Telegraful Român, 1922 (Anul 71, nr. 1-101)

1922-01-14 / nr. 1

din România Mare. Potrivit firii sale, păr. Scorobeț vorbește rar, apăsat și convingător. A treilea orator, părintele P. Morușca, a vorbit Duminecă foarte frumos și adâncit despre «lumina lumii». Caracterizarea și «predarea predicii sale o văd potrivit redată în ziarul «Înălțarea»: «Pentru reușita predicii păr, Morușca a pus înaintea auditorului coloritul și viața naturii: după cum natura se înviorează la lumna soarelui, se înfrumsețează, își deschide sânul ca să rodească, așa viața omului să invește primind lumina lui Hristos din evanghelie. Predica părintelui a fost răsunetul glasurilor marilor apostoli ai bisericii creștine chemătoare la izvorul veșnic al învățăturilor divine». Adaog, păr. Morușca este orator de forță, cu voce plină și tare. Vorbește avântat și convingător. In sfârșit am suit amvonul și subsemnatul la praznicul sf. Nicolae. Am fost om nou pentru amvonul din catedrală și nu e în competiția mea să mă caracterizez. In loc de aceasta voi spune impresiile, — poate de interes pentru preoți, — pe cari le-am avut când am suit întâia oară amvonul din catedrală. O impresie neuitată. Când m’am văzut sus, mulțimea de jos, sutele de capete mi se păreau o apă plutitoare; mi se părea că e grozav de sus, prea sus și o teamă mă îneca parecă înainte de a începe predica. Dar numai o clipă a ținut această teamă, în cealaltă clipă am simțit că vine cineva cu grabă în ajutorul meu. Era «prisosul», era «belșugul», era «comoara» mea din suflet, care mă îndemnară și îmi dederă tărie și grai. Nu grăisem eu, grăise belșugul inimii mele, spre întărirea adevărului scris de apostolul Pavel: «predica e în arătarea Duhului și a puterii» (I Corinteni 2, 4). Iată astfel am căutat noi 4 preoți, să dăm grai amvonului. îndemnul nostru am dori să fie urmat în toate părțile. Pr. I. Trifa Dela sate — Instalarea Protopopului dela Geoagiu — Poate nici odată n’a văzut valea noastră a Geoagiului așa măreață manifestație, ca instalarea noului protopop al Geoagiului săvârșită în 12/25 Dec. 1921, în persoana părintelui protopop Oliver Goron, de cătră Prea On. Domn asesor consistorial Lazar Triteanu, ca mandatar al I. P. S. S. arhiepiscopului și mitropolitului nostru Nicolae. Serviciul divin a fost oficiat de păr. asesor Lazăr Triteanu, protopopul Oliver Goron, preotul I. Grodean și subscrisul. La priceasnă păr, comisar, prin o instructivă și frumoasă predică, explică poporului evanghelia z lei. La sfârșitul liturghiei predă noului protopop biserica tractului spre păstorire. In răspunsul său, păr. protopop a arătat cum înțelege să păstorească tractul său și a terminat zicând: «Și acum, Prea On, păr, comisar te rog transpune arhiepiscopului și mitropolitului nostru Nicolae, că eu de astăzi înainte nu voiu mai trăi pentru mine, ci pentru sf. biserică a neamului din acest tract, care mi-a fost Încredințat spre păstorire». «Să ajute Dumnezeu» , zicea poporul credincios adânc impresionat. După terminarea serviciului lumea a pornit în sala cea mare, frumos decorată, a școalei agronomice a statului la banchet. Aici au luat parte peste o sută persoane. Erau de față reprezentanții diferitelor confesiuni și naționalități cu un singur gând și o singură credință. Prosperarea neamului a bisericii și a patriei. Șirul vorbirilor l-a deschis părasesor Lazar Triteanu, închinând pentru Majestatea Sa Regele, la care muzica militară (venită dela Orăștie) a intonat Imnul Regal. Au vorbit apoi: dl jude Dr. I. Marghita pentru I. P. S. S. și pentru dl comisar, di fost ministru Dr. A. Vlad, pentru confesiuni și minorități, ș. a. La sfârșit părintele protopop Goron mulțumește tuturora, zicând că manifestațiile de simpatie ce i s’au adus, se resfrâng asupra bisericii ce-o represintă... Pr. V. Pășcău TELEGRAFUL ROMAN Dela conferențele preoțești Conferența preoțească de toamnă a tractului Sâliște s’a ținut în fruntașa comună Tilișca în 131 c. Preoțimea tractuală în frunte cu Păr. protopop Dr. D. Borda, s’a întrunit la biserică unde la sunetul clopotelor au început să se adune mult popor. Sfta liturgie s’a oficiat de păr, protopop, asistat de preoții loan Iosif, Petru Inga, loan Manta sen., loan Manta jen., și loan Avram. Răspunsurile le-a dat corul bine instruit al elevilor școalei din Tilișca, condus de harnicul învățător I. Ristu. Poporul a ascultat cu evlavie sfta liturgie. La priceasnă s’a intrat în celebrarea parastasului pentru odihna sufletului marelui arhiereu Andrei Șaguna. La sfârșitul parastasului păr, protopop a ținut o frumoasă cuvântare poporului înfățișând în culori vii personalitatea puternică a lui Șaguna, pe care provedița divnă ni l a hărăzit să-l avem tocmai în vremurile cele mai grele. Bisericii noastre ortodoxe din Ardeal, câșt gândul autonomia a ridicat-o din umilința seculară, ia dat o organizație puternică prin creiarea statutului organic și ia asigurat cea mai prielnică desvoltare. După serviciul divin s’a deschis în sala școalei conferența, în prezența preoților: Al. Vlad, loan Mantasen., loan Iosif, Petru Iuga, loan Popa, Aron Flucuș, loan Manta jen., și loan Avram. Par. prof. Dr. D. Borda, prin o scurtă cuvântare, scoate în relief marea problemă morală religioasă și culturală, pe care preoțimea noastră e chemată să o rezolve în mijlocul poporului. Insistă asupra importanței meditațiilor și a exercițiilor spirituale, care aduc preotului cel mai mare folos sufletesc. Apoi păr. I. Popa își citește lucrarea ca temă dată: Raportul sufletesc al preotului cu Mântuitorul (S’a publicat în Tel. Rom. Nr. 90 ș. u.) După o discuție asupra propunerilor făcute, și după câteva comunicări oficiale din partea păr. protopop, conferența s’a terminat la ora 2 jum. p. m. Păr. loan Avram Notificare oficială Atragem atențiunea oficiilor protopresbiterale și parohiale la dispozțiunile concluzului congresual Nr. 236 din anul 1878 pentru înființarea unui fond mitropolitan, conform căruia în tot anul la sărbătoarea «Arătarea Domnului» trebue să se poarte un disc separat în toate bisericile din mitropolia noastră în folosul numtului fond. Prin urmare oficiile parohiale să dispună purtarea acestui disc, iar suma ce se va aduna, a o trimite oficiului protopopesc concerient până la 15 Ianuar st. v. 1922. Oficiile protopopești să substearnă Consistoriului arhidiecezan banii incurși pe lângă conspect până la 31 Ianuar st. v. 1922. Sibiu, 20 Decemvrie 1921. Consistorul arhidiecezan. 3 Știrile zilei ____ De anul nou 1922 dorim bunilor noștri cititori multă sănătate și fericire. Muzeu bisericesc. La reședința episcopiei din Oradea mare se va înființa un muzeu, în care se vor aduna toate obiectele vechi istorice aflătoare în biserici. Custode al muzeului va fi asesorul consistorial Zaharie Moga. întrunirea a cincea, — scrie ziarul din Deva, Solia Dreptății, — s’a ținut în sala dda Crucea Albă din acel oraș în 28 Dec. 1921. Intrunirile au fost organizate de dna Lucreția Costa Nicoară în favoarea bisericii din Deva. A participat public numeros și s’a adunat și cu această ocazie mai bine de 400 lei pentru biserică. Ofensă? Aprobându-se cererea credincioșlor noștri din orașul Târgul-Murăș de a și clădi o biserică în oraș, s’au făcut toate pregătirile necesare in acest scop. Ziarele maghiare din Târgul-Murăș protestează împotriva autorităților cari au acordat acel loc apaținător orașului, z când că biserica românească în centrul dela Târgu Mureș însemnează ofensă adusă ungurimii de acolo... Teatrul românesc din Sibiu. Sâmbătă, în zua de anul nou se reprezintă piesa Aur scrisă de dna Constanța Hodoș. Duminecă se va relua comedia în 3 acte Finul Coniței, începutul la ora 8 seara, «încă o internațională». Neamul Românesc de sub direcța dlui N. Iorga, reproduce sub titlul de mai sus, în Nr. 4 din Ianuar 1922, articolul apărut în ziarul nostru (Nr. 90, Internaționala catolică), și-l însoțește — desigur din greșală — cu următoarea Introducere: «Unirea din Blaj publică acest articol»... Dela cercul de recrutare Sibiu. Incorporarea contg. 1922 se va face la 1 Februar 1922. Mulțămită. La ședința societăților de lectură «Andrei Șaguna» a elevilor Seminarului teologic și Școalei normale, ținută la 25 Decemvrie 1921 întru memoria fericitului în Domnul marele arhiepiscop și mitropolit Andrei au binevoit a contribui în favorul societăților: I. P. S. S. Dr. Nicolae Bălan arh. și mitr. 100 lei, P. S. S. Dr. Ilarion Pușcariu, 40 lei, T. Doboi, «Banca Românească», câte 100 lei, C. Pop, director «Albina», I. Papp, general, E. Verzariu, dir. Transilvania, M. Juntea, câte 50 lei, Dr. Moga, general, Dr. V. Stan, director la «Școala normală», N. Muzicescu, Dr. L. Borcea, adv., Dumitru Coltofeanu, N. Vasu câte 40 lei, N. Soroș, 25 lei, A. Bârsan, L. Triteanu, ases. con«., Dr. V. Bologa, Dr. I. Frumandv., Dr. F. Viltmedic, Dr. G. Măcelar, Dr. Căpitanovici, Dr. Popovici, Maior Bolota, Dr. N. Schiau, Dr. V. Lăzărescu, P. Morușca, V. Șerbănescu, C. Popa, T. Scorobeț, G Bodnărescu, Pr. Dăncilă, E. Băncilă, N. Băilă, I. Maftei, A. Popovici, Balaban prefect de pol., E. Todoran, prof., N. Bratu, Dr. Piso, adv., N. Marcu, fam. Stanciu, Dna M. Grovu, I. Pleșa, Dr. Preda, N. Borcea, S. Moan cu soția, I. Preda, înv.. Jurca, Iliu, G. Bărbat, Vlaicu, Câmpian, G. Poponea, S. Milea căp. de poliție, I. Orăștian Loc, Dobrescu, I. Floaș, Ionaș, I. Isac, Dr. N. Cristea, I. Sandu prof., câte 20 lei, Dr. I. Bunea, dir. liceului, M. Neagu, câte 15 lei, Subl. Blaga, 11 lei Dr. Proca, N Topolog prof., Dr. Rociu, prof., V. Huidu, O. Petra, I. Săsărman, D. Axente, I. Trifa, preot, R. Dragomir, N. Ionescu, V. Popovici, Rădulescu, A. Borzea, Dobrin V. Olariu, prof., V. Moșoiu, V. Constantin, I. Rissu, Cap. Achimescu, Bembea, I. Piatoș, Oltean, Subl. Isaie, Subl. Berghia, P. Simion, V. Racotă, I. Muțu, Dr. C. Prie, Andrea, Nuțiu șeful gărei, Fagură, I. Aldeș, I. Todoran, N. N., N. N. N. N. , N N., câte 10 lei, Loc. Cosma, 8 lei, I. Negoescu, N. N., câte 7 lei, P. Joandrea, S. Bordean, I. Marcu, L. Bucur, Dra Răcuciu, Dra Roșca, Dra Demian, Dra M. Iosif, Dra M. Negru, M. Cârstea, D. Dragomir, Dr. N. Vecerdea, Dl. Rehovean și Lengel, Oș. Piatoș și Dobrotă, Cora, Roșca, N. N., N. N., N. N., N. N. N N., câte 5 lei, I. Mera, 3 lei, Dna M. Iacob, 2 lei, Dna E. Simt cn 1 leu. Pentru aceste oferte societățile se simt plăcut îndemnate a și exprima cele mai vii mulțumiri: N. Filip, casierul secției teologice, P. Chirca, casierul școalei normale. Calendarul arhidiecezan a apărut și s-a pus la vânzare. Conține, și de astă dată, variată și aleasă materie, instructivă și de distracție: note de actualitate, povestiri interesante, sfaturi și Îndrumări privitoare la sănătate, chestiuni economice, și alte însemnări folositoare, precum și partea calendaristică cu sărbătorile tipărite în roșu, apoi șematismul bisericii noastre ortodoxe, însemnarea târgurilor ș. a. Comenzile să se adreseze la: Librăria Arhidiecezană, în Siriu. La fondul Victor și Eugenia Tordășianu pentru înzestrarea fetelor sărace, administrat de Reuniunea meseriașilor români din Sibiu, a mai dăruit: Ioan Popiștiu, judecător la trib. din Satu-mare, Eugenia Tordășianu, profesoară, câte 20 Lei; Mioara Tordășianu, Elena Bârză, Viorel Bârză, câte 10 Lei; Paul Iovescu 5 Lei. — Pentru prinos mulțumește Comitetul. Calendare scrise pentru popor sânt: «Calendarul pentru toți» pe 1922 și «Calendarul Calicului» pe 1922, ambele apărute în editura «Librăriei Săteanului» Sibiu. «Calendarul pentru toți» cuprinde istoria pe scurt a eroilor naționali, diferite chipuri, sfaturi, literatură, cronologie, consemnarea târgurilor etc. «Calendarul Calicului» e continuarea vechiului calendar cu acelaș nume și cuprinde glume, satire, poezii, din care se desprinde umorul românesc sănătos. Costă fiecare lei 550 b kata. Revânzătorii au rabatul lor. Se pot comanda la editură precum și la celelalte librării din țară.