Telegraful Român, 1921 (Anul 69, nr. 2-87)

1921-11-25 / nr. 81

4 P credinţe: Inedeuţă, prof. sem. Vicepreşedinte: Eugen Bologa teolog a III. Notarii Vasile Dobre, a. III. Notar: II Pavel Alisie, a. I. Cassier: Nxanor Filip, a II. Bibliotecar: Nicolae Frateş, a. II. Vicebibliotecar: Olimpiu Russu, a. I Controlor: Sepdmiu Brotea, a. III Econom: Sofronie Vlad a. II. Membri în comisia literară: Vaier Bouriu, teolog a. III. N. Moldovan, a. II. G. Oniţiu, a. III. G. Cristea, a. II. Andrei Giurgiucu, a. II. Pavel Picu, a. II. Ionel Isacu a. I. Victor Susu a. I. O. Lemora a. I. Autorul principal al atentatului de la serat, comunistul Max Goldstein, zis Stejarul sau Coca, a fost arestat în 20 f. c. După atentat Max Goldstein fugise la Odesa şi la Moscova. Intors în fără, autorităţii au reuşit să-l prindă în pădurea de la Călugăreni. Criminalul a recunoscut în faţa directorului general al siguranţei că este autorul de căpetenie al atentatului de la senat. Activitatea pentru răscumpărarea împrumutului austro-ungar de răsboi se continuă. S-au ţinut şi se mai ţin adunări, în acest scop, în multe oraşe din Ardeal, Bănat şi Bucovina. După declaraţiile făcute de personalităţi conducătoare din statul nostru şi din republica cehoslovacă, posesorilor titlurilor împrumutului de răsboi li se va face dreptate. In zilele acestea se va ţinea la Sibiu, cum sântem informaţi, adunarea constitutivă a comitetului central pentru Transilvania, Bănat şi Bucovina. Comitetul central se va compune din reprezentanţii tuturor ţinuturilor. Activitatea pentru răscumpărarea împrumutului de răsboi, va avea cum se speră, rezultatul cuvenit. Cât se bea în Sibiu? In ziarul sibian, D. Tagespost, se publică un articol privitor la consumaţia de băuturi alcolice în Sibiu, în ultimii ani. In 1920 sibienii, 32 mii locuitori (fără militari), — între cari sânt ceva peste jumătate sași, restul români, unguri ș. a. — au băut: 771 hectolitri, ă 3000 lei, licheruri; 1764 hectolitri, ă 3 mii lei, rachiuri de calitate; 4116 hectolitri de alte rachiuri, 1500 lei; bere 12 mii hectolitri a 8 sute lei. Pentru tutun au cheltuit peste 7 milioane de lei. Pentru băutură și fumat s-a dat în Sibiu în anul trecut, după socoteala aceasta, suma de peste 42 milioane de lei. Dacă din această sumă se pune a treia parte în socoteala străinilor şi a celor veniţi la târguri, mai rămâne a treia parte (14 milioane) dată de saşi, alte 14 milioane cheltuite de ceilalţi locuitori. Calendarul arhidecezan se tipăreşte acum şi se va pune în curând în vânzare. Conţine şi de astă dată variată şi aleasă materie, instructivă şi de distracţie, note de actualitate, povestiri interesante, sfaturi şi îndrumări privitoare la sănătate, chestiuni economice, şi alte însemnări folositoare, precum şi partea calendaristică cu serbătorile tipărite în roşu, apoi şematismul bisericii noastre ortodoxe, însemnarea târgurilor ş. a. Comenzile să se adreseze din vreme la Librăria Arhidiecezană în Sibiu. Cinema Apollo. Piaţa Unirii, Sibiu. In 27 şi 28 Noemvrie: New York Express, film detectiv. In 29 şi 30 Noemvrie: Căsătorie pentru bani, dramă. Cinema Urania, strada Şevis, Sibiu. Tot a doua zi program nou: începutul la ora 7 şi 9 seara. In 27 şi 28 Nov.: Prinţesa Draga. Par’că văd pe Horia, cum s’a întors din Viena dela împăratul Iosif II, încredinţat că împăratul le vrea binele, numai afurisiţii de domni unguri îl împiedică să le facă acest bine şi de aceea a vestit poporul, strâns în mare număr la târgul dela Brad, să se adune, cu mic cu mare la ziua de 1 Brumar (Noemvrie) 1784, la biserica din Mesteacăn, unde el va spune ştirile aduse dela împăratul. Aici după ce li a povestit călătoria sa la Viena a zis: Fraţilor a venit timpul să ne scăpăm de asupritori. Să jurăm cu toţi pe sfânta cruce că nu vrem să mai fim robii nimănui, cu atât mai puţin ai domnilor străini de neamul şi de limba noastră. Să ne adunăm în cete şi degrabă să mergem la Bâlgrad (Alba Iulia), unde vom găsi arme, cu care ne vom apăra drepturile împotriva ori şi cui ! Fiorii unei nouă vieţi a trezit în inimile iobagilor români cuvântul şi fapta desrobitorului Horia. Pentru ca însă chipul lui să grăiască pentru toate timpurile inimilor româneşti, el trebuie turnat în bronz ori cioplit în marmoră. De aceea toţi românii, cu tragerea de inimă pentru cauza noastră naţională, au datorie să cumpere bilete de la loteria «Asociaţiunii» din Sibiu str. Şaguna 6, ori dela băncile de frunte din toate centrele, fiindcă Asociaţiunea vrea să însemne cu o cruce măcar memorabilul loc de la Meseacăn. La Mesteacăn Străinul care cercetează părţile ardelene ale ţării, va rămânea uimit de numărul mic şi neînsemnat de amintiri istorice româneşti ce se leagă de aceste părţi. Ca şi cum pe aici n’ar fi trăit nici un om de seamă şi nu s’ar fi întâmplat nici un lucru mare. Nimic nu aminteşte trecătorului de vrednicia înaintaşilor şi de datoria sfânta a urmaşilor. Deşi n’am avea decât să răscolim puţin spuza uitării şi a nepăsării şi am vedea, cum isbucneşte de caldă şi de luminoasă din jăratecul trecutului para de foc a amintirilor înălţătoare. Astfel ne gândim de astădată, la ţinutul românesc al Zarandului, de unde a pornit în toamna anului 1784 mişcarea de eliberare a lui Horia, Cloşca şi Crişan. Câte amintiri nu se leagă aici de aproape fiecare urmă din marea mişcare de atunci ! Redactor responsabil: Dr. George Proca. Censurat de I. Iliu. Editura și tiparul tipografiei arhidiecezane. TELEGRAFUL ROMAN Nr. 356/1921 (205) 13 Concurs Pentru întregirea postului de capelan permanent pe lângă oficiul parohial şi protopopesc din Mediaş, se publică în virtutea ven. ordin consistorial din 27 Iulie 1921 Nr. 5474 Bis. concurs cu termin de 30 zile dela prma publicare în «Telegraful Român». Emolumentele împreunate cu acest post sânt: 1) Salarul, gradaţiile şi adaosul de scumpete, statolite de ministrul cultelor conform calificaţiunii şi anilor de serviciu. 2) Jumătate din venitele sesiunei parohiale. 3) Jumătate din venitele stolare şi administrative dela serviciile îndeplinite de capelan în parohie şi în tract. 4) Remuneraţia pentru catehizaţia: dela şcoalele primare şi medii ev.lut.; şcoala de meseriaşi şi şcoala primară de stat, în cadrele instrucţiunei ministeriale. 5) Remuneraţie potrivită dela protopop pentru serviciile ce le va purta în cancelaria protopresbiterală. Doritorii de a ocupa acest post, au să şi înainteze cererile instruite conform normelor în vigoare, subsemnatului oficiu protopresbiteral în terminul legal, Mediaş, la 28 August 1921. Oficiul protopresbiteral gr.-or. al Mediaşului în înţelegere cu comitetul parohial. Romul Mircea protopop. (204) 1—3 Concurs Pentru întregirea posturilor de parohi în parohiile vacante din comunele mai jos însemnate, se publică concurs cu termen de 30 zile de la prima publicare în «Telegraful Român»: 1. Căinel, parohie de cl. III. 2. Fornidia, parohie de cl. III. 3. Cârjiţi cu filia Breteliu, parohie de cl. III. 4. Hontici, parohie de cl. III. 5. Chişcădaga cu filia Buruene, parohie de cl. III. Emolumentele împreunate cu aceste posturi sânt cele statolite în coala B de congruă. Concurenţii să-şi înainteze petiţiile de concurs cu documentele de lipsă subsemnatului oficiu în terminul indicat şi, pe lângă observarea restricţiilor § 33 din Reg. pentru parohii, să se prezinte în vre-o sărbătoare în parohii ca concurenţi. Deva, la 1 Octomvrie 1921. Oficiul protopopesc gr.-or. al tractului Deva în înţelegere cu organele parohiale. Dr. Ioan Dobre, protopop. Ad. Nr. pp. 534—1921. 203 1—3 Concurs repetit Pentru ocuparea postului de paroh în parohia de clasa a il-a Lona săsească cu Mia- Stolna, prin aceasta se publică concurs cu termin de 30 zile dela prima publicare în Telegraful Român». Emolumentele, împreunate cu acest post, sânt cele statolite în coala B. şi întregirea de la stat. Doritorii de a concura la acest post, au aşi aşterne suplicele subsemnatului, în terminul susindicat, fiind instruite cu necesarele documente, şi, cu prealabila incuvinţare a acestuia, a se prezenta la biserică în vreo zi de Duminecă sau sărbătoare, in înţelegere cu comitetul parohial. Oficiul protopresbiteral rom. ort. Cluj, la 25 Octomvrie 1921. Tulu Roşescu protopresbiter Nr. 471/protop. 1921 (201) 3—3 Concurs Pentru întregirea parohiei de clasa lll-a Blajel, protopresbiteratul Mediaşului, se publică concurs nou cu termen de 30 zile dela prima publicare în «Telegraful Român». Emolumentele împreunate cu acest post, sânt cele statolite în coala B. pentru întregirea venitelor dela stat. Cererile de concurs, inzestrate cu documentele necesare, să se înainteze subsemnatului în terminul susindicat. Concurenţii, cu observarea dispoziţiilor din regulament, se vor prezenta în vre-o Duminec sau sărbătoare la biserică, pentru a cânta, respective a celebra şi cuvânt». Mediaş, la 29 Octomvrie st. v. 1921. ; Oficiul protopresbiteral gr.-or. al Mediişului, în înţelegere cu comitetul parohial. Romul Borcea protopop Nr. 3018 B 1921 (200) 3—3 Concurs Pentru ocuparea postului de paroh în neînfiinţata parohie de clasa I. Huedin, tractul propresbiteral al Clujului, se publică concurs o oficiu cu termen de 30 de zile de la prima aplicare în «Telegraful Român». Emolumentele sânt cele fixate în coala pentru întregirea dela stat. Cererile de concurs se vor înainta Cotitorului eparhial ortodox din Cluj. Concurenţii se vor prezentă şi per şi la Consistorul eparhial spre a primi lămi,n Cluj, la 11 Noemvrie 1921. ** Consistorul eparhial ^ Nicolae I garhiman-La Librăria arhidiecezană se află de 2 de Sf . Dr. loan Lupașu, profesor universitar și membru al AXHEttilUiiliH.-““ - ■ - - -....... 'iMUn'NH ... M M I H t"f I |~M~și;șts In editura Comisiunii administrative a tit., grafiei arhidiecezane a apărut: Istoria tardirii religioase a românilor ăi a Artei în secolul XVIII de Silviu Dragomir, profesor universitar, membru al Academiei Române. ■Voi. I. Cu 150 documente anexate. Prețul 20 Lei. giéUÉttéu -r-rs f * M u T * f f M -I I I t , , ri , , , ,