Telegraful Român, 1921 (Anul 69, nr. 2-87)

1921-11-25 / nr. 81

Adunarea generală a foştilor grăniceri din Regimentul rom. I. Reprezentanta generală a foştilor grăniceri din Regimentul Român I, şi-a ţinut adunarea generală In localităţile sale din Sibiu în 10 şi 17 Noemvrie a. c. sub prezidiul dlui General i. p. Ioan Boieria. In cuvântul de deschidere dl general aminteşte că fiind dl prezident, maiorul Nicolae Şandor morbos, a căzut sarcina pe usa de a deschide această adunare, care va avea să hotârască asupra unor chestiuni de importanţă deosebită pentru această instituţiune şi îşi exprimă convingerea, că, adunarea generală va afla căile şi mijloacele potrivite pentru a da problemelor de la ordinea zilei soluţiunea potrivită. Dintre concluzele mai însemnate ale acestei adunări amintim următoarele: 1. Drepturile avute asupra edificiilor şcoalelor grănicereşti le-a cedat statului român, cerând în schimb ministrului de răsboiu să acorde 8 burse la an pentru urmaşii grăniţerilor ca să poată studia în şcoalele militare ale României întregite. 2 Fondul în bani şi hârtiile de valori rămâne nealterat administrânduse şi mai departe după vechile statute fiind utilizat pentru creşterea băieţilor din vechea graniţă la şcoalele de arte şi meserii şi la şcoalele comerciale îndrumându-se în acest fel populaţia spre industrie şi comerţ. 3. Ministerul instrucţiei a fost rugat să înfiinţeze în vechea graniţă încă 3 şcoale de arte şi meserii. Pentru tratativele ce vor urma cu statul în baza acestei hotărâri s’a numit o comisiune constătătoare din membrii: Genera Ioan Boieriu, Victor Stanciu şi Valeriu Florian, ca să trateze în numele fondului şi să facă reprezentanţei generale la timpul său un raport amănunţit. 4. A cenzurat socotelile dela ultima adunare generală din 1908 până 1921 şi aflându-le în perfectă ordine le-a aprobat, dând vechiului comitet absolut orial; asemenea a aprobat bugetul pe anul 1922 exprimând mulţumită protocolară tuturor persoanelor cari au ajutat şi au chivernisit averea grănicerească. 5. Anză la discuţiune mai lungă a dat chestiunea revindecării munţilor pe cari i a avut în posesiune Regimentul I, român de graniţă timp de 90 de ani dela anul 1779—1864. Cu privire la aceste chestiuni a însărcinat noul comitet că cu ajutorul bărbaţilor competenţi să compună un memoriu care să cuprindă fazele prin care a trecut chestiunea acestor munţi, foşti în decurs de 95 ani în posesiunea Reg. 1. român de graniţă, menţionându-se ilegal o deposedare săvârşită de către administraţia politică în favorul grăniţerilor şi în favorul familiilor nobile Kendeffy etc. Acest memoriu să se tipărească şi distribue Majestăţii Sale Regelui, membilor Camerei, Senatului, Guvernului român şi altor personagii marcante din România Mare, precum şi fostelor comune grăniţereşti. 6. S’a ales apoi comitetul cel nou In următorul mod: Prezident: Generalul loan Boieriu. Viceprezident: Andrei Bâseanu. Secretar: Arseniu Bunea. Cashr: Spiridon Moian. Membrii în comitet: Dr. Victor Margineanu, Valeriu Florian, Nicolae Vlad-Stejaru şi loan Georgescu. Dl Prezident Generalul loan Boieriu mulţumeşte adunării generale pentru încrederia pusă într’insul promiţând că-şi va da toată silinţa să satisfacă aşteptărilor legate de persoana sa şi declarând totodată că întrucât postul de Prezident ar fi împreunat cu oareşicare remuneraţiune ab zice de ea în favorul fondului. Adunarea generală a luat cu plăcere la cunoştinţă declaraţiunea dlui Prezident prin aclamări de «să trăiască* la adresa D Sale. ________ Rap. Vorbe înțelepte Datoria cea mai mare este ceea ce are ucenicul căttă dascălul său. TELEGRAFUL ROMAN Nr. 9237 Bis. Publicaţiune oficială Sinodul episcopes, în şedinţa sa dela 22 Aug. a. c. Nr. 10 a luat următoarea hotărâre : In legătură cu punctul 2 din hotărârea noastră dela 30 Martie a. c. Nr. 6 S. E. şi ca întregire a aceleia, comunicăm că preoţii cari funcţionează în învăţământ, ca profesori, cateheţi, învăţători, subrevizori şi revizori şcolari, oficiali în ministerul instrucţiunii sau al cultelor sânt obligaţi a cerceta biserica regulat, a liturgiei şi a se cumineca cât mai des, dar cel puţin la 2 luni odată, a se îmbrăca în reverenzi la întruniri şi la alte ocaziuni festive, pentru a şi manifesta caracterul lor preoţesc. Publicăm aceste dispoziţiuni ale Sinodului episcopesc spre ştire şi conformare celor interesaţi. Sibiu, din şedinţa consistorului arhidiecezan, ca senat bisericesc, ţinută la 9 Noemvrie 1921. Consistorul arhidiecezan. Nr. 9339, Bis. Notificare oficială Seminarul pedagogic universitar din Cluj, director Onisifor Ghibu, cu data 13 Noemvrie a. c. Nr. 21 cere câte un exemplar din toate regulamentele şi programele seminariilor, şcoa- lelor normale, liceelor şi şcoalelor primare de sub jurisdicţiunea Consistorului arhidiecezan. Cheltuielile de transport, eventual costul acestor publicaţiuni, la cerere, se va trimite imediat. Având în vedere importanţa acestei biblioteci, prin aceasta îndrumăm Direcţiunile şcoalelor noastre confesionale, ca încât mai au la îndemână, să trimită câte un exemplar din regulamentele şi programele şcoalelor la adresa seminarului pedagogic universitar în Cluj, Piaţa Uliței Nr. 12 N. Sibiu, din şedinţa Consistorului arhidiecezan, ca senat bisericesc, ţiută la 9 Noemvrie 1921. Consistorul arhidiecezan. Convocare Oior, membrii Societăţii de ocrotire a alienaţilor şi anormalilor mintali precum şi a famililor lor sânt rugaţi a lua parte la adunarea generală a societăţii care va avea loc Luni 5 Decemvrie a c. ora 6 p. m., în sala cea mică a prefecturii cu următorul program: 1. Raport anual al comitetului dirigent. 1. 2. Raport relativ la controlul cheltuelilor anuale ale societăţii. 3. Aprobarea bugetului pe anul 1922. 4. întregirea comitetului. 5. Propuneri. In cazul când la această adunare nu se vor întruni membrii în număr, în aceeaşi zi la ora 6 luni. se va ţinea a doua adunare generală cu ori şi ce număr de membri şi cu programul de mai sus. Sibiu, 25 XI 921. A. Bârseanu Dr. Ionaşiu preşedinte secr. general Ştirile zilei _ ____ Comemorarea lui Mihai Viteazul. La serbătoarea Arh. Mihail şi Gavril s’a oficiat la ora 10 un parastas pentru Mihai Viteazul în biserica Mihai Vodă din Bucureşti, zidită de marele voevod la anul 1598. Au vorbit cu acest prilej I. P. S Salimen mitropolitul Moldovei, arătând drepturile care le are înfăptuitorul de o clipă al idealului naţional la recunoştinţa întregului neam românesc. I. P. S L. mitropolitul Nicolae al Ardealului, în cuvinte pline de căldură, evoacă figura lui Mihai Viteazul, a a cărui jertfă pe altarul celor mai sfinte aspiraţiuni ale neamului românesc a constituit un exemplu Înălţător şi în acelaş timp un îndemn pentru generaţiile care l-au urmat. Mai vorbeşte generalul Grigoriu din partea ministrului de răsboi. Ceremonia a luat sfârşit la ora 12. 3 A treia aniversare. Asociaţiunea pentru literatura română şi cultura poporului român organizează, cu concursul şcoalelor româneşti din Sibiu, cu prilejul zilei de 1 Decemvrie 1921, la aniversarea a treia a uniunii tuturor românilor, o serbare, cu următorul program: Joi (1 Dec. a. c.) la ora 10 a. m. serviciu divin in catedrala din loc. La ora 11 a. m. în sala mare de la «Urania» se va ţinea o serbare şcolară, cu disertaţie, cântări şi recitări. La ora 8 seara urmează în Teatrul comunal reprezentaţia piesei «Baba Hârca» de Matei Millo. Programe speciale se vor afişa la timp. Biroul Asociaţiunii. Decorarea drapelelor. In 21 i. c. la ora 4 s’a ţinut la Palatul regal în sala tronului, solemnitatea decorării drapelelor mai multor regimente, şi a mai multor ofiţeri, cu ordinul Mihai Viteazul, solemnitate ţinută în prezenţa M. S. Regelui Ferdinand şi a Alteţei Sale Principele Carol. Au fost decorate caperele următoarelor regimente: reg 5 şi 6 vânători, reg. 1 infanterie, reg. 4 Artilerie, reg. 5 obuzerie, reg. 1 artilerie, reg. 6 roşiori,reg. 21 artilerie şi reg. 1 artilerie călăreaţă. De asemenea au fost decoraţi cu ordinul Mhai Viteazul, generalii Tautu, Heiban şi locot. Iacoban Seara s’a dat la Palat banchetul în onoarea ofiţerilor decoraţi cu medalia Mihai Viteazul. Noul prezident al tribunalului din Sibiu. Trecând de prezident al tribunalul din Sibiu, Iuliu Munteanu, în statul de pensiune, a fost numit de primprezident al acestui tribunal prin Decretul Regal din 9 Noemvrie a. c. Nr. 4495, dl Leonida Petrescu, carele de doi ani funcţionează deja aici în calitate de magistrat şi prezident de senat. Deschiderea camerelor se face la 28 Noemvrie. Partidele opoziţiei, cum se vesteşte, nu vor lua parte la lucrările corpurilor legiuitoare. De la cassa arhidiecezană Se aduce la cunoştinţa Onor. preoţimi, că chitanţele despre Iffurile de pe trim. Iulie—Septemvrie a. c., expediate deja fiecărui preot în parte, nu mai trebue indicate de protopresbiterul concernent. Această măsură s’a luat pentruca preoţimea să şi poată primi retribuţiunile cât mai curând posibil; de aceea Onor, preoţime este rugată să caute să-şi ridice aceste retribuţiuni în timpul cel mai scurt şi fără amânare, pentru ca şi oficiul de cassă si poată Încheia socotelile la timp. Plăţile se fac numai înainte de prânz. Pentru orfelinatul nostru. Domnul dentist E. Dlecker donează, întru amintirea părintelui său, fidului orfelinatului suma de o 100 Lei. Mulţumiri. Cassa arhidiecezană. »Albina* institut de credit şi de economii în Sibiu a ţinut în 23 Noemvrie o adunare generală extraordinară, in care a decis urcarea capitalului social de la Lei 10 milioane la Lei 25 milioane, şi modificarea celor 6 şi 62 din statute. Emisiunea nouă se face în următoarele condiţuni: după 2 acţiuni vechi se vor da 3 acţiuni nouă; pentru fiecare acţiune nouă se va plăti valoarea nominală de Lei 100 şi o primă de Lei 35. Fixarea terminului pentru emisiune s’a lăsat la aprecierea Consiliului de administraţie. Congresul grupării ţărăniste Durhinecă şi Luni s’au întrunit în sala «Transilvania» din Bucureşti reprezentanţii organizaţiei ţărăniste din România întreagă. Congresul a primit în unanimitate proectul de program al partidului ţărănist. Programul cere, drept de vot pentru toţi cetăţenii fără deosebire de sex, constituirea unui corp consultativ pe baza de reprezentare a corporaţiilor profesionale şi a sindicatelor muncitoreşti, autonomie comunală şi descentralizarea administrativă. Raportor a fost dl C. Stere. Au luat cuvântul, afară de raportor: Dr. Lupu, Mihalache, generalul Anastasiu, Spiridon Popescu, senatorul Dobrescu, mai mulţi săteni ş. a. Organizaţia ardeleană a fost reprezentată prin dr. Bogdan Duică. Societatea de lectivă «Andrei Şaguna» a studenţilor în teologia ort. rom. din Sibiu, s’a constituit pentru anul şcolar 1921/22 în şedinţa ţinută la 12/25 Septemvrie 1921 sub prezidiul I. P. C. S. D lui arhimandrit Dr. Eusebiu R. Roșea, director seminarial, în modul următor: