunea alegerii de protopop In Trei scaune de comisarul consistorial Mateiu Voileanu «Osebiţi mie pe Varnava şi pe Savel la lucrul, la care i-am chemat pe ei», t. A. 13, 2. Ne împrospătăm o scenă din timpurile vechi ale creştinismului, din vremile clasice ale vieţii creştineşti, când se plămădeşte creştinismul şi se începe opera cea mare a propoveduirii. Scena se petrece în Antiochia, unde mai întâi învăţăceii s’au numit creştini. Persecuţiunea contra apostolilor se făcea cu tirănie. Prin sabia lui Irod moare Iacob, fratele Domnului. Petru este pus în închisoare, ca după trecerea sărbătorilor să fie scos şi dat poporului, dat spre pierzare. In Antiochia erau adunaţi mai mulţi cu gândul, să înceapă opera cea mare a propagandei. Intre cei prezenţi era şi Varnava şi Savel. «Şi slujind ei Domnului, şi ajunând, a zis Duhul sfânt: «Osebiţi mie pe Varnava şi pe Pavel la lucrul, la care i-am chemat pe ei». «Atunci ajunând, şi rugându-se, şi puindu şi pe ei mânile, i-au slobozit». Cu aceasta se începe opera cea mare de propagandă, săvârşită de apostolul Pavel. Scena aceasta ne-o împrospătăm noi, iubiţilor fraţi, adunaţi aici în centrul protopopiatului Trei scaune, spre a începe şi noi ca odinioară apostolii Domnului opera cea mare a propoveduirei, opera lăţirei cuvântului lui Dumnezeu printre fraţii noştri din secuime. Pe timpul când se petrece scena ce ni-o revocăm în memorie, abia trecuse prima persecuţiune care şi ea şi-a avut mucenicii săi. Asemenea timpurilor apostoleşti şi noi cei din locurile acestea am avut persecuţiunile noastre. Şi peste noi au trecut persecuţiuni îndreptate contra bisericii noastre, contra creştinilor aparţinătorii bisericii noastre, contra poporului nostru românesc. Sânt proaspete încă scenele puse la cale cu treceri religionare în parohiile din tractul acesta , proaspătă groaza prin care a trecut poporul nostru, groază, că scenele se mai pot repeta, şi se alimentează svonul, că ele se vor repeta. D-voastră, deputaţii chemaţi aici la alegerea de protopop, aţi trecut prin zilele de groază, aţi văzut cu ochii, aţi auzit cu urechile ceea ce s'a făcut şi s’a vorbit, d-voastre le cunoaşteţi toate aceste. Vi s’a luat, cu puterea vi s’au luat, legea şi limba, şi cu puterea aţi fost declaraţi ca auipiţi, cari de biserica ungurească calvină, cari de cea romano catolică. Vi s’au închis bisericile, vi s’au internat preoţii acuma de curând în zilele noastre, pe când floarea tineretului şi bărbaţii luptau pe fronturi pentru interese străine. Femeile, rămase acasă, duceau greul vieţii şi vedeau cum în şcoalele străine pruncii nevinovaţi erau crescuţi, uitându-şi şi limba, şi legea. A trecut deci şi preste voi cei de aici urgia persecuţiunii. Ca şi apostolii, suferita şi preoţimea noastră: închisoare, internare şi tot soiul de umiliri. Asemenea apostolilor din zilele de odinioară, întruniţi azi aici spre a alege bărbatul, care să ne conducă în opera noastră de a propovedui cuvântul lui Dumnezeu, vorbim şi noi cu cuvintele Duhului sfânt: «Osebiţi mie pe Varnava şi pe Savel la lucrul la care sânt chemaţi». Sinodul protopopesc chemat azi aici are misiunea se osebească pe acela, căruia i se va încredinţa chemarea cea sfântă de a conduce viaţa sufletească a poporului românesc din sesiune. Timpurile s’au schimbat, cu ochii noştri am văzut mântuirea. Ceea ce veacuri de a rândul au cerut, ceea ce au dorit părinţii noştri, azi s’a împlinit. Ne-a fost rezervat nouă, să ne bucurăm de zilele senine sperate de părinţii noştri. In faptele Apostolilor (XII, 7) ni se spune cum îngerul Domnului se pogoară în închisoare, unde îndată se face lumină, se adresează Apostolului Petru, scoală-te, şi atunci au căzut lanţurile de pe mânile lui. Ne a venit lumina şi nouă şi au căzut lanţurile de pe mânile noastre. In aceasta lumină a zilelor de azi, în libertatea zilelor de azi, sântem noi chemaţi să alegem pe cel osebit de Duhul sfânt, ca să conducă destinul bisericii noastre, să îndrepteze soartea poporului român ajuns la lumină, la libertate. Misiunea noastră este să chemăm la nouă viaţă poporul român din secuime. Timpurile trecute au fost maştere în general pentru românii din Ardeal, maştere în special pentru românii din secuime. Aproape în fiecare comună întâlnim aici credincioşi de ai noştri. Avem bisericuţele noastre. Aşa în Treiscaune, aşa în Odorheiu aşa în Ciuc. Bătrânii mai cunosc încă limba noastră, tineretul nu o mai cunoaşte. A rămas cu conştiinţa, că e de legea românească. Şi dacă întrebăm după legea lor, ne răspund: Sântem de legea românească. Misiunea noastră este, să refacem poporul, să devină ce a fost: români şi ortodoxi. Avem credinţă tare, că zilelor noastre a fost rezervată misiunea, refacerea românismului din secuime prin biserică. Propaganda o va conduce protopopul, a cărui alegere e chemarea noastră de azi. Ochii neamului, ochii bisericii sânt îndreptaţi azi spre noi. Alegem protopop, pentru românii din Treiscaune. Vom pune în lucrare un plan binechibzuit. Un protopopiat compus din comunele grupate în jurul oraşului Sântul George, cu protopopul ce se va alege azi, un altul compus din comunele grupate in jurul oraşului Târgul Săcuilor, cu un nou protopop, care se va alege nu peste multă vreme — aceştia au chemarea să refaca românismul, să cheme poporul român la o nouă viaţă. Vom zidi din nou biserica, vom ridica din ruine, ceea ce au stricat veacurile trecute cu persecuţiunile contra bisericii contra neamului nostru. Să stăm bine, să stăm cu frică, să avem înaintea ochilor binele bisericii, şi Duhul sfânt ne va lumina şi vom osebi pe bărbatul chemat la apostolie, — apostolul reclamat de biserica ortodoxă in secuime. In zilele strălucite de azi, să ridicăm spre cer ochii inimii noastre, la Dumnezeu, care cu a sa strălucire ne luminează. Amin. Ştirile zilei , Onomastica M. Sale Reginei Maria s’a serbat joi în biserica noastră catedrală din Sibiu. Au slujit părinţii asesori consistoriali Matei Voileanu, Lazar Triteanu şi prof. seminarial Dr. A. Crăciunescu. De faţă au fost toate autorităţile civile şi militare şi numeros public. Alegere de protopresbiter. Lunia trecută s-a întrunit în Sfântul Gheorghe sinodul protopresbiteral al tractului Treiscaunelor pentru alegerea de protopresbiter, sub presidenţia comisarului consistorial Matei Voileanu. Au fost prezenţi 49 membri, dintre cei doi concurenţi a întrunit Gheorghe Cerbu capelan în Intorsura Buzăului 35 voturi, Ioan Dăncilă confesor militar 13 voturi, o bilă a fost albă. Pentru suferinzi. La concertul din Sibiu, dat în 23 iulie a. c., s-au adunat 8600 Iei în folosul tuberculoşilor. Dna Olga general Văitoianu, organizatoarea acelui concert, aduce mulţumiri călduroase tuturor persoanelor, care au venit în ajutorul suferinzilor şi au lucrat pentru strălucita reuşită a concertului. Secetă mare. Atât în Franţa şi Anglia, cât şi în Statele Unite americane, e o secetă îngrozitoare, cu călduri de nesuportat, care cer chiar şi jertfe numeroase în vieţi omeneşti. Produce pretutindenea îngrijiri lipsa de apă. Acum valul de căldură s’a întins şi asupra Belgiei, Norvegiei, Olandei, provocând nelinişte şi îngrijorare în toate ţările atinse de acest flagel pustiitor, pentrucă în urma secetei de câteva luni recolta pretutindenea a fost nimicită. Să prăpădesc şi vitele, pentrucă nu au nici nutreţ nici apă. — De vre-o 2 săptămâni este o secetă şi călduri topicale în întreaga Românie mare ; zilele trecute la noi în Sibiu s’a ridicat până la 37 grade Celsius. Informaţiune. Trenurile de plăcere Nr. 195 Bucureşti Sibiu, şi trenul Nr. 190 Sibiu Bucureşti cu începere de Sâmbătă 6 August şi până Mercuri 28 Septemvrie rămân anulate numai pe distanţa Bucureşti-Piatra-Olt, continuând să circule dintre P. Olt-Sibiu în prelungirea trenurilor de plăcere Nr. 366 şi 365 noi înfiinţate Craiova- P. Olt şi înapoi. Trenurile Nr. 196/365 pleacă din Craiova la ora 23. 35 în zilele de 6, 13, 18, şi 27 August, 3, 10, 17, şi 24 Septemvrie şi sosesc in Sibiu a doua zi la ora 10. 10 Trenurile 196/365 pleacă din Sibiu la ora 21.00 în zilele de 7, 14, 21 şi 28 August, 4, 11, 18, şi 27 Septemvrie şi sosesc în Craiova a doua zi la ora 6. 30. Târgul de vite în comuna Avrig, se ţine în 12 Aug., iar cel de mărfuri în 13 Aug. n. a. c. Carte de bucate. A apărut tocmai acum partea I din cea mai bună carte de bucate Poftă Bună, de Zotti Hodoş. Partea aceasta cuprinde 162 de reţete pentru: Supe, ciorbe, asiete, peşti, rasoluri şi sosuri, la sfârşit meniuri pentru zile comune şi pentru sărbători. Cartea costă 6 Lei. De vânzare la Librăria Arhidiecezană în Sibiu, şi în alte librării. Cinema Apollo, Piaţa Unirii, Sibiu. In fiecare seară, la ora 9, se dau reprezentaţii instructive şi interesante. Tot a doua zi rulează filme nouă. Poşta redacţiei Dlui N. R. în O. Prea în general şi puţin lămurit. Nu înţelegem ce anume doriţi. Binevoiţi a preciza faptele de interes obştesc, — şi nu prea multe deodată. Anunţuri şi reclame Singurul ziar care poate fi întrebuinţat pentru anunţuri şi reclame în cercurile preoţeşti din Ardeal, este Telegraful Român Anunţuri şi reclame se primesc la Administraţia ziarului, în Sibiu, strada Măcelarilor Nr. 45.